joulukuu 22, 2024, 07:09:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kantapään kautta

Aloittaja anttu, joulukuu 13, 2010, 19:20:50 ip

« edellinen - seuraava »

anttu

Ajattelin, että kivuliaita kantapääkokemuksia tulee meikäläiselle tässä uudessa harrastuksessa riittämään, joten päätin aloittaa tällaisen kantapääkipuilujen sarjan. Laitan ainakin itse tähän ketjuun, mitä oppeja sattuu kohdalle osumaan.

Tässä siis Kantapään kautta, osa 1:

Pienen verson sirkkalehtiin kypäräksi jäänyttä siemenen kuorta ei kannata itse auttaa irti:

(Tulipa vahingossa aika kolmiulotteinen tuosta kuvasta.)

Nizo

Itse olen oppinut, että kannattaa pitää ne näpit irti siitä kastelukannusta. Ei sillä kasvilla joka päivä jano ole.

mohla

Lainaus käyttäjältä: anttu - joulukuu 13, 2010, 19:20:50 ip
Pienen verson sirkkalehtiin kypäräksi jäänyttä siemenen kuorta ei kannata itse auttaa irti:

Kypärän saa helposti autettua sirkkalehtien päältä laittamalla jonkin kannen (muovikuppi tms.) kasvin päälle. Myös tasaisesti sumuttelemalla saa kosteutta pidettyä yllä siten, että kasvi saa itse puskettua kypärän pois. Toki voi avittaakin, muttei väkisin... Samaa erhettä tuli itsekin harrasteltua.

Tarviipa muistella näitä erheitä, kun pikkuhiljaa alkaa ensi kautta idättelemään.

SK

Ensimmäistä kertaa minulla oli siemenen kuori jääny sirkkalehteen kiinni, tietty piti "auttaa" pinseteillä sitä pois.
Lähes koko sirkkalehti irtosi, mutta eipä tuolla lopputuloksen kannalta merkitystä ole. Kyllä niitä uusia lehtiä tullee...

Macex

Jos kypärä on pienesti pehmeä hyvän kosteuden takia, niin ite ainakin sain pois helposti kypärän yhdeltä Bolivian Rainbowilta. Vähän puristin kypärää niin, että se "levisi" eli leveimmistä kohdista hellästi pinseteillä puristin. Ei onnistu aina ja siksi kannattaakin jatkaa tippojen tiputtelua kypärän päälle, että pehmenisi, kyllä se sitten itsekkin sen pois työntää kun tarpeeksi on ittuuntunut kypäräänsä.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Leksi80

Kantapään kautta: ei kannata yrittää idättää siemeniä raaoista podeista. Itämisprosentti melkolailla 0.

Jan

Lainaus käyttäjältä: Leksi80 - joulukuu 14, 2010, 15:47:53 ip
Kantapään kautta: ei kannata yrittää idättää siemeniä raaoista podeista. Itämisprosentti melkolailla 0.

qft

Aji Cristallia laitoin 18 siementä "melkein" kypsästä podista. Yksi iti ja sekään ei noussut sitten mullan pinnalle.

Lisäksi kantapään kautta opin pysymään erossa turvekipoista idätyksessä.

Xbow

- Älä laita altakasteluruukkua avoimeen ulkotilaan.
  Suomalainen monsuunikesä voi aiheuttaa vesiöverit ja sitä kautta juurien mätänemisen. Hyh hyh. Eikä zililläkään mee hyvin. Kun tekee reiän ruukkuun, mistä liika vesi valuu pois, niin homma toimii paremmin.

- Chilit tarvitsevat ravinteita varhaisessa vaiheessa
  Ensimmäisessä kokeilussani kituutin chilejä pari kuukautta ja ihmettelin, miksi kasvua ei tapahdu. Käytin varovaisesti biobizziä sekä substral ecoa, mutta ei. Kasvu lähti nopeasti käyntiin, kun vaihdoin vähäravinteisen mullan Kekkilän kasvatusaltaaseen.

- Pienet chilit voivat kuolla helposti kuivuuteen
  Kivivillaan idätetyt chilit laitoin pieniin multa -astioihin. Pääsi kivivillakuutio vähän kuivahtamaan. Chilin lehdet olivat kurtistuneita ja varret mullan pintaan lakoontuneita. Täsmäkastelu vedellä auttoi, mutta viikko pari tuli kasvussa takapakkia.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

RySky

Itse oon alkavana hortonomina onnistunut kämmäämään parikin asiaa..

- Red Peruvian Rocoto ei todellakaan tykännyt taimivaiheessa samanlaisesta lannoituksesta kuin muut chilini, vaan ruskistui ja kuoli pois.. pikaiset pelastusoperaatiot eivät auttaneet enää asiaa, sinne meni ainokainen pube.. Biobizz Growta taisi saada aimo annoksen, saatoin myös kastella maitopurkkivaiheessa turhan ahkeraan..

- Noh, toinen juttu.. Löysin sitten suhteellisen edullisesti Pauliina-ruukkuja tummana, ostin niitä aimo läjän.. Jonkun maitopurkissa kasvaneen Fataliin yllätysbaccan sitten innoissani iskin 25cm ruukkuun, pari viikkoa meni ihan ok, kunnes tuli tankkauksen aika.. tikku näyttää tyhjää ja kasvi riiputtaa lehtiään, eikun lisää juomaa siis. Noh, lorautin vettä litran verran, kunnes huomasin, että rakeet pinnassa kelluvat.. Juolahtipa mieleen, että oonkohan kasannut purkin oikein..?

En ollut, vaan täyttöputki oli väärinpäin, oli kyllä paikallaan, vaan mittatikku ei mennyt pohjaan asti.. Äkkiä purkki toiseen samanlaiseen kuiviin multiin, toivotaan parasta että vielä pelastuu..

Eiköhän tää tästä pikkuhiljaa.. :)

Aketza

tammikuu 08, 2011, 00:32:39 ap #9 Viimeisin muokkaus: tammikuu 08, 2011, 00:34:47 ap käyttäjältä Aketza
Lainaus käyttäjältä: RySky - tammikuu 07, 2011, 23:21:09 ip
- Red Peruvian Rocoto ei todellakaan tykännyt taimivaiheessa samanlaisesta lannoituksesta kuin muut chilini, vaan ruskistui ja kuoli pois.. pikaiset pelastusoperaatiot eivät auttaneet enää asiaa, sinne meni ainokainen pube.. Biobizz Growta taisi saada aimo annoksen, saatoin myös kastella maitopurkkivaiheessa turhan ahkeraan..

Tuttu ilmiö, olen kuukauden sisällä tappanut n. 4 puben tainta (yksi näistä juurikin tuo Red peruvian rocoto) liialliseen lannoitukseen... Suosittelen siis pubejen kanssa ehdottomasti varovaisuutta lannoittamisen kanssa. Omituista tässä vielä on se, että eräs toinen pube, Hyper pube nimeltään, kasvaa ihan järjetöntä nopeutta ja lehtiä siinä on 4 isoa, kun sirkkalehdet tippuneet jo pois. Eikä taida olla edes kuukautta vanha. Hulluja ne room... Eikun pubet.

EDIT: Niin siis, kaikki nuo pubet sai saman lannoite-määrän suunnilleen.

tikkam

tammikuu 09, 2011, 19:08:11 ip #10 Viimeisin muokkaus: tammikuu 09, 2011, 19:14:20 ip käyttäjältä tikkam
Pari vuotta sitten olin pilkkomassa Habaneroja ja emännältä tuli käsky vaihtaa muksulle vaipat.
Nopea käsienpesu ja sitten läksin toteuttamaan rouvan tahtoa.
Aloin sitten pesemään muksun takapuolta, eikä kestänyt kauaa kun alkoi pirunmoinen huuto, ensin muksun, sitten emännän suunnalta.

Opetus, chilejä kannattaa käsitellä kumihanskat kädessä.

Tämä nyt ei varsinaisesti liittynyt kasvatukseen, mutta chileihin muuten...

Toinen opetus liittyy aurinkoon.
Olin lähtenyt edellisenä iltana viihteelle ja seuraava päivä meni sitten iltapäivään asti nukkuen.
Vahinko, mikä sattui oli se, että olin edellisenä iltana unohtanut sen ikkunan sälekaihtimet täysin auki jolla chilit majailivat. Aamupäivällä sitten aurinko kirjaimellisesti paistoi ison osan pienistä taimistani.

anttu

Tuo vaippaopetus on hyvä. Pelottavaa kuultavaa näin vaippaikäisen isänä.

Kumihanskakauppaan siis.

InkRose

Lainaus käyttäjältä: anttu - tammikuu 09, 2011, 19:26:47 ip

Kumihanskakauppaan siis.

Pitää itsekin muistaa tuo kyllä, kun toinen lapsi syntyy näillä näkymin huhtikuussa. Kuulemma kannattaa pestä ennemmin fairylla kädet kuin normisaippualla. Irrottaahan se tietty öljyt ja rasvat paremmin.

Jan

Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 09, 2011, 22:08:21 ip
Lainaus käyttäjältä: anttu - tammikuu 09, 2011, 19:26:47 ip

Kumihanskakauppaan siis.

Pitää itsekin muistaa tuo kyllä, kun toinen lapsi syntyy näillä näkymin huhtikuussa. Kuulemma kannattaa pestä ennemmin fairylla kädet kuin normisaippualla. Irrottaahan se tietty öljyt ja rasvat paremmin.

Jos ette ole varmoja käsien puhtaudesta, niin käykää WC:n puolella asioilla. Huomaatte nopeasti oliko kapsaisiini lähtenyt. Habanerojen käsittelyn jälkeen olen todennut riittäväksi kaksi pesukertaa fairylla - ennen ja välissä käsien hieronta öljyllä. Tavallisesta käsisaippuasta ei tule kuin itku (usein kirjaimellisesti).

anttu

Vähemmän extreme tapa lienee imeskellä hetki etusormea. :D

Meidän 1+-vuotiaalle muuten olen jo (vaimolta salaa) muiluttanut muutaman hipun chilirouhetta lohimedaljonkiin, jota pieninkin jo saa murustettuna, suolattomana ja miedommin maustettuna versiona. Pippuri, paprika, kurkuma ja valkosipuli ovat miedosti mukana, ja beebi tykkää ihan mielettömästi.

Menee jo ruokapuolelle, mutta lohen rasva muuten miedontaa chilin poltetta tosi paljon. Rouhetta voi ropsutella mukaan, ja perheen ei-vielä-chilipäätkin tykkää. Ja antaa muuten lohelle niin kivasti ryhtiä, että ilman ei enää maistu kenellekään. Viimeksi lisäsin omaani myös omatekoista vähän ärhäkämpää jauhetta, ja yhä vaan parani.

InkRose

Sen verran olen minäkin huomannut, että rasvaiset lisukkeet kuten lämpimän voileivän päälle sulanut juusto loiventavat tulisuutta tosi reippaasti.

Meidän 18kk typyläinen on aika kaikkiruokainen kyllä myös mausteiden suhteen. Chilituotteita en ole vielä juurikaan saanut ujutettua vaimon ohi, mutta esim omaankin makuuni suht vahvassa valkosipulivoissa uiva naudanfileepihvi maistui tytölle jo tuossa syksyllä yhtä hyvin kuin itsellenikin. :D

yan

tammikuu 10, 2011, 23:19:25 ip #16 Viimeisin muokkaus: tammikuu 10, 2011, 23:22:27 ip käyttäjältä yan
Hieman ot:ksi menee, mutta kemian opiskelijana täytyy sanoa tuohon kapsaisiinia sormissa asiaan, että:

1. muutama tippa öljyä niihin sormiin millä on käsitellyt chilejä
2. hiero hieman että kapsaisiini liukenee paremmin..
3. astianpesuainetta muutamatippa
4. hiero että saippua tarttuu kunnolla öljyyn
5. pese

lähtee nagankin käsittelyn jälkeenkin nopeasti puhtaaksi että voipi laittaa suuhun ja imeskellä. Joutuu ehkä pari kertaa kokeilla kuinka saa parhaiten puhtaaksi. Jos vaipanvaihto hommiin lähtee tekisin varalta kahdesti :)

Säästää omaa ihoaan kun ei laita sitä pesuainetta suoraan käsiin(poistaa luonnollisen rasvan käsistä). Tärkeää on ettei laita vettä siinä välissä, vaan vasta sillon lopuksi. Tehokkaammpin tarttuu öljyyn eikä saippua laimene.

Ja mitä olen oppinut kantapään kautta? Sen ettei kannata jättää chilejä hoitoon sellaisen ihmisen harteille, joka ei niinkään välitä kasveista, tajua niitten päälle ja omaa huonon muistin. :D Meinaan ku parin viikon jälkeen tuli kotiin, niin suurin osa kasveista oli kerennyt jo kuivahtaa kunnolla. Se siitä sadosta sinä vuonna.

Hegu

Itse olen oppinut että Chilit pitää totutella suoraan auringon valoon. Minulla kävi kun ajattelin viedä kasvit 30 min - 1 tunniksi ulos totuttelaan ja 3 kuoli ja 2 paloi pahasti kun jäivät koko päiväksi ulos :D. Ei välttämättä kaikki kuolekuten BR kesti auringonpaiston tosi hyvin kun muut hyytyivät