tammikuu 08, 2025, 22:30:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Helppo ja satoisa?

Aloittaja Liisa, joulukuu 13, 2010, 19:48:50 ip

« edellinen - seuraava »

Liisa

Moikka. Koska Jalopenoni on valmistunut, ja sain kokonaiset 4podia tästä kasvista todella pitkän odottelun jälkeen. haluaisin vähän apua uuden chilin valintaan. :D

Mikä olisi sopivan helppo,eli ettei tarvisi kauheesti tehdä hommia sen eteen ja kasvaa semi huonolla valollakin.?
ja vähän satoisampikin voisi tietysti olla:D Ehdotuksia otetaan vastaan! ja löytyykö muuten mitään muuta paikkaa mistä tilata siemenet kuin fataali?

Kiitos etukäteen ja pahoittelen kirjoitusmuotoa mutta enpä nyt oikeen jaksanu keskittyä:D

-Liisa

masaiman

joulukuu 13, 2010, 22:29:38 ip #1 Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2010, 11:42:06 ap käyttäjältä mattson
Aji Cristal.

Kasvaa kiun rikkaruoho, helppo kun mikä, pärjää käsittääkseni vähän heikommallakin valolla, erittäin maukas, vihreänä mieto, punaisena hyvinkin tulinen. Alkaa käsittääkseni saamaan aika hyvää jalansijaa monien kasvattajien "perusarsenaalista" siemeniä löytää pikku googlettelulla tai muilta kasvattajilta mut fataliilla on eniten ja parhaat. Perus kauppojen lord nelson- siemenillä on ainakin mulla ollut vähän huono itävyys eikä niitä taida tähän vuodenaikaan olla juuri edes tarjolla vaikka chilit pitäis just nyt kylvää...

Hombre

chilimaailma on toinen paikka, mistä siemeniä saa tilattua. Sielläkin palvelu on hyvää ja hinnat ovat kohdallaan.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Kärsä Babar

Meillä on noita Lord Nelsonin siemeniä myynnissä.
Itävyys prosentit lukee paketin takapuolella.
www.chilitarvike.fi
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Filago

Lainaus käyttäjältä: mattson - joulukuu 13, 2010, 22:29:38 ip
Aji Cristal.

Kasvaa kiun rikkaruoho, helppo kun mikä, pärjää käsittääkseni vähän heikommallakin valolla, erittäin maukas, vihreänä mieto, punaisena hyvinkin tulinen. Alkaa käsittääkseni saamaan aika hyvää jalansijaa monien kasvattajien "perusarsenaalista" siemeniä löytää pikku googlettelulla tai muilta kasvattajilta mut fataliilla on eniten ja parhaat. Perus kauppojen lord nelson- siemenillä on ainakin mulla ollut vähän huono itävyys eikä niitä taida tähän vuodenaikaan olla juuri edes tarjolla vaikka chilit pitäis just nyt kylvää...

Taimivaiheessa liian vähällä valolla Baccat kasvavat honteloksi ja pudottavat nuppuja ja kukkia, ja tuloksena taas sama homma, muutama hassu hedelmä korkeella. Eli jos niinkin idioottivarma kuin Jalapeno tekee huonosti satoa niin melkeen ainut mahis joku Annuum, esim. jokin lukuisista "Thaityypin" Annuumeista?

Kysymyksenä tietenkin mielenkiintoinen, vähän sama kuin mistä työstä sais vähällä vaivalla ja ilman koulutusta hyvää liksaa? Eli voi olla, että on vaikea löytää huonossa valossa vähällä hoidolla paljon maukasta satoa tekevää helppoa lajia. Jos kysyjä voisi harkita enempää valoa, joko jonkinlaisen lampun tai paremman ikkunapaikan muodossa, mahdollisuudet paranisivat..

Filago

Evilyn

Aji Cristal.

Kasvaa kiun rikkaruoho, helppo kun mikä

Minä kyllä sain kitukasvuiseksi jääneet Aji Cristalini hengiltä..  ;D

acmer

Oma Ajini on kuin sirkusfriikki. Alhaalla mahtavat lehdet ohuessa rungossa, ylempänä paksurunkoisia haaroja ja pieniä käpristyneitä lehtiä. Kasvaa kuitenkin hyvin koko ajan vaikka ei ole aikonutkaan kukkia 4kk ikänsä aikana. Kuolemaan tuota en päästä, koska on ensimmäinen chilipuskani ja kyttään päivittäin sen edistymistä  :D

wille

Lainaus käyttäjältä: Evilyn - tammikuu 17, 2011, 19:59:39 ip
Aji Cristal.

Ja pasckat! Mulla ei edes idä!  ;D
Taaskaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 18, 2011, 19:48:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Evilyn - tammikuu 17, 2011, 19:59:39 ip
Aji Cristal.

Ja pasckat! Mulla ei edes idä!  ;D
Taaskaan.

Sama mulla. FFFFFUUUUUUUUUU!!!

Lihamestari

Mulla iti/nousi mullasta vain 1 siemen kuudesta!
Arvaa pidänkö tota, kun kukkaa kämmenellä... :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Niabo

joo vähä heikohkosti noi on noussu oli sit mistä tahansa saatuja siiduja, onneks on mistä kylvää! :)

Proudfoot

Aji Cristalia mehutetaan joka puolella. Itsellä ei kokemusta, kun vasta nyt sain ensimmäisen siemenen fataliilta ostetuista itämään. (1/~10 eli aikas heikko rosentti). Chilimaailmasta ostetuista siemenistä taas on itänyt jokseenkin kaikki, eli suosittelen! Itse kasvattelin viime vuonna valoisalla (länsi)ikkunalla ja partsilla. Tämän perusteella suosittelisin Aji Benitoa, joka oli ihan täyskymppi eli teki satoa paljon vaatimattomalla hoidolla. Kasvikin jäi ihan inhimillisen kokoiseksi, vaikka on bacca.

omarosa

Omista uusista idätyksistäni suurimpaan kasvuun ponkaisi

1. chinense yellow adjuma korkeus 30cm
2. n.25cm rocoto riesen, naga, jalapeno.
kaikki ovat bublerissa ;D natikan ;D valossa ja pieni 7w ledi :) hiaman saattanut osua lisävalona.

Toinen naga, adjuma ja aji cristal 5-10 cm haarukassa hillopurkki passiivihydroissa .

chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Peedrox

Lemon Drop on myös yksi "helppo" lajike. Kasvaa huonossa valossa kuin köynnös, mutta mun kokemuksien mukaan aika helppo saada kukkimaan ja tuottamaan satoa. Reippaasti vaan latvaa poikki ja keväällä hyvään valoon niin eiköhän loppukesästä ole keltaista herkkua tarjolla :).

chili123

Lainaus käyttäjältä: Peedrox - tammikuu 18, 2011, 22:37:07 ip
Lemon Drop on myös yksi "helppo" lajike. Kasvaa huonossa valossa kuin köynnös, mutta mun kokemuksien mukaan aika helppo saada kukkimaan ja tuottamaan satoa. Reippaasti vaan latvaa poikki ja keväällä hyvään valoon niin eiköhän loppukesästä ole keltaista herkkua tarjolla :).

Fataliilta tilattuja Lemon drop siemenistä ei ole itänyt vielä yksikään, vaikka kaikki muut 10 lajiketta ovat itäneet jo. Toivotaan, että itäisi  ;)

chili_maestro

Mulla ehdottomasti satoisin oli Brown Large Habanero siitä huolimatta että siinä oli koko kasvukauden kirvoja ja alhaisen nappausprosentin takia vesien vaihto venyi pitkiksi. (Passiivihydro kun jäi pumppukin laittamatta Ebbiin kun v¤tutti kirvainvaasio) ja lannoitteen heitin näppituntumalta kun en EC-mittaria omista.

Kaikesta tästä huolimatta selkeesti satoisin kuin yksikään muu chinense tai bacca (mullassa/ebbissä).  ;)

Brown Largen siemeniä löytyy YV:llä
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

omarosa

Lainaus käyttäjältä: omarosa - tammikuu 18, 2011, 22:20:38 ip
Omista uusista idätyksistäni suurimpaan kasvuun ponkaisi

1. chinense yellow adjuma korkeus 30cm
2. n.25cm rocoto riesen ja
     naga 25cm

Satoisuudesta en vielä pysty sanomaan kun ekaa kertaa kyseisiä lajikkeita kasvattelen , mutta helposti ainakin kasvaa ja kaikki kolme ovat alkaneet jo kukkaa pukkaamaan  :)

11 päivää mennyt edellisestä mittauksesta, taimien korkeus tilanne:

1. naga 50cm              ,chinense
2. adjuma 45cm           , chinense
3. rocoto riesen 36cm.   ,pubescens
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

hara

Mulla taisi viime ja edellisvuonna olla satoisin tuo pink habanero.

Aji cristalien kanssa pukannut samaa ongelmaa kuin muilla, eli itävyys on ollut heikohko - viime vuonna iti 2/10:stä, nyt on itänyt 5/7:stä mutta muutama noista näyttää siltä ettei niistä varmaan tule kasvia.

linker

Mulla oli Naga viime kauden satoisin. Kahdesta puskasta tuli yhteensä seitsemisen kiloa tavaraa.
6.4.2010 itämään ja 3.10.2010 viimeiset kuivuriin ja jauheeksi. Toisen puskan heitin kompostiin,
toisen annoin adoptioon.

hessi

Aji Cristal tai Lemon drop, molemmat helppoja,
nopea kasvuisia, satoisia, maukkaita ja monikäyttöisiä!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry