tammikuu 10, 2025, 15:57:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvit nuupahtivat, missä vika?

Aloittaja Masse, syyskuu 14, 2004, 23:43:32 ip

« edellinen - seuraava »

Masse

Eikkä, tossa on muutamia n. 15 cm korkeita cayennneja, ja pari muuta lajiketta. Kasveista suurin ilmoitti huonovointisuutensa siten, että lehdet roikkuivat painovoiman suuntaan, ja olivat selkeästi "ohuempia" kuin terveinä. Lehtien reunat alkoivat käpristyä sisäänpäin, samoin kärjet alkovat rullaantumaan.  Ensin tempun teki siis suurin kasvi, nyt myös pienimmät alkoivat oireilemaan.  Kaikki kasvit kasvavat muovipurkeissa, joiden pohjalla on leca-soraa ja pohjaan porattu tuuletusreikiä. Multana turvemullan/lecan sekoitus.

Kasvit ovat sellaisessa muovisessa lihalaatikossa, jonka päällä on toinen laatikko "kantena". Ylemmän laatikon kattoon on kiiinnitetty 23 w esl. Tämä siksi, että kissa tykkää pureskella chilejäni...
En keksi mitään muuta syytä kasvien tilaan kuin liiallinen kosteus. Vettä on tiivistynyt laatikon reunoille (itse kasvien ylikastelu ei varmasti ole syynä, sillä omista ja muiden virheistä oppineena osaan kastella oikein).
Voisiko olla näin, vai onko muita teorioita?

Kiitos avusta! :)

Nuthead

Oon vielä amatööri mut kuinka tiivis se sun paketti on? Ja kaipais varmaanki jonkin näköstä tuuletusta. Ja jos kosteutta olis liikaa ilmassa alkais kasvit varmaan homehtuun pikku hiljaa...?????
Mun vinkki ois et kansi pois, jonkun näkönen tuuletin ja  sit seurailla vähä kastelua/lannoittamista!! :roll:  Kyllä se siitä...
-pähkinäpää-

Sauli Särkkä

Korvaa se kansirakennelma vaikkapa kanaverkko/rima-rakenteella. Siihen saa valaistusta kiinni ja tuuletuskin hoituu "perinteisella" tuulettimella.

-Sale
Sauli Särkkä