tammikuu 08, 2025, 05:00:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

tikkam: kausi 2011

Aloittaja tikkam, joulukuu 28, 2010, 13:53:46 ip

« edellinen - seuraava »

tikkam

Bubblereiden pH oli hiipinyt yli 8:n.
Tiputtelin pH:t alle 6,5:n ja annoin 15 ml matoa ja 10 ml microa kumpaankin bubbleriin.
Parissa päivässä näillä toimilla ei näyttänyt olevan suurempaa vaikutusta.

Pääsiäisen pyhinä tuli hommattua ja rakanneltua 3,7 m2 kasvari tuonne pihamaalle.
Kaikki chilit pääsivätkin tänäiltana muutamaksi tunniksi nauttimaan ilta-auringosta.
Kasvihuoneen kennolevyjen pitäisi suodattaa UV-säteilyä, mutta laitoin vielä varmuuden vuoksi yhden kerroksen hallaharsoa chilien suojaksi.

Kuvia tulee myöhemmin...

tikkam

Tässäpä sitä ollaan valinnan edessä mitäköhän noiden puskien ja kasvarin kanssa tekisi?

Se on ainakin selvää, että nykyisellään (6 kasvia / bubbleri) homma ei voi jatkua.

Tässä muutama vaihtoehto jota olen ajatellut:

• Kaikki kasvit omiin 10 l ämpäribubbleriin (pitkä miinus n.11 eur maksavat pumput joita pitäisi ostaa 7-9 kpl, ja sitten sähköjen veto kasvariin)

• Lisään olemassa olevien laatikkobubblereiden määrää kahdella (ja taas ne sähköt)

• Laitan kaikki kasvit passiivihydroihin

• Laitan kaikki kasvit turpeisiin

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: tikkam - huhtikuu 26, 2011, 08:11:21 ap
Tässäpä sitä ollaan valinnan edessä mitäköhän noiden puskien ja kasvarin kanssa tekisi?

Se on ainakin selvää, että nykyisellään (6 kasvia / bubbleri) homma ei voi jatkua.

Tässä muutama vaihtoehto jota olen ajatellut:

• Kaikki kasvit omiin 10 l ämpäribubbleriin (pitkä miinus n.11 eur maksavat pumput joita pitäisi ostaa 7-9 kpl, ja sitten sähköjen veto kasvariin)

Mulla oli 10 ämpärihydroa viime kaudella.

En oikein suosittele, juuret kasvaa niin pirusti, et toi 10l astia on ihan liian pieni. 10 (vesi)pumppua ei hirveesti maksanut kun saksasta tilas.
Tokihan ilmapumun lähtöjä voi jakaa haaroittimilla, itse en ole vielä edes omaa ilmapumppua viritellyt, tulee tomskuille.

Ebb&Flood tulee tälle kaudelle, 4 85cm parvekelaatikkoa, 3 kasvia per loota, loppujen kanssa sitten improvisoidaan, joko wanhat ikeaebbit käyttöön (todnäk) ja tomaatit ämpäribubblereihin, osa turpeeseen ja jotain tollasta :)

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

tikkam

toukokuu 10, 2011, 21:15:27 ip #43 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2011, 21:37:25 ip käyttäjältä tikkam
Nyt kasvit ovat olleet pari yötä pihalla.

Askartelin kolmannen bubblerin, joten nyt yhdessä bubblerissa on 4 kasvia.
Voipi olla, että tässä pitää vielä alkaa ebbiä rakentelemaan.

Saapa nähdä mitä noista rimpuloista tulee nyt kun saavat auringonvaloa LED-valon sijaan.
12 kasvia oli ehdottomasti liikaa yhden LED-valon alle. Valitettavan monessa on vaan mahdoton varsi. Parhaiten kasvoivat Black Scorpion Tonque ja toinen Naga. Jos valaistus ei muutu, ensi talvena 8 kasvia on ehdoton maksimi.

Maistoin tänään ensimmäistä kypsäksi asti päässyttä Black Scorpion Tonquen marjaa.
Tulisuutta siinä ei ollut mahdottomasti, mutta maku oli yllättävän raikas.

tikkam

toukokuu 28, 2011, 15:06:37 ip #44 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2011, 15:08:49 ip käyttäjältä tikkam
Bubbleri jossa 2x Naga Morich ja 2x Habanero Yellow

Moni Nagan lehti on muuttunut tälläiseksi. Onkohan kyse palamisesta?

Isomman Nagan podi.

Bubbleri jossa on Black Scorpion Tonque, Duke Pequin, Champion ja Datil.

Black Scorpion Tonquen podeja.

Bubbleri jossa on Bolivian Rainbow, 2x Lemon Drop ja Duke Pequin. Lemon Dropit eivät voi kovin hyvin. Ne on tiputtanut suuren osan lahdistään. Onkohan syy sitten liika aurinko, kylmät yöt vai vääränlainen lannoitus?

Kaikissa bubblereissa oli pH:t reilusti yli 7,5:n. Tiputtelin ne pH-downilla noin 5,5:een.

tikkam

Lemon Dropit ne vaan voi huonommin päivä päivältä. Lehtiä ei ole enään montaakaan jäljellä.
Vaihdoin eilen vedet ko. bubbleriin. Saapa nähdä tokenevatko ne siitä.

Ehkä se EC mittari olisi hyvä olla...

tikkam

Tänään tuli vaihdettua toisestakin bubblerista helmikuun alussa tehdyt vedet pois.
Kasvit kärsivät selvästi ravinteiden puutteesta ja vesi oli sen verran *askaisen näköistä niin laitettiin sitten vedet vaihtoon.
Tein uuden satsin siten, että laitoin 20litraan vettä 8 kertakäyttöteelusikallista puutarhan kesää. Perään sai laittaa toistakymmentä millilitraa pH-downia.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: tikkam - kesäkuu 07, 2011, 20:36:14 ip
Tänään tuli vaihdettua toisestakin bubblerista helmikuun alussa tehdyt vedet pois.
Kasvit kärsivät selvästi ravinteiden puutteesta ja vesi oli sen verran *askaisen näköistä niin laitettiin sitten vedet vaihtoon.
Tein uuden satsin siten, että laitoin 20litraan vettä 8 kertakäyttöteelusikallista puutarhan kesää. Perään sai laittaa toistakymmentä millilitraa pH-downia.

No itse vaihtaisin vedet vähintään 2kk välein. Jotkut vaihtavat kerran kuussa, elleivät useamminkin...

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - kesäkuu 07, 2011, 20:44:14 ip
No itse vaihtaisin vedet vähintään 2kk välein. Jotkut vaihtavat kerran kuussa, elleivät useamminkin...

-T
Ja mä oon täällä jo jännitelly, kun vaihtoväli venähti pikkasen alle kuukauteen! ;D
Näköjään voi ottaa pikkasen rennommin ton kanssa.. :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Oon vaihtanut bubblerivaiheessa 2 viikon välein litkut, ebbeissä tapauksen mukaan reilu viikko - 2 viikkoa vaihtoväli. Kun ei oo bioponista systeemiä.

Lihamestari

Täytyy näköjään olla pikaksen reippaampi noitten litkujen kanssa.
Tosin ei se ainakaan kasvissa näkynyt, että oli melkein kuukausi samoilla liemillä...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 07, 2011, 20:57:05 ip
Oon vaihtanut bubblerivaiheessa 2 viikon välein litkut, ebbeissä tapauksen mukaan reilu viikko - 2 viikkoa vaihtoväli. Kun ei oo bioponista systeemiä.

Mulla ei oo varaa tollaseen vaihtoväliin, kun lannotteet maksaa työttömälle ihan liikaa :(

Kuukausi on ehdoton minimi, yleensä menee kaks.... Ja bioponista ei oo mullakaan :)

Pitänee vaihtaa takas kemiranmikälie hydrolaniin kunhan nuo GHE:n tyyriit litkut loppuu.

-T

tikkam

Toisen Nagan tila huononi merkittävästi yhden päivän aikana. Toissapäivänä tilanne oli ihan ok, mutta eilen illalla tilanne oli muuttunut melkoisesti.
Kasvi meni aivan veltoksi ja lehtiä tippui paljon. Saman bubblerin 3 muuta kasvia voivat kuitenkin ihan hyvin.

Tämä kuva on otettu 13.6.2011 jolloin kaikki oli hyvin

Väliltä ei valitettavasti ole kuvia, mutta tilanne oli  tälläinen 17.6.2011:

Vain tämän kasvin juuressa oli outoa tummaa mönjää.

Poistin epäilyttävän näköiset juuret ja annoin kaikille ko. bubblerin kasveille vetyperoksidikylvyn ja tein uudet liemet.
Valitettavasti tilanne ei ollut yön aikana parantunut merkittävästi.

Toinen naga voi hyvin. Kumpa tämä jo kypsyisi, että saisi ensimmäiset maistiaiset...

Kypsiä Black Scorpion Tonquen podeja:

bluesman

Vaikuttaisi juurimädältä. Toista pesu ja ruskeiden juurtenosien kampaus ja vetyperoksidikäsittely joka päivä 3-5 päivän ajan. Oon saanut tosi pahannäköisenkin lähes vainaan chilin pelastettua tällä konstilla. Ja lannoitteet melko nollille viikoksi.

Herpiili

Oliskohan helteet tehneet tehtävänsä ja lämmittäneet bubblerin liemet liian lämpimiksi. Vesiviljelyssä alkaa juuristo mädäntymään/kuolemaan jos lämpötila nousee litkuissa muistaakseni yli 26 asteen.

tikkam

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - kesäkuu 18, 2011, 14:09:19 ip
Oliskohan helteet tehneet tehtävänsä ja lämmittäneet bubblerin liemet liian lämpimiksi. Vesiviljelyssä alkaa juuristo mädäntymään/kuolemaan jos lämpötila nousee litkuissa muistaakseni yli 26 asteen.

Näinhän tässä on melko varmasti käynyt. Millä keinoin bubblereiden lämpötilat saisi kuriin? Vai pitääkö tässä vielä siirtyä turveviljelyyn? Kasvarissa on helteillä helposti yli 30 astetta vaikka tuuletusluukku on levällään.

CyberDog

Ei oikein muuten kun suojaamalla säiliöt säteilyltä ja toivomalla parasta. Erään foorumin käyttäjän testin mukaan vulcaponic saattaisi auttaa ehkäisemään juurimätää.

tikkam

Huonossa jamassa olevan nagan tila ei ole vesien vaihdon jälkeen ainakaan huonontunut.

Onnistuin kaivamaan yhdelle bubblerille 15cm syvän kuopan. Se saattaisi vähän alentaa bubblerin lämpötilaa.
Toista bubbleria varten kuoppaa ei syntynytkään, sillä bubblerin alta löytyi iso kivi.
Kolmatta kuppaa en vielä yrittänytkään.

tikkam

Huonovointisen Nagan tila ei kohentunut, joten se piti heittää pois.

Näin kävi varmasti siksi, että minulla ei ollut vetyperoksidia kuin yhteen kylpyyn ja sitten kerkesin tekemään lannoiteliemet ennen kuin sain täältä neuvon pitää lannoitteet nollissa.
Samassa bubblerissa olleet toinen Naga ja 2 Habaneroa voivat kuitenkin hyvin - toistaiseksi.

tikkam

Viimenenkin jäljellä oleva Naga alkoi tiputtelemaan lehtiään.
Syynä siihen on kaiketi epäilyttävän näköinen juuriin kerääntynyt mönjä.

Perusteellisen puhdistuksen jälkeen juuret näyttivät tältä:
7
Mahtaakohan kasvi tulla toimeen noin pienellä juuristolla?

Samassa bubblerissa olleet Habanerot eivät olleet alkuunkaan niin huonossa kunnossa kun Naga.

Juurien pesujen yhteydessä vaihdoin myös vedet. Harmi kun vanhat olivat olleet vain pari viikkoa.

Ensi kaudella teen kyllä kasvariin jotain muita kasvatusalustoja kuin bubblereita....