lokakuu 06, 2024, 10:24:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Coofdradin 300W LED kasvattelut 2011

Aloittaja Coofdrad, tammikuu 03, 2011, 12:50:53 ip

« edellinen - seuraava »

Coofdrad

Ainiin ja äsken lisäisin vähän vesiä tomaateille. Ihan kiitettävästi olivat imeneet vettä. Ongelma on vain, että tomaatit ovat liian tuuheita. Alaoksat ovat pahasti kuivahtaneita, piti vähän karsia. Myöskään totemin tomaateissa ei ole minkäänlaisia kypsymisen merkkejä.

Mr_Green_

Have to ask...onko millaset lämmöt sulla kasveilla?

yan

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 19, 2011, 23:14:27 ip

Ei oo alkanu  :-[ En oikein keksi kyllä mitään muuta selitystä kuin toi valo. Ravinteet pitäisi olla kohillaan. Mikäs ledi sulla oli? Varmaan kummiskin aika samoja speksejä käyttävät? Aika kuiva tuolla teltassa kylläkin on, hmmmm.

Pitää koittaa sitä 250w esliä auttaako asiaan.


Minulla on itse tehty 32 w ledi. Ledi suhde on aikalailla sama kuin kauppojenkin versioissa. Lisäksi mulla muutama lämpimänvalkoinen ledi laitettu siihen. Nyt kasvit ovat alkaneet kukkimaan lisää kun ne on laitettu ikkunan viereen. Tarkoituksena oli itsellä kokeilla ledikasvatuksen toimivuutta. Kyllähän ne kasvoivat ilman muuta valaistusta hyvin :)

Vaikuttaisiko tuo kuivuus sitten? Voihan se sitten tosiaan olla, että sun lajikkeet ei oikein tykkää siitä valosta.

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 19, 2011, 23:24:31 ip
Have to ask...onko millaset lämmöt sulla kasveilla?


Lämmöt huitelee 23 ja 27 välillä. Eli ei pitäisi olla liian kuumaa.

Coofdrad

No niin, nyt on sitten 250w esli roikkumassa chilien yllä. Katsotaan josko auttaisi asiaan  ;D Jos ei niin sitten viimeistään kun saan kasvit parvekkeelle. Onpahan ainakin valmiiksi kivan kokoisia kun menevät arskaa ottamaan.

Yhteis kuvvaa




Rocoton kukkaan oli tullut näköjään jo väriä. Aikaisemmin oli ihan valkoisia.



Pikkusen tomaatti kuvaa

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 21, 2011, 08:55:34 ap
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 19, 2011, 23:24:31 ip
Have to ask...onko millaset lämmöt sulla kasveilla?


Lämmöt huitelee 23 ja 27 välillä. Eli ei pitäisi olla liian kuumaa.


Lähinnä liian kylmä mulla oli mielessä. Itselläni kasvit on vetoisassa paikassa, ledin kanssa oli lämmöt 21 tietämillä...kasvua ei tapahtunut, vaihdoin tilalle monimetallivalaisimen niin nousi lämmöt 28 asteeseen ja alkoi kasvuakin tapahtumaan. Mutta ihan hyvältä sun lämmöt vaikuttais sit... Eipä mulla muuta..  :D

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 21, 2011, 14:23:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 21, 2011, 08:55:34 ap
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 19, 2011, 23:24:31 ip
Have to ask...onko millaset lämmöt sulla kasveilla?


Lämmöt huitelee 23 ja 27 välillä. Eli ei pitäisi olla liian kuumaa.


Lähinnä liian kylmä mulla oli mielessä. Itselläni kasvit on vetoisassa paikassa, ledin kanssa oli lämmöt 21 tietämillä...kasvua ei tapahtunut, vaihdoin tilalle monimetallivalaisimen niin nousi lämmöt 28 asteeseen ja alkoi kasvuakin tapahtumaan. Mutta ihan hyvältä sun lämmöt vaikuttais sit... Eipä mulla muuta..  :D


Joo lueskelinkin sun päiväkirjasta tästä sun lämpö hommasta  :D Kyllähän noi hyvin kasvaa, ehkä vähän liiankin hyvin. TILA LOPPUU.

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 21, 2011, 14:30:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 21, 2011, 14:23:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 21, 2011, 08:55:34 ap
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 19, 2011, 23:24:31 ip
Have to ask...onko millaset lämmöt sulla kasveilla?


Lämmöt huitelee 23 ja 27 välillä. Eli ei pitäisi olla liian kuumaa.


Lähinnä liian kylmä mulla oli mielessä. Itselläni kasvit on vetoisassa paikassa, ledin kanssa oli lämmöt 21 tietämillä...kasvua ei tapahtunut, vaihdoin tilalle monimetallivalaisimen niin nousi lämmöt 28 asteeseen ja alkoi kasvuakin tapahtumaan. Mutta ihan hyvältä sun lämmöt vaikuttais sit... Eipä mulla muuta..  :D


Joo lueskelinkin sun päiväkirjasta tästä sun lämpö hommasta  :D Kyllähän noi hyvin kasvaa, ehkä vähän liiankin hyvin. TILA LOPPUU.


Heheee.. Tuntuu olevan yleinen ongelma tuo tilan loppuminen!! :D

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 21, 2011, 14:36:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 21, 2011, 14:30:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 21, 2011, 14:23:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 21, 2011, 08:55:34 ap
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 19, 2011, 23:24:31 ip
Have to ask...onko millaset lämmöt sulla kasveilla?


Lämmöt huitelee 23 ja 27 välillä. Eli ei pitäisi olla liian kuumaa.


Lähinnä liian kylmä mulla oli mielessä. Itselläni kasvit on vetoisassa paikassa, ledin kanssa oli lämmöt 21 tietämillä...kasvua ei tapahtunut, vaihdoin tilalle monimetallivalaisimen niin nousi lämmöt 28 asteeseen ja alkoi kasvuakin tapahtumaan. Mutta ihan hyvältä sun lämmöt vaikuttais sit... Eipä mulla muuta..  :D


Joo lueskelinkin sun päiväkirjasta tästä sun lämpö hommasta  :D Kyllähän noi hyvin kasvaa, ehkä vähän liiankin hyvin. TILA LOPPUU.


Heheee.. Tuntuu olevan yleinen ongelma tuo tilan loppuminen!! :D


Niin tuntuu  ;D Pitää vaan hommata isompi teltta. Tai hmmm, ei sekään taida auttaa asiaa. Tohon telttaan olisi ollut sopivampi 2 tomaattia ja yksi chili. Ehkä kaksi kuin nytkin, jos olisivat alkaneet tekemään aikaisemmin hetelmiä.

bluesman

 Näyttää ja kuulostaa jotenkin tutulta tuo tilan loppuminen. Hienosti kasvaa ja kunhan saa oikeaa aurinkoa niin ei puutu chili ruokavaliosta.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - helmikuu 23, 2011, 11:11:51 ap
Taidan lisätä yhden 250W eslin chilien ylle. Alkaa masentamaan kun kukat eivät pysy ja siitepölyä ei tule  :-\
Itse uskon, että kasvit eivät saa tarpeeksi valoa tuottaakseen hedelmiä.

Valoa voi myös olla liikaa. Miten pitkään poltat noita ledejä?

Chilit ovat tropiikin kasveja ja ne ovat tottuneet n. 12 tunnin päiviin. Ilman kunnon yöunia ne voivat häiriintyä.

Viime aikoina olen lueskellut kasvihuoneviljelyn oppikirjaa, joka kertoo useassakin kohdin "kaukopunaisen" eli n. 730 nm aallonpituuden vaikutuksesta pituuskasvuun. Jos sitä on liikaa suhteessa punaiseen (660 nm), pituuskasvu on voimakasta, mutta kasvusta tulee honteloa. Tuota valoa syntyy tiheissä kasvustoissa muiden varjoon jääville. Jotenkin näyttää siltä, että sinulla tuota taajuutta saa vain tomaatti nurkassa.

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 22, 2011, 16:32:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - helmikuu 23, 2011, 11:11:51 ap
Taidan lisätä yhden 250W eslin chilien ylle. Alkaa masentamaan kun kukat eivät pysy ja siitepölyä ei tule  :-\
Itse uskon, että kasvit eivät saa tarpeeksi valoa tuottaakseen hedelmiä.

Valoa voi myös olla liikaa. Miten pitkään poltat noita ledejä?

Chilit ovat tropiikin kasveja ja ne ovat tottuneet n. 12 tunnin päiviin. Ilman kunnon yöunia ne voivat häiriintyä.

Viime aikoina olen lueskellut kasvihuoneviljelyn oppikirjaa, joka kertoo useassakin kohdin "kaukopunaisen" eli n. 730 nm aallonpituuden vaikutuksesta pituuskasvuun. Jos sitä on liikaa suhteessa punaiseen (660 nm), pituuskasvu on voimakasta, mutta kasvusta tulee honteloa. Tuota valoa syntyy tiheissä kasvustoissa muiden varjoon jääville. Jotenkin näyttää siltä, että sinulla tuota taajuutta saa vain tomaatti nurkassa.


Kiitos todella mielenkiintoisista kommenteista. Hmmmm, valoa liikaa. Voipi muuten pitääkin paikkansa. Olen itsekin miettinyt, että kuinkahan tehokas toi ledi on. Tällä hetkellä paahtaa ledi 18 tuntia päivässä. Taidankin vähentää heti sen 12 tuntii  ;D Tai 13  :P

Eli ymmärsinkö oikein, että 730nM valoa muodostuu nurkissa varjossa, vaikka lamppu ei edes tuota kyseistä spektriä? Mielenkiintoista... Aina sitä oppii uutta.

Nyt menenkin säätämään ajastinta. Saapahan nukkua pidempään niin, että ei ala pörisemään  :D

MrFrost

Laske pikkuhiljaa sitä valotusaikaa... Tunti päivässä, kunnes pääset johonkin 11-12 tuntiin.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 23, 2011, 00:07:17 ap
Laske pikkuhiljaa sitä valotusaikaa... Tunti päivässä, kunnes pääset johonkin 11-12 tuntiin.

-T


Ääh, kerralla vaan  ;D

Kuinkahan sekaisin ne voi mennä jos heittää kerralla noin paljon valojaksosta pois? Pitää kokeilla  :D

PP

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 23, 2011, 00:16:47 ap
Ääh, kerralla vaan  ;D

Kuinkahan sekaisin ne voi mennä jos heittää kerralla noin paljon valojaksosta pois? Pitää kokeilla  :D


Ei ne mene sekaisin. Onhan ulkonakin valon määrässä ainakin 10-kertainen ero täysin selkeänä ja pilvisenä päivänä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 23, 2011, 00:00:33 apEli ymmärsinkö oikein, että 730nM valoa muodostuu nurkissa varjossa, vaikka lamppu ei edes tuota kyseistä spektriä? Mielenkiintoista...


Sitä muodostuu ainakin silloin, kun valo kulkeutuu kasvin lehvästön läpi, eli kasvi on jäänyt toisten varjoon. Tuossa kaapissa sitä voisi syntyä seinistä heijastelemalla. Tämä on sitten pelkkää mutua.  ;D

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 23, 2011, 00:48:38 ap
Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 23, 2011, 00:00:33 apEli ymmärsinkö oikein, että 730nM valoa muodostuu nurkissa varjossa, vaikka lamppu ei edes tuota kyseistä spektriä? Mielenkiintoista...


Sitä muodostuu ainakin silloin, kun valo kulkeutuu kasvin lehvästön läpi, eli kasvi on jäänyt toisten varjoon. Tuossa kaapissa sitä voisi syntyä seinistä heijastelemalla. Tämä on sitten pelkkää mutua.  ;D


Ei se mitään, mutu tieto on kivaa  :D

PP

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - maaliskuu 23, 2011, 01:04:47 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 23, 2011, 00:48:38 ap
Sitä muodostuu ainakin silloin, kun valo kulkeutuu kasvin lehvästön läpi, eli kasvi on jäänyt toisten varjoon. Tuossa kaapissa sitä voisi syntyä seinistä heijastelemalla. Tämä on sitten pelkkää mutua.  ;D


Ei se mitään, mutu tieto on kivaa  :D


Ledin valosta ei voi syntyä lehtien läpi kulkemalla muita aallonpituuksia kuin valossa on alunperin ja ledivalossa on vain kapeat kaistat muutamaa aallonpituutta. Valon muuttuminen pitempään aallonpituuten vaatisi fluoresenssi-nimisen ilmiön, jota ei tietääkseni tapahdu kasveissa. Heijastumisessa aallonpituus ei myöskään muutu.

Auringonvalosta ja monien muiden lamppujenkin valosta voi saada suodattamalla vaikka tuota kaukopunaista. Eri asia sitten, onko lehtien läpi tulleella valolla enää sen vertaa intensiteettiä, että se vaikuttaisi kasvuun.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 23, 2011, 12:38:20 ipLedin valosta ei voi syntyä lehtien läpi kulkemalla muita aallonpituuksia kuin valossa on alunperin ja ledivalossa on vain kapeat kaistat muutamaa aallonpituutta.

Eli tarvitaan jatkuvaspektrinen valo, että se voi muuntua matkalla? Niin vähän aavistelinkin.

Vaan entäpä, jos ledien kaistat eivät ole kovin puhtaita? Itselläni ei ole kuin taskulamppu, jonka led-valo on sinertävää. Se muuttuu suodattamalla punaiseksi ja heijastumalla punaisesta pinnasta punertavaksi. Taskulampun ledejä varmaan kutsutaan valkoiseksi, eli ovat huono vertailukohta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 23, 2011, 13:16:43 ip
Eli tarvitaan jatkuvaspektrinen valo, että se voi muuntua matkalla? Niin vähän aavistelinkin.

Juu, spektristä voi vain suodattaa osia pois. Muuttaminen vaatii fluoresenssia, joka ei ole luonnossa yleinen näkyvän valon aallonpituuksilla. UV-valoa monet materiaalit fluoresoi eli käytännössä muuttaa näkyväksi valoksi, mutta tässä oli kyse punaisesta valosta eli spektrin toisesta päästä.

Lainaus
Vaan entäpä, jos ledien kaistat eivät ole kovin puhtaita? Itselläni ei ole kuin taskulamppu, jonka led-valo on sinertävää. Se muuttuu suodattamalla punaiseksi ja heijastumalla punaisesta pinnasta punertavaksi. Taskulampun ledejä varmaan kutsutaan valkoiseksi, eli ovat huono vertailukohta.


Valkoisiahan ne on. Käytännössä toimivat kuten loisteputket eli niissä on fluoresoivalla materiaalilla pinnoitettu UV-ledi.