toisen kauden tuholaistorjuntaan

Aloittaja Harri1980, tammikuu 13, 2011, 16:52:32 ip

« edellinen - seuraava »

Harri1980

Chilisumute
1 voimakas chili
2 tl mäntysuopaliuosta
2 l vettä
Käyttö: Sekoita paloiteltu chili pienessä vesimäärässä tehosekoittajassa tai monitoimikoneessa. Siivilän läpi valutettuun nesteeseen lisätään mäntysuopaliuos ja loput vedestä. Käytetään kaikenlaisiin tuhoeläimiin.

lähde: hyötykasviyhdistys

Toimivuutta ei testattu, mutta voisihan tuollaisen Nagasta tehdä, ainakin jos ulkoviljelyä päädyn kokeilemaan.

chili_maestro

Minulla oli vuosi sitten kirvainvaasio päällänsä ja kokeilin mainitsemaasi konstia. Lopputulos EI MINKÄÄNLAISTA VAIKUTUSTA.
Chilit minä soseutin teharissa ja suodatin sen kahvisuodattimen läpi ja sitten paineruiskulla chilien päälle suihkuhuoneessa, kirvat nauroivat paskaisesti päälle. Kokeilin mäntysaippuaa ja chiliä, yhdessä ja erikseen sekä vielä valkosipuliuutetta. Kirvat karaistuivat entisestään ja nauroivat vielä paskaisemmin.   ???

Jotenkin tuntui kun yhdisti mäntysuovan ja chiliuutten, niin ne kumosi toisensa. Mäntysuopa/ puutolu on emäksistä ja chiliuute hapanta-->  neutralisoituu???  Mielestäni edes vähän parempi lopputulos oli kun käytti näitä erikseen.

Kesällä voi kokeilla chilin upottamista nokkosveteen (saaviin puska alaspäin).

Itse olen pyrkinyt olla käyttämättä pahempia torjunta-aineita kuten Baygon, Raid jne.
Tuntuu että löysin hyvän torjuntakeinon viimeinkin kirvoja vastaan, mutta enpä taida kertoa sitä, koska eivät täällä nämä puoli ammattilaisetkaan kerro omia niksejään... ;D
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

MatskuPetteri

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - tammikuu 13, 2011, 18:43:15 ip
Tuntuu että löysin hyvän torjuntakeinon viimeinkin kirvoja vastaan, mutta enpä taida kertoa sitä, koska eivät täällä nämä puoli ammattilaisetkaan kerro omia niksejään... ;D

Joo. Mäkin jätän pahimmat mokaukseni kertomatta. Onhan sekin hyödyllistä tietoo mitä ei kannata kokeilla.  ;)
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Jan

Tuhoeläimiin (kanit, myyrät, rotat yms) tuo lienee tarkoitettu ja toimiva. Ei niinkään hyönteisille.

chili_maestro

"Tuhoeläimiin (kanit, myyrät, rotat yms) tuo lienee tarkoitettu ja toimiva"

Näihin elukoihin paremmin tehoaa valkosipulichilivesiseos, mitä olen itsekin käyttänyt.
Koivutislettäkin olen käyttänyt (savun haju, eläimet eivät diggaa)

Kaneihin paras konsti runkosuoja ja/tai kanaverkko.

Harri1980

Eli ei tehoa hyöteisiin. Empä sitten suotta tee tuollaista. Jos kaniini kuitenkin tulee viidennen kerroksen laistetulle parvekkeelle niin on hän ruokansa antainnut.

chili_maestro

Tosin hieman liioittelin ettei tehoa lainkaan.

Mutta ei se kyllä paljon auta mikäli muutaman kirvan saa tapettua, jos ne tekevät uudet poikaset joka toinen viikko.
Toisin sanottuna lisääntyvät lähes eksponentiaalisesti jos mitään hävityskeinoja ei tee... 

Raaka-Arska

Kyllähän niitä perkeleen kirvoja tuli suihkuteltua, vaikka millä, enkä ainakaan minä löytänyt mitään mikä olisi kunnolla toiminut!!! Tais niitä jokunen hukkua lähinnä...
Välillä jo luulin päässeeni niistä eroon aika radikaaleilla jätesäkissä myrkytys episodeilla, mutta sitten niitä rupesi taas näkymään. Saattais olla, että munat eivät kuole, raideilla tai vastaavilla...ovat kuulemma siellä mullan seassa :o
Eli eka kauden havaintona on, että mullatkin pitäis vaihtaa kokonaan? Toki nuo Caribbean red habat eivät todellakaan tykänneet jätesäkki käsittelystä...
Kyllähän ne siitä ensimmäisestä käsittelystä vielä selvisivät, mutta toinen oli jo liikaa :-[
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Tirpukka

Sama juttu täällä, kirvat eivät kuolleet kasvihuoneessa kirveelläkään!!!!!! Nokkosvettä, Raidia, vesi-mäntysuopaliuosta ja monen monituista kertaa....ei mitään vaikutusta!  ::) Tosiaan muutamat kirvat taisivat hukkua sinne nokkosvesisaaviin, mutta eipä muuta.

Eilen onneksi huomasin, että kellarista sisälle tuomassani ruusubegoniassa oli VIIME KESÄISIÄ kirvoja...!!! Vein kukkasen takaisin kellariin, kuolkoon vaikka, kunhan ei tartuta chileihin kirvojansa!

hessi

Saakos antaa vinkin teillä joilla on pihalla kasvari ja sinne kirvat tunkee...
jos pihalla kasvaa omena-yms hedelmäpuita, marjapensaita, ruusuja yms puskia joissa kirva yleensä viihtyy,(myös koivut ovat suuria kirvapesiä) ja varsinkin kaikki "villi" omenapuut, vadelmapuskat yms. niin...
Ruiskuttakaa kaikki yllä mainitut esim. SUN 7 E:llä (tehoaine: parafiiniöly),tai jollain muulla kevätruiskutteella, oikeaan aikaan keväällä(pakkauksessa ohjeet), ihan rungotkin, kaikki jotka ovat lähelläkään kasvihuonetta ja kauempanakin olevat :)
tällä konstilla olen itse päässyt eroon kirvoista, mutta on myös muistettava, että me itse myös kuljetamme vaatteissa kirvoja! Joten huolellisuutta siihen minkälaisilla vaatteilla kasvariisi menet ja missä olet sitä ennen käynyt.(koiran kanssa lenkillä jossain puskan juuressa/varvikossa yms josta kirvat "hyökänneet" kimppuusi  :o :o
Jos käyt toisen chilipään / tai muulla kasvarilla/ taimimyymälässä yms älä mene samoissa vaatteissa omaan kasvariin! kuullostaa ehkä liiottelulta, mutta tämä vain tehoaa!
Chilintaimet, muuta kasvit ja kukat kannattaa suihkuttaa Neem-öljyllä, jo nyt sisällä ollessa ja sitten vielä kun viet ne kasvariin!
Ja jos jostain saat "rikki kynttilän" polta se keväällä ennenkuin otat kasvihuoneen käyttöön, väittävät sen tappavan kaiken eloollisen !
(mun 2010 päiväkirjassa on kuva yhden sorttisesta "rikkikynttilästä" en ole tutkinut netistä saako suomesta, mutta luulisin)
Vältä myös liikakastelua ja liikalannoittamista, kun kasvilla kaikki hyvin niin ei kirvatkaan ole siitä kinnostuneet!
Ja jos vielä uskot kaikkeen tähän, niin sekin auttaa  ::)

Menestystä kirvojen tuhoamiseen...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

sammal

Raidilla lähtee  :) raidin sisältämä aine o pyretriini joka haihtuu pois max 2vk aikana.
Lisäksi ostakaa toppa punaista bonusta ja heittäkää veteen (litraan tms) ja suihkutelkaa sillä niin näette mitä nikotiini tekee kirvoille, nimittäin tapopaa ne kaikki (niinkuin nikotiini ihmiset, tosin ihmiset hitammin)

Mäntysuopaa kun heittää tupakka sumutteeseen niin tuhotyö on valmis  8)

chilihardhead.fi

Nikotiini on kylläkin kielletty torjunta-aine
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 24, 2011, 18:41:09 ip
Raidilla lähtee  :) raidin sisältämä aine o pyretriini joka haihtuu pois max 2vk aikana.
Lisäksi ostakaa toppa punaista bonusta ja heittäkää veteen (litraan tms) ja suihkutelkaa sillä niin näette mitä nikotiini tekee kirvoille, nimittäin tapopaa ne kaikki (niinkuin nikotiini ihmiset, tosin ihmiset hitammin)

Mäntysuopaa kun heittää tupakka sumutteeseen niin tuhotyö on valmis  8)

Vittu mitä homoilua! Itse näin kevään ensimmäisen kirvan ja heti seuraavana päivänä upotin chilit ruukkuineen fosforihappoon jonka jälkeen vein ne lasikuulapuhallettaviksi. Kyllä sai ötökät kyytiä perkele. Ensi viikolla joka planttu kuumasinkitään, niin ei iske punkit, kirvat tai ruostekaan. Ei sillä, että ruostuminen olisi haitannut ennenkään, mutta ei vara venettä kaada.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Orvis Battenkill

Laitoin juuri samettikukkaa itämään ja myöhemmin keväällä valkosipulia. Niitä kun istuttelee kasvihuoneeseen chilien sekaan niin pysyy kirvat loitolla. Vi***n hyvä keino niinkun vanha kansa sanoo.
Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä olenhan laakson kovin jätkä.

hessi

Heh :9
en kyllä tupakkia chileilleni antaisi, vaikka se hetkellisesti tappaa se myös tuhoaa...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

biblo

"Grow food, not lawns"

-V-

helmikuu 25, 2011, 17:48:09 ip #17 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2011, 17:58:05 ip käyttäjältä -V-
Noinkohan on nikotiini totaalisen kielletty torjunta-aineena? http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/ammattituotteet/tuholaisten-torjunta/nikotiini-kaerytenauha/

EDIT: Niinjoo, mähän tässä joku päivä sain hienon idean, kun sattui silmiini vanha kiljupönttö. Kasvi sinne, kansi kiinni, vesilukon reikään venttiilillä varustettu letku. Sitten keinolla x imutellaan alipaine pönttöön ja venttiili kiinni. Rööki letkun päähän (filtteriä ei luonnollisesti tarvita, eikös filtterittömiä saa jostain? Tai sitten kääräisee itse), sytkäri hollille ja venttiili auki. Annetaan vaikuttaa. Avaus suoritetaan mielellään ulkona ;D

Tähdennettäköön vielä, etten millään muotoa yllytä kokeilemaan moista kikkailua.

Niabo

"Käytön rajoitukset:
Nikotiini-kärytenauhaa saa käyttää syötävillä kasveilla ainoastaan ennen kasvukauden alkua ja kasvukauden päättyessä viimeisen sadonkorjuun jälkeen."

-V-

Lainaus käyttäjältä: Niabo - helmikuu 25, 2011, 17:57:47 ip
"Käytön rajoitukset:
Nikotiini-kärytenauhaa saa käyttää syötävillä kasveilla ainoastaan ennen kasvukauden alkua ja kasvukauden päättyessä viimeisen sadonkorjuun jälkeen."

Niinhän siellä sanotaan, kuten myös se, ettei saa luovuttaa kuin erikoiskoulutuksen saaneille. Muttei silti kategorisesti kielletty (tarkoituksenani ei ollut saivarrella).