tammikuu 10, 2025, 11:30:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kamerat ja valokuvaus

Aloittaja Lihamestari, tammikuu 16, 2011, 18:19:23 ip

« edellinen - seuraava »

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - joulukuu 23, 2014, 02:03:22 ap
Jos Gimp on koneella, tuosta pääsee mukavasti käsittelyn puolelle - ja aika paljon pidemmällekin. Ja ihan suomen kielellä:

http://www.joutsi.com/gimp-ohjeet/

Tuo joutsin sivu ei oikein toimi tällähetkellä, laitoin palautetta ja vastaus tuli nopeasti: Palvelua ollaan siirtämässä uusille palvelimille ja siksi osa linkeistä ei toimi. Eli ei kannata hätäillä jos ei pääse tuon linkin sivulta eteenpäin niille itse ohjesivuille, rauhassa vaan odottelee että saavat siirron tehtyä loppuun.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: MiM - joulukuu 23, 2014, 12:31:30 ip
Ilmaisohjelmista olen GIMPin lisäksi käyttänyt RawTherapee RAW kuvien perussäätöihin.

Itse käytän RAWien säätämiseen ja kääntämiseen Canonin omaa ilmaista Digital Photo Professionalia. Toimii omasta mielestäni ihan kelvollisesti.
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

MiM

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - joulukuu 23, 2014, 15:00:06 ip
Ilmaisohjelmista olen GIMPin lisäksi käyttänyt RawTherapee RAW kuvien perussäätöihin.

Itse käytän RAWien säätämiseen ja kääntämiseen Canonin omaa ilmaista Digital Photo Professionalia. Toimii omasta mielestäni ihan kelvollisesti.

varmaan näin. Välillä unohdan että ilmaisohjelmista puhuvat ei kaikki käyt Linuxia  :-[ Nuo kameroiden omat raw-konvertterit kun harvemmin toimii siellä
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

MiM

Lainaus käyttäjältä: MiM - joulukuu 23, 2014, 19:12:12 ip
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - joulukuu 23, 2014, 15:00:06 ip

varmaan näin. Välillä unohdan että ilmaisohjelmista puhuvat eivät kaikki käytä Linuxia  :-[ Nuo kameroiden omat raw-konvertterit kun harvemmin toimii siellä
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

eWELHO

Olen kiinnostunut valokuvauksesta etenkin luontokappaleiden. Mulla on nikon d5200 järkkäri ja tarvitsisin macro objektin. Onko teillä kellää tarvittavaa tietämystä avittamaan objektin valitsemisessa. Budjetti on erittäin suppea. Kiitos anteeksi ja näkemiin:)

PP

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - joulukuu 25, 2014, 10:37:30 ap
Olen kiinnostunut valokuvauksesta etenkin luontokappaleiden. Mulla on nikon d5200 järkkäri ja tarvitsisin macro objektin. Onko teillä kellää tarvittavaa tietämystä avittamaan objektin valitsemisessa. Budjetti on erittäin suppea. Kiitos anteeksi ja näkemiin:)

Etsi käytetty Nikonin, Sigman tai Tamronin 100-150 mm makro-objektiivi. En osaa suositella tiettyä mallia tai edes valmistajaa, mutta vanhoistakin putkista löytyy yleensä nettiarvioita lontoon kielellä.

MiM

Jos budjetti on erittäin suppea, niin vaihtoehtoina on myös
- filtterirenkaaseen ruuvattava lähilinssi.
- kääntörengas, jolla saa toisen objektin (vaikka joku vanha täysmanuaalinen) väärin päin nokan eteen.

Lähilinssillä perusmakrot, käännetyllä objektiivilla "mikroskopoinnit".

Ei nämä hyvää makrolinssiä täysin korvaa, mutta paljon niilläkin saa aikaan.
-Chilijamppa-

eWELHO

MiM

Kävin tänään ikuistamassa sitä, miten kokealle aurinko nousee Helsingissä, näin vuoden pimeämpään aikaan.

Ja sitten hiukan  8)-revittelyä
-Chilijamppa-

eWELHO

Jani M

Pahoittelut siitä, kun allaolevat kuvat ovat pitkälti facebookin mankeloimia, melko tuimasti kompressoituu värit yms, mutta en ole noita muualle vielä tunkenut.

Revontulia Södra Korpikylässä, Ruotsissa tapaninpäivänä.

Sama paikka, sama aika.

Aji Inferno

Millaisia kokemuksia jengillä on digikameroiden pakkasensiedosta?

MiM

joulukuu 29, 2014, 22:47:52 ip #592 Viimeisin muokkaus: joulukuu 30, 2014, 08:44:30 ap käyttäjältä MiM
esimerkiksi nuo äskeiset joulupäivän kuvat räiskin sellaisessa 10-15 asteisessa pakkasessa, vaikka meri olikin auki. Ei muuta ongelmaa kuin että akku väsähti äkäseen. Eli vara-akku sisätaskuun, jos mielii pitempään räiskiä.
-Chilijamppa-

akselsson1

Aattona olin ulkona räpsimässä a58:lla noin 30min, akku ok. Eilen oli kanssa joku -12, a300 akku hieman hyytyi puolessa tunnissa, muttei mitään suinkaan pahasti. Sisälle tullessa voi linssit mennä huuruun.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

MiM

Jos pelkää, että elektroniikka ottaa huurtumisesta nokkiinsa, niin kameran voi sulkea tiiviisti minigrippiin, ennen kuin menee sisälle ja antaa sen lämmetä pussissa. Näin tehtiin ainakin digikauden alkuaikoina, en tiedä onko enää kovin suosittua.

Sääsuojatulla kameralla lienee vielä vähemmän tarvetta tällaiseen.
-Chilijamppa-

Caide

Nikonin sivuilla suosittelivat laittaa kameran laukkuun sisälle tuotaessa ja pitäen sitä siellä vähän pidempään, ennen ulosottoa. Tai sitten irroittamaan ja aukaisemaan kaikki mitä saa, jotta saa tuuletusta. Mä olen yleensä vaan irroittanut objektiivin ja laittanut kameran aukko alaspäin ja sitten läpät auki. Huurussa ne on tosiaan joskus pitkäänkin.

Jani M

Hyvin mun Nikon on kestänyt, vaikka kuvaan pakkasessa useinkin. Kovimmat pakkaset olleet liki neljääkymppiä, mutta silloin täytyy akku pitää paidan rintataskussa lämpimässä, muuten hyytyy minuuteissa.

eWELHO

Lähilinssit tulivat. Objektiivi sanoo 18-55mm ja linssi 55mm. Taisin tilata liian pienen linssin?

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 14, 2015, 14:24:22 ip
Lähilinssit tulivat. Objektiivi sanoo 18-55mm ja linssi 55mm. Taisin tilata liian pienen linssin?

ööhh.. Oisko kierteen koko toi toinen 55mm?
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jalien

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 14, 2015, 14:24:22 ip

Polttoväli ja suodinkierre tosiaan ovat kaksi eri asiaa. Esim. Canonilla noissa 18-55mm objektiiveissa on yleensä 58mm suodinkierre.
Suodinkierteen koko löytyy etulinssiä kiertävästä reunuksesta, kun katsot objektiivia suoraan edestä. Tai sitten valmistajan nettisivuilta.

Eli eikun vika kokoinen takaisin ja uutta tulemaan.