tammikuu 10, 2025, 18:10:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vetyperoksidia ihmetellen

Aloittaja hurjatar, tammikuu 20, 2011, 13:43:56 ip

« edellinen - seuraava »

hurjatar

Onko kokemuksia vetyperoksidin käytöstä kasvatuksen aikana? Onko siitä mitään hyötyä missään suhteessa?
Olen vasta aloittelemassa ja hipulissa hankkinut kaikenlaista "ihan välttämätöntä" eli hätävarjelua liioitellen. Vesiviljelyaltaan puhdistuksessa se on kai ihan ok, mutta kuinkas taas mullan suhteen? Jossain olen törmännyt väitteeseen että se auttaa kasvua hapettaessaan mullan. Onkohan vaan henkisen puolen hoitoa?  :o
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

pkdi

Kaada kasville lasillinen ja koe.
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

ingeniero

Herra 47

olen ymmärtänyt että hieman voi laimeaa liosta antaa... ehkäisee juurimätää ja kuulemma kuohkeuttaa multaa... varmaa tietoa ei ole mutta jos pienen lorauksen 1-2% liuosta antaa kastelun yhtedessä tuskin haittaakaan on ( ja juu tuo blondaa chilit.. juuret ainakin ;) )
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

yan

Epäilen hyötyjä. Kasvi ei varsinaisesti tarvi happea, mahdollisesti hyvin pieniä määriä. Sitähän se tuottaa yhteyttämisen sivutuotteena.

Se että parantaako se maata niin on eri asia. Hyvin mahdollista, että hapetusominaisuutensa takia voi tehdä joitain aineita liukoisempaan muotoon hapettaen niitä. Äkkiseltään ku miettii nii kyllä se hapettaa juuretkin eli vahingoittaa niitä..

Herra 47

juurikin tuohon tuo juurimädän torjunta perustuu... tappaa sen kasvuston mutta mietona pienenä annoksena ei tee isoa vahinkoa juurille jotka kyllä korjaavat itsensä nopeastikin
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Kärsä Babar

Kyllähän vesiviljelyssä kannattaa käyttää juurimädän hoitoon, mutta mullasta saattaa tappaa hyödyllisiäkin bakteereja, jotka muuttavat orgaanisia ravinteita semmoiseen muotoon jota kasvi pystyy käyttään
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

hurjatar

Kyllä itseasiassa pitää nyt myöntää, että johan mun sitä piti uteliaisuuttani aikasemmin kokeilla eikä kukaan ole vielä kuollu.  ;) Hyödyistä onkin sit paha mennä sanomaan mitään. Vois tehdä tieteellisen testin ja kokeilla jollain kaupan geenimutaatioilla ihan kunnolla mitä tapahtuu.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

masaiman

masaiman

hurjatar

no mutta sehän kuulostaa mukavalta. eikun myymään sit sukulaisille.  ::)

Macex

Lainaus käyttäjältä: hurjatar - tammikuu 21, 2011, 06:43:24 ap
Kyllä itseasiassa pitää nyt myöntää, että johan mun sitä piti uteliaisuuttani aikasemmin kokeilla eikä kukaan ole vielä kuollu.  ;) Hyödyistä onkin sit paha mennä sanomaan mitään. Vois tehdä tieteellisen testin ja kokeilla jollain kaupan geenimutaatioilla ihan kunnolla mitä tapahtuu.
Hyvä jos ei ole vielä kukaan kuollut. Odotetaas rauhassa, että aine vaikuttaa :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

sorrii

Mä oon antanut yli vuoden kaikille kasveille pullon ohjeen mukaan:
((kysymyksessä siis kasveille tarkoitettu "liquid oxygen" =17% H2O2: http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_36&products_id=349 ))
Tätä siis ½ml/litra kasteluveteen. Hydroissa oon kaatanut päältä vaan, joskus toki isommilla määrillä ämpärillä resoon. Multakasvit on kaikki altakasteluruukuissa tai alusastiallisessa, jossa oon tän happilitkun antanut tiet alta, yleensä. Joskus joillekin ruukuille on tullut kyllä kaadeltua ihan päältä multaan, eikä oo kyllä tullut blondeja, ei kiharapäitä. Kaikki on voinut erinomaisesti..
Viime talvena laitoin yhden Inca Red Dropin pikku-pistokkaan sellaiseen hauskaan jalanmuotoiseen maljakkoon, jossa tilavuutta n. 1dl. Täytin astian lecasoralla ja istutin silloin n. 15cm taimen siihen. Kun kasvi alkoi kasvaa ja tuuheutua, jouduin antamaan ravinnelitkua joka päivä sen ½dl mitä astiaan mahtui, ja se tuotti parhaimmillaan 20-30 podia kerrallaan hedelmää! Siinä projektissa käytin joka kastelulla sitä "happea" ja ainakin itse uskon, että se ratkaisi onnistumisen.
Kyseinen yksilö oikealla. Kaksi muuta samalla tavalla vähän isommissa posliiniruukuissa. Takana hurisee 250W natikka n. 1.5m päässä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

hurjatar

Kiitos tästä hyvin tyhjentävästä vastauksesta. Mulla itsellä on 30% peroksidia, mutta laimensin sen tosi miedoksi. Taidan siis rohkeasti livauttaa sitä toistekin noille kasvatuksille.

Ja onkohan vielä tietoa siitä mitä kaikkea muuta siinä pitää ottaa huomioon? Esim. ph-arvot ja sen sellaiset. Itsellä kun on vielä hiilidioksidiakin käytössä ja sehän alentaa magnesiumpitoisuuksia.

yan

Epäilen aineen hyötyä podien määrässä. Juurimätää voinee ehkäistä. Ainakin ehkäisee bakteerien levien kasvua :D
Kuulostaa hieman siltä, että syy suureen satoon on siinä ravinneliuoksessa, jota jouduit laittamaan joka päivä.

Tästä tarvittaisiin ihan tutkittuja tuloksia vaikutuksista.

chili123

Uskaltaisko tota vetyperoksidia bubblerii laittaa kun haisee levältä? Kun en heti tajunnut bubbleria suojata valolta.

tozi

tammikuu 31, 2011, 01:14:37 ap #16 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2011, 01:22:37 ap käyttäjältä tozi
kyllä uskaltaa.. Itse olen laittanut 30% 1ml/l ja hyvin on juuret valkaissut..
Täytyy vain muistaa jos tuota 30% vetyperoksisidia sattuu kaatumaan muuallekkin kuin ämpäriin niin ei missään tapauksessa pyyhi sitä paperilla ja heitä paperia roskiin.
On olemassa vaara että syttyy palamaan.

sorrii

Päivitetäämpä tätäkin ketjua ;)
Minähän siis hommasin peroksidia heti ekalla kaudellani, kun luin jostain, että tekee hyvää juurille saada vähän extrahappea. Jutussa (siinä "jossain") kerrottiin vaan, että H2O2 muuttuu heti hapeksi, kun sekoittuu veteen ...
Paha nyt sanoa oliko tolla silloin jotain merkitystä. Kasvettelin ekaa kauttani pauliina-ruukuissa, mullassa. Innokkaana tiet ostin hienoja kalliita BioBizzin lannoitteita ja muutaman loisteputkenkin, kun luin "jostain" että chilet tarvii valoa  :P -Eipähän mitään ihmeellistä satoa tullut, mutta maistiaiset kaikista paitsi omnicolorista, jonka juuri piti olla se helppo! Juurimätää ei sitten ainakaan tullut vaikka varrmasti ylikastelin jatkuvasti kasvejani aloittelijan innolla!

Toisella kaudellani sitten aloinkin jo opetella vesiviljelyä: Ensimmäiset habaroinnit oli kun laitoin kertakäyttöruukuissa taimia soraan parvekelaatikoon, jossa välipohjan alla pörisi ilmakivi: sehän toimi, ja onnistuin saamaan jopa pari habaneroa kaupan perushabnerojen siemenistä kasvattamistani. Kokeilin sitten pasiivihydroa pieneen Mimosa-ruukkuun Inca Red Dropilla - toimi hyvin, varsinkin kun hommasin pikkunatikan. Yhden IRD taimen huuhdoin mullasta puhtaaksi ja laitoin posliinijalka-maljakoon, johon mahtui 1dl soraa ja noin ½dl vettä kerrallaan! Sekin siis toimi ihan hyvin, johon uskon olleen osansa kyllä sillä säännöllisellä peroksidin käytöllä. Käytin siis 17% peroksidia, jota myydään Liquid Oxygen nimellä. Annostus on ohjeessa 5ml/10l; "Use daily for best results!"

Tätähän sitten oon käyttänyt toista vuotta kaikkeen kasteluveteen, paitsi kun oon antanut multakasveille välillä merileväuutetta [vedessä] yläkautta. Bublerit, ebbit ja altakasteluruukuissa olevat multakasvit on kaikki voinut hyvin, ja tehnyt satoa sen mitä nyt voi näissä oloissa odottaa. Yhtään ei oo ainakaan kuollut!

Tänä keväänä/talvena, kun luin tosta bioponisesta viljelystä, ja kun jossain arvailtiin, että kehittyyhän sinne resoon jonkunlainen bakteerikanta ajan kanssa, niin jätin ton Oxygenin pois:
Kuukaudessa on kuollut 2 kolmesta kasvista bublerissa, yllättäen. Kaksi kaksivuotiasta pasiivihydrokasvia on kuollut! Juurissa en huomaa mitään ihmeempää mätää tai limaa, mutta tummuneet ne on. Yhden noista, Inca Red Dropin, pasiivi-mimosa-hydrossa sain pelastettua, kun vaihdoin litkut muutamana päivänä peräkkäin laimealla peroksidilla terästettynä.

Noi kaikki kuolleet on ollut annuumeja: hungarian hot wax, trinidad bushit, jalapeno kuolivat. Inca red drop toipui; trinidad scorpion MB ei tunnu välittävän mistään, ja elää vaikka yrittäisin tappaa! Rocoto Red Peruvianit näyttää kans aika hyvin elelevän passiivissa ilmankin mitään happikylpyjä.

Nyt taas käytän ainakin ajoittain tota happea, kun ei ole suuri vaiva, eikä kustannus! Litran pullo maksoi ~20€: se riittää 2000 litraan vettä ...

Sen Oxygenin ohjeessa, muuten on sitten suurempi annostus 1ml/l kun pitää valkaista niitä juuria, ja 2ml/l kun desinfioi hydroa (ilman kasveja!) ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`