Thä, tuleekohan tästä mitään! Eli jonkinlaista kasvattelua...

Aloittaja THä, tammikuu 24, 2011, 11:30:41 ap

« edellinen - seuraava »

THä

Ny alkaa tuo kuvablogi rassata. Ilmeisesti taas osa kuvista pimeänä >:( Ei mulla ennen ole tuon kanssa ollut ongelmaa.

Sen verta tilannepäivitystä, että tosiaan tuo yksi mysteerisiemen mitä ilmeisemmin on BR. Kyllä ne lehdet tummuvat ja tosiaan haaroo huimasti. CAP 220:t latvoin etteivät ihan niin innokkaasti kasvaisi. Tosin viikon aikana yksi ehti jo liika lähelle lamppua ja pari lehteä sai vähän liikaa lämpöä, mutta tokko haittaa mitään. Habanerot vaikuttavat viihtyvän, eivät kovin korkeita, mutta lehtiä puskevat kovasti. Pari 7Podiakin iti ja pääsi multiin. Tosin nyt sitten on taimia luokkaa 30 ja tilaa olisi oikeastaan maksimissaan 24:lle. Miten tässä ny näin taas on käymässä  ???

THä

helmikuu 21, 2011, 13:13:03 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2011, 22:25:03 ip käyttäjältä THä
Selvisi tuo kuvablogin kikkailukin. Tuonne ei saisi linkittää suoraan kuten olen tehnyt. Ennen asia on ollut vain kielletty, nyt ovat alkaneet sekoitella noita osoitteita jotta linkit ei kauaa toimi... Noh, avasin toisen tilin blogiin ja muutan linkitystapani sallituksi. Tosin joudun tästä eteenpäin laittamaan kuvat tekstilinkkeinä, mutta samalla pääsee selaamaan kaikkia kuvia. Yrittäkää jaksaa klikkailla tai antakaa vinkkiä hyvästä, ilmaisesta ja mainoksettomasta (eli ei imageshack) kuvapalvelusta joka sallii suoralinkityksen.

Tässä kuitenkin muutama tilannekuva eiliseltä.





Lamppuun yltänyt CAP 220 ja oletettu Bolivian Rainbow joka värjää lehtiään komeasti.





Jännä miten suurin osa taimista on tuollaisia kirkkaan vihreitä, mutta etenkin muutama habanero on hyvinkin tumma. Näkyy esimerkiksi tässä vaikka kamera ei ihan oikein värejä toistakkaan.



Keskellä siis pari CAPpia, joista toinen ehti huonossa valossa varttansa jonkin verran virauttamaan, ja alhaalla keskellä paljon tummemman värinen vihreä haba. Siinä missä CAPissa on ehkä 12 cm korkeutta ja kolme lehtiparia, niin habassa korkeutta ehkä 30 mm ja neljättä lehtiparia. Aika erilaisia veijareita  ;D

Edit: typoja typoja
Edit2: kuvalinkit muutettu

Mr_Green_

Terveen näköisiä taimia! Bolivian Rainbowlta se kyllä näyttää. Myös Black Pearl on kovasti tuon näköinen ollut. Mulla mennyt ne kaksi kerran sekaisin kun niin samalta näyttävät taimina. Molemmat kasvit ehkäpä kauneimpia chilejä minun mielestäni..! =)

PP

Lainaus käyttäjältä: THä - helmikuu 21, 2011, 13:13:03 ip
Selvisi tuo kuvablogin kikkailukin. Tuonne ei saisi linkittää suoraan kuten olen tehnyt. Ennen asia on ollut vain kielletty, nyt ovat alkaneet sekoitella noita osoitteita jotta linkit ei kauaa toimi... Noh, avasin toisen tilin blogiin ja muutan linkitystapani sallituksi. Tosin joudun tästä eteenpäin laittamaan kuvat tekstilinkkeinä, mutta samalla pääsee selaamaan kaikkia kuvia. Yrittäkää jaksaa klikkailla tai antakaa vinkkiä hyvästä, ilmaisesta ja mainoksettomasta (eli ei imageshack) kuvapalvelusta joka sallii suoralinkityksen.


Olen ollut tyytyväinen Picasaan. Suoralinkitys toimii ja tilaa on gigatavu.

Niabo


THä

Kiitän. Otin picasan käyttöön kun google-tili on jo ja ihan tuota softaakin joskus käytellyt. Kunhan ehdin niin muokkailen postit thumb-kuville jälleen.

THä

helmikuu 25, 2011, 22:34:39 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2011, 22:43:12 ip käyttäjältä THä
Otetaampa vaihteeksi vähän päivitystä. Olin taas jonkin aikaa pois ja sillä aikaa oli kastelija hieman unohtanut tarkkailla tilannetta, eli taimet olivat kuivahtaneet melko pahasti. Tosin melko hyvin virkosivat kunhan saivat vettä jälleen. Ainoastaan yksi 7Pod oli kuukahtanut lopullisesti, tosin en tiedä johtuiko tuo vesipulasta vai päättikö kuolla muuten vaan. Oli kyllä niin pieni, että saattoi olla että juuret olivat vasta ihan pinnassa ja siten kärsi ensimmäisenä vesipulasta. Tosin lautalla oli yksi 7Podin siemen itänyt, joten kokonaisvahvuus pysyi samana. Edellisellä viikolla kastelija toimi vähän liiankin aktiivisesti ja vähän toppuuttelin, niin tällä viikolla meni sitten toiseen ääripäähän.

Jo virkistyneet taimet:





Keskellä oleva isoin CAP220 oli pahiten kuivuudesta kärsineitä. Ensi raukka polttaa itsesä lamppuun ja nyt tämä. Mutta hengissä edelleen. Muutenkin nuo baccat näyttäisivät vähän kellastelevan, liekkö kärsivät typen vajauksesta kun niin kovin vauhdilla tahtoisivat kasvaa  ???

Pientä huonoa valovertailua: Samaan aikaan itäneet Haban taimet joista hieman heikompi sai siirron maitopurkkiin ja pois lampun alta 13.2. Tosin siirto varmaan vähän myös jarrutti kasvua kun lusikalla tuon kaivoin ylös tuon toisen kaiffarin vierestä joka sai jatkaa mukissa.





Alan uskoa tuon violetin mysteeritaimen olevan Bolivian Rainbow kun osui tämä silmiin. Oman rosvoilua:




Nyt on muuten kuvapalvelu kohdallaan. Hetken kesti opetella kuvien lataaminen, mutta kun vähän harjoitteli, niin käy nimittäin todella helposti. Vielä kun tuolla on mahdollisuus linkittää erikokoisiin kuviin, niin nuo thumbit saa vaikka muutaman kilotavun kokoiseksi ja linkitettyä isoihin kuviin. Kelpaa surffata vähän hitaammallakin yhteydellä eikä tule kilometrin mittaista postausta jos on enempi kuvia :) Eli suosittelen lämpimästi tuota picasaa!

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: THä - helmikuu 25, 2011, 22:34:39 ip

Nyt on muuten kuvapalvelu kohdallaan. Hetken kesti opetella kuvien lataaminen, mutta kun vähän harjoitteli, niin käy nimittäin todella helposti. Vielä kun tuolla on mahdollisuus linkittää erikokoisiin kuviin, niin nuo thumbit saa vaikka muutaman kilotavun kokoiseksi ja linkitettyä isoihin kuviin. Kelpaa surffata vähän hitaammallakin yhteydellä eikä tule kilometrin mittaista postausta jos on enempi kuvia :) Eli suosittelen lämpimästi tuota picasaa!


Tosta on kyllä niin montaa koulukuntaa olemassa. Ei nykyaikana kukaan enää surffaa millään puolmegasta pienemmällä (halvin mobiilinetti) ja ainakaan itse en jaksa kuvia auki klikkailla.  ::)

PS, violetti taimi voi olla myös chinese five color.  ;)

THä

Lainaus käyttäjältä: Ashrak - helmikuu 26, 2011, 01:07:15 ap
Lainaus käyttäjältä: THä - helmikuu 25, 2011, 22:34:39 ip

Nyt on muuten kuvapalvelu kohdallaan. Hetken kesti opetella kuvien lataaminen, mutta kun vähän harjoitteli, niin käy nimittäin todella helposti. Vielä kun tuolla on mahdollisuus linkittää erikokoisiin kuviin, niin nuo thumbit saa vaikka muutaman kilotavun kokoiseksi ja linkitettyä isoihin kuviin. Kelpaa surffata vähän hitaammallakin yhteydellä eikä tule kilometrin mittaista postausta jos on enempi kuvia :) Eli suosittelen lämpimästi tuota picasaa!


Tosta on kyllä niin montaa koulukuntaa olemassa. Ei nykyaikana kukaan enää surffaa millään puolmegasta pienemmällä (halvin mobiilinetti) ja ainakaan itse en jaksa kuvia auki klikkailla.  ::)


Jep, mielipiteitä on monia. Kuitenkin parimegaisenkin reaalinopeus on välillä luokkaa 200-300 kt/s ja 1024 kuva samaa tasoa. Toki nopeus riippuu ruuhkasta ja linjojen pituudesta jne. Mobiililaajakaistan vasteaika taas on välillä ihan mitä sattuu kuten nopeudetkin. Juu, olen vähän kärsimätön  ;D Sitten ehdit lukea jotain juttua jo muutaman rivin ja kun kuva latautuu niin ruutu hyppää ja samaa pomppimista jatkuu kunnes kaikki kuvat ovat latautuneet. Tietty sitten jos on vaikka 10 kuvan postaus niin se alkaa olla jo aika pitkä rullailla, sitten vielä joku päättää vastata siihen lainaamalla koko postauksen, argh. Mutta tämä tosiaan on vain oma mielipide. Joku voisi vielä jupista isosta kuvasta pienellä näytöllä, mutta itse pidän tietokoneen ja puhelimen erillään, niin tuo ei sentään häiritse. Jos ei jaksa klikkailla, niin aina voi katsella pikkukuvia  :P

CyberDog

Niin tää mobiililaajakaista on tosiaan mitä on... mulla pitäis olla nopeuden useita megoja mut niin tää vaan latailee keskimäärin 100 kiloo sekunnissa ja vasteet on mitä sattuu. Lisäks se on kivempi kattoa pikkukuvia ja klikkailla niitä tarvittaessa isommaksi. Näkee enempi kerralla.

THä

helmikuu 27, 2011, 17:17:24 ip #30 Viimeisin muokkaus: helmikuu 27, 2011, 17:25:14 ip käyttäjältä THä
Hämmästyttää kummastuttaa pientä kasvattajaa  ??? Onko chileillä taipumusta kasvatella rosvoja juuristakin? Trinidad Bushin mukista on noussut reunan vierestä taimi. En tuota itse istuttanut, mutta tuo meillä asuva nainen kyllä oli sitä mieltä, että jos kaksi samaan mukiin laittoi, niin kirjoitti siitä myös ja tuossa ei lue mainintaa tuplasta. Kuitenkin:



Tietty tuon valkoisen mukin läpi reunaan osuva juuri kyllä saa valoa. Joten voiko juuri päättääkin alkaa kasvattaa lehtiä, vai onko tuonne kuitenkin siemen jostain eksynyt? Multakaan ei mitään vanhaa ollut ja vaatekomerossa säilytetty, joten vieraan siemenen mahdollisuus kyllä pitäisi olla poissuljettu.


Edit: parempi kuva

PP

Lainaus käyttäjältä: THä - helmikuu 27, 2011, 17:17:24 ip
Hämmästyttää kummastuttaa pientä kasvattajaa  ??? Onko chileillä taipumusta kasvatella rosvoja juuristakin? Trinidad Bushin mukista on noussut reunan vierestä taimi. En tuota itse istuttanut, mutta tuo meillä asuva nainen kyllä oli sitä mieltä, että jos kaksi samaan mukiin laittoi, niin kirjoitti siitä myös ja tuossa ei lue mainintaa tuplasta. Kuitenkin:



Tietty tuon valkoisen mukin läpi reunaan osuva juuri kyllä saa valoa. Joten voiko juuri päättääkin alkaa kasvattaa lehtiä, vai onko tuonne kuitenkin siemen jostain eksynyt? Multakaan ei mitään vanhaa ollut ja vaatekomerossa säilytetty, joten vieraan siemenen mahdollisuus kyllä pitäisi olla poissuljettu.


Ei tuo ainakaan chililtä näytä. Olisiko rosmariini?

Mr_Green_

Jees..eipä kyllä minunkaan silmä tuota chiliksi tunnista..rosmariini tosiaan on tuon näköinen.  ;D

THä

Hypistelin tuota tarkemmin ja tuomitsin rikkaruohoksi. Lehtiä kun hieroi, niin haisi vain "vihreälle". Tokko oli rosmariinikaan kun ei taloudessa siemeniä ole. Eli kyseessä mitä todennäköisemmin Rainbow kukkamullan seassa ollut joku. Sai siis lähteä.

Mr_Green_

Jeps! Se voipi olla, että on joku salamatkustaja tullut mullan mukana.. perkeleet!  ;D

solari

Heh, hoksasin että tässä keskustelussa painittu tuon multalaadun kanssa, että mikä olis hyvä ja näinpäin pois..itsehän kerkesin mennä ostamaan tosiaan sitä mustaamultaa tyhmyyttäny, onneksi siemenet eivät ole vielä fataliilta tullut niin ei päässyt vahinkoa sattumaan...Mutta niin kumpihan olisi parempi? Perus kukkamulta vai kaktusmulta? Kun samaisessa kaupassa jossa kävin jo oli nuot vaihtoehdot esillä ja ainakin kaverilla kaktusmullassa kasvaa hyvin iloisesti montakin taimea!

Mr_Green_

maaliskuu 01, 2011, 15:39:05 ip #36 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2011, 15:43:47 ip käyttäjältä Mr_Green_
Itse oon sekoittanut altakastelumultaa ja kaktusmultaa. Hyvin on toiminut. Mutta on todettu viihtyvän hyvin myös pelkässä kaktusmullassa..sehän on tosi hiekkaista. Sitä itse ostaisin ennemmin kuin kukkamultaa. Mutta sehän on taas vain mun näkemys asiasta..=) Kesäksi aion vaihtaa turvemultaan osan kasveista, ja osaa kokeilen kookosuituun.. ;) Kokeilemalla selviää..

solari

Joo, niin itsekin ajattelin kallistua tuon kaktusmullan puolelle!  :P

InkRose

Jos vielä pelkää sitä Mustanmullan ravinnehämminkiä (joskus typpiravinteet poltti juuret, joskus ei ollu ensinkään), se taitaa olla menneen talven lumia. Tai ainakin wikin mukaan (pahin?) ongelmajakso päättyi pari vuotta sitten. Mutta vaikka ravinteet olisikin nyt luotettavammin kohdillaan, jäljelle jää vielä koostumuksen tuoma ongelma, se nimittäin pakkautuu todella tiiviisti kastuessaan, kuten olet varmasti kuullut.

Itsehän myös laitoin ensimmäiset 21 siementä mustaanmultaan sitä mukaa kuin itivät. Hyvin kasvoivat melkein kaikki. Yksi Short Yellow Tabasco ei noussut, ja olisikohan ollut joku toinenkin joka jäi multiin. Ensimmäisille minulla ei edes ollut laittaa lecasoraa mullan sekaan, ja niillä vähän oli hidastusta olevinaan kasvutahdissakin, mutta soraa kun laittoi reilusti mullan sekaan, ei ollut mitään ongelmia. Nyt on kuitenkin toisella idätyssatsilla alla kaktus- ja kylvömulta, ja muuten tuntuu hyvin toimivan sekin, mutta jostain syystä minulla tässä aineessa on useampikin itu (ilmeisesti) hukkunut kun olen samalla mallilla kastellut kuin edellisetkin. Johtaa siis vettä kyllä erittäinkin hyvin tuo kaktusmulta. Etenkin Chinenselle (ainoana toistaiseksi Biquinho) näyttää maistuu erinomaisesti tämä ilmavampi maa-aines. Tai itse asiassa sillähän on about 50-50 seos Mustaa ja Kaktusta, ja vähän soraa vielä seassa.

Rainbow Kukkamultaa minulla on nyt seuraavaksi menossa, kotona jo muutamatkin saaneet sitä alleen. Tuntuu kelpaavan hyvin. Tuossa kun vertailin ravinnekoostumusta Kekkilän Kaktus- ja kylvön sekä Kukkamullan välillä niin ainoa ero on kalkkikivijauheen määrä, kaktuksessa 6kg/m3 vs. kukkamullassa 7kg/m3, NPK-peruslannoite on samaa ja sitä on saman verran. Kaktusmulta on sitten rakenteeltaan aika erilaista, todella hiekkaista, eikä tosiaan sido vettä kovinkaan paljoa, vaikka sitä johtaakin hyvin.

Turvemultaa tai Kasvuturvetta meinaan sitten hieman keväämmällä hankkia isommankin satsin, näitä kasveja kun tuntuu tulevan aika määrä myös ulkoruokintaan meneviä...

THä

Mulla kun kukkamulta loppui, niin tuli otettua pussi taimimultaa. Katselin, että hyvin samaa tavaraa mitä kukkamulta, mutta hienommaksi seulottua joten helpottaa siementen ja pikkutaimien kanssa pelaamista. Muutenkin mitä noita multia katselin, niin kukkamulta oli noin 0,5 pykälää happamampaa mitä kaktusmulta ja enempi lannoitettua. Kaktusmullassa taas enempi hiekkaa. Tosin noita tuotemerkkikohtaisia eroja on. Kaktusmultaa joutuu varmaan lannoittamaan aikaisemmin, mutta muuten en usko, että noilla juurikaan mitään oleellista eroa on. Täältä löytyy esimerkiksi Biolanin tuotteet ja tuoteselosteet.

7Podien kasvattajilta olisi kiva kuulla vähän kokemuksia tuosta lajikkeesta. Itsellä tuntuu olevan julmetun hankala ja hidas muihin verrattuna. Tosin ei mulla chinense-verrokkina ole kuin Caribbean Red Habanero, jotka ovat hyvinkin elinvoimaisen oloisia siinä missä 7Pod vain kituuttaa. Habat itivätkin nopeasti ja kovalla prosentilla, 7Podit taas ihan toisesta ääripäästä.

Tuli sitten kuitenkin tilattua lisää siemeniä. Tosin itämään en mitään laita ennenkuin saan nyt kasvatuksessa olevia eteenpäin, enkä varmaan tälle kesälle noita kaikkia ollenkaan  ::) Kuitenkin tulossa on:

Cheyenne (annuum)
Jalapeno Hercules (annuum)
Inca Red Drop (baccatum)
Tabajos (baccatum)
Zavory (chinense)
Enorme Caliente (chinense)
Hyper Pube (CAP 217) (pubescens)