tammikuu 10, 2025, 15:37:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sweet Chili-soosi itsetehtynä

Aloittaja Tepi, lokakuu 03, 2004, 23:34:26 ip

« edellinen - seuraava »

Tepi

Tuli yks ilta testattua makean chili kastikeen tekoa...sehän menee näin.

- Kolme kourallista chilejä, itse laitoin seuraavia
  + 3 kaupan uganda hapsua
  + muutaman kaupan dutchin
  + 15 PI-441551
  + 10 eri kypsyysasteen bossea
  + 15 kypsää cayenne longslimiä
- sokeria n.1dl
- oliiviöljyä pieni loraus
- suolaa 0.3-0,5dl, reilusti kuitenkin
- tölkki kuorittuja tomaatteja
- 1dl vetta

-Chilit pilkotaan pieniksi, osa siemenistä pois, ei kuitenkaan kaikkia.
-kuumenna öljy ja lisää sokeri
-odota kunnes sokeri sulaa ja sekoittuu kunnolla rasvaan, sekoita kokoajan
- heitä chilit sekaan ja sekoita koajan ja lujaa, n.3min
- kun sokeri on tarttunut chileihin kiinni lisää kuoritut tomaatit ja suola

Keittele kannen alla vähintään tunti mieluummin kaksi. Anna soosin jäähtyä. Soosia ei tarvitse millään sähkövärkillä enää jyrätä, perinteinen pottumuusi-survin riittää.

On muuten niin hyvää et kantsii testata.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Katinka

Kokeilin tota sun soosiasi eilen illalla. Mausta en osaa sanoa mitään, kun itse en ole tulisen ruuan ystävä, niin en uskaalla edes maistaa. Laitoin siihen nimittäin noin 10 habaneroa. Mutta pitää syöttää sitä aviomiehelle.
Mitä arvelet soosin säilyvyydestä? Varmaan kestää jääkaapissa jonkin aikaa?

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Katinka"Laitoin siihen nimittäin noin 10 habaneroa.

Hehhehhehhee...  :twisted:

Kyllä mies tykkää, mikäli yleisesti ottaen tykkää tulisesta ruoasta...tai siis olettaen, että mies TODELLA tykkää tulisesta ruoasta..

-Sale
Sauli Särkkä

Tepi

Lainaus käyttäjältä: "Katinka"
Mitä arvelet soosin säilyvyydestä? Varmaan kestää jääkaapissa jonkin aikaa?

Tjaa...oma soosi oli jääkaapissa n. kuukauden. En ainakaan huomannut että se olis pilalle mennyt. Soosissa on suolaa kuitenkin aivan kohtuullisesti.

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

solmunen

Tuli sitten eilen illallla tehtyä moista.
Chiliä ei ollut kun muistaakseni 7 kaupan hapsua ja 5 chile grandea.
Tomaattia pistin kyllä aivan liikaa; 400g purkin. Ja suolaakin on mun makuun liikaa; ehkä n. 0,25dl. Laitoin myös valkosipulia 3 kynttä.

Maistuu lähinnä tomaattikastikkeelta... :oops:
Ensikerralla täytyy pistää enemmän chiliä ja vähemmän tomaattia.

Tepi; Tuliko siitä sun soossista ihan semmosta, mitä kaupasta saa pullossa?

Tepi

Lainaus käyttäjältä: "solmunen"Tuli sitten eilen illallla tehtyä moista.
Tepi; Tuliko siitä sun soossista ihan semmosta, mitä kaupasta saa pullossa?

Sanotaan että 95% samaa...maku oli vain tulisempi. Maistelin soosia kiehutuksen aikana. Kypsennysaika vaikutti erittäin paljon maun kehittymiseen. Soosia olisi voinut keittää kauemminkin...tuli vain yö vastaan.
Tomaatin maku kun pehmenee (muuttuu "ei tomaatin makuiseksi") pitkällä kypsennyksellä.

Makuun vaikuttaa myös olennaisesti sokerin sulatus...sen pitäisi vähän tummua mutta ei kuitenkaan ruskistua. Niin ja chilit tulisi lisätä heti kun sokeri on sulanut. Muutoin soosiin tulee palaneen maku.

canapa

kuulostaa hyvältä, mutta miksi noin kauhea määrä suolaa?  :?  itse en suolasta hirveästi välitä vaan mieluummin maustan ruokani jollain muulla. tosin jostain kumman syystä monissa maustesekoituksissa on suolaa. muuten kyl täytyy joskus kokeilla itse tehä tota sweet chili -soosia  :P