tammikuu 10, 2025, 19:24:36 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Plastex yrttiruukku

Aloittaja Legoinsinööri, tammikuu 29, 2011, 18:08:35 ip

« edellinen - seuraava »

Legoinsinööri

Onko jollakulla vielä kokemusta tällaisesta: http://www.plastex.fi/yrttiruukku.htm Bongasin Pirkkalehdestä. Cittarissa on hän tällä hetkellä 26,90. Noita on ilmeisesti ollut olemassa jo puolisen vuotta niin ihmettelen ettei ole tullut vastaan Zengrow-ketjuissa.

Tossahan luulis olevan helppo DIY pohja, jota vähän modaamalla saa vaikka sen oman Zengrownsa? Toisena asiana pohdin että toimiiko toi oikeesti hyvin yrttien kanssa jos ne vaan lilluu lautalla ilman minkäänlaista hapetusta. Ei noissa infoissa paljoa myöskään puhuta mahdollisesta ravinteiden tarpeesta. Mä en myöskään tiedä mitään yrttien hapen ja ravinteiden tarpeesta ;D

biblo

Kyllähän salaatteja ja muuta tuollaisessa ruukussa myytävää on ihan vesilasiin laittamalla tullut kasvatettua. Ihan nätisti siinä kasvaa.
"Grow food, not lawns"

Legoinsinööri

Ite olen funtsinut korianteria, basilikaa ja minttua.

.tomppa.

en ehkä ostaisi itse mutta jotain tuollaista olen meinannut emännälle kun pitäs saada muutama yrtti kasvatettua..

Zengrow on liian kallis ratkaisu..  mutta miksi ei tuollainen toimisi. 

omarosa

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - tammikuu 29, 2011, 18:32:09 ip
emännälle kun pitäs saada muutama yrtti kasvatettua..

Kyllähän toi voi olla hyvä yrteille , suosittelisin kuitenkin mimosa ruukku + ilmakivi ja ilmapumppu , kasvaa hyvin chilitkin.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

hessi

no huh!  :o
ei kai kukaan tuollaisesta maksa 26,90 € ?
Aivan saman asian ajaa, kun heittää yrttiruukun vaikka juomalasiin!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

.tomppa.

Lainaus käyttäjältä: omarosa - tammikuu 29, 2011, 18:51:36 ip
Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - tammikuu 29, 2011, 18:32:09 ip
emännälle kun pitäs saada muutama yrtti kasvatettua..

Kyllähän toi voi olla hyvä yrteille , suosittelisin kuitenkin mimosa ruukku + ilmakivi ja ilmapumppu , kasvaa hyvin chilitkin.

täytyypi koittaa tuota ratkaisua  8)

Legoinsinööri

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 29, 2011, 21:14:39 ip
no huh!  :o
ei kai kukaan tuollaisesta maksa 26,90 € ?
Aivan saman asian ajaa, kun heittää yrttiruukun vaikka juomalasiin!

No ajattelin myös, että tuossa on vähän sitä Zengrown suuntaista designia mikä tuntuu niin kovin maksavan. Sama ulkonäköasia on tuntunut muutamissa tapauksissa olevan olennaisia syitä ostaa Zengrow eikä tehdä itse parempaa ja rumempaa halvemmalla. Tuohon Plastexin vehkeeseen luulis suht helposti saavan värkättyä pumpun, ilmakiven tai mitä sattuukaan haluamaan käyttöön.

5Dmuotoilutoimisto

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - tammikuu 29, 2011, 18:08:35 ip
Onko jollakulla vielä kokemusta tällaisesta: http://www.plastex.fi/yrttiruukku.htm Bongasin Pirkkalehdestä. Cittarissa on hän tällä hetkellä 26,90. Noita on ilmeisesti ollut olemassa jo puolisen vuotta niin ihmettelen ettei ole tullut vastaan Zengrow-ketjuissa.

Tossahan luulis olevan helppo DIY pohja, jota vähän modaamalla saa vaikka sen oman Zengrownsa? Toisena asiana pohdin että toimiiko toi oikeesti hyvin yrttien kanssa jos ne vaan lilluu lautalla ilman minkäänlaista hapetusta. Ei noissa infoissa paljoa myöskään puhuta mahdollisesta ravinteiden tarpeesta. Mä en myöskään tiedä mitään yrttien hapen ja ravinteiden tarpeesta ;D

Moro

Plastexin yrttiruukku on täällä meillä 5D:ssä "keksitty" ja suunniteltu, joten kun täällä asia kiinnostaa, niin voin antaa taustatietoja. Ja mielellään sitä kuulee palautetta tuotteesta.

Kun tuota yrttiruukkua mietittiin, niin pohdittiin myös mahdollisuutta optiona asentaa siihen hapetuspumppu. Päädyttiin kuitenkin tekemään tuotteesta mahdollisimman yksinkertainen. Tarkoituksena on ollut arjota helppo tapa pitää kaupasta tuodut yrtit hengissä vähän paremmin kuin mitä ne yleensä säilyy. Tuotetta testailtiin protoilla ja havaittiin, että esim. basilika säilyy siinä helposti jopa muutaman kuukauden ja kasvaa hyvin. Muuten yrttien säilyvyys riippuu siitä minkä verran siellä purkissa on multaa ja missä kuosissa yrtti muuten on. Ja jotkut lajit säilyy paremmin jotkut huonommin. Yrttiruukkuun sopii niin paljon vettä, että täyttää ei tarvi kuin kerran viikossa. Ja jos limottuu, niin tuotteen voi pestä vaikka astianpesukoneessa.

Marketeista saatavia yrttejä ei taida olla edes ajateltu kovin pitkäikäisiksi - ne on ajateltu kertakäyttötuotteiksi. Vai kuinka?

Koska systeemi on kelluva, niin purkkien alaosa on tosiaan vedessä koko ajan. Riippuu purkkien määrästä ja yrttien koosta, kuinka syvässä yksittäinen yrtti ui. Muodosta tehtiin sellainen, ettei se veisi paljon pöytätilaa, mutta kelluva osuus pysyisi pystyssä vaikka kuorma olisi vähän epätasainenkin.

Vaikka primääritarkoitus olikin yksinkertainen tapa yrttien säilyttämiseen on tuotetta helppo viritellä pumpulla tai omilla purkeilla mihin vaan. Vähän vaivaa näkemällä voi säätää sitä millä korkeudella multa on vedenpinnasta tai viritellä pumpun.

sorrii

Toi on ihan hauska. Maksaa vaan aina nää uutuudet, ja vielä kun on suomalainen.
Mä tein samalla idealla (kelluva jutska) itselleni "taimibublerin" 80cm parvekelaatikosta;
Siihen siis sopivan kokoinen styrofoami levy, jossa muistaakseni 10 reikää vakio verkkoruukuille.
Pohjalle 2kpl 30cm pitkiä ilmakiviä ja takana 2-lähtöinen pumppu.
Pikkuparannuksena myöhemmin lisäsin päihin ja keskikohtaan kelluketta, niin että se pohja pysyy pari senttiä ilmassa, vaikka päällä olis isompiakin kasveja.
Vettä mahtuu 6 litraa, ja toimii. Yllättävän hyvin pysyy muuten pystyssä vieläkin vaikka ne lisäkellukkeet teki vähän kiikkerämmäksi.

Mainittakoon pikkuongelma itsetehtynä, että ainakaan mulla ei oo reikäporaa jolla saisi kartiomaisia reikiä, eikä intoa ruveta niitä käsin viilaamaan;
Käytännössä piti reiät mitoittaa juuri sille yhdelle ruukun koolle; kauppojen yrttejä on monen kokoisissa ruukuissa, joissa kokoerot voi olla 5mm luokkaa,
mutta vaikea saada tällaisessa pysymään tukevasti useampaa kokoa.

Niinhän siinä kävi, että siinä oli koko kesän -ja vieläkin pari- 10 kasvia ikkunalla, joista ei kyllä yksikään tehnyt hedelmää. Johtuiko lannoitteista vai ahtaudesta, en tiedä;
Samoilla litkuilla mä kasvattelin kaikki kasvini, joista ne ebbiin päässeet teki hyvin satoa. Microa ja Matoa ohjeen mukaan.

Kasvit kun rupesivat oleen yli ½m korkeita virittelin eteen vähän turvavöitä narulla, mutta yllättävän vakaa se oli, yli odotusten.
Toi 3'n ruukun hommeli varmaan on ihan vakaa vielä ½ metrisillä kasveilla.

Tota Plastexin ruukkua suosittelisin sydämellisesti x-muijalleni yrttiruukuksi, mutta tsilihommissa noita pitäisi olla kymmenen, eikä voisi käyttää kuin taimivaiheessa kuukauden verran ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`