Chilit Zengrow:sta passiivihydroon.

Aloittaja Selixi, helmikuu 02, 2011, 14:38:18 ip

« edellinen - seuraava »

Selixi

Alun perin piti siirtää chilit ruukkuihin vasta kun kevät koittaa, mutta alkavat olla jo niin isoja, että hommaa on aikaistettava. Muutama kysymys tästä siirrosta:
-Millaiset ruukut ja sora ovat parhaita, mitä muuta tarvitsen ja mistä sen kaiken saan?
-Voinko hyödyntää Zengrown oman verkkoruukun ja kuution vai pitääkö repiä pois?

-Millainen loisteputki olisi paras vielä kasvaville chileille?(kesäksi ne menevät parvekkeelle kukkimaan)
-Saa toki ravinteitakin ehdottaa, mutta luulen että löydän siihen vastauksen kun vähän luen lisää.

En usko että tällä tiedolla on väliä mutta chilit ovat: aji cristal, 7 pod, cap 220 ja caribbean red habanero.

icvama

Kiitos, piti lähipäivinä kysyä juuri samaa melkein samoilla spekseillä!

Mulla on toi päivittämätön päiväkirjan viljelmä kasvanut kanssa aika yli, tai ainakin Short Yellow Tabasco ja CAP220 pitäisi siirtää muita varjostamasta.


Selixi

Olepa hyvä ja toivottavasti saadaan vastauksiakin. Suunnilleen samaan aikaan ollaan varmaan pistetty itämään, koska ostin omat siemenikin ruokamessuilta :D.

jeQQ

Voit hyödyntää ruukut, jos jostain saat Zeniin vastaavanlaiset. Itse kyllä ehkä leikkelisin kasveja ja siirtäisin ne kesäksi Ebbiin! ;) Mutta se on vain oma näkemys.

Pauliinat ovat varmasti kaikista helpoimpia, jos ei jaksa itse väkertää. Ne täyteen hydrosoraa, jotta ei tarvitse pH:n kanssa olla kokoajan kikkailemassa(lecasora tuppaa pitämään huonosti vakaan pH:n toisin kuin oikea hydrosora)

Peruskaupasta pitäisi ainakin jonkinsortin ruukut ja jonkinsortin soraa saada, mutta tsekkaa ainakin www.chilitarvike.fi!

Passiivihydrossa voit käyttää ihan perus vesiviljelylannoitteita, ehkä kuitenkin hieman miedompana, riippuen toki valaistuksen määrästä. Mä suosittelisin ihan vaan loisteputkia kasvatukseen kesään asti, toimii! Näitä saa halvalla käytettynä, tai bauhausista "valolistoina" ala 10e tjsp.

Selixi

helmikuu 03, 2011, 11:51:29 ap #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2011, 11:55:27 ap käyttäjältä Selixi
Muuten siirtäsinkin jonkinmoiseen pumpulliseen vesiviljelyjärjestelmään, mutta parvekkeelle saan tuskin sähköä ilman jonkinmoisia porausoperaatioita.

Tietääkö kukaan saako noita ruukkuja ja soraa jostain pääkaupunkiseudun liikkeestä? Minkä kokoinen ruukku olisi hyvä jos pidän chilit niissä täysikasvuisinakin?
Onko sillä loisteputken värilämpötilalla ja mulla sellaisella kovin suurta merkitystä? Jos on, millainen on paras?

InkRose

Kyllä se ratkaiseva tekijä taitaa olla valovirran määrä, eli lumen-arvo, joka yleensä taitaa olla kirkkaammissa sävyissä myös korkeampi. Ainakin tiettyyn rajaan asti. 4000K värisävyssä (esim Osram Dulux 840 eli CoolWhite) taitaa olla perusloistareissa lumen/Watti-arvo parhaasta päästä. 9xx-sarjassa hyötysuhde on vissiinkin vähän heikompi, vaikkakin väritarkkuus parempi eli kaiketi tasaisempi/laajempi spektri, mistä voi olla hyötyä. Samoilla Wateilla 840-putki kuitenkin ainakin speksien perusteella antaa muistakseni enemmän valovirtaa kuin 940.

Minulla on 2x18W valaisimessa yksi 4000K ja yksi 2700K putki, ja kaikki kasvit pyrkivät kallistumaan 4000K putkea kohti. Luulen että johtuu etupäässä juuri siitä että sillä on korkeampi lumen-arvo. Omaan silmäänikin 4000K valo on kyllä paljon miellyttävämpi kuin 2700K, joten siksikin sitä suosin.

Tuolla DIY-Ledivalaisin-keskustelussa on paljon puhetta yhteyttämistä edistävistä spektreistä, siellä voi käydä päätänsä sekoittamassa myös. ;)

PP

Lainaus käyttäjältä: Selixi - helmikuu 03, 2011, 11:51:29 ap
Tietääkö kukaan saako noita ruukkuja ja soraa jostain pääkaupunkiseudun liikkeestä?

Pauliina-ruukkuja saa vaikka mistä: isot marketit, puutarhakaupat, rautakaupat. Hydrosoraa taitaa saada vain Puutarhurinverstaalta, mutta lecasoraa löytyy yhtä yleisesti kuin ruukkuja. Suosittelen ehdottomasti hankkimaan hydrosoraa vaikka se on kalliimpaa.

Sikuri

Hydrosoraa oli ainakin viime viikolla Itäkeskuksen tarjoustalossa. Olisko ollu 2,5 e/3l


Selixi

Kiitos vastauksista. Pitääpä lähiaikoina käydä etsimässä kaikki tarpeellinen.

jeQQ

Meikä taiteili jatkojohdon oven välistä viime kaudelle, varmaan teen samoin tahi sitten poraan reiän vaan läpi.. ;D Toki kannattaa se jatkojohto suojata siellä ulkona!

Selixi

Joo, pitää kattoo jos tulevaisuudes jonkinmoiset pumput pistäis. Tää on kuitenki mun eka kausi chilien kasvatukses joten eiköhän mulle vielä pumputtomat riitä.

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: Selixi - helmikuu 03, 2011, 14:51:28 ip
Joo, pitää kattoo jos tulevaisuudes jonkinmoiset pumput pistäis. Tää on kuitenki mun eka kausi chilien kasvatukses joten eiköhän mulle vielä pumputtomat riitä.

Varmasti! Suosittelisin siinä tapauksessa turvetta, jos vaan jaksaa sotkea. :)

Selixi

Tänään varmaan menen ostamaan ruukut, niin varmistan vielä että minkä kokoiset ruukut olisivat hyviä?

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Selixi - helmikuu 04, 2011, 14:11:57 ip
Tänään varmaan menen ostamaan ruukut, niin varmistan vielä että minkä kokoiset ruukut olisivat hyviä?


30cm pauliina. Tuntuu isolta, mutta siihen päälle kasvaa vielä isompi chili, kun juuritilaa on riittävästi.

Selixi

helmikuu 04, 2011, 16:10:59 ip #14 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2011, 18:14:42 ip käyttäjältä Selixi
Noniin ruukut ja lamppu ostettu. Soraa en vielä saanut. Tarjoustalossa olisi ollut jotain kevytsoraa. Onkohan se samanlaista kuin leca-/hydrosora? Merkki tais olla joku Natura/Nature.

InkRose

Kevytsora ja Lecasora taitavat olla jotakuinkin sama. Hydrosora taas on pH-tasapainotettua ja vettä raskaampaa. Nuo ruukku-, kevyt- ja lecasorat tuppaavat vähän kellumaan, jolloin etenkin pienen taimen kanssa voi tulla ongelmia.

Selixi

Selvä. Jatkan siis vielä hydrosoran metsästystä parista kaupasta ja jos ei löydy niin tilaan.

Selixi

Noniin löysin Puutarhurinverstaasta tuollaista Easy Green merkkistä soraa jonka oletan olevan hydrosoraa, koska siinä lukee jotain hydrosta. Nyt kysyisinkin vielä pitääkö sitä jotenkin esikäsitellä vai onko se valmista käyttöön tuollaisenaan?

mohla

Lainaus käyttäjältä: Selixi - helmikuu 05, 2011, 14:46:14 ip
Noniin löysin Puutarhurinverstaasta tuollaista Easy Green merkkistä soraa jonka oletan olevan hydrosoraa, koska siinä lukee jotain hydrosta. Nyt kysyisinkin vielä pitääkö sitä jotenkin esikäsitellä vai onko se valmista käyttöön tuollaisenaan?


Mulla hydrosorasta on irronnut aika paljon sitä oranssinruskeaa väriä veteen, joten oon huuhdellut sorat vedessä ennen käyttöönottoa. Valuttaa vettä soran läpi ja/tai jättää likoamaan toviksi. Luulisi ainakin vähentävän sakan määrää, joka sitten voi esim. vesipumpun tukkia tms.

Selixi

Eli riittää kun ihan hanavedel huuhtelee et ei tarvii mitään pH stabilointei ku sellasistakin luin. Kyllä mulla pH miinustakin nimittäin löytyy.

Tos muuten kuva pussista: