tammikuu 08, 2025, 22:15:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

aloittelia

Aloittaja Eetu132, helmikuu 06, 2011, 21:48:34 ip

« edellinen - seuraava »

Eetu132

minkä kokonen/ikänen chilin pitää olla et kannattaa alkaa käyttää merileväuutetta ??? Joo oon vähä alottelia  :D

Ryhis

Vaikka heti kolmannen lehtiparin jälkeen.

AloitteliJa.

Tervetuloa remmiin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Mikho

Muistathan myös, että merileväuute ei korvaa lannoitetta

Eetu132

kiitti :D mul on toinen lehtipari just tullu ja mitäs muita hyvii lannotteita yms.? =)

Lihamestari

Mä veikkaan, että et tarvitse lannoitteita vielä pitkään aikaan, jos mullassa kasvatat!
Mulla tais mennä kuukauden päivät, ennen kun laitoin lantaa...

Jalopenossa rupes lehdet kellastumaan, niin hankin Puuhtarhan kesää, jolla olen noita multakasveja kastellu!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Eetu132

sit toinen kysymys: kuinka kauan kestää suunnillee et ensimmäiset kukat tulee? =)

wille

Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - helmikuu 06, 2011, 22:10:41 ip
sit toinen kysymys: kuinka kauan kestää suunnillee et ensimmäiset kukat tulee? =)

Chilinkasvatuksessa ei ole mitään aikataulua. Kaikki riippuu kasvattajasta, olosuhteista, lajikkeesta, kaikesta. Mitään yleispäteviä vastauksia on turha odottaa. Joskus kukat ilmestyy parissa kuukaudessa, joskus on mennyt yli vuosi ensimmäiseen kukintaan. Jotain siltä väliltä siis.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Eetu132

okei, toivottavasti alkas tulla satoo mahollisimman nopeesti =D

Eetu132

okei, toivottavasti alkas tulla satoo mahollisimman nopeesti =D

tuli äsken vahingos valkosella xD

Lihamestari

2kk+1pv ja jallussa oli kukka auki!
Tosin päätin tämmöisen iloisesti palkinneen yksilön kuivattaa, lähes hammastikuksi... :(
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Jan

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 06, 2011, 22:15:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - helmikuu 06, 2011, 22:10:41 ip

Chilinkasvatuksessa ei ole mitään aikataulua. Kaikki riippuu kasvattajasta, olosuhteista, lajikkeesta, kaikesta. Mitään yleispäteviä vastauksia on turha odottaa. Joskus kukat ilmestyy parissa kuukaudessa, joskus on mennyt yli vuosi ensimmäiseen kukintaan. Jotain siltä väliltä siis.

Huomaa sana suunnilleen. Kyllä aloitteli[J]alle voi vähän tarkempaa aikataulua yrittää tehdä, että saa verrata omia tuloksiaan meidän valehteluun ;). Omalla kohdallani annuumeilla 2 kk, baccat 2,5 kk, chinenset ja pubet 3 kk. Fruteja minulla ei ole, kuin Duke Pequin ja se ei vielä ole edes nupuilla 3kk jälkeen. Duke on kuitenkin puolivilli, joten ei kaiketi edusta tyypillistä Frutea.

Edit: pube = pubescens, frute = frutescens. Ihan varuilta ettei aloittelijalle (tai vanhemmille) jää epäselväksi.

Jan

Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - helmikuu 06, 2011, 21:48:34 ip
minkä kokonen/ikänen chilin pitää olla et kannattaa alkaa käyttää merileväuutetta ??? Joo oon vähä alottelia  :D

Itse olen merilevää suihkutellut jo sirkkalehdille muiden mukana, eikä ainakaan ole tuntunut haittaavan. Kasteluveteen olen lisännut muun lannoituksen alkaessa, kun on muutama oikea lehtipari.

Niin ja tervetualoa minunkin puolestani.

masaiman

Mitä olen täältä lukenut ja osittain omastakin kokemuksesta sitten vielä sellainen pikku juttu että ainakin vähänkään huonommalla valolla kasvavat kasvit tuppaavat tiputtaa ensimmäiset kukkansa pois.  Jos aiot talvisaikaan saada satoa tarvitaan aikas hyvin keinovalaistusta. Valoisalla eteläikkunalla sitten kevätaurinko kyllä hoitaa sen puolen...ja se merileväuute tosiaan on lähinnä lannoitebuusteri, ei sinällään riitä lannoitukseen.

Eetu132

mul on joku vanha pöytälamppu käytös.. kuinka korkeel kannattaa pitää lamppuu? mul on noin 20cm päässä chileistä. onko ok?  ::)

Eetu132

Niin ja tervetualoa minunkin puolestani.
[/quote]

kiitoksia =D

masaiman

Vähän riippuu valotehosta. Sulla kaiketi siinä joku 15-20w esl? Ihan ok parikyt senttiä. Ei satu vaik olis vähän lähempänäkin,ainakin sit kun kasvit vähän kasvaa ja vahvistuu...

InkRose

Minkälainen polttimo sulla on lampussa? Jos se on e27-kanta (eli se "normaalikokoinen" kierrekanta), siihen kannattaa hankkia joku 20-36W energiansäästölamppu jos ei jo ole. Heikommallakin pärjää jonkin aikaa, mutta kasvun edetessä tulee kyllä tarvetta tehokkaammalle ainakin jos ei ikkunalaudalta löydy tilaa. Loisteputki- tai ESL-valaisimen voi pitää melkein kiinni, toki senkin mukaan miten isolle alueelle sitä valoa tarvitsee saada. Perinteinen hehkulamppu kuumenee niin paljon ettei kovin lähelle kannata viedä, 20-30 cm on siinä tapauksessa varmaan ihan passeli, joskin hehkulamppujen valoteho on sen verran vähäinen että se ei kauaa tuota taida elättää.

Jos kasveja on enemmän, ja valaisimeen mahtuu, voisit harkita vaikka 50W ESL-lamppuakin (esim. chilitarvike.fi:stä saa). Joka tapauksessa tuon polttimon valinnassa kannattaa katsoa vähän myös värisävyä, itse suosin 4000K tai korkeampaa värilämpötilaa eli noita kylmempiä sävyjä. Omaa silmääni miellyttääkin enemmän se, eikä ole kasvitkaan valittaneet.

Eetu132

Lainaus käyttäjältä: mattson - helmikuu 07, 2011, 15:13:38 ip
Vähän riippuu valotehosta. Sulla kaiketi siinä joku 15-20w esl? Ihan ok parikyt senttiä. Ei satu vaik olis vähän lähempänäkin,ainakin sit kun kasvit vähän kasvaa ja vahvistuu...

ok. siin lukee 11W  onko riittävä vai pitääkö jostain kaivaa parempi? :D

Eetu132

Jos kasveja on enemmän, ja valaisimeen mahtuu, voisit harkita vaikka 50W ESL-lamppuakin (esim. chilitarvike.fi:stä saa). Joka tapauksessa tuon polttimon valinnassa kannattaa katsoa vähän myös värisävyä, itse suosin 4000K tai korkeampaa värilämpötilaa eli noita kylmempiä sävyjä. Omaa silmääni miellyttääkin enemmän se, eikä ole kasvitkaan valittaneet.

joo en tiiä mtn lampuista mut onko perempi jos käytän tollasta 60W pöytälamppuu? ku semmojn löyty alhaalta. ???

InkRose

Kyllä sillä 11W lampullakin alulle pääsee, jos ei valtava farmi ole. Johan ne sinulla kasvavat, eikös se ollut toinen kasvulehtipari jo tuloillaan? Sen lampun voi ihan huoletta tuoda lähemmäs jos valaistu pinta-ala riittää kaikille. Olikos sinulla yksi vai useampi taimi kasvamassa?

Kuten tuossa kirjoitinkin, kannattaa jossain välissä käydä ostamassa tehokkaampi polttimo, vaikka sitten sen varalle kun alkaa plantut kasvaa tosissaan. Tarkista myös mitä valaisimessasi sanotaan tehokkaimmasta virallisesti käyvästä polttimosta (Se lappu taitaa yleensä löytyä varjostimen sisäpuolelta tai lampun kannan kyljestä). Kovin paljon sitä valmistajan suositusta ei kannata ylittää, eli sitten sen mukaan sen uudenkin polttimon enimmäisteho. Noita 20-36W ESLejä saa Biltemasta, Motonetistä ja muista vastaavista, sekä luultavasti useimmista sähköliikkeistä, joskin niissä on sitten aika varmasti hinta kovempi. Halvimmillaan 36W polttimoita on kai saatu alle kympilläkin, itse ostin sähköliikkeestä Megaman Lilliput 30W-lampun ja hintaa tuli 15 euroa.

Lainaus käyttäjältä: Eetu132 - helmikuu 07, 2011, 15:30:26 ip
joo en tiiä mtn lampuista mut onko perempi jos käytän tollasta 60W pöytälamppuu? ku semmojn löyty alhaalta. ???

ESLeissä on valotehoa monin verroin Watteihin nähden, jos hehkulamppuun vertaa. 30W ESL vastaa ainakin teoriassa 150W hehkulamppua.