tammikuu 06, 2025, 21:58:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kien ja Devon plantaasi 2011

Aloittaja kieblack, helmikuu 08, 2011, 21:17:31 ip

« edellinen - seuraava »

Mr_Green_

Mihinkäs sen juuret oli menny?  ;D Noh, itsellä on yksi pieni rocoto, jossa ei myöskään ole juuria...vieläkään.. viikko sitten sen tsekkasin ja totesin että sillä ei tosiaan ole juuria, mutta täysin terve se on vaikkei kasvua olekaan tapahtunut..syyksi epäilen harsosääsken toukkia, niitä täällä pörrännyt, mutta nyt mäntysuopamyrkytys on tehonnut hyvin, eikä oo sääsken perkeleitä näkyny enää  :P

kieblack

Mä en käsitä. Onneksi kuvasin sen juurineen, muuten epäilisin jo silmiäni  ;D Nyt niitä ei tosiaan ole, pari päivää sitten huomasin, kun noita aloin istuttelemaan uusiin ruukkuihin. Toivottavasti se nyt sieltä lähtis sitten.

Tässä lista nyt itäneistä. Aikaa kulunut tänään illalla tasan viikko.
Aji amarillo 1/1
Aji benito 2/2
Aji cristal 3/4
Aji habanero 1/2
Biquinho 2/3
Cayanne 1/2
Champion 3/3
Cherqui 2/2
Lemon drop 6/6
Ja ne itämättömät: 7 pod strain #2 0/1, Pepper Pen 0/1, Criolla sella 0/1, Hungarian hot cherry 0/1, Jalapeño 0/1, De arbol 0/1 sekä tuo tapaus Trinidad bush ?/1. Mysteerisiemenkään ei ole itänyt.

Mun pitää kai alkaa etenemään aakkosjärjestyksessä, kun se näyttää tuovan eniten tulosta :D De arbol vois nyt nousta tuolta  8)
Tänään päästään kaupoille ja tarkoitus hakea noille istuttamattomille turvetta ja istuttaa ne siihen. Meidän Lemonit on saanut taas yön aikana oikein spurtin. Mä toin aamulla kokeeksi tuohon ikkunalle yhden lemonin, jolla on siemen enää vain sirkkalehtien kärjissä. Se oli mutkalla ja laitoin sen mutka aurinkoon (siemen siis huoneeseen päin) ja nyt se on suoristunut. Ehkä sitä sitten voi noi jo laittaa lampun alle, kun kerran näyttää olevan jo suuri vaikutus. Uskaltaakohan nuo jo ottaa tuolta "linnunpesästä" lämpöisestä pois..

kieblack

Hungarian Hot Cherry alkoi itää edellisen viestini jälkeen ja nyt se on jo noussut pikkiriikkisen. Huomenna pääsee iltapäivällä sitten lampun alle kasvamaan. Onneksi se alkoi itää ja toivottavasti jaksaa kasvaakin ja tuottaa joskus sitä satoa :) Sitä oon eniten kyllä odottanut.
Itämään alkoi myös tuo De arbol. Ikkunalle tuotu Lemon droppi vaikuttaa voivan hyvin ja kasvaa täydellisesti ihan kohtisuorassa :) Muut kukat pääsi eilen lampun alle ja lämpökin oli 25'c. Tänään aamulla kun menin olohuoneeseen, niin lämpö oli yön aikana tippunut ja aamulla näytti vain 20'c. Ei ne ainakaan näyttäneet olevan moksiskaan.
Meidän habanero ja kaksi samassa purkissa olevaa lemon droppia oli päivällä kääntyneet suoraan alaspäin. Ne on kasvaneet sen sentin ja nyt roikkuvat suoraan alaspäin. Olisiko multa ollut liian kosteaa? Tänään en lisännyt vettä kun multa oli yhä märkää ja nyt kun kävin kurkkaamassa, niin habanero alkaa nostaa päätään :) Peli ei ole sen kohdalta vielä onneksi menetetty.

Itämättömiä on enää 7 pod strain #2, Pepper pen, jalapeño, criolla sella ja se mysteeri (tosin se voi olla joku vaurioitunutkin). Ainiin, ja tuo meidän ihmeotus Trinidad bush..

InkRose

Kastelusta sen verran, että etenkin jos ei ole altakastelevia ruukkuja (itse leikkelin pari pientä reikää jogurttipurkin pohjaan tätä varten) pikkutaimille, niin kannattaa pitää kunnon välit että ehtii multa kuivahtaa syvemmältäkin. Aika kauan siinä menee ennenkuin multa on pienessäkään ruukussa vaikkapa sentin syvyydestä kuivaa, pintamaan mukaan sitä tahtia ei parane säätää.

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 07, 2011, 00:14:14 ap
Kastelusta sen verran, että etenkin jos ei ole altakastelevia ruukkuja (itse leikkelin pari pientä reikää jogurttipurkin pohjaan tätä varten) pikkutaimille, niin kannattaa pitää kunnon välit että ehtii multa kuivahtaa syvemmältäkin. Aika kauan siinä menee ennenkuin multa on pienessäkään ruukussa vaikkapa sentin syvyydestä kuivaa, pintamaan mukaan sitä tahtia ei parane säätää.

Jjjjep!! Itse kastelen kasvit vasta kun ne näyttävät ulkopuolisen silmään kuolleelta..  ;D Eli kun kasvi näyttää janoiselta, annan vettä. En muuten. Tosin aivan pienimmät taimet vähän eri juttu..ne kun kuivuuteen kuolevat hyvinkin äkkiä.

InkRose

Jep. Itse tuppaan kastelemaan liian tiuhaan, kun pitäähän niitä muutenkin paijailla muutamaan kertaan päivän mittaan. ::) Siksipä pidänkin sitten kastelumäärät pieninä ja pelkästään alakautta heti kun on sirkkalehdet esillä. Kuudelle sirkkataimelle ja kolmelle vähän isommalle menee yhteensä desi-puolitoista noin puoliannostuksella tehtyä PK-vettä aamuisin. Niistä suurimmat 6 ovat ikkunalaudalla patterin päällä niin yön jäljiltä on jo aivan kuiva purkki vaikka eivät juuri muuta valoa saa kuin auringon.

kieblack

Ei ole valitettavasti altakasteluruukkuja ennenkuin ovat sen verran suuria, että menevät jo "ämpäreihin". Mietin, että miten paha on sitten jos kastelisi vain suihkuttamalla? Silloinhan se multa ei sieltä pohjalta välttämättä ihan tulvisi vaan juuri siitä pinnalta pysyisi enemmän kosteana?
Täytyykin nyt varoa, ettei kastele liikaa. Mulla on vähän sitä taipumusta muidenkin kasvien kohdalla ja varsinkin näiden, kun tulee pariin otteeseen päivittäin seurattua  ;)

InkRose

Ämpäristähän on helppo tehdä altakasteleva tai vähintäänkin ylikastelunesto. Altakastelun jos haluaa niin muutama reikä pohjaan, tai sitten vähän matkaa kylkeä ylös ja siihen pari reikää. Linker taisi jotain tuommoista harrastaa. Perus pesuvati vain ämpärin alle, kastelua päältä kunnes alkaa valua ylimääräiset pois. Voi vaikka antaa hetken imeskellä vadiltakin takaisin multiin enimpiä ennenkuin sitten kippaa loput vedet mäkeen.

Mr_Green_

Pientä sirkkataimea esim. kannattaa kastella sumuttamalla..siis mullan sumuttamista tarkoitan..mutta myöhemmin se on huono jos vaan pintamultaa pitää märkänä, kunnolla kun kastelee kerralla niin multa kastuu myös pohjalta, ja sinne päin juurien halutaan menevän. =) Ainakin itse teen niin. Mutta mun 5cm korkeat taimet selvästi ilmottaa kun alkaa janottamaan, lehdet tuntuu nahkealta, ja lopultahan ne lurpahtaa täysin kun vesi pakenee lehdistä..ja se tekee vaan hyvää.. silloin annan vettä  niin että tulee pohjasta vähän läpi.  Ja seuraava kastelu taas kun kasvi sitä näyttää haluavan.. =)  N.10cm halkasijaltaan olevissa ruukuissa mulla nuo on. Pintamulta kannattaa siis myöhemmin yrittää pitää mahdollisimman kuivana, ettei pääse mitään harsosääski yhdyskuntia muodostumaan sinne yms...hmm.

kieblack

Ainiin, siis onhan meillä muutama pieni taimi ns. altakasteluruukuissa mutta suurin osa ei. Kaikissa ruukuissa on aimo kerros lecasoraa ja sitä on myös mullan/turpeen seassa, että olisi hieman ilmavempaa. Joo, se on tiedossa, että kosteaan pintamultaan ne harsosääsket ja muut helpoiten menee. Kunhan taimit kasvaa, niin osaan on tarkoitus laittaa päälle katetta jos se vähän vaikka estäis sitä ja samalla myös sen veden haihtumista.
Mutta tässä muutama kuva tältä päivää (ja parin päivän takaa yksi vertailuksi). Kaikki kuvasin kyllä, mutta kaikkiin ei kameran yhteistyö toiminut joten ne jätän sitten laittamatta. Ärsyttävä, kun tuo macro ei ihan joka kerta toimi niinkuin olisi tarkoitus.

Ensiksi neideille hyvää naistenpäivää ;)

Hungarian Hot Cherry, tasan viikko multaan laittamisesta

Ja vain kolme päivää myöhemmin

Lemon drop

Habanero jonka rajaukset on missä sattuu  8)

Mr_Green_

maaliskuu 09, 2011, 13:48:25 ip #30 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2011, 13:53:32 ip käyttäjältä Mr_Green_
Jeps..itse käytän myös reilusti soraa, pohjalla, pinnalla sekä mullan seassa. Pintasoran pitäisi sääskiriskiä pienentää huomattavasti.

Tuosta macroilusta...näköjään vain on sun tarkennus mennyt hutiin, se on välillä vähän haasteellista  noiden pienten taimien kanssa saada se osumaan siihen taimeen, eikä soraan!  :D Moneen kertaan joutuu iteki aina ottamaan tarkennuksen uusiksi, jotta osuisi oikeaan..  ;)

EDIT: ja sitten, jos ei ole tiedossa niin... mun suositus olisi, (jos meinaat siis noissa ruukuissa vielä jonkin aikaa taimia pitää) koulia ne syvemmälle  sinne. Eli varovasti ottaa taimi pois ja istuttaa se uudestaan syvemmälle, niin syvälle kuin vaan voi. Itse koulin aina taimet heti sirkkojen noustua.. hautaan aina niin syvälle, että vain sirkkalehdet jää pinnalle, mikäli se on mahdollista.
Siten ei kasva ihan niin hujoppeja sitten.. =)

kieblack

^Ei tarvinnutkaan kysyä tuota nyt, kun olit jo vastannut :) Äsken hääräsin taas chilien kanssa ja tuumin sitä, että voikohan ne laittaa syvemmälle kun moni on kasvanut niin hujopiksi jo nyt. Täytyy siis laittaa ne pisimmät vielä syvemmäs multaan. Kun on ruukku liian pieni niin sitten vasta olis tarkoitus vaihtaa.
Tänään saatiin loisteputki! Oli oikein mukava setä sähköliikkeessä ja teki mittatilaustyönä meille suoraan käteen pistorasiaan laitettavan loisteputkitsydeemin :) Nyt saatiin melkein kaikki taimet tuonne olohuoneen puolelle. Vielä muutama pieni, vasta itämistä aloittava saa jäädä lämpimään.

Ja joo, meni taas hermo tuon kameran kanssa touhutessa. Se macro toimii ihan hyvin kun noita jyrsijöitä tulee kuvattua. Mutta nää chilit on sen verran pientä piiperrystä ja ohuita varsia, ettei niihin näköjään toi halppiskamera oikein tarkenna :)

Tuon yhden Nattalyn sirkat on kyllä hassun näköiset. Ne on jotenkin hirmu pitkät, paljon pidemmät kuin muilla. Kaikilla muilla Nattalyillä on vielä siemen päässä, niin ei voi oikein verrata, että kuuluuko ne olla luonnostaan tommoset. Hassut ne on kyllä.

Mr_Green_

Jepulis! Ja nyt kun mainitsit tuon loisteputken, niin tulikin mieleen, että onko ollut valoa liian vähän alkuun? Se saa pienen taimen kasvamaan hujopiksi, kun valoa tavoittelee jostakin korkeuksista!  :D Mutta ei noi ole vielä mitenkään toivottoman pitkiä todellakaan...paljon pitempiäkin olen nähnyt.. hehe! Loisteputki on mun mielestä hyvä valinta..sen voi laittaa tosi lähelle latvoja niin tulee tuuheita kavereita.. hyvä siitä tulee!  :)

Kunhan kasveihin vähän tulee kokoa, niin on kuvailu huomattavasti helpompaa.. =P

kieblack

Voihan se olla, mutta lähellä noi lamput on ollut ja sille määrälle luulisi olevan riittävät. No, onneksi ei ole vielä mitään peruuttamatonta. Nyt on ainakin toi loisteputki, josko se tekis taikojansa :)
Unohdin muuten eilen laittaa tämän hassun kuvan, kun tulin kuvanneeksi sen niin myöhään. Cherqui oli tiputtanut "hattunsa" kun oltiin saunassa ja mikä ihmetys sieltä paljastuikaan!
Eilen tuo "lonkero" näytti niin ihmeelliseltä. Se oli ihan kiiltävä ja liukkaan näköinen, ihan erilainen kuin muut sirkkalehdet

Tänään oli paremmin jo käsitettävissä, että miten se oikein menee :D

Mr_Green_

Ei kyllä ihan valkene..  ;D lisää kummajaisia...cool!

kieblack

Sairauslomalla voi kuvailla kaikessa rauhassa  ;D
Aamulla laitoin kaksi pitkää championia syvemmälle multaan. Samalla muutama ruukku sai päälleen erilaisia katteita, joten pitihän ne nyt kuvata ;) Tuon loisteputkilampun alla on kyllä erittäin ärsyttävä kuvata. Macrotkin kettuilee sen takia ja yritä sitä nyt pitää sivussa yhdellä kädellä ja toista pitää vakaana kuvia varten..

Ekassa kuvassa on Lemon drop joka on koko pienen ikänsä ollut vain tuossa ikkunalla, osottaen siis jonnekkin etelän suuntaan. Aurinkoa tulee siis jonkinverran aamusta, mutta näin pilvisellä säällä ei sekään paista ainakaan suoraan. Samalta se näyttää kuin lamppujenkin alla olleet. Muutamilla on lamppujenkin alla vielä hatut päässä.

Amppelissa kasvava Aji cristal

Puisessa bonsairuukussa kasvava Biquinho sai tänään koristekatteen, koska tulee jäämään tuohon ruukkuun

Eilen idätysboksista siirretty Cayenne nauttii valosta

Championilla on vielä hattu päässä

Habanero sai kaverikseen koristekiviä

Toinen habanero yrittää jaksaa, se on vähän reppana vielä

Hujoppi

Aji benito jolla on ryppyjä rakkaudessa  ;D En tiedä, mistä toi klumppu on tullut

Nattaly jonka lehdet venähti hatun alla, puskee jo toisia lehtiä

Ja toinen Nattaly, jonka hatun vahingossa repäisin, siltäkin tulee jo toiset lehdet

Ja viimeisenä aiemmin mysteroinut Cherqui avasi lehtensä kokonaan

Tässäpä ne tällä kertaa :)

Mr_Green_

No nyt on jo tarkennuksetkin kohillaan.. :) Itse koulisin taimet jo tuossa sirkkavaiheessa syvemmälle..melkeinpä niin, että vain lehdet jää pinnalle. Niin ite oon aina tehnyt, niin tulee vahva tukeva puska...Noista koristekivista tuli mieleen, että kunhan maa sulaa niin täytyy kipittää kiviä etsimään..!  :D

kieblack

Idätyslaatikko tuli tuossa pari päivää sitten tyhjättyä. Pelastin sieltä vielä yhden taimen ja laitoin sen turvaan 0.5l muovipullon pohjalle (siis tietenkin joka oli halkaistu). Luulin, että se olisi ollut Cayenne. Yllätys oli suuri, kun eilen huomasin, että sieltä mullasta kasvaa kovaa vauhtia toinenkin taimi. Se oli ihan pullon reunassa, joten huomasin ja nostin sitä hieman ylemmäs. Ne alimmaisetkin lehdet olivat mullassa. Ehkä se sitten ei olekaan cayenne. Mutta näkeepä tuon sitten, kun kasvaa.

Mulla menee hermo noihin hattupäihin. Onko niille liian vähän lämpöä vai miksei ne niitä tiputa? Kasvuakaan ei tapahdu  :-\ Meidän Nattalyt on kasvaneet todella lupaavasti, niillä on isot lehdet ja molemmat puskee reippaasti uusia lehtiä. Aji benito, yksi lemon drop ja se kolmilehtinen cherqui alkavat myös pukkaamaan seuraavia lehtiä. Yksi habanero näyttää vieläkin ihan samalta, kuin noissa edellisissä kuvissa. Yhtä pieni ja hattu päässä. Bonsairuukussa olevalta Biquinholta otin itse hatun pois, sieltä alta paljastui kolme lehteä ja nyt näyttää ihan hyvältä. Mutta kasvua ei ole kyllä tapahtunut.

Uusia kuviakin olisi, jos vaikka iltasella muistaisin laitella :)

InkRose

Itse huomasin kolmisirkkaisella Rocoto Peru Cuscolla myös pientä hidastelua, jonka oletan johtuvan siitä että sillä oli alkupaketissa paremmin yhteyttävää lehtipinta-alaa joten se teki sitten ensin enemmän juuria. Normikaverinsa kasvoi alussa paljon pidemmäksi (ja samalla tietty teki kasvulehtiä) hyvin nopeasti, mutta nyt kun molemmilla on kolmansien ja neljänsien kasvulehtien myötä silmämääräisesti about saman verran lehtipinta-alaa, on kolmisirkkainen ottanut kaverinsa varren pituudessa kiinni. Täyttä mutuiluahan tämä kuitenkin on... ;)

Mr_Green_

Jooh...itellä ollu aika vähän kypäräpäitä nyt. Kannattaa koittaa sumutella niitä kypäräpäitä..vaikka lämpimällä vedellä. Yleensä ite koitan jotenkin päästä kypäristä eroon mahd. pian, jos siis näyttää siltä ettei taimi itse siitä suoriudu. Märillä sormilla puristelee ja hipelöi niin kyllä se yleensä on irronnut...huom. omalla vastuulla! =D Mutta vaikka joskus on pientä vauriotakin tullut niin hyvin ovat selvinneet kypärän poistosta. Tuntuu, ettei siitä mitään tule, jos se kypärä on tosi lujaa kiinni.. Paljonkos sulla on lämmöt about siellä?? Mulla oli lämpö 22 astetta vielä hetki sitten, ja kasvua ei tapahtunut juuri lainkaan sirkkataimilla. Nyt vaihdoin ledin tilalle monimetallin, niin lämmöt nousi n.29 asteeseen. Nyt näyttäis paljon paremmalta. Aurinkokin tänään lämmitti mukavasti...nams!  :D