tammikuu 09, 2025, 22:32:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Samperin tuholaiset.

Aloittaja make_, helmikuu 14, 2011, 18:11:13 ip

« edellinen - seuraava »

Täti-E

Liityn keskusteluun myöntämällä että minun yhdessä tsilissäni on mitä ilmeisemmin kirvoja jotka ovat hanna-habaneeron kertoman mukaan vaalean ruskeita juuri ja juuri silmällä nähtäviä. Oikeastaan ne huomaa vasta ku ne liikkuu. Lehtiin tulee sellaista "neulanreikä vaaleaa"...
Oon sumutellut sitä nyt juhannuksen yli tolulla ja eilen ostin raidia jota testaan tänä illalla. Ihmetyttää miksei ne oo levinny muihin chileihin? Ainakaan muissa ei näy vaurioita.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Ekkis - kesäkuu 27, 2011, 11:16:37 ap... yhdessä tsilissäni on mitä ilmeisemmin kirvoja jotka ovat hanna-habaneeron kertoman mukaan vaalean ruskeita juuri ja juuri silmällä nähtäviä. Oikeastaan ne huomaa vasta ku ne liikkuu. Lehtiin tulee sellaista "neulanreikä vaaleaa"...

Suurennuslasi voisi auttaa tunnistamisessa.
Kaikkia noita on eri värisiä, joten se ei riitä tunnistukseen, eikä tuo kokomäärittelykään. Meillä on erilaisia näkökykyjä.  ;D

Kilpikirvoista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta niiden ei pitäisi liikkua ollenkaan.
Vauriot viittaavat punkkeihin: http://chilivaari.blogspot.com/2011/05/ensimmainen-vakava-varoitus.html

Ne eivät sitten häviä Provadolla, joka taas tehoaa kilpikirvoihin. Siksi tunnistus olisi tarpeen.

saulir

kesäkuu 27, 2011, 11:41:12 ap #22 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2011, 11:43:10 ap käyttäjältä saulir
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 27, 2011, 11:32:19 ap
Lainaus käyttäjältä: Ekkis - kesäkuu 27, 2011, 11:16:37 ap... yhdessä tsilissäni on mitä ilmeisemmin kirvoja jotka ovat hanna-habaneeron kertoman mukaan vaalean ruskeita juuri ja juuri silmällä nähtäviä. Oikeastaan ne huomaa vasta ku ne liikkuu. Lehtiin tulee sellaista "neulanreikä vaaleaa"...

Suurennuslasi voisi auttaa tunnistamisessa.
Kaikkia noita on eri värisiä, joten se ei riitä tunnistukseen, eikä tuo kokomäärittelykään. Meillä on erilaisia näkökykyjä.  ;D

Kilpikirvoista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta niiden ei pitäisi liikkua ollenkaan.
Vauriot viittaavat punkkeihin: http://chilivaari.blogspot.com/2011/05/ensimmainen-vakava-varoitus.html

Ne eivät sitten häviä Provadolla, joka taas tehoaa kilpikirvoihin. Siksi tunnistus olisi tarpeen.

Neudorffin spruzit poisti vihannespunkit omista kasveistani. Lisäksi pahiten saastuneet lehdet kannattaa aina poistaa, mikäli vihannespunkkeja havaitsee. Usein riittää pelkkä huolellinen kasvin pesu viileällä vedellä, mikäli kasvi on sen kokoinen että tämä onnistuu.
Multa kannattaa käsitellä samalla myös jollain torjunta-aineella.

Edit: Ai niin, unohdin mainita että tuo spruzit kannattaa ravistella huolella ennenkuin sitä suihkuttelee. Itse tein alussa sen mokan että suihkuttelin vaan, ilman ravistelua -> ei tehonnut.

hanna-habaneero

Heips

Sain jonkinlaisen kuvan otettua niistä mun elämän pilaajista, mutta blondi kun olen, en ymmärrä miten saan liitettyä kuvan tähän tekstiin....

Hanna-habaneero

Juseq

Lainaus käyttäjältä: hanna-habaneero - kesäkuu 27, 2011, 15:47:57 ip
Heips

Sain jonkinlaisen kuvan otettua niistä mun elämän pilaajista, mutta blondi kun olen, en ymmärrä miten saan liitettyä kuvan tähän tekstiin....

Hanna-habaneero

Lataat kuvan johonki palveluun (imageshack tms.) ja laitat tuolla lisää kuva-napilla (linkki tulee tagien väliin).

Täti-E

tältä näyttää minun rehu. Hassua sikäli että kasvi kuitenkin kukkii ja satoaa vaikka niskassa rellestää ties mitä ötököitä.

hanna-habaneero

Joo, ei osaa tää just nyt käyttää kuvansiirtoon tarkoitettua audiovisuaalista tekniikkaa, vaikka hyvät olisvat ohjeet.
Mutta putta, tuossa osoitteessa olisi jonkinlainen kuva niistä paholaisista. Chilit ovat alkaneet nyt pudottaa lehtiä, eikä kukinnan jälkeen ole näkynyt edes toivon pilkahdusta alkavasta sadosta.

Ötökät ovat suurimmksi osasksi lehtien alapinnalla.

Taitaa olla parasta vaihtaa uusiin, vaikka sydän verta vuotaisi.

https://skydrive.live.com/?cid=7595901e35b16971&sc=photos&Bsrc=Photomail&Bpub=SDX.Photos&id=7595901E35B16971%21122&sff=1https://skydrive.live.com/?

Terkkuin H-h

Täti-E

en pääse ainakaan itse katsomaan vaikka live tunnukset onkin. "omat ötökkäiseni" taitava veelettää lehden yläpinnoilla enimmäkseen  ???

InkRose

Juu tuo näyttäisi olevan sinun tunnuksillesi varattu suojattu linkki. Katsopa josko sieltä Skydrive-palvelusta löytyisi joku julkiseen näyttöön sopiva linkki tai asetus.

Täti-E

Just kävin uudestaan lukaseen infernon chilitietoa ja taisin saada vastauksen siihen miksi vain tämä kasvi on uhriksi joutunut...
Kyseessähän on ainoa "kaupan chili" joka minulla täällä kasvaa ja nämä kaupan rehut ovat vielä normaalia alttiimpia ötököille....hmph.
Annan tuolle raidia illalla ja katsotaan kuinka käy.
Olisin silti kiinnostunut tietämään millainen tihulainen tuollaista jälkeä kasviin saa? Mulla ei ole suurennuslasia tms käytössä :-\

Chilivaari

Paljonkin on tullut täystuhoa pöllyteltyä ja aika huolettomasti sitä käsiteltiin, ruiskittiin sisälläkin pahaa aavistamatta.

Eikös tuo Malation ole kosketuksesta tappava ja se pitäisi nimenomaan levittää pölynä?  Silloin hyönteiset joutuvat sen kanssa kosketuksiin pidemmän ajan kuluessa. Se kun säilyy lehdillä.  Lehtien alapinnoille saanti voi olla vaikeaa silläkin. Eli en suosittelisi veteen sekoittamista. Teho saattaa mennä.

bluesman

Mulla kävi tällainen tapaus muutama vuosi sitten kun suivaannuin jättikyssäkaalien tuhoutumiseen kirppojen vuoksi. Niinikään vuosikymmenet varastossa ollut malationi, nestemäinen konsentraatti pisti silmään ja päätin kokeilla vieläkö tehoaisi. No, lantrasin muistaakseni korkillisen litraan vettä kun tuo laimennusohje oli putelista kadonnut. Sumuttelin kaalit ja lantutkin ja laitoin harson suojaksi. Seuraavana aamuna raotin harsoa tarkistaakseni onko enää kirppoja. Ei ollut. Eipä ollut kyssäkaalejakaan. Lanttuja ei sitten missään. Kaivelin multaa ja löytyihän juuri parista kohdasta jossa taimi oli ollut. Koko muu kasvi oli sulanut kokonaan pois.
Mitä tästä opimme? Laimennusohje olisi ollut kiva olla. Jälkeenpäin selvisi että laimennos oli muistaakseni 1 korkillinen 10-30 litraan vettä. Vaikutus 10x konsentroidulla litkulla oli melkoinen. Valmiste sisälsi xyleeniä jonka luulen olleen syypää vahinkoon. Ei niinkään itse malasiini.

hanna-habaneero

Hei

Näyttäisi olevan nuo " Sitkeät paskiaiset" tutun näköisiä  Ligerquun suurennokset olivat paljastavia. omaa kuvaani en saa löaitettua, yritän uudelleen huomenna. Mutta ne perk..tekevät lehdet tahmaiseksi ja ovat nyt ilmeisesti voittaneet minut. Ostin kylläkin kyseessäolevat taimet puutarhasta...itsekasvattamani tyttären pooikani kouli armollisesti tuonpuoleiseen elämään. sperian ...on itämässä, mutta varmaan kirvat suunnitelevat uutta hyökkäystä. Täytynee kasvintorjunta myrkkyihin turvautua...

Hanna-Habanneero

omarosa

http://www.okokchina.com/Files/uppic25/Portable%20ULV%20fogger975.jpg

foggerilla on hyvä ruutata hapanta ötöille.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

kieblack

Meillä taitaa olla yhdessä ansareita. Chiliyhdistyksen sivulla mainittiin pyretriini, eikö näihin siis tehoa esim. mäntysuopaliuos? Noita kun on hankala saada alle +5'c tällaisilla keleillä. Jääviileässäkin taitaa olla liian kylmä chilille  :-[

sardelli

heinäkuu 31, 2012, 13:01:06 ip #35 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2012, 13:29:08 ip käyttäjältä sardelli
Moi.

Parvekkeella olevat chilini ovat saaneet kutsumattomia vieraita. Ensin hyökkäsivät kirvat (?) vajaa kuukausi sitten paprikan ja cayennen kimppuun ja ovat sieltä levittäytyneet muihinkin chileihin. Aluksi nämä pienet vihreät hyönteiset viihtyivät isojen vanhojen lehtien alapinnoilla, mutta nyt niitä on lähinnä kukissa, nupuissa ja uusissa lehdissä. Olen sumuttanut kasveja 5% mäntysuopaliuoksella kerran-pari viikossa. Osa hyönteisistä on kuollut (jäljellä ruskeat ötökän raadot), mutta kokonaan ne eivät ole hävinneet.

http://imageshack.us/f/193/img6824cx.jpg/

Noin viikko sitten huomasin chileihin ilmestyneen myös valkoisia pienen pieniä hyönteisiä. En tiedä onko niillä siipiä, mutta ainakaan ne eivät lennä vaan makoilevat chilin lehtien päällä.

Joidenkin lehtien alapinnoilla on ruskeita rakeita ja muutamissa lehdissä on ruskeita laikkkuja.

Yhden kirvojen valtaaman kasvin uudet ylälehdet ovat epämuodostuneita ja yksi tiputtelee kukkia, mutta en tiedä johtuvatko nämä ötököistä vai jostain muusta syystä. Pääosin chilit näyttävät hyvinvoivilta. Ne kasvavat hyvin ja kukkia ja podeja riittää kaikissa.

Samalla parvekkeella olevat tomaatit ja yrtit ovat ainakin toistaiseksi pysyneet ötökkävapaina, mutta chilit alkavat muistuttaa eläintarhaa. Jatkanko mäntysuovalla suihkuttelua vai otanko tehokkaammat myrkyt käyttöön? Mitä myrkkyä suosittelette?

P.S. Näkyykö kuvat muille? Itselleni eivät näy... Vai enkö vaan osaa? Imageshack palvelu käytössä.

LupeKani