tammikuu 10, 2025, 15:14:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Paras kasvatustapa?

Aloittaja THä, helmikuu 15, 2011, 01:01:31 ap

« edellinen - seuraava »

THä

Katselin, mutten löytänyt threadia aiheesta mikä olisi paras tapa kasvattaa chilejä? Kasvihuoneet tuntuvat suosivan ebbejä, mutta onko tuolla jokin oleellisempi syy, vai onko tuo vain paras? Kamalasti on porukalla bubblereita, helppousko vain houkuttelee? Joillain on ihan mullassakin aika vakuuttavia tuloksia...

biblo

Tämä nyt on aika päättymätön suo.

Ei ne kasvihuoneet niitä ebbejä suosi vaan käyttäjät. Turpeessa on tullut nähtyä kyllä todella uskomattomia satoja, kuten muissakin puitteissa.

Eiköhän se ole oikeastaan niin että toinen kasvualusta sopii toiselle ja toinen sitten toiselle.
"Grow food, not lawns"

Ryhis

Eiköhän tämä riipu aika lailla kasvattajasta. Omasta mielestäni paras kasvatustapa on mullassa ja parvekkeella  ;D sattuneesta syystä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Komppaan räyhäkästä! :)
Tosin tulee sinne 1-2 bubleriakin, kunhan noi zeniläiset on ylisuuria, tohon pikkupurnukkaan...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

TunturiTiger

Vesiviljely on siks parasta, koska siinä on niin pirusti hifistelyä.

linker

Jokusen kerran olen tuota vesiviljelemistä pohtinut, mutta aina päätynyt mullan kanssa suttaamiseen.
Paikat olisi ja muutenkin, mutta en kerta kaikkiaan viitsi ruveta mittailemaan jotain peehoita ja eeceitä
ja npk suhteita. Soraa purkin pohjalle, ja multaa päälle. Lantaa ja valoa mielialan mukaan ja siinä se.
Satoa on tullut ja hauskaa on ollut näinkin.

En vanno mullan nimenn, ja voi olla että joskus, mutta
toistaiseksi vesiviljelykseni riittää yksi Mimosa-passiivi, jossa substraalia valmistajan ohjeen mukaan:
Siihen kokeiluun uhrasin yhden puolikuolleen nagantaimen joka kerkesi olemaan jo pari päivää roskiksessa  ;D

Jokaisella siis omat tapansa ja mieltymyksensä.

Kärsä Babar

Eipä vesiviljelyssä tarvitse mitään mittailla jos ei huvita. Vesiviljelyssä on se etu että sieltä voi mittailla helposti jos haluaa antaa optimaalisesti ravinteita. Itse oon mitannut EC arvon n. kerran viikossa. Siihen menee 5 sekunttia aikaa.

Paras kasvatustapa riippuu paljon olosuhteista. Ebbi taitaa olla parhaita tapoja kuumassa kasvihuoneessa. Kasvihuoneessa tuppaa vedet lämpiämään vähän liikaakin joten bubblerit ei ole ihan paras ratkaisu kuumassa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

calm

Lainaus käyttäjältä: linker - helmikuu 15, 2011, 11:09:00 ap
Jokusen kerran olen tuota vesiviljelemistä pohtinut, mutta aina päätynyt mullan kanssa suttaamiseen.
Paikat olisi ja muutenkin, mutta en kerta kaikkiaan viitsi ruveta mittailemaan jotain peehoita ja eeceitä
ja npk suhteita.

Mitä niitä turhaa mittaamaan. Viime kesänä taisin mitata pH:n kahdesti, noin ensimmäisistä vesistä ja sitten ihan huvikseni toisen kerran, kun mittaamisista niin kovasti netissä vouhkattiin. Tuohon tietysti vaikuttaa aika paljon paikallinen vesi - täällä sitä ei tarvi erityisemmin säätää millään pH downilla, niinkuin monissa paikoissa. Tokihan sillä vielä lisää optimoisi, mutta kasvaahan nuo ilmankin. EC-mittaria ei ole, niin sitä en ole ikinä mitannutkaan.

PP

Minulla oli viime kesänä neljä ebbiä kasvarissa ja mittasin pH:n vain kerran tai kaksi alkukesästä. EC-mittaria ei edes ollut ja lannoituksetkin vaihteli kesän mittaan. Ebbissä pH:lla ei kai ole niin väliäkään, koska kasvit ei seiso litkuissa. Nyt on tulossa bubblereita esikasvatukseen ja ajattelin mitata jopa EC:tä ainakin alkuun.

.tomppa.

paras kasvatustapa..  Työttömille: osta 60 pulloa viskiä ja istuta siemenet.Katso kun siemenestä kasvaa kasvi samalla hörppien viskiä  ;D

linker

Se on puoli pulloa päivässä. Kohtuullista.

chilihardhead.fi

helmikuu 15, 2011, 18:53:55 ip #11 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2011, 18:57:57 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - helmikuu 15, 2011, 17:25:50 ip
paras kasvatustapa..  Työttömille: osta 60 pulloa viskiä ja istuta siemenet.Katso kun siemenestä kasvaa kasvi samalla hörppien viskiä  ;D

Eipä tuolla vielä kovin isoja kasveja saa, hedelmistä puhumattakaan ::)

Helpoin kasvualusta on itsellä ebbi, mutta joka paikkaan se ei sovellu, joten on myös turpeessa ja kai sitä joutuu bublerin sekä passiivi hydroja laittamaan
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

biblo

Itsellä ajatuksena tälle kaudelle:

-Pari ebbiä
-Muutamat bubblerit
-Waterfarm
-Turve
-Muutama multaan
"Grow food, not lawns"

wille

helmikuu 15, 2011, 18:57:12 ip #13 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2011, 18:59:57 ip käyttäjältä wille
Miten työtön voi hankkia tässä maassa 60 pulloa viskiä?!  ???

Ainiin, paras kasvatustapa tosiaankin riippuu kasvattajan resursseista, tarpeista, tavoitteista ja innostuksesta. Itse kasvattelen pääosin mullassa tai turpeessa. Yksi waterfarmi pulputtaa nyt ja toinen pitäisi laittaa pulputtamaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

biblo

Asiaa sivuten, montako kasvia yhteen waterfarmiin olet laittanut/ajatellut laittaa? Juuritilojen puolesta yhdelle käsitykseni mukaan sopiva mutta kolmen kasvin alkukasvatuksen ajattelin hoitaa tuolla. Pitänee vaan muistaa ajoissa siirtää ettei ota juuret piukkaan siihen reikäkanteen.
"Grow food, not lawns"

wille

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 15, 2011, 19:04:29 ip
Asiaa sivuten, montako kasvia yhteen waterfarmiin olet laittanut/ajatellut laittaa? Juuritilojen puolesta yhdelle käsitykseni mukaan sopiva mutta kolmen kasvin alkukasvatuksen ajattelin hoitaa tuolla. Pitänee vaan muistaa ajoissa siirtää ettei ota juuret piukkaan siihen reikäkanteen.

Tässä kuva edelliskesältä. Siinä on yksi Fatalii WaterFarmissa. Kasvoi vielä melko paljon tuosta.

AquaFarm on käsittääkseni tosta WF:sta se isompi versio. Siihen voisin kuvitella kaksi kasvia laittavani. Tuohon WaterFarmiin en yhtä enempää laittaisi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

biblo

Juu, eli kuten ajattelin. Tuohon pääsee siis 7Pod White.
"Grow food, not lawns"

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - helmikuu 15, 2011, 11:24:06 ap
Eipä vesiviljelyssä tarvitse mitään mittailla jos ei huvita. Vesiviljelyssä on se etu että sieltä voi mittailla helposti jos haluaa antaa optimaalisesti ravinteita. Itse oon mitannut EC arvon n. kerran viikossa. Siihen menee 5 sekunttia aikaa.

Tämä on tosiaan niin totta.

Itse ostin Ph-mittarin, kun sattui halvalla saamaan, tulee mitattua yleensä liemien vaihtoa seuraavana päivänä.

Toistaiseksi ei ole ollut mitään tarvetta tehdä Ph:lle mitään, Bluesmaniltä kyllä sain hieman Ph-downia.

Eli vesiviljelyssä on omat puolensa, samoin multa- ja turveviljelyssä. Itse harrastan molempia, mitään hirveitä tavoitteita saada maailman isoin sato mulla ei ole, kunhan näpertelen omaksi ilokseni.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

TunturiTiger

Ite mittailen tota ph:ta akvaarioon tarkotetuilla litkuilla, kun niitä on, enkä oo niille mitään muutakaan käyttöä vielä keksiny.

sammal

Hydroiluun tarvii lannoitteet ja ph tippatesterin (huimat 9e) ja laatikoita , väliainetta, vettä,  letkua ja mileikuvitusta.
Ja Ph laskuun käy hyvin sitruna mehu  :P

Ja hydrolla saa hyviä satoja joten se on eriluokassa mullan kanssa.