tammikuu 10, 2025, 06:20:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Noviisi-Kaifas ja kasvatelmat

Aloittaja Orvis Battenkill, helmikuu 23, 2011, 18:27:42 ip

« edellinen - seuraava »

Orvis Battenkill

Moikka!

Aloittelen chilin kasvatusta ja tuumasin kirjoitella tänne havaintoja ensi vuotta silmällä pitäen. Ensimmäiset kokeilut tein viime kesänä ja tuloksista yltyneenä yritän jatkaa tällä kaudella. Ensimmäiset chilit kylvin joulukuulla, aikaa ei ole tarkalleen tiedossa. Toinen erä tuli kylvettyä 1.2. ja kolmas erä odottaa lisätilaa. Taimia tällä hetkellä n. 50 ja toiset 50 odottaa vielä kylvöä.

Tavoitteena on saada 50 % taimista selviämään hengissä. Taimia on silti riittävästi jaettavaksi tutuille ja luulisin että kasvihuoneisiin päätyy 15 - 20 tainta.

Kasvamassa lajikkeet:
-Jalapeno Hercules
-Habanero Brown Large
-Short Yellow Tabasco
-Turbo Pube
-Banana Pepper
-Naga Morich
-Cheyenne
-Aji Cristal
-Bolivian Rainbow
-Hungarian Hot Wax
-Yllätyschilit Fataliilta

Kasvatukseen varattua arsenaalia:
-2 x 5m2 kasvihuoneet
-2x18 W loisteputkivalaisin pikkutaimille
-kaikki liikenevät lukuvalot ESLillä varustettuna
-400 W natikka taimikasvatukseen

Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä olenhan laakson kovin jätkä.

Orvis Battenkill

Ensimmäiset Naga Morich -kokelaat. Kasvatettu viileässä, tosin myös turhan hämärässä. Tarkoituksena oli hidastaa kasvua ja saada aikaan tukevampia taimia.

Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä olenhan laakson kovin jätkä.

Orvis Battenkill

Taimet jaettu 22.2. ja laitettu kasvamaan 2x18 W loisteputkien alle. Osa ehti venyä jo turhan pitkäksi mutta viime kesästä muistelisin että tilanteen ehtii korjaamaan seuraavan ruukunvaihdon yhteydessä. Muutama yllärisiemen odottaa vielä (epätoivoista?) itämistä takan vieressä.

Vaihdoin 827 -putket Cool Whiteen 23.2. Keskustelujen perusteella en usko, että putkilla on väliä. Ovatpa ainakin vähän kirkkaampia ja mukavamman värisiä omaan silmään.

MrFrost

Tervetuloa loistavan harrastuksen pariin.

Hyvältä näyttää, tuosta se lähtee :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Orvis Battenkill

helmikuu 24, 2011, 18:44:46 ip #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2011, 19:13:52 ip käyttäjältä kaifas
Samettikukat itämässä kirvojen karkoittamista varten. Valkosipuli saa vielä odottaa, joskin karkottamismielessä voisi muutaman pistää kokeeksi. Kuumottaa jo laittaa loput chilit itämään tai ostaa jopa uusia lajikkeita mutta tila ei anna myöden. Myöhälle menee.

Orvis Battenkill

Aurinko paistaa komeasti, eikä etelän puolen ikkunoille mahdu kun muutama hassu taimi. Pikkusen ottaa pänniin pitää kasveja lampun alla näillä keleillä. Kasvihuoneen lämmittäminen kuitenkin on vielä tähän vuodenaikaan kalliimpaa kun lamppujen polttaminen. Tosin valotehon huomioon ottaen lappuja pitäis olla aika paljon enemmän. Mitähän tuollanen 5 m2 lasivitriini vaatii tehoa lämmitykseen?

Kattila

Ajattelin kanssa laittaa samettikukkia itämään, jos niistä saisi luonnollista suojaa ötököitä vastaan. Viime kesänä chilien vieressä kasvoi tuoksupelargonia, jossa ei ollut ötökän ötökkää kesällä. Taitaa olla myös ötököiden karkoittaja  :)

Orvis Battenkill

Noita karkotukseen sopivia kesäkukkia on hyvä kasvatella Rouvalle chilien seassa.

Samettikukat jaettu ja tomaatit kylvetty. Varasto on lämpenemässä ja natikka ripustettu kattoon. Lamppukin toimi vielä ja odottaa vaan sopivaa ajastinta. Huomenna taimet varastoon ja viimeiset chilit itämään. Taimia alkaa olla jo vähän liikaa kun itämisprosentti oli huomattavan suuri. Eikä jakaessakaan tullut vainaita.

Taimet on kasvaneet aika vähän puolessatoista viikossa. Odotuksetkaan ei olleet korkealla mutta nyt räjähtää kun saavat valoa ja lannotetta.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Kattila - maaliskuu 03, 2011, 16:25:52 ip
Ajattelin kanssa laittaa samettikukkia itämään, jos niistä saisi luonnollista suojaa ötököitä vastaan. Viime kesänä chilien vieressä kasvoi tuoksupelargonia, jossa ei ollut ötökän ötökkää kesällä. Taitaa olla myös ötököiden karkoittaja  :)

Mä AINA unohdan tuon kukan nimen, kun kaupassa katselen siemenpussukoita... Löytynee siis ihan markettejen siementelineistä?

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

hessi

Tervetuloa vaan tänne chileihin hurahtaneiden joukkoon :)
ja oikein hyviltä nuo sinun Nagasi vielä näyttävät,
Naga on kohtuu hidaskasvuinen,
mutta kun pääsee vauhtii niin kasvulla ei tunnu olevan rajoja :)
10 neliötä kasvariakin kuullostaa hienolta.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Orvis Battenkill

Taimet varastossa natikan alla. Lämpöä piisaa lampun alla 25-28 astetta ja ilmasto alkaa olla troppinen. Lietso puhaltaa nurkassa mutta vähän saisi olla viileämpää. Yöllä oli lämpötila laskenut 22 asteeseen ilman natikkaa. Kasvit ei hirveästi tykänneet yltiövalosta ja riiputtavat lehtiään, mutta siinäpähän opettelevat. Osa saattaa kärsiä ylikastelustakin kun ei malta olla liruttamasta vettä niille kun vähän pinta kuivaa.

Natikan valossa ei näköjään kännykän kameralla saa kunnon kuvia. Pitäis kokeilla toisella mutta ei jaksa.

Orvis Battenkill

Ja nyt mullan päällä pöristelee pikku kärpäsiä. Toivon mukaan ei kuitenkaan harsosääskiä. Täytynee ottaa yks kili ylös mullasta ja tarkastaa toukkien varalta.

Orvis Battenkill

Idätyspurkkeja vaihdettu pikku hiljaa isompiin. Osasta näyttää siltä, että pikkupurkit on juuria täynnä ja purkkia olisi pitänyt kasvattaa jo ajat sitten. Toivottavasti kasvukin nyt piristyy.

Juuret näköjään kasvavat istutussyvyydestä alaspäin. Yläpuolella olevaan multaan juuret ei kasva niinkun tomaatilla. Pitkäksi kasvaneet taimet pitää istuttaa syvempiin purkkeihin, että juuritila piisaa.

Taitaa taas tila loppua, kun kaikki taimet on 8x8 cm purkeissa. Aika hävittää osa tai hankkia toinen natikka. Ja tuota kuvaustakin pitäisi harrastaa oikealla kameralla eikä kännykällä.

Orvis Battenkill

Ei käy kateeksi niitä, jotka tätä tekee elääkseen. Kasvikset vaihdettu isompiin ruukkuihin, mullat syynätty toukkien varalta, lamput on ynnä muut... ja nämä kiittämättömät kieltäytyy kasvamasta ja riiputtaa lehtiään. Olisko tuo natikka kuitenkin liian lähellä? Matkaa on kasveihin reilu puoli metriä eikä kättä juuri kuumota taimien latvojen kohdalla. Ohjesäännön mukainen 40 cm / 400 W tuntuu olevan turhan liki.

Lamppu ja lietso on päällä 16 h / vrk ja lämpötila tahtoo nousta kelistä riippuen reilusti yli 25 asteen. Tuulisella kelillä varasto pysyy kohtuulämmössä, mutta eipä nuot näytä tykkäävän siitäkään. Vad next?

Mr_Green_

Mjaa... Mm...riiputtaako ne aina lehtiään? Aamusta iltaan? En uskois, että natikka liian lähellä on...enkä myöskään usko, että lämpötila olis mitenkään liian korkea. Uskomus voi olla vääräkin!  ;D Minusta ihan terveen näköisiä kasveja. Mun mielestä näyttää, että ne vain lepäisivät...noi jotka lurputtaa lehtiään. Mulla Jalapenot alkaa  "nukkumaan" n. 10 tunnin porotuksen jälkeen, joten oon ne sitten päästänyt unille suosiolla ja ottanut pois lampun alta.

Orvis Battenkill

Täytyy seurata vähän tarkemmin mitä tekevät. Nyt olen käynyt aamuin illoin tarkastamassa että ovat hengissä, ja parin päivän aikana ovat nuutuneet. En ole kummemmin huomannut eroa olosuhteissa.

Täytyy kokeilla lyhyempää valoaikaa ja vähentää tuuletusta. Josko olisivat vaan liian lujilla. Huonekasvit on viihtyneet kaikkein parhaiten kun ne unohtuneet hoitamatta. Voisi kokeilla samaa chileillä.

PP

Lainaus käyttäjältä: kaifas - maaliskuu 18, 2011, 21:10:18 ip
Täytyy kokeilla lyhyempää valoaikaa ja vähentää tuuletusta. Josko olisivat vaan liian lujilla. Huonekasvit on viihtyneet kaikkein parhaiten kun ne unohtuneet hoitamatta. Voisi kokeilla samaa chileillä.

Noin se usein menee. Itsekin huomannut, että jos kasveja vahtii koko ajan, näyttää ettei mitään tapahdu, mutta kun unohtaa koko homman pariksi päiväksi, alkaa kummasti tapahtua. :)

Orvis Battenkill

Nonnii... Tomaatin lehdet veti violetiksi elikkä varastossa on liian kylmä kasviksille, kun lamppu on yöt pois päältä. Toivottavasti siinä on syy kun kasvit ei kasva. Viikonlopun kokeilu lisälämppärillä ja lamppu päällä 24/7, niin näkee alkaako chilit toipua.

Orvis Battenkill

Ei onnistu laulaa Eino Grön. Mikä vaivaa chilejä? Viime vuonna kokeilut onnistui vasemmalla kädellä ja nyt kun kaikki pitäisi olla ok, niin kasvit tykkää kyttyrää. Lehdet kellastuu ja vetää käppyrälle. Lisäksi Nagan alapinnalla on ihmeellistä kapia. Tarkemmin en saa tutkittua kun näkö on huono eikä löytynyt suurennuslasia. Toivottavasti ei punk invaasio.

Siirsin jo lamppua reilusti ylöspäin, kun lämpö tahtoo nousta mittarin mukaan liki 28 astetta. Voisko kasvien alla oleva folio aiheuttaa jotain onkelmaa kun valo heijastuu lehtien alapinnallekin?

InkRose

Aika tyypillistä ylilannoituksen oiretta ainakin tuo lehden reunoja rullaava annuumi (Bolivian Rainbow?) käsittääkseni esittää. Samasta kertoo tuo lehden alapinnan möhkä, kasvi puskee ylimääräisiä ravinteita sinne kun ei pysty muuten käyttämään. Vesikuuri ja kastelua ylipäänsä hieman ehkä vähemmälle. Eikä 28 ole ainakaan useimmille chileille vielä pahakaan lämpö.