tammikuu 06, 2025, 21:57:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

biblo

Lainaus käyttäjältä: Juso - kesäkuu 10, 2012, 09:01:23 ap
Biblolle,

luulen että tässä vaiheessa latvamätään auttaa paremmin ja nopeammin kuin maanparannukseen ja pH:n nostoon tarkoitetut kalkit joku vesiliukoinen kalkkisalpietarilannoite.
Jos et tarvitse 25 kg säkkiä (esim  Yara-Liva Calcinit) , niin Nutriforten typpi-kalsium (2):sta saa sopivassa purkissa 8 euroa muistaakseni.

Pitääpä nostaa sitten toisen osan annostusta tomaateille. Tuolla kun olen tähän asti koko ajan lannoittanut.
"Grow food, not lawns"

Juso

Oiskohan tuossa sitten joku kastelu/imeytymispulma, koska kyllä noilla normaaliannostuksella pitäisi kalsiumtarve tyydyttyä, kun lannoite on ihan tomaatille tehty. Oletko maan pHn mittaillut?  Parasta olisi varmaan jos joku oikea tomaattiasiantuntija antaisi neuvon, koska arvailua maan päällä tulee riittämään maailman tappiin. Itse tietysti siinä aina mukana.

biblo

Voi olla että EC/PH-jutuissa vikaa. Nyt tosin tuo ongelma poistunut muista paitsi tuosta yhdestä. Katsotaan eteenpäin miltä näyttää. Lannat menee yleensä mutulla.
"Grow food, not lawns"

Mr. vain

Terve

Mulla ois tomaattien kanssa  parvekkeella sellanen ongelma että niitten multaan on tullut vaalehkoja toukkia ja selvästi syöny juuria pienistä taimista ja ennen pitkää taimet kuolee  >:( Osaisiko joku neuvoa millä noi sais karkotettua ?

PP

Lainaus käyttäjältä: Mr. vain - kesäkuu 11, 2012, 18:40:06 ip
Terve

Mulla ois tomaattien kanssa  parvekkeella sellanen ongelma että niitten multaan on tullut vaalehkoja toukkia ja selvästi syöny juuria pienistä taimista ja ennen pitkää taimet kuolee  >:( Osaisiko joku neuvoa millä noi sais karkotettua ?

Ne on harsosääsken toukkia, ja eroon pääsee kastelemalla mullan läpimäräksi pariprosenttisella mäntysuopaliuoksella, mutta tomaatitkin saattaa tykätä siitä huonoa. Vaivalloisempi keino on pestä juuret puhtaaksi toukista ja mullasta, ja istuttaa kasvit uuteen puhtaaseen multaan. Aikuiset sääsket täytyy myös saada kuriin. Hyvä keino siihen on tarra-ansat ja tavallinen pyretriinipohjainen myrkky.

Mr. vain

kesäkuu 11, 2012, 23:44:22 ip #225 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 11, 2012, 23:53:30 ip käyttäjältä Mr. vain
Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 11, 2012, 22:36:20 ip
Lainaus käyttäjältä: Mr. vain - kesäkuu 11, 2012, 18:40:06 ip
Terve

Ne on harsosääsken toukkia, ja eroon pääsee kastelemalla mullan läpimäräksi pariprosenttisella mäntysuopaliuoksella, mutta tomaatitkin saattaa tykätä siitä huonoa. Vaivalloisempi keino on pestä juuret puhtaaksi toukista ja mullasta, ja istuttaa kasvit uuteen puhtaaseen multaan. Aikuiset sääsket täytyy myös saada kuriin. Hyvä keino siihen on tarra-ansat ja tavallinen pyretriinipohjainen myrkky.

Aijaa kiitos tiedoista :(

Saattaa olla alottelijan huonoa tuuria noi tomaatit elää isossa kukkalaatikossa (altakastelu) toisella puolella on pari chiliä ym. ja pari tomaattia ne on saanut olla rauhassa otin sen puolikuolleen tomaatin pois ensalkuun ja koukkisin kaikki toukat mitä löysin pistin purkkiin :)

Ärsyttää huomasin ekaksi eri purkissa toisen tomaatin kimpussa samat elukat --> kuoli tomaatti. Kaikki on kasvatettu siemenistä ja harmittaa jos tappavat loputkin kun tilaa ei ole paljon niin ei ole paljon kasvejakaan. Viherlassilassa epäilivät että multa ei ole ollut puhdasta tms ja meinas myydä omia taimia ?? Myrkkyjä tuskin uskalla laittaa tomaatteja kun ovat mäntysuopa tosin ei kuullosta niin vaaralliselta taidan koittaa ekaksi tota mekaanista puhdistusta.

Edit: Hei! onkohan tälläset http://www.esbau.fi/tuholaisten_torjuntatikut.html  täysin humpuukia ettei ne muni uudestaan ?

PP

Lainaus käyttäjältä: Mr. vain - kesäkuu 11, 2012, 23:44:22 ip
Viherlassilassa epäilivät että multa ei ole ollut puhdasta tms ja meinas myydä omia taimia ?? Myrkkyjä tuskin uskalla laittaa tomaatteja kun ovat mäntysuopa tosin ei kuullosta niin vaaralliselta taidan koittaa ekaksi tota mekaanista puhdistusta.

Edit: Hei! onkohan tälläset http://www.esbau.fi/tuholaisten_torjuntatikut.html  täysin humpuukia ettei ne muni uudestaan ?

Nuo tikut on varmasti aivan päteviä joskin kalliita.

En halua mainostaa myrkkyjä, mutta pyretriini-pohjaiset ei ole "kovia aineita" vaan osa niistä on sallittu jopa luomuviljelyssä. Varoajat on vain muutamia päiviä. Toukkiin sumutettu myrkky ei auta vaan ne on saatava pois muuten. Aikuiset taas ei tee kasveille mitään mutta ne on saatava pois lisääntymästä.

Kappu

Mites on black russianin kanssa? Poistetaanko noista varkaat? Tuli mieleen kun näin puutarhamyymälässä tinytimiä ja niiden ohjeissa luki, notta noista ei varkaita poistettsisi. Tuo varkaiden poistamattomuus tuli uutena juttuna esille, kun tähän mennessä olen ollut uskossa, että varkaat tulisi poistaa tomaatilta kuin tomaatilta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Kappu - kesäkuu 12, 2012, 10:25:36 ap
Mites on black russianin kanssa? Poistetaanko noista varkaat? Tuli mieleen kun näin puutarhamyymälässä tinytimiä ja niiden ohjeissa luki, notta noista ei varkaita poistettsisi. Tuo varkaiden poistamattomuus tuli uutena juttuna esille, kun tähän mennessä olen ollut uskossa, että varkaat tulisi poistaa tomaatilta kuin tomaatilta.

Black russian on runkotomaatti joten poistetaan. Pensas/amppelitomaatit on ainoita, joilta varkaita ei poisteta. Niiden ei ole tarkoitus kasvaa ainoastaan ylöspäin kuten runkotomaattien vaan levitä joka suuntaan.

Leipis

Kuinka tärkeää on runkotomaatin varkaiden poisto? voiko runkotomaattia esim. black russiania kasvattaa amppelitomaatin tavalla?

Jani M

Aivan varmasti voi, mutta todennäköisesti satoa ei tule ihan niin paljoa. Saas nähdä kuinka mun black cherryjen käy, kasvatan toista runkona ja toista pensaana. Sittehän sen näkee syksyllä kumpi oli parempi ratkaisu tuon kannalta. Minusta tuntuu että tomaateista ei löydy oikein kunnon tietoa mikä lajike kannattaa kasvattaa mitenkin, koska oletuksena on että aina runkona, vaikka ei varmasti ole joka lajikkeelle se paras tapa.

sammal

Black Russianista kannattaa poistaa varkaat, ja jos se tahtoo tehdä 2 päälatvaa miettisin kahdesti ennenkuin antaisin kasvaa.
Jos on hyvät olosuhteet ja n 50l multatilat yms niin sitten 2 haaraisuus menetelee mutta jos esim kasvatat ulkona ruukussa niin kannattaa katkoa ne.

Black russianilla esiintyy myös sellasta että kukkaterttujen päässä on hitaasti kasvava ja kukkiva kasvupiste, kannattaa antaa n 5 tomaatin lähteä alkuun ja katkoa se latva.
Myös kun kasvi on täynnä kukkia ja tomaatteja sekä saavuttanut n 2-2,5m korkeuden kannattaa katkaista pää-latva.

Kappu

Ittellä black russian on noin 10++litran ämpärissä partsilla (ei juurikaan tilaa isommalle) ja alkoi kasvattaa paria kertaluokkaa kookkaampaa kukkaa (toisiin nähden 2-3 kertaa isompia), jotka eivät selkeästi saaneet energiaa tms. tarpeeksi. No nuo poistettua alko lisää nuppuja pykätä ehkä tuurilla 70 senttinen tomaatinalkuni. Kasvaa siis mullassaturpeessa altakasteluvieityksineen (salaojat + sähköputkea jne.) ja saa pks:ää siinä missä paprikatkin.

Iivari

Kenelläkään kokemusta seuraavista tomaattilajikkeista:
Tigerella
Tiny Tim

Vai oliko 27 snt / pussi ks. lajikkeista liikaa?

Lillen

Ensimmäinen vuosi kun kasvatan tomaatteja ja heräsi yksi kysymys. Ensin kuitenkin hieman kuvia omista kasvateistani.

ERK

Golden Heart jos oikein muistan niin Tumbling Tom Red...

Ensimmäiset kukatkin ovat auenneet.

Mutta nytten kysymykseen. Tomaatithan kasvattavan chilejen lailla varkaita. Varkaathan kuuluisi napsaista poikki ,mutta entäs tällaiset tapaukset jotka sormieni välissä.

Kannattaako ottaa pois vai antaa olla?

Aku

Kirsikka- ja pensastomaatteihin voi jättää varkaat. Runkotomaateista ne kannattaa sen sijaan poistaa.

.:Dam:.

Varkaiden suhteen itse toiminut tietoisesti "väärinpäin", kun varas tulee näkyviin niin oon napsassu sen lehden pois että varas kasvaa isommaksi. Tulee vähän enemmän puumainen ja varkaissakin on jo kukkanuppuja joten mahdollisesti enemmän tomaatteja. Ehkä pienempiä kooltaan mutta näissä mun tomaateissa se lienee ennemmin etu kuin haitta. Enemmän tasapainossa ainakin, esteettisesti myös. Ei vaadi niin paljoa enää tukemista.
Muppet. Muppets. Muppeteers.

shp

Mites kannattaa menetellä, kun nuo tomaatit ovat kasvihuoneen katon saavuttaneet, eli jotain 2,5m korkeita? Latva katkipoikki vai mitä.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

jewe

Lainaus käyttäjältä: shp - heinäkuu 11, 2012, 00:54:43 ap
Mites kannattaa menetellä, kun nuo tomaatit ovat kasvihuoneen katon saavuttaneet, eli jotain 2,5m korkeita? Latva katkipoikki vai mitä.

Jos alhaalla on tilaa niin tainta voi laskea alaspäin. Itselläni tomaatit menee jo harjalla poikittain niin tulee vielä katosta satoa, vaatii vaan hyvää sitomista. Sitten vaan poikki jos tila loppuu molemmista päistä.