tammikuu 09, 2025, 22:51:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Thiikeri

Voivatko tomaatit selvitä talven sisällä vai onko parempi heivata runko (etenkin kuiva sellainen) sadon jälkeen roskiin ja odotella ens kevättä ja uusia siemeniä?

Huru-ukko

Kirsikka tomaateista olen lueskellut että sitä on talvetettu hyvällä menestyksellä. Amppeleissa. Jopa tomaattejakin tehneet, voi tosin vaatia hyvät valot.

PP

Onko kokemuksia, onko Seemnemailmin tomaatinsiemenet sitä mitä lupaavat?

sorrii

LainausKirsikka tomaateista olen lueskellut että sitä on talvetettu hyvällä menestyksellä...

Jos liikkuu Tampereen Verkatehtaankadulla [Tuomiokirkonkadun kulmalla] niin hauska esimerkki on Tampereen Palmun ikkunalla. Siinä oli koko kesän kasvamassa isohko kirsikkatomaatti vesiviljelysysteemissä: Syksyllä tuo peitti koko ikkunan. Kävin viime viikolla siellä ja sanoi myyjä että meinaavat sen lähiaikoina hävittää. Oli tuossa pari raakilettakin vielä tulollaan ...

En olisi uskonut että joku minitomaatti voikin olla maksi-kasvi!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 26, 2013, 09:58:08 ap

Kerran olen tainnut tilata vuosia sitten ja ei tainnut silloin olla valittamista. Chilin siemenetkin oli silloin vielä sitä mitä pitikin toisin kuin nykyään.

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 27, 2013, 16:26:04 ip

Kerran olen tainnut tilata vuosia sitten ja ei tainnut silloin olla valittamista. Chilin siemenetkin oli silloin vielä sitä mitä pitikin toisin kuin nykyään.

Mistä ostat tomaatinsiemenet nykyään? Muistaakseni sanoit jossain ostavasi aina kaupallisia siemeniä, etkä käytä itse tai muiden harrastajien keräämiä.

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 27, 2013, 17:02:47 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 27, 2013, 16:26:04 ip

Mistä ostat tomaatinsiemenet nykyään? Muistaakseni sanoit jossain ostavasi aina kaupallisia siemeniä, etkä käytä itse tai muiden harrastajien keräämiä.

Joo tomaatinsiemenet olen pyrkinyt ostamaan kun eivät kuitenkaan paljoa maksa ja taatusti ovat sitä mitä haluankin kun pääasiassa kasvatan F1 lajikkeita. Eksootika taitaa olla lähes ainoita tomaatteja jonka siemenet sain vuosia sitten eräältä entiseltä foorumilaiselta, bluesmaniltakin taisin saada muutamien lajikkeiden siemeniä joita kokeilin viime kesänä.

Viimeiset pari-kolme vuotta olen pääsääntöisesti ostanut siemenet täältä http://www.tandmworldwide.com/index.html, myös kukkien ja monien muiden vihannesten.
Iso ja asiallinen kauppa vaikkei mikään hurjan iso valikoima olekaan tomaattien suhteen. TM:ltä paukkuu tarjouksia sähköpostiin monta kertaa viikossa ja kotiin kannetaan katalogi vuosittain.

rami12

ittelläni on vielä yksi minitomaatti jonka otin kokeeksi sisälle vieläkin se on elossa ainakin

PetraK

Tumbler teki terdellä parhaimman sadon tomaateista koko kesänä. Valitettavasti isoihin tomaatteihin iski latvamätää, mutta tässä ketjussa olikin siitä jo puhetta.

Ensi vuodelle Tumbleria taas kehiin, sekä kaveriksi sille muutamia muita lajikkeita. Ajattelin tuota Tumblig Tomiakin kokeilla.

Tää oli valtava pöheikkö ja kuvasta huomaa, et sakset on heilunut. Ruukun vetoisuus on ainakin 20litraa, mikä vaikutti suotuisasti. Puutarhan Kesää kerta viikkoon.

Taksimafian Pääkaupunkiseudun Puutarhaosasto

Whili

Ehdotuksia ensikesän tomaattilajikkeiksi !!
Mitä ilman ei voi olla ??

Itsellä oli viime vuonna makunsa puolesta suosikkina Black Russian ja satoisana lajikkeena Tumbling Tom.
Eksootika oli myös ihan OK.

Hömppä

Black cherry on loistava kirsikkatomaatti, todella makea muttei minulla se satoisin mahdollinen. Toisena exoticin siemenistä löytyvä Great White, oli nimittäin paras pihvitomaatti jota olen maistanut! Erittäin makea ja hyvä hedelmä liha. Nämä siis itsellä, jollain muullahan on voinut kasvaa toisin.  Siinä viimekesän omat parhaat tomskut ylivertaisesti! :)

Hömppä

En tiedä onko oikea paikka kysellä, mutta olisko jollai sen nimisen tomaatin kun Krainy sever ( Far North) siemeniä lähettää? Seemnemaailmasta tilailin mutta ei ilmeisesti varastossa ollut kun ei niitä sieltä tullut.. >:(

M;kko

Whilille hyviä kasvatteja: Black Russian, Erk, Citrina, Sun gold, Black cherry, Gardeners' Delight, Sidruni hiid.

chinkki

Ajattelin laittaa ensi viikolla tomaatit itämään. Oletteko käyttäneet siemenlauttaa niille vai idättäneet perinteisesti mullassa?

Make12345

Lainaus käyttäjältä: chinkki - helmikuu 09, 2014, 18:37:47 ip
Ajattelin laittaa ensi viikolla tomaatit itämään. Oletteko käyttäneet siemenlauttaa niille vai idättäneet perinteisesti mullassa?

Itse käytin tänä vuonna lauttaa, 100% itävyysprosentti ja juuren alku näkyi viimeisessä siemenessä 3 päivän kuluttua, mutta mullassakin itävyysprosentit aiempien vuosien perusteella lähes 100%. Kestää 1-2 viikkoa ennenkun mullasta nousee sirkat. Suosittelen lauttaa.

chinkki

boozeman

Hep,

Tein pientä siemenvaihtoa Kanadaan saakka ja sieltä tuli Tabascon ja New-Mexicosta peräisin olevan Tepinin lisäksi 3 lajiketta Heirloom-tomaatteja.

Lajikkeet ovat:

Cherokee Purple tomato
Black Cherry Tomato
Red Pear Tomato

Noista kaksi jälkimmäistä pääsee tänä kautena kokeiluun saakka. Ovat sen veran vinkeän näköisiä ja värisiä. (Ja olihan se Tepin ja Tabascokin laitettava kun ei malttanut jättää ensi kaudelle)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: chinkki - helmikuu 09, 2014, 18:37:47 ip

Tomaatit itää molemmilla tavoilla hyvin, jos siemenet on laadukkaita. Itellä ainakin yleensä lähelle 100% itävyys.
Helevetin hiki!

chinkki

16 siemenestä iti parissa päivässä 15 tomaattia lautalla. Eivät tosiaankaan oleet haastavia idätettäviä.

jewe

Omia valintoja kesälle 2014

Erk, Sungold F1 ja Tumbler F1, kestosuosikit vuodesta toiseen

peesissä - Eksootika ja Pohjanmaa Kaunitar

muita: Cristal F1, Heinz 1350, Tomat Apelsin, Maravilha, Kuldne Vihm, Black Cherry ja Snow White

monia jäi pois mutta ehkä ensi vuonna.