tammikuu 10, 2025, 12:24:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

devil82

Ite kasvatan sitruunoita ledien alla kahdessa 60*60*140 mylar silver teltassa ja taimia on yhteensä 6 kpl chilien ja muiden kasvien kanssa. Aika hitaan oloista on kasvu ollut sitruunoilla. Pelkässä itämisessä meni 2kk ja tulihan täälläkin yhdestä siemenestä kaksi taimea. Nyt jokainen sitruuna on omissa 3 litran ruukuissa. Nyt sitruunat on alle 10cm pituisia. Joo eli satoa odotellessa ja tequilat jo odottelemaan :-)

O

Sain 2m sitruksen naapurilta.. mitenköhän kukittais?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Roskankerääjä

mulla on alta vuoden ikäinen sitruuna. kaupan siemenistä kasvatettu n. 45cm pituiseksi. lisäks saman ikäinen verigreippi samoilla metodeilla vain ehkä n. 20cm. ei keinovaloa käytetty.

kasvatushavaintoja:

- itäminen tapahtui nopeasti (mutsilla oli joskus appelsiini, joka iti 4kk  :o )
- eivät tykkää liian kuumasta
- kasvavat pyrähdyksittäin
- molempiin kasvaa teräviä piikkejä rungon ja lehden liitoskohtaan
- juuri kasvaneesta lehdestä irtoaa lajille ominaista tuoksua, kun hieroo lehteä sormien välissä (sitruunan osalta tuoksu on todella miellyttävä)
- sitruunan lehdet on röpelöiset ja epämääräiset, kun taas greipin lehdet on sileät ja symmetriset
- kasvit eivät ole ainakaan vielä pudottaneet lehtiä valon vähyyden vuoksi, kuumuuden vuoksi pudottavat
- eivät ole haarautuneet

saapa nähdä saisko jommankumman joskus kesällä kukkimaan  :)
ainakin on jotain vihreää ikkunalaudalla talvellakin!

Helevetin hiki!

Toni.A

^ Mulla on kasvamassa kaksi Kaffir-limea ja molemmat ovat haarautuneet, noin 30 cm korkeudelta itsestään. Hitaita muuten on nämäkin kasvamaan ja oikeastaan viime kesänä kasvoivat pituutta lisää hulppeat 20-30 cm. Saavat kasvaa niin pitkään, kuin tykkäävät pysyä hengissä. Mukavat kasvit ja herkulliset lehdet itämaiseen kokkailuun. En ole raaskinut vielä kasvista lehtiä napsia, mutta kaupoista löytyy kivasti näitä kuivattuina. Hedelmiä on turha vissiinkin näistä koskaan odotella meidän oloissa, mutta piristystä niistä saa kummasti, kun vihreetä kasvua näkee chilien ohella. :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

jaolsten

Tarviiko joku Kaffir Limen siemeniä ja/tai itutaimia? Aloitan hetipuoliin noiden idättämisen eivätkä nuo kuitenkaan säilömisestä parane. Postitse en viitsisi lähettää, joten Pirkanmaalainen koti olisi hakusessa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

hessi

Kyl mulle kelpaa :)  itutaimi mielummin, mut en taida päästä hakemaan :(

ja mulla on sellanen käsitys et kaupan sitruksesta kun ottaa siemenen, niin niitä ei saa tuottamaan hedelmää, tai sit menee kymmeniä vuosia :D

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jaolsten

Jeps, laitan Hessuliinille parit limetit sivuun, kunhan itävät.

Muistellaanpa, mistä kaikki lähti. Eli Jannen linkistä. Ryökäle.

Lainaus käyttäjältä: Janne - joulukuu 04, 2012, 20:10:43 ip
http://www.ebay.co.uk/itm/10-THAI-KAFFIR-LIME-SEEDS-Fragrant-Organic-Source-of-Lime-Leaves-for-Cooking-/270838677886

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - joulukuu 06, 2012, 22:04:17 ip
Mää en jaksanu odotella, ostin Ebaystä juuri tuosta Jannen linkistä  :D

n. 6€ postimaksuineen...

Ja tänään oli postilaatikossa.

Suuri kiitos kauppiaalle!

Kymmenisen siementä kuorin ja laitoin minigrippiin itämään ja muutaman jätin vielä idättämättä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Noniin, kiitos. Ebay ja tämä aika vuorokaudesta on kyllä paha yhdistelmä. Meille tulee sitten näköjään limeäkin kasvamaan tänne... :D

Ropelleri

Tilasin kanssa samasta puljusta kaffir siemeniä noin vuosi sitten, mutta en saanut itämään......koitin idättää sekä kuorittuna että kuorineen.
Jos en nyt ihan väärin muista niin siemenet homehtui tai mätäni tai jotain sellasta kesken idätyksen. Lämpöä annoin noin 28-29 asteen verran, ja luinkin myöhemmin jostain että ne dikkailee kylmemmästä.......siiinä ehkä virhe.
Pitäis tilaa lisää....

Kertokaapa kuinka onnistutte.

Mandrake

Älytön määrä ihan mielettömiä sitrus lajikkeita!!

Tuolta: http://agrumes-baches.com/baches/1292/boutique

Ajattelin tässä joskus loppukeväällä tilata tuolta muutaman puun.

Jos kiinnostaa vois laittaa jonkinlaisen yhteistilauksen. Hiukan saa postikuluja halvemmalla silleen...

M

JN

Lainaus käyttäjältä: hessi - joulukuu 10, 2012, 22:18:56 ip

ja mulla on sellanen käsitys et kaupan sitruksesta kun ottaa siemenen, niin niitä ei saa tuottamaan hedelmää, tai sit menee kymmeniä vuosia :D

Lainasin kirjastosta viime kesänä, jonkun ruåtsalaisen daamin kirjoittaman kirjan aiheesta. Kirjassa oli siemenestä-hedelmään ajaksi kirjoitettu muistaakseni n.15-vuotta. No aikaahan vielä on (toivottavasti), kun ikää on vasta vähän reilu 30.

Mandrake

Tuollaiset vartetut taimet tuottavat paljon nopeammin, jopa 2-3 vuoden päästä voi saada satoa...

akselsson1

Mulla kasvaa appelsiini toista vuotta, hetken mielijohteesta laitoin joskus kaupan appelsiinistä siemenen itämään, siinähän tuo näyttää menevän chilien kaverina, paljon hitaampi vaan kasvamaan. puolessatoistavuodessa tainnut tulla ton puol metriä korkeutta, haarautunut kahteen päähaaraan  :P
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

HSuomi

Mitäköhän siitä seurais ku ottas kaupan limestä siemenen ja tökkäis multaan? Kasvaako niistä mitään? Ja kuinka nopea kasvaja lime on? Pärjääkö se huoneen nurkassa vai pitääkö olla optimoidut olosuhteet ja hurja valaistus?

Jani M

Onnea vaan siemenellisen limetin tai muun sitruksen etsintään. Ainoastaan sitruunoissa olen enää törmännyt siemeniin ja olen sitrushedelmien suurkuluttaja.  ;D

HSuomi

Tarkemmin ajateltuna  ei niissä kyllä taida siemeniä olla. Mahdollisesti vois tilata jostain. Tekis mieli saada olkkariin joku vähä isompi viherkasvi. Eikä haittaa jos siitä sais jotain syötävääkin välillä.

Siku

^Syömäkelpoista tavaraa on käsittääkseni turha odotella tällä vuosikymmenellä.

akselsson1

kaikki limet mitä olen kaupoista löytänyt ovat olleet siemenettömiä, muuten mullakin kasvaisi lime :/
sen verran hitaita ainakin ovat että kaksivuotias appelsiini on vasta n. puolimetrinen, chilit kasvaa jotain 5 kertaa nopeammin...
mulla on ollut eteläikkunalla ympäri vuoden
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Finprick

Mitäs vauhtia muilla on Kaffir Lime kasvanut?

2.12.2012 sirkoille tullut Kaffir Lime vesiviljelyssä. Vartta nyt 17cm ylimmän lehden alkuun mitattuna.
Lannoitteena Puutarhan Kesää ja salpietaria suhteella 1:1,5.
EC: 3,5 PH: 4,5

Jossain vaiheessa varmaan turpeeseen laitto edessä. Selviäisiköhän siirrosta, jos olisi vielä ensi vuoden kevääseen asti hydrossa. Ja kesäksi sitten turpeeseen.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Finprick - helmikuu 24, 2013, 18:10:13 ip
Mitäs vauhtia muilla on Kaffir Lime kasvanut?

2.12.2012 sirkoille tullut Kaffir Lime vesiviljelyssä. Vartta nyt 17cm ylimmän lehden alkuun mitattuna.
Lannoitteena Puutarhan Kesää ja salpietaria suhteella 1:1,5.
EC: 3,5 PH: 4,5

Jossain vaiheessa varmaan turpeeseen laitto edessä. Selviäisiköhän siirrosta, jos olisi vielä ensi vuoden kevääseen asti hydrossa. Ja kesäksi sitten turpeeseen.

Jos kuvaa on uskominen (tekstin sijaan) niin ainakin on lannoitus kohdallaan! ;D
"Lisää vain vesi!"