lokakuu 06, 2024, 08:26:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chili-amatööri kikkailee

Aloittaja marko-, maaliskuu 09, 2011, 23:19:10 ip

« edellinen - seuraava »

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 19, 2011, 13:06:27 ip
Onhan tuossa sekin etu, että jos syystä tai toisesta päättää yrtti venähtää niin sitä saa ilman sen isompia operaatioita haudattua vähän syvempään. Itselläni juuri vähän harmittaa pikku bonsai-purkkiin laitettu Biquinho jolla on vartta ilmassa yli tuuma ennen sirkkalehtiä ja juuripaakku ihan pohjassa kuitenkin...


Niinpä...ja juuri sen takia se helposti venähtääkin, kun se taimi haluaa sieltä reunan takaa päästä valoon, niin on vähän pakko venyä..  :D Hihi..ihan pakko vähä päteä, sorrry!  ;D

marko-

huhtikuu 23, 2011, 22:17:47 ip #21 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:21:18 ip käyttäjältä marko-
Terve!

Viime päivityksestä on yli kuukausi aikaa.

Sain iskettyä kaikki taimet isompaan ruukkuun ja sen kyllä näkee kuvasta että mitkä niistä ovat saaneet pidempään sellaisessa asustella. Hyvin ovat saaneet luonnon valoa, en hommannut ylimääräistä valaistusta näille. Ovat saaneet sitä mitä parvekkeen lasin takaa tulee. Ihan ensimmäinen aji cristal oikeassa alareunassa joutui tänään meikäläisen advanced persistent threatin, eli pitkäkestoisen uhan kohteeksi ( http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Persistent_Threat ). Nuorin lapsistani päätti, että sillä jäätelötikulla on kiva hiukan vatkata. Saa nähdä menikö rikkomaan varren vai selviääkö se tuosta vielä. Tuon uhan alla koko plantaasi joutuu olemaan, valitettavasti, vaikka saisinkin ne totutettua pihalla asumiseen.

Tässä kuva nykytilasta:


Toivon mukaan tilanne näyttää paremmalta mitä se oli ensimmäisiä kuvia laittaessani.

wille

Huolestuttavan märän näköistä multaa!  :o

Kasteletko yläkautta?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

marko-

huhtikuu 24, 2011, 13:53:58 ip #23 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2011, 14:06:42 ip käyttäjältä marko-
Olen kerran viikossa kastellut ne, yläkautta. huomasin saman itsekin että tuli varmaan laitettua aika paljon sitä vettä kun tassit on vielä märät. Onko veden laitto tassiin suositeltavampi keino? Näissä on juuret ihan ruukkujen pohjalla. Taidanpa tyhjätä nuo tassit ennenkuin hyytyy juuristo..

PÄIVITYS: En minä niitä kyllä noin paljon mielestäni ole kastellut, ja siitä on jo pari päivää aikaa. Se multa tosiaan on ihan märkää. Täytyy kysyä pojalta että onko se mennyt kastelemaan niitä. Nuohan kuolee tuollaisesta :-(

PÄIVITYS 2: No ei hän omien sanojensa mukaan ole kastellut. Hmm, mielestäni laitoin n. 1-1.5cm verran vettä joka ruukkuun, että sinänsä mielenkiintoista että on noin märkää vieläkin. Täytyy varmaan laittaa vähemmän ensi kerralla. Tai sitten tuo emäntä on kastellut niitä piruuttaan kun ne vie hänen kukkasilta tilat... Saisi sitten omat kasvinsa tilalle kun nuo kuolee.

marko-

On se kyllä jännä juttu. Tyhjensin kerran vedet ja sain äsken tyhjentää uudelleen kun näköjään valuu ruukusta. Ja tosiaan, mielestäni en kastellut niitä noin paljon. Ehkä sitten kuitenkin kastelin ??? Toivon mukaan ne eivät ota tuosta siipeensä. Ens viikolla huomattavasti vähemmän vettä.

wille

Jeps, anna kuivua nyt hetken aikaa. Kastelu tassin kautta on tosiaan suositeltavaa. Yläkautta kastellessa multa pakkautuu ja kuivuessaan muuttuu tiiviiksi palikaksi. Ei semmoisessa juuret pärjää. Itse odotan aina, että chilin lehdet alkaa roikkumaan ja/tai ruukku tuntuu liian kevyeltä ja kastelen vasta sitten. Saa olla tosin pikkutaimien kanssa tarkkana. Kannattaa opetella tunnustelemaan sen ruukun painoa ja sen perusteella arvioida kastelun tarve.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

MrFrost

Itse kastelen lannoitteilla aina yläkautta... Joka toisen kastelukerran muutenkin, ei oo noita altakasteluruukkuja tarpeeksi, eikä oo tarpeeksi tilavaa aluslautasta, minkä kautta noita väliaikaisesti purnukoissa olevia turvekasveja mulla on. Ja kun pääasiassa vesiviljelyllä itse vetää, niin noi turvekasvit on ns. "katotaan mitä tulee, tuleeko mitään" -tapauksia.

Ja Markolle suosittelisin ihan ruukkusoraa tai jotain muuta katetta mullan päälle, vaikeuttaa mahdollisesti tulevia öttiäisiä munimaan multaan.

Ja ite yleensä annan tyttöjen kastella kasvit, kun ovat täällä, mut jos asuisivat meillä, niin todnäk ois kannut kaapin ylähyllyllä... Esikoinen meinaan sai aikoinaan oman pink habaneron kotiin, minkä oli ihan siemenestä asti idättänyt kolmisen vuotta sitten... No, neiti tietty ylihoiti sitä ja kaiken lisäksi vahingossa se oli tippunut ikkunalaudalta, joten tuli takas "isin luokse toipumaan"... Selkeet ohjeet annoin että iltaisin saa sumutella lehdet (ei ollu sumutepulloa, joten hankittiin sellanen pinkki söpö pinkhabaneroa varten) niin siitäkin huolimatta piti "kaiken varalta" lorauttaa vähän vettä tarhan jälkeen ja ennen tarhaan lähtöä... :)
Samaa sarjaa oleva pinkki muuten oli mummilassa ihan hyvissä voimissa, piti tänään vaihtaa ruukku ja mullat, mut unohtu se sit... Eli 3 vuotta ollut samassa 17cm ruukussa ja tehnyt podeja läpi vuoden ikkunalaudalla, eilen leikkelin siitä muutaman kuolleen oksan pois.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

marko-

Chilit ovat voineet useamman päivän ihan hyvin ja pituutta on tullut lisää. Tänään kuitenkin lerpahtivat, emäntä sanoi että voi johtua siitä että pentu kävi terassilla ja oven kautta tuli viimaa sisälle. Sain tuon tietää sen jälkeen kun annoin niille lisää vettä (ajattelin että ovat kasvaneet sen verran hyvin että varmaan tarvitsevat sitä). Kokeilinkin sormella niin multa on päältä ihan kosteaa. Äkkiä vedet tassista, toivon mukaan ei tule juurimätä.

Joka tapauksessa, ne ovat vaikuttaneet aika hyviltä tähän päivään asti. Katson jos tulee jotain muutosta tilanteeseen ja voin laittaa vaikka tilannekatsauskuvan. Mitään lannotteita en ole käyttänyt, että ovat kasvaneen niin sanotusti itsekseen tuota kastelua lukuunottamatta. Täytyy nyt vielä kerran toivoa että en kastellut niitä vahingossa liikaa.

marko-

toukokuu 20, 2011, 12:51:00 ip #28 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:21:38 ip käyttäjältä marko-
Moro!

Tässä on kuva kasveista. Ovat hiukan paremman näköisiä nyt kuin mitä eilen illalla olivat. Muutamassa kasvissa on alimmat lehdet hieman kellastuneet, onko tämä oire liikakastelusta?

Etummainen mustassa ruukussa oleva Aji Cristal sai vissiin vähän siipeensä kun siirsin tavallisen kukan pois tieltä, se varsi huojuu hieman turhan kiikkerästi nyt. Toivon mukaan en mennyt tappamaan sitä katkaisemalla sen varren, toiseksi parhaiten kasvanut chili. Pitäisi varmaan tukea jollain kepillä ja pienellä narulla.


InkRose

Näyttäisi olevan multaa aika vähän muutenkin noilla. Siinähän se tukevoituu jo mullankin ansiosta jos täytät lähemmäs pintaa nuo purkit ja ajan kanssa kasvi tekee vielä varresta juuria sinne multaan, mikä sitten tosissaan tukevoittaa kasvia. Tai jos tilat antaa myöten, voisi noita pitempiä laittaa jo isompiin ruukkuihinkin. Niin, ja noista ruukuista alkaa olla eväät jo syöty, eli kevyt lannoittaminenkin voisi olla ihan paikallaan pikku hiljaa.

marko-

InkRose: Ok, kiitos neuvoista! Laitoin niille lisää multaa, en ihan täyteen mutta siihen ensimmäiseen rajaan asti. Kyllä tuo lannoitus on käynyt mielessä jo pidempään, naapuri sanoi että chilejä pitää ehdottomasti lannoittaa. En vaan koskaan ole kasveja avustanut tällä tavalla. Substralia meiltä löytyy ja sitä ajattelin käyttää. Luin muualta forumista että sitä voi pienellä annostelulla käyttää mutta sitten pitää lopettaa kun tulee nuppuja (kukan?).

Jos tuo substral ei sitten kuitenkaan ole se mitä kannattaa/voi käyttää, niin vinkkejä otetaan vastaan. Sitä meiltä nyt kaapista sattui löytymään. Jos olen oikein ymmärtänyt niin sitä lisätään tietyssä suhteessa veteen ja sitten toivotaan parasta :-) Onko tuossa kastelutavalla väliä, MrFrost tuossa mainitsi että hän laittaa lannoitteet päältä päin.

MrFrost: Luin tuosta ruukku/lekasorasta että pitäisi tehdä kaikenlaisia poppakonsteja Ph:n saamiseksi johonkin 5.5-6 arvoon, uskaltaneeko sellaista edes yrittää käyttää vai onko se tällaiselle amatöörille vähän turhan kehittynyttä kikkailua? Tietenkin jos se auttaa tuholaisia vastaan niin jokaiseen kyllä mahtuisi pinnalle pieni kerros.

PP

toukokuu 20, 2011, 14:58:08 ip #31 Viimeisin muokkaus: toukokuu 20, 2011, 15:26:34 ip käyttäjältä PP
Substralia ei kannata käyttää. Sitä voisi käyttää varovasti, mutta hyviä, halpoja ja paljon parempia vaihtoehtoja on saatavilla. Hanki esim. Puutarhan kesä -nimistä GreenCare (Berner) tuotetta kilon purkki. Sitä saa puutarhaliikkeistä ja isommista marketeista. Altakastelu (aluslautaselle) on suositeltavaa, mutta lannoitus onnistuu yhtä lailla päältä kastellen.

Lecasoran pH:n säätäminen liittyy vesiviljelyyn, ei perinteiseen mullassa tai turpeessa kasvattamiseen. Mullan päälle soraa voi laittaa sellaisenaan säätämättä ja pesemättä. Lecasora auttaa lähinnä harsosääskiä vastaan, ja ne ei tee tuon kokoisille kasveille mitään, mutta sora näyttää paremmalta kuin multa ja estää pintamullan kovettumista joten sitä kannattaa käyttää.

Muoks: Yara - GreenCare

MrFrost

Marko:

Hae prismasta tms Puutarhan Kesää, Kemiran Grow How oli wanha valmistaja, en muista mikä se nykyinen on. Substralia ei tosiaan kannata antaa, se polttaa lehdet.

Toi puutarhan kesä on sellasessa pienessä ämpärin tapasessa paketissa, maksaa noin 10e ja pärjäät sillä pitkään. Annostusta en nyt muista, mut porukat taitaa laittaa tyyliin 1tl litraan vettä.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - toukokuu 20, 2011, 15:03:32 ipKemiran Grow How oli wanha valmistaja, en muista mikä se nykyinen on.

Valmistaja (tai markkinoija?) on vaihtunut tiheään sitten Kemiran, mutta viimeksi tänä kevään siinä luki Berner. Samaa tavaraa kuitenkin.

Annos on 1 - 1,25 ml litraan. Keittiömitoista löytyvä maustemitta on juuri sopiva annosteluun.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 20, 2011, 15:12:01 ip
Valmistaja (tai markkinoija?) on vaihtunut tiheään sitten Kemiran, mutta viimeksi tänä kevään siinä luki Berner. Samaa tavaraa kuitenkin.


Nyt siinä lukee isolla GreenCare ja pienellä Berner, joka omistaa tuotemerkin. Kertovat, että "Toimintamme laajeni 2009 Yara Suomi Oy:ltä ostetulla GrowHow kuluttaja- ja golftuoteliiketoiminnalla."

marko-

Annoin chileille tuota greencare "puutarhan kesä"-lannoitetta eilen. En näe nyt vähään aikaan tuloksia, mutta kaipa se siitä. Mielenkiintoinen viikonlopun huomio: Aika monessa chilissä yksi lehti rupesi osoittamaan taivaaseen, sellainen miehinen 45 asteen kulma, suurinpiirtein. Mitäs ihmettä tämä tarkoittaa?

marko-

Katselinpa tässä muiden päiväkirjoja ja onhan näissä eroja. Todennäköisesti se, että minulla ei ole ollut minkäänlaista ESLiä talvella käytössä on vaikuttanut aika paljon siihen että minulla on noin lyhyen näköiset chilit verrattuna muiden jo podeja tuottaviin chileihin. Itsellä ei ole edes kukkia mihinkään muodostumassa. Lannoittamisenkin aloitin vasta nyt.

Nogh, voi kyllä olla että ensi vuonna sitten investoin johonkin lisävaloon, jos en sitten saa pidettyä näitä hengissä. En kuitenkaan lannistu muiden upeista chilipensaista vaan ihastelen ja seuraan näiden omieni kasvua :) Tarvitsee lukea ja kysellä neuvoja sitten kun alkaa kukkia ilmestymään että mitäs pitäisi tehdä.

InkRose

Itse suunnittelen pajalle parin loisteputkivalaisimen hankkimista (yhdellä tutulla kuulemma on jotain keskikokoisia loistareita jemmassa "kasa"), kun kirjoituspöytä on sen verran iso että sen alle saisi mukavasti kaksi kahden putken valaisinta ja sinne sitten pimeimmäksi ajaksi talvetettavat (pääasiassa chinensejä) turvaan. Baccan tai pari voisi kotona talvettaa ESL-Tertialeilla ehkäpä, kunhan vähän näkee miten kasvavat ja miltä maistuu mikäkin.

Sinullahan on kehitystä varmasti jonkin verran viivästyttänyt märkä alku, kuten myös myöhäinen lannoittaminen. Luulen kyllä, että nyt kun alkaa oikeasti olla aurinkoistakin välillä ja kasvisi saavat kunnon evästä, niin kyllä ne pian alkavat kiriä etumatkaa kiinni. Varsinkin jos alat vähitellen isompia siirtää tilavampiin ruukkuihin.

Jos olet minun pajakasvejani ihmetellyt, vaikkeivät toki sieltä vaikuttavimmasta päästä olekaan, niin ne ovat käytännössä ilman sähkövaloa (tai no onhan talvella ollut kattovalot päällä, 6x58W 4000K loistarit) kasvaneita. Toki monet niistä ovat vähän myöhässä isoja satoja ajatellen, mutta eihän noita maailmalta haalittuja siemeniä malttanut jättää ensi talvea odottamaan. ::) Pitääkin lähipäivinä ottaa taas vähän yleiskuvaa noista, tänään taas vähän järjestelin hyllyjä ja ruukkuja että saisi mahdollisimman monelle suht kelvollisesti valoa.

Olen oikeastaan vasta näiden jälkimmäisten idätysten (eli juuri pajalla olevien kasvien) kanssa oppinut kastelemaan taimiani riittävän vähän. Siinä on ilman muuta auttanut myös Kärsältä ostamani kosteusmittari, ilman sitä olisin melko varmasti hukuttanut kaikki maitopurkista isompiin siirtyneet myös täällä pajalla, kuten melkein kävi kotonakin. Varsinkin chinenset tuntuvat suorastaan kukoistavan kun saavat suht reilun kastelun jälkeen vähän kuivahtaa. Lannoittanut olen ihan pikkutaimista lähtien melkein kaikkia, olen käyttänyt noin neljännekseen laimennettua PK-vettä pikkutaimilla. Pubescenseille ja Lanceolatumille annan nytkin noin ½-2/3-vahvuista evästä.

marko-

(sorry outo lainaustapa kun napsin palan sieltä täältä)

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 24, 2011, 18:01:52 ip
Baccan tai pari voisi kotona talvettaa ESL-Tertialeilla ehkäpä, kunhan vähän näkee miten kasvavat ja miltä maistuu mikäkin.


Eli talvettaminen/chilin hengissä pitäminen talven yli ei ilmeisesti onnistu ilman lisävaloa? Minun tekisi kyllä mieli säästää yksi molempia lajikkeita jos ne selviävät hoidossani, saisi sitten "helpommin" satoa aikaiseksi kun on jo kunnon puskat kasvamassa. Minulla taitaa olla niin paljon opeteltavaa tästä hommasta että huhhuh :) Työkaveri jutteli että talvehtimisen kanssa pitää nyppiä kukat irti, ettei kasvi yritä tehdä satoa väärään aikaan.

Tarkoitus olisi sitten ensi vuonna pistää tulemaan pari muuta lajiketta rinnalle jotka ovat paljon tulisempia kuin Jallu ja Aji Cristal. Jos koittaisi uudelleen saada se Madame Jeannette itämään ja sitten Goronongia. Ehkä vähän tyhmää tässä vaiheessa puhua jo uusista kasvatuksista kun en ole näiden nykyistenkään kanssa vielä onnistunut :)

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 24, 2011, 18:01:52 ip
Sinullahan on kehitystä varmasti jonkin verran viivästyttänyt märkä alku, kuten myös myöhäinen lannoittaminen. Luulen kyllä, että nyt kun alkaa oikeasti olla aurinkoistakin välillä ja kasvisi saavat kunnon evästä, niin kyllä ne pian alkavat kiriä etumatkaa kiinni. Varsinkin jos alat vähitellen isompia siirtää tilavampiin ruukkuihin.


Tosiaan, taimet pääsivät venymään pahemman kerran ja tulihan siinä liikakastelua ja kaikenlaisia muita kommervenkkejä matkan varrella. Ensi kerralla tiedän sitten että kasvien puskiessa sirkat pintaan niitä voi alkaa heti totuttamaan huoneenlämpöön ja siitä valoon ja lannoituksen voi aloittaa aikaisemmin. Onko siihen muuten jotain tiettyä nyrkkisääntöä olemassa vai voiko lannoitteita alkaa antamaan vaikka heti? Kyllähän siinä mullassa joksikin aikaa riittää potkua.

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 24, 2011, 18:01:52 ip
Jos olet minun pajakasvejani ihmetellyt, vaikkeivät toki sieltä vaikuttavimmasta päästä olekaan ... Olen oikeastaan vasta näiden jälkimmäisten idätysten (eli juuri pajalla olevien kasvien) kanssa oppinut kastelemaan taimiani riittävän vähän. Siinä on ilman muuta auttanut myös Kärsältä ostamani kosteusmittari ... Varsinkin chinenset tuntuvat suorastaan kukoistavan kun saavat suht reilun kastelun jälkeen vähän kuivahtaa.


Minun mielestäni sinulla, ja kaikilla muillakin kenen päiväkirjoja olen selaillut, on tosi hienot puskat. Yksi asia minkä olen laittanut merkille koon lisäksi on tietenkin tuuheus ja vahamaiset tummanvihreät lehdet. Itselläni on lähinnä harvat, ohuet ja vaaleanvihreät lehdet. En sitten tiedä onko se lajikohtainen juttu vai onko nuo mun kasvit vaan niin jäljessä kasvusta. Ehkä tuo kastelupuoli vaatii vähän pitkää pinnaa ja tarkkailua että koska lehdet alkaa lerpahtaa.

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 24, 2011, 18:01:52 ip
Lannoittanut olen ihan pikkutaimista lähtien melkein kaikkia, olen käyttänyt noin neljännekseen laimennettua PK-vettä pikkutaimilla. Pubescenseille ja Lanceolatumille annan nytkin noin ½-2/3-vahvuista evästä.


Eli onko pikkutaimi se, kun ne sirkkalehdet on kasvanut esim 0.5-1.5cm mittaiseksi? Jos normaalisti on maustemitta litraan, niin silloin pitäisi siitä maustemitasta koittaa arvioida se 1/4 määrä. Nyt mä olen laittanut sen maustemitallisen litraan ja kaatanut kukille loput mitä jäi chileistä yli. Onko siinä muuten jokin aika minkä se lannoite pitäisi antaa muhia siinä vedessä ennen käyttöä, nyt laitoin sen per heti ja voin kuvitella että suurimman osan lannoitteesta sai ne kukat.

Kyllähän tässä alkaa jotain tietoutta jopa minun päähäni upota pikkuhiljaa :) Kauhulla odottelen niitä öttiäisiä ja pitäisi ensi tilassa varmaan hommata sitä ruukkusoraa hiukan suojaamaan kasveja. Meillä on tosi kesällä aurinkoinen ja paahteinen takapiha missä ajattelin chilejä sitten ulkoiluttaa, mutta pelko on kova että minä poltan ne karrelle. Vaihtoehtona on tietenkin valokatteen alla pitäminen mutta silloin niiden pitäisi olla ruukuissa (vai isketäänkö niitä lainkaan maahan suoraan?).

Mutta jos ensi töikseni siirtäisin ne pari-kolme isompaa chiliä isompiin ruukkuihin niin saavat enemmän elintilaa. Harmillista sinänsä että tuo nykyinen paikka on tällä hetkellä ainoa paikka missä ne saa enemmän valoa ja se on muutenkin piukassa tavaraa.

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: marko- - toukokuu 24, 2011, 21:55:26 ip
Eli talvettaminen/chilin hengissä pitäminen talven yli ei ilmeisesti onnistu ilman lisävaloa? Minun tekisi kyllä mieli säästää yksi molempia lajikkeita jos ne selviävät hoidossani, saisi sitten "helpommin" satoa aikaiseksi kun on jo kunnon puskat kasvamassa. Minulla taitaa olla niin paljon opeteltavaa tästä hommasta että huhhuh :) Työkaveri jutteli että talvehtimisen kanssa pitää nyppiä kukat irti, ettei kasvi yritä tehdä satoa väärään aikaan.

Kai se on mahdollista. Lanta, vesi ja lämpö vähiin, niin selviää kai pienelläkin valolla...

Mitään faktaahan mulla ei ole asian tiimoilta, näin muistan vaan jostain lukeneeni!

Mun muistaakseni Räyhis on vetänyt talvetukset pelkästään ulkoa tulevan valon avustuksella... Sieltä Räyhiksen päiväkirjastahan tuo selviää! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn