lokakuu 06, 2024, 06:26:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chili-amatööri kikkailee

Aloittaja marko-, maaliskuu 09, 2011, 23:19:10 ip

« edellinen - seuraava »

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: marko- - toukokuu 24, 2011, 21:55:26 ip
Eli talvettaminen/chilin hengissä pitäminen talven yli ei ilmeisesti onnistu ilman lisävaloa? Minun tekisi kyllä mieli säästää yksi molempia lajikkeita jos ne selviävät hoidossani, saisi sitten "helpommin" satoa aikaiseksi kun on jo kunnon puskat kasvamassa. Minulla taitaa olla niin paljon opeteltavaa tästä hommasta että huhhuh :) Työkaveri jutteli että talvehtimisen kanssa pitää nyppiä kukat irti, ettei kasvi yritä tehdä satoa väärään aikaan.


Onnistuu toki ilman lisävalojakin, onnistumisprosentti vain laskee. Itse olen talvettanut useita chilejä ilman valaistusta, kasvi ei silloin kasva eikä kyllä tuota kukkiakaan vaan näyttää olevan lähinnä kuollut. Chiliä saa leikellä aika rajusti ja kastelun suhteen pitää olla ERITTÄIN maltillinen, itse olen kastellut ilman valoa talvehtivia yksilöitä kastellut 1-2kk välein ja silloinkin vain pieniä määriä kerrallaan.

LainausTosiaan, taimet pääsivät venymään pahemman kerran ja tulihan siinä liikakastelua ja kaikenlaisia muita kommervenkkejä matkan varrella. Ensi kerralla tiedän sitten että kasvien puskiessa sirkat pintaan niitä voi alkaa heti totuttamaan huoneenlämpöön ja siitä valoon ja lannoituksen voi aloittaa aikaisemmin. Onko siihen muuten jotain tiettyä nyrkkisääntöä olemassa vai voiko lannoitteita alkaa antamaan vaikka heti? Kyllähän siinä mullassa joksikin aikaa riittää potkua.


Lannoitteiden tarve vaihtelee suuresti kasvualustasta ja kasvatusolosuhteista. Itse olen lannoitellut kun taimi on kasvatellut ensimmäisen lehtiparin, kasvualustana turve. Valoakin tosin on tarjolla taimilla natikan ja loisteputkien avulla. Kuukauden kohdalla kannattanee ainakin alkaa lannoittamaan jos taimi aikoo viipyä kauemminkin samassa purkissa.

Lainaus
Yksi asia minkä olen laittanut merkille koon lisäksi on tietenkin tuuheus ja vahamaiset tummanvihreät lehdet. Itselläni on lähinnä harvat, ohuet ja vaaleanvihreät lehdet. En sitten tiedä onko se lajikohtainen juttu vai onko nuo mun kasvit vaan niin jäljessä kasvusta. Ehkä tuo kastelupuoli vaatii vähän pitkää pinnaa ja tarkkailua että koska lehdet alkaa lerpahtaa.


Varsinkin chilin elinkaaren alkupäässä valaistuksella on todella suuri merkitys kasvutapaan, ilman riittävää valaistusta kasvava taimi pääsee hyvinkin nopeasti kasvamaan honteloksi ja vähälehtiseksi. Itselläni akvaarioloisteputkien alla kasvavat taimet kasvattelivat enemmänkin runkoaan vahvemmaksi kuin varttaan pidemmäksi ja tämän ansiosta taimet alkoivat haarautumaan jo nuorena - näin ollen tuli tuuheuttakin. Kastelun kanssa kannattaa myöskin olla maltillinen sillä se liiallinen kastelu on chileille melkeinpä myrkkyä ja usein kasvu hidastuu tai pysähtyy lähes kokonaan. Chilit virkoavat kyllä lerpattamisvaiheesta hyvinkin helpolla ja pahimmillaan on tainnut maitopurkissa oleva taimi lerpattaa itselläni kolmisenkin vuorokautta yhteen putkeen ennen kuin olen huomannut kastella, siitä huolimatta kyseinen taimi vielä virkosi parissa tunnissa saatuaan vettä.

LainausMeillä on tosi kesällä aurinkoinen ja paahteinen takapiha missä ajattelin chilejä sitten ulkoiluttaa, mutta pelko on kova että minä poltan ne karrelle. Vaihtoehtona on tietenkin valokatteen alla pitäminen mutta silloin niiden pitäisi olla ruukuissa (vai isketäänkö niitä lainkaan maahan suoraan?).


Kesällä voit jättää chilit ongelmitta pihalle (ja jo vaikka nytkin) ilman siirtelyä sisälle, kunhan vait käytät hallaharsoja ensimmäiset pari viikkoa kasvien totutellessa ulkoilmaan. Hallaharso on edullista ja säästää mielipahalta jos huolella kasvatellut taimet yllättäen vaikka ottaisivat uv-säteilystä nokkiinsa ;)

Kannattaa seurailla sääennusteita, melkeinpä suosittelen taimien siirtoa ulos jo nyt jottei tule chileille suurempaa shokkia mahdollisten pitkään jatkuvien helteiden ilmaantuessa. Jos yölämmöt alkavat tippumaan alle viiden miinusasteen niin taimet voi varmuudeksi kärrätä sisälle.

Itse olen joskus harrastuksen alkuvaiheissa kasvatellut suoraan maassakin, mitään etua siitä ei kylläkään mielestäni ollut vaan olenkin pysynyt ruukkukasvattelijana. Mahdollisten ötökkäinvaasioiden kohdallakin kasvi on helpompi kärrätä vaikkapa suihkuteltavaksi tai muuten käsiteltäväksi.

coco

Saattaa kyllä onnistua talvehtiminen ilman leikkuutakin. Minulla on kaks lajiketta jotka on ollu täydessä mitassa läpi kahden talven ei kyllä tehneet satoa eikä kasvaneet mutta ihan luonnon valolla pärjäsivät. mut en sano että onnistuu aina..

PP

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - toukokuu 24, 2011, 22:17:10 ip
Kannattaa seurailla sääennusteita, melkeinpä suosittelen taimien siirtoa ulos jo nyt jottei tule chileille suurempaa shokkia mahdollisten pitkään jatkuvien helteiden ilmaantuessa. Jos yölämmöt alkavat tippumaan alle viiden miinusasteen niin taimet voi varmuudeksi kärrätä sisälle.


Tarkoitit varmaan alle viiden plusasteen? :) Vai joku sulla on Aji Perkele jalostettuna? ;D

InkRose

Vastaan nyt puhelimella, joten lainaus saa jäädä.

Itse teen sen laimennetun evään niin, että laitan mittakannun pohjalle 1 ml PK:ta ja päälle litran vettä. Siitä sitten pienempään kippoon (mulla jogurttipurkki) noin suunnilleen sopivasti lientä ja jatkoksi taas vettä. Pikkutaimena pidän ainakin kasvia jolla on parit-kolmet kasvulehdet ja yleensä asustaa siinä purkissa missä on sirkoille noussut, pituutta yleensä viitisen senttiä mullasta katsoen, tosin pituus/korkeus on niin lajista ja yksilöstäkin kiinni että sitä en pidä ratkaisevana.. Ja tuota pienempiäkin tietty. Litra PK-vettä riitti parillekymmenelle pikkutaimelle muistaakseni ainakin viikoksi kun laimennettuna tosiaan annoin. Tämä siis helmi-maaliskuussa kun valo ja lämpö olivat vielä suht vähissä. Nyt sitten menee pari litraa päivässä jos on vähänkään aurinkoisempi aamupäivä.

marko-

Kiitos kaikille vinkeistä, katson jos tartun johonkin iltasella vähän paremmin. Olen nyt myös lukenut tuosta latvomisesta, eli aiheuttaako se latvominen sen että kasvi lähtee haarautumaan ja tulee sitä kautta tuuheammaksi? Vaikuttaako se mihinkään muuhun kasvamiseen? Missä vaiheessa tuota kannattaa tehdä ja onko postaamieni kuvien perusteella vielä mitään järkeä sellaista lähteä tekemään? Luin että kaksi-kolme lehtiparia on hyvä kohta suorittaa latvominen jos niin haluaa.

InkRose

Latvomisesta ja ruukunvaihdosta oli juuri äskettäin juttua erään toisen ensikasvattajan päiväkirjassa, en vain muista kenen. Chilivaari muistutti että jos meinaa samoihin aikoihin molempia tehdä, niin on suotavaa latvoa muutamaa päivää ennen ruukunvaihtoa, ainakin jos uusi ruukku on sellainen että istutusoperaatiossa joutuu rankemmalla kädellä juuripaakkua telomaan. Nykyisistä pajan kasveistani olen latvonut ihan muutamia, kaksi Starfishia osin pituuskasvun hillitsemiseksikin ja ihan piruuttani yhden RiesenRocoton. Baccatumien kohdalla melko todennäköisesti latvoisin pari-kolmekymmensenttisenä ekan kerran, jos ei siihen mennessä ole mitään merkkiä haarautumisesta. Sen jälkeen sitten hyvin pitkälti sen mukaan miten kasvu jatkuu. Yleensä latvominen aiheuttaa pienen paussin kasvuun ja toki hieman myöhästyttää kukintaa, mutta kun on useampia haaroja/oksia, tulee kukkiakin enemmän ja sitä myöten isompi sato. Ja bonuksena todennäköisesti tukevampi kasvi joka jaksaa paremmin sen sadon kantaa.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 25, 2011, 00:08:44 ap
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - toukokuu 24, 2011, 22:17:10 ip
Kannattaa seurailla sääennusteita, melkeinpä suosittelen taimien siirtoa ulos jo nyt jottei tule chileille suurempaa shokkia mahdollisten pitkään jatkuvien helteiden ilmaantuessa. Jos yölämmöt alkavat tippumaan alle viiden miinusasteen niin taimet voi varmuudeksi kärrätä sisälle.


Tarkoitit varmaan alle viiden plusasteen? :) Vai joku sulla on Aji Perkele jalostettuna? ;D


Juu, plusasteista piti puhua. Tällaista se on kun kertyy univelkaa :D Onhan tuolla Flexuosum kasvamassa joka tunnetusti kestää parikymmentäkin astetta pakkasta...

marko-

toukokuu 30, 2011, 23:23:39 ip #47 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:23:00 ip käyttäjältä marko-
Noniin, sain emännän kanssa siirrettyä chilit isompiin ruukkuihin, yhtä Aji Cristalia lukuun ottamatta. Alkoivat kyllä olemaan vettä vailla mullasta päätellen, se oli ihan kuivaa. Käytin Biolanin Mustaa Multaa, johon sekoitettiin joukkoon noin 3 kourallista ruukkusoraa per ruukku vähän ilmavuutta tuomaan. Päälle laitettiin vielä hyvä kerros ruukkusoraa. Nyt alkaa näyttämään jo aika hyvältä nuo kasvit ulkonäöllisesti. Vettä annosteltiin tassiin ja päältä, hiukan molemmista päistä.

Potretti uusiin ruukkuihin siirretyistä chileistä, oikeanpuoleisin Jalapeno nuokkui jo ennen siirtoa ja nuukahti vielä vähän enemmän. Yksi Jalapeno laitettiin valkoiseen altakasteluruukkuun ihan kokeeksi, pakko kyllä sanoa että ei hajuakaan tykkääkö nämä kasvit moisesta.



Tässä on vielä muutamasta erilliskuva, myös siitä Jallusta.





Sitten lehtivaurioihin liittyvää kuvaa. En sitten tiedä ottivatko alimmat lehdet hiukan nokkiinsa kun annoin ensimmäisen kerran lannoitetta vai ovatko saaneet liian vähän vettä tai mistä kyse, mutta te fiksummat osaatte varmaan sanoa paremmin. Voihan tuo olla ihan normaaliakin. Ötököitä en ole huomannut.





Se nuukahtanut ja pisin Jalapeno taisi suorittaa haarautumisen itse, että ei tarvitse latvoittaa. Noiden muiden chilien latvoihin en kyllä mene koskemaan ennenkuin selviää miten ne selviävät tuosta isompiin ruukkuihin siirrosta. Lannoittaa tuskin kannattaa nyt vähään aikaan kun on tuo multa "vaihtunut".

Kyllä siinä varmaan aika paljon tuli hävittyä tuossa kasvussa kun ne varret pääsivät alussa venahtamaan valon puutteen vuoksi. Kasvien mitat on listattu alla. Kyllähän ne tässä vielä ehtivät kirimään, jos ne uskaltaa siirtää ulos jossain vaiheessa. Vielä on ehkä vähän turhan hennot rungot noissa..

Jalapeno 20, 11 ja 9.5 cm
Aji Cristal 15 ja 14 cm (yhtä ei ole vielä siirretty)

Mutta joo, nostin uuden pussin mustaa multaa sisälle huoneenlämpöön niin voi sitten huomenna vaihtaa tuon viimeisen Aji Cristalin isompaan ruukkuun. Sen verran juurista, niin kahdessa isoimmassa oli hyvät juuret ja noissa pienemmissä purkeissa olleilla oli aika mitäänsanomattomat. Saa nähdä miten lähtee kasvu tästä eteenpäin nyt kun on tilaa kasvaa!

Erska

Oonko väärässä vai ekös musta multa oo pahaksi chileille? Taisin veljeltä kuulla että älä missään nimessä laita mustaa multaa, se tappaa sun chilit. Voin toki olla väärässä :)

coco

Tuolta löytyy aika tyhjentävä vastaus http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Multa
Ite käytän turvemultaa & kaktus multaa eikä niiden kanssa ole ongelmia!

PP

Lainaus käyttäjältä: marko- - toukokuu 30, 2011, 23:23:39 ip
Sitten lehtivaurioihin liittyvää kuvaa. En sitten tiedä ottivatko alimmat lehdet hiukan nokkiinsa kun annoin ensimmäisen kerran lannoitetta vai ovatko saaneet liian vähän vettä tai mistä kyse, mutta te fiksummat osaatte varmaan sanoa paremmin. Voihan tuo olla ihan normaaliakin. Ötököitä en ole huomannut.


Tuo on ihan normaalia. Alalehdet kuihtuu pikkuhiljaa ja tippuu aikanaan pois ja nuo näyttää sitäpaitsi vielä hyviltä.

marko-

toukokuu 31, 2011, 12:48:35 ip #51 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:23:24 ip käyttäjältä marko-
Tuli muuten niinkin tylsä kysymys mieleen että kuinka paljon näitä kasveja pitäisi kastella per kerta? Olen nyt odotellut että lehdet hiukan nuupahtavat ennenkuin laitan vettä lisää, mutta lähinnä sen verran että tassi täyttyy kun ruukun laittaa siihen paikoilleen. Nuo tassit eivät mitään hirmu isoja ole, että ei se kasvi sieltä ihan hirveästi vettä saa imettyä.

Eli onko jotain "laita X desiä vettä jos ruukun tilavuus on Y" ohjetta vai riittääkö oikeasti se tassillinen vettä -> odotetaan lehtien nuupahtamista -> rinse and repeat taktiikka? Voihan olla että tuo hidas kasvu on johtunut siitäkin että ei ole tarpeeksi vettä, mutta epäilen kyllä vahvasti sitä Rainbowin kukkamullan laatua tässä tapauksessa.

Mikäs ihme nyt on chileille tullut kun useammastakin näyttää latvan kohdalta puskevan tämän näköinen pikkuruinen plötti (tai pari)? Isoimmassa on jotain vaaleaa sisustana. Epäilisin että ensimmäiset kukat olisivat tulossa, mutta en ole moiseen ennen törmännyt joten varmaksi en mene sanomaan.. :)


InkRose

Nuppujahan nuo kuvan möllykät ovat. Siitä viimeistään alkaa myös haarautuminen.

Kasteluun ei kyllä liene yhtä universaalia ratkaisua, kaikki kun tarvitsevat vähän eri lailla evästä kasvun eri vaiheissa niin lajeittain kuin lajikkeittain ja yksilöllisestikin. Jos tuntuu jonkun kohdalla että saa olla koko ajan tankkaamassa, tee niin että laitat ensin kerran tassin täyteen, evästät kaikki muut, ja sitten pistät toisen satsin juopommille. Itse teen niin noille polvenkorkuisille jalapenoille ja parille baccalle, kun kerralla ei astialle mene kuin reilu desi. Se häviää muutamassa minuutissa parempiin juuriin, joten kastelukierroksen päätteeksi kippaan niille toiset annokset. Eikä sekään kauaa vadilla lillu, puolen tunnin päästä on jo kuiva taas, mutta kavereilla on seuraavaan aamuun asti evästä siinä.

marko-

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 31, 2011, 13:23:54 ip
Itse teen niin noille polvenkorkuisille jalapenoille ja parille baccalle, kun kerralla ei astialle mene kuin reilu desi. Se häviää muutamassa minuutissa parempiin juuriin, joten kastelukierroksen päätteeksi kippaan niille toiset annokset. Eikä sekään kauaa vadilla lillu, puolen tunnin päästä on jo kuiva taas, mutta kavereilla on seuraavaan aamuun asti evästä siinä.


Huh, seuraavaan aamuun? Mä olen kastellut noita chilejä kerran viikossa (vanhalla setupilla), mikä on suunnilleen ollut se aika että alkaa hiukan roikkumaan. Tuota tupla-kastelua voisi toki alkaa tekemään nyt kun kerta on kyseessä isompi ruukku ja aika työistuva tassi.

InkRose

Niin siis noi mun jallut on olleet maitopurkeissa jo yli kuukauden (n. litra multaa), ovat noin 40 cm korkeita purkin reunasta arvioiden ja niissä on 4-5 raakiletta kummassakin... Toki jos on pilvistä niin selviävät pari päivää tuolla kastelulla, mutta aurinkoisella ja lämpimällä kelillä kyllä lehdet jo lurpattaa seuraavana aamuna. :D

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: marko- - toukokuu 31, 2011, 12:48:35 ip
Mikäs ihme nyt on chileille tullut kun useammastakin näyttää latvan kohdalta puskevan tämän näköinen pikkuruinen plötti (tai pari)?


Ne on kepulaisten kuoria, ne pitää nyppiä äkkiä pois koska kepulaiset ovat Suomen syöpä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

marko-

Räyhis: heh, ei nämä minun chilit mitään politiikkaa ymmärrä ;)

No niin, nyt on viimeinenkin chili istutettu isompaan ruukkuun. Operaation hoiti emäntä ja poika. Poika ylpeänä sanoi että se on hänen chilinsä ja onhan hän minun kanssa nuo chilit pistänyt aluilleen, siementen istuttamisesta ja kastelusta lähtien. Tosin nykyään niitä hoitaa pääasiassa minä ja emäntä backuppina.

marko-

kesäkuu 01, 2011, 17:53:57 ip #57 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:23:42 ip käyttäjältä marko-
Käytin isompia taimia terassilla parin tunnin ajan ja toin takaisin sisälle. Tuin varsia tekemällä yksinkertaisen tikkuviritelmän. Kuten kuvasta ehkä näkyy, niin ovat valokatteen alla. Miettisin tässä että kuinka hyvää suojaa se mahdollisesti antaisi, että uskaltaako noita kasveja pidellä sen varjossa saamassa enemmän valoa mitä nyt saavat. Vai pitäisikö kuitenkin ottaa hallaharsoa käyttöön? Tuon valokatteen läpi se nykyinenkin valo tulee, välissä on vielä ovi.


InkRose

Eipä siitä harsosta haittaa ainakaan lie, ja voi huoletta jättää sitten pitemmäksikin toviksi ulos.

MrFrost

Itse käytin vaaleita lakanoita ennenkuin sain harsoa.

Eli pienellä patentoinnilla UV-säteilyä saa suodatettua pois, toki hallaharso on ominta tuohon tarkoitukseen.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!