Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Päävalikko

Chili villitys 2011

Aloittaja solari, maaliskuu 11, 2011, 10:31:35 AP

« edellinen - seuraava »

solari

Minkä kokoisessa ruukussa chilit pärjää periaatteessa "loppuun" asti? Tietenkin sitä mitä suurempi niin sitä suuremmaksi kai kasvikin pääsee kasvamaan? Mutta itsellä ei ole tarkoituskaan kovin isoja kasveja saaha, leveyssuhteessa saavat kasvaa vaikka 3metriä, jos vain haluavat. Mutta ei mielellään sitä korkeutta, eli saksille tulee varmasti olemaan käyttöä?
..niin elikkä se kysymys olisi että onko jotain nyrkkisääntöä ruukun suhteen? Ettei kuitenkaan kuole ruukun koon takia sitten?
Olen myös miettinyt suoraan johonki "Bonsai" ruukkuun / siihen tarkoitukseen sopivaan astiaan istutusta? Olisiko siinä mitään järkeä?
Kiitosta jo etukäteen!
Taimet ovat hyvällä mallilla kasuamassa..:) Melkein kaikki 18 ovat jo itäneet , Datil ainoa laji jonka suhteen on hieman heikomman näköistä ollut :S :/

InkRose

Mitä isompi ruukku, sitä isompi puska. Jos haluaa vähän koittaa alusta asti ohjata leveämmille urille, kannattaa latvoa suht pienenä ekan kerran, ja siitä sitten jatkaa latvomista sen mukaan miten kasvu näyttää etenevän. Latvomisen jälkeisiä versoja ja muitakin oksia voisi varmaan koittaa jollain sitomisleikeillä ohjailla myös enemmän sivuun kuin ylös. Myös valon sijoittelulla voi jonkin verran vaikuttaa.

solari

Okei, kiitos tästä..
Eli siis kasvia ei voi tappaa kuitenkaan liian ahtaalla purkilla? En kuitenkaan missään jugurttipurkissa aijo nuita kasvattaa vaan ihan jonku kokoisissa Pauliinoissa, saa halvalla läheisestä kiinantavara kaupasta :)

edit. Mites tämä multa näissä altakasteluruukuissa? Pitääkö olla juuri sitä "altakastelumultaa" ja kasvaako chilit siinä? kun meinasin laittaa turvemultaan kasvamaan niin toimiikohan se sitten altakasteluruukussa?

cubido

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 20, 2011, 09:10:20 AP
Mites tämä multa näissä altakasteluruukuissa? Pitääkö olla juuri sitä "altakastelumultaa" ja kasvaako chilit siinä? kun meinasin laittaa turvemultaan kasvamaan niin toimiikohan se sitten altakasteluruukussa?
Ei tarvi olla "altakastelumultaa". Kai niissä melkein mikä multa tahansa toimii. Ensimmäinen kastelu vaan hyvin yläkautta, että multa/turve kastuu läpikotaisin, sen jälkeen kastelut alakautta.

solari

Jepjep..ja eiköhän sen kasvista huomaa sitten että onko se saanut tarpeeksi vettä. Ja kukapa kieltää altakastelu ruukussa olevia kasveja kastelemaan ihan tavallisin menetelmin :P

Ryhis

Eli siis kasvia ei voi tappaa kuitenkaan liian ahtaalla purkilla? En kuitenkaan missään jugurttipurkissa aijo nuita kasvattaa vaan ihan jonku kokoisissa Pauliinoissa, saa halvalla läheisestä kiinantavara kaupasta :)

Periaatteessa ei, mutta osta suoraan niitä 20-23cm pauliinoita, niissä kasvattamalla on sentään jotain toiveita sadon suhteen, 17 cm pauliinaan ei multaa mene kovin paljon kun kastelutilan välipohja syö korkeustilaa.

Toinen mikä kannattaa ottaa huomioon, on ruukkujen kaatumisherkkyys. Litran saviruukusta kasvava vasikan kokoinen chilipensas kaatuu joka ikisessä tuulenpuuskassa. Itse olen laittanut ihan suosiolla "isot" ruukut ikkunalaudalle, mieluummin pitää kasvun kurissa saksilla kuin ahdistamalla juuria. Varsinkin kun hintaero liian pienen ja tarpeeksi ison ruukun välillä on olematon.

Terveet juuret, terve kasvi!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

solari

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - maaliskuu 20, 2011, 10:48:44 AP

Periaatteessa ei, mutta osta suoraan niitä 20-23cm pauliinoita, niissä kasvattamalla on sentään jotain toiveita sadon suhteen, 17 cm pauliinaan ei multaa mene kovin paljon kun kastelutilan välipohja syö korkeustilaa.

Toinen mikä kannattaa ottaa huomioon, on ruukkujen kaatumisherkkyys. Litran saviruukusta kasvava vasikan kokoinen chilipensas kaatuu joka ikisessä tuulenpuuskassa. Itse olen laittanut ihan suosiolla "isot" ruukut ikkunalaudalle, mieluummin pitää kasvun kurissa saksilla kuin ahdistamalla juuria. Varsinkin kun hintaero liian pienen ja tarpeeksi ison ruukun välillä on olematon.

Terveet juuret, terve kasvi!

Joo, kyllähän muuten laittaisinkin mahdollisimman isoihin ruukkuihin mutta lähinnä tilanpuute on ongelma,  tuo ikkunalautakin kun on niin avuttoman kokoinen. Mutta jospa nyt nuita 20-23cm pauliinoita sitten hankkisin :P

Lihamestari

Mä olen noita pitänyt kertismukeissa aluksi ja nyt jokaisen isomman puskan koti on Orthexin 12cm Iris muoviruukku. (noi kun maksaa alta euron/kpl, niin se ei ole mikään kustannuskysymys)
Mulla on kanssa sama ongelma, että ei meinaa oikein tilat riittää ja tästä syystä olen tietoisesti pitänyt noita hieman tarvettaan pienemmissä ruukuissa!

Esimerkkinä Turbo Pube, minkä vaihdoin vasta viime vikonloppuna uuteen purkkiin ja juurista kyllä näki, että oli jo aikakin! Tämä yksilö oli ollut kertismukissa marraskuusta ja nousi mullasta joskus itsenäisyyspäivan tietämillä...
Kyseinen puska rupes vielä nuppuilemaankin tossa pikkupurkissa! :)

Sitten kun parveke alkaa olemaan mulla siinä kunnossa, että noi kasvit selviävät siellä hengissä, laitan ne niin suurin purkkeihin, mitä tilat antaa myöten! Miniminä ajattelin pitää sellaista n. 10L multaa vetävää altakasteluruukua. Nagalle ja Aji Cristalille tulee luultavimmin vielä isommat kipot! :)

InkRosekin totes tämän juurien ahtauden mun viemästä Nagan taimesta! :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." – BJ Penn

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 20, 2011, 07:39:19 AP
Minkä kokoisessa ruukussa chilit pärjää periaatteessa "loppuun" asti?

Tämä EI sitten ole neuvo, pikemminkin varoitus. Parin desin mullassa voi kasvattaa isoja kasveja:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/rehevasti-kasvaa-aji-chanca_21.html
Ja saada niistä satoakin, ei tosin runsaasti:
http://chilivaari.blogspot.com/2011/01/aji-chanca-mysteeri-selviamassa_13.html
Iso ruukku, isompi sato, niin se on useimmilla chileillä.

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 20, 2011, 07:39:19 APOlen myös miettinyt suoraan johonki "Bonsai" ruukkuun / siihen tarkoitukseen sopivaan astiaan istutusta? Olisiko siinä mitään järkeä?

Bonchin saat helpommin kasvattamalla chilin isoksi runsaalla lannoituksella yhden kesän aikana ja leikkaamalla sen syksyllä matalaksi. Sitä voi vähän ohjailla langoilla ja leikkaamalla kesän aikana, mutta rehevä kasvu on tarpeen, jotta runko paksunee. Jos istutat sen heti pieneen bonsai-ruukkuun, saat kasvatella ainakin 5 vuotta, että siitä tulee yhtä tukeva.

InkRose

Ainakin täkäläisessä robbarissa oli 20cm Pauliinat 4 euron hinnassa, ja se saa täällä luvan olla riittävän iso ainakin kaikille chinenseille. Tai ehkä joku perus-Habanero taikka Sudden Death pääsee isompaankin, mutta pitää vähän katsella miten hommat etenee. Poblanot, Jalapenot, Aji Cristalit, Starfishit ja Championit ovat etusijalla isompien ruukkujen suhteen, ettei lopu grillattavat kesken kesällä. ;)

Toisaalta, jos ikkuna on vähänkään aurinkoisemmalla suunnalla, niin äkkiähän ne siinä laudalla kasvaa niin isoiksi että yltävät valoon lattialtakin, ainakin jos ruukku on riittävän iso. ;D

@Lihamestari, siellä ei tosiaan multaa ollut kuin päällä vähän nimeksi. ;D Nyt siinäkin on muuten ekat pikku nuppusetkin havaittu, mutta mennee vielä jokunen viikko ennenkuin alkaa kukkaa yrittää. Ties vaikka löytäisi itsensä ikkunalta ennen sitä.

solari

Toivottavasti päästään tyttökaverin kanssa piakkoin muuttamaan johonkin rivarin pätkään taikka isompaan kerrostalo-osakkeeseen niin nämäkin tila ongelmat saisi lakaista maton alle..

Chilivaari - Jep, niin mieki ajattelin että kasvatella ensin normaali ruukussa ja sitten katkoa ja siirtää bonsai ruukkuun , muttakun yksi irc tuttu sanoi että ei muutakun suoraan bonsairuukkuun vain, vähän kyllä epäilin joten varmistin tämän kautta.

Voisikin ottaa hieman selvää että mitenhän nämä omat kasvit kasvavat kokoa niin sen mukaan sijoitella erikokoisiin purkkeihin :)

InkRose

Yleisesti taitaa olla niin että Annuumit ja Baccatumit kasvavat mielellään aika isoksi pienessäkin purkissa. Näin ainakin omalla kohdallani on käynyt. Toki lajikkeiden välillä on kyllä isojakin eroja. Chinenset taitavat helpommin jäädä pienempään kokoon pienessä astiassa. Pubescensit ovat sen verran sekalainen seurakunta, että niistä en uskalla sanoa oikein juuta enkä jaata. Toiset viihtyy suht vähässäkin tilassa isoiksi asti ja toiset eivät. Hoidosta tietty riippuu hyvinkin pitkälti tuo kasvu.

Lihamestari

Mä en todellakaan laita noitaa baccatumeja ja annuumeja 12cm Iiristä isompiin, ennen kesää!!!
Jallussa on jo podeja roikkumass ja kokoa on puskalla yli 40cm ja saksien kassa on heiluttu!
Sama on ton Aji Cristalin kanssa, tosin saksimisen takia se on vasta aukomassa ensimmäisiä nuppuja!

Ton kun laittais tollaseen 26cm altakasteluun, niin multa pääsis itku ennen kun ulkona tulee tarpeeks lämpöiset kelit! ;D
Vielä kun pari kuukautta jaksais, niin luulis että tossa partsilla pysyis yöllä reippaasti plussan puolella, ilman lämppäriä...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." – BJ Penn

InkRose

No toisaalta, toi mun AC on isossa ruukussaan kasvanu hyvinkin maltillisesti. Onhan siinä tietty se 15 raakilettakin, mutta pituutta ei o tullu nyt kolmessa viikossa kun kymmenkunta senttiä matalimmista arvioiden. Ylimmät latvat jää lampun valosta sivuun niin eivät ole pahemmin keulineet nekään. ;D

solari

Chinensejä tosiaa kaikki itellä paitti Bolivian Rainbowi on annuumi muttei se isoksi kasva, eli kyl mä jotku iha compaktin kokoset ruukut nuille hankin, ku ei semmoset vidu saavit mahu tänne mitenkää.

12 chiliä jo sirkkalehdillä:)

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 21, 2011, 15:13:10 IP
Chinensejä tosiaa kaikki itellä paitti Bolivian Rainbowi on annuumi muttei se isoksi kasva, eli kyl mä jotku iha compaktin kokoset ruukut nuille hankin, ku ei semmoset vidu saavit mahu tänne mitenkää.

12 chiliä jo sirkkalehdillä:)

BR voi kasvaa todistetusti todella isoksi puskaksikin! Mutta oikeassa olet, että se ei yleensä iso ole...ja oon nähnyt tosi hyvänkokoisia jotka on ollu 17cm altakasteluruukussa. Chinenset laittaisin vähintään yhtä pykälää isompaan. Ja se saavien mahtuminenhan on ihan järjestelykysymys! ;D Itellä olis nyt tarkoitus hommata tuohon ikkunan eteen joku 6-hengen ruokapöytä tms, jotta mahtuu enemmän rehuja!! :D

solari

Niin, mie olen kans miettinyt että tekiskö tuohon jonkun tason / ostaisi, ikkunalaudan alle siis että saisi paremmin mahtumaan.

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 21, 2011, 17:09:35 IP
Niin, mie olen kans miettinyt että tekiskö tuohon jonkun tason / ostaisi, ikkunalaudan alle siis että saisi paremmin mahtumaan.

Kyllä se kannattaa hommata.. :D kierrätyskeskukseta ajattelin itse käydä katsomassa..jos vaikka kynpillä sais jonkun pöydän! ;D  Mulla on onneks leveä ikkunalauta jo tuossa...siihen vois rakentaa jatkoksi jonkun pöytälevyhässäkän. :P

solari

Hehee, onnistuin yhdestä taimesta katkaisemaan sirkkalehdet kun irrotin siltä kypärää päästä..niin nyt se on ruvennu kasvatteleen niitä sirkkalehtiä uusiksi :P :)

InkRose

Samaa hommaa tällä touhuaa muutamakin Habanero SD, Pink Haba ja pari Indian F1:stä... :)