tammikuu 10, 2025, 15:53:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

M;kko 2011-2014

Aloittaja M;kko, maaliskuu 23, 2011, 14:21:50 ip

« edellinen - seuraava »

M;kko

tammikuu 14, 2012, 14:34:17 ip #20 Viimeisin muokkaus: tammikuu 14, 2012, 15:02:40 ip käyttäjältä M;kko
No niin. Kausi 2011 on ohi ja on aika listata kauden opit.

1. Idätys jäi liian myöhäiseksi. Syksyllä oli tulossa ihan mukavasti satoa, mutta valtaosa ei ehtinyt kypsyä.
2. Liian paljon kasveja. Ei ollut aikaa / energiaa panostaa kasvatukseen chilien ansaitsemalla tavalla.
3. Osa lajikkeista oli 'turhia', eli eivät mielestäni olleet mielenkiintoisia, kauniita eivätkä tarjonneet hyvää syötävää.
4. Appelsiini-chilimarmeladi ja erilaiset salsat ja pikkelsit onnistuivat pääsääntöisesti mainiosti, joten näitä lisää.
5. Syksyllä olisi kannattanut panostaa ulkona maassa kasvavien pubejen suojaamiseen hallayöksi. Yhden kylmän yön jälkeen olisi ollut vielä pari viikkoa lämmintä, jolloin ainakin osa podeista olisi kypsynyt.

Nyt on vielä edessä kuivattujen chinensien jauhaminen, mitä olen lykännyt eteenpäin kun ei oikein huvita ajatus hienojakoisesta TSMB:stä kämpän ilmassa. Pitänee tehdä jauhaminen autotallin puolella nasse päässä!

Kasveja jäi talvehtimaan:
Galapagoense (nyt kukkii ja tekee marjoja, mitä ei viime kesänä tehnyt)
Lance x 2 (toinen sisällä, voi hyvin ja toinen autotallissa, näyttää kurjalta)
Rhomboideum (alkamassa kukkia)
Tobago sweet (hyvävoimainen, odotan hyvää satoa ensi kaudelta)
Limo (ei oikein säväyttänyt, ehkä pistän vielä pois ennen kevättä)
CGN 24332  (Eximium?)
Tasmanian Red Habanero #1 (Todennäköisesti Chinense-Annuum-Frutescense -hybridi)
Chaco (lajike ei tiedossa, poistuisi muuten, mutten aio pistää uusia chacoja kasvamaan, joten jääköön)
CAP1530 C. Cardenasii

Edit: Pari kautta nähnyt Aji Amarillo unohtui talvehtivista.

M;kko

Kausi 2012!!

Ensimäiset itätykset olivat Bluesmanilta saamani flexut. Nyt poppoo kasvaa iloisesti:

Flexujen ohella jätän villit ylivuotisten varaan ja tällä kaudella panostan hyviin ruokachileihin (tai niihin, joita sellaisiksi arvailen)

Istutukset alkoivat Pubeilla joulukuun puolessa välissä ja loput menivät multiin vuoden viimeisinä päivinä. Näin olen reilun pari kk viime kautta edellä, mikä toivottavasti merkitsee loppukaudella suurta eroa kypsän sadon määrässä!

Alla lista istutuksista.

ANNUUM
Jalapeno Hercules
Pimenta de Espelette
Palermo
Leek
Ancho
Chilhuacle Negro

BACCATUM
Aji Amarillo
Aji Cristal
Guyana Baccatum
Aji Verde
Aji Banana (C. Sp?)
Queen Laurie

CHINENSE
Aji Panca
Aji Dulce
Orange Habanero
TSMB
Naga Morich
Yellow Bumpy
Habanero Brown Large
Bonda Ma Jacques
Habanero Golden Uganda
Harold St. Barts
Aji Chombo
Datil Sweet
Congo

PUBESCENS
Rocoto Peru Cusco
Manzano Yellow
Turbo Pube
Hyper Pube
Yellow Rocoto
Canario

Ja sokerina pohjalla itse tehty Lance X Rhomboideum. Katsotaan tuleeko risteytystä vai normaaleja lanceja.

M;kko

tammikuu 28, 2012, 12:54:46 ip #22 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2012, 13:19:21 ip käyttäjältä M;kko
Eilen yksi flexuista avasi ensimmäiset kukkansa! Yksi pieni askel kasville, valtavan antava hetki kasvattajalle! ;)

Flexu

Gala tykkää olostaan loisteputkien alla ja puskee marjoja.

Ja rhombokin on samoissa puuhissa.

Uudet kasvit lähteneet ihan ok kasvuun, jopa hieman hankalasti joillain lähtenyt Bonda Ma Jaques iti 3/3 ja niistäkin yksi oli trifoliaatti. Viime kauteen verrattuna ollaan valovuoden edellä, mikä voi tietysti johtaa ahtauteen loppukeväällä. Mutta no problem, jos ikkunoilla tulee huhtikuussa ahdasta niin pistän tylysti harvennushakkuita pystyyn.

Edit: Kuvatekstit kuvien alle.

Chilivaari

Tosi hienoa, että Flexu kukkii ja hienon kuvankin olet saanut siitä.
MUTTA, minulle se esiintyi Galana. Niin kuvatekstisi kertoo.

Lienet ohittanut tämän huomiotta: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5181.msg54364#msg54364

Foorumin lukijoille olisi helpompaa, jos noudatettaisiin yhteistä ja perinteistä tapaa, eli kuvatekstit kuvan alle.

Chilivaari

tammikuu 28, 2012, 14:19:53 ip #24 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2012, 14:24:09 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - tammikuu 28, 2012, 13:38:03 ipTopic johon viittaat on päivitetty viimeksi Joulukuu 02, 2008, 18:41:03.

Kirjoittaja jonka päiväkirjaa arvostelet, on liittynyt foorumille Tammikuu 19, 2010, 17:29:52..

Ymmärtäisin avautumisesi paremmin, jos viittaamasi topic olisi joskus asetettu "pysyväksi" esimerkiksi "Foorumin yleiset ohjeet"- alueelle. Näin ei ole...
En halua haastaa riitaa kanssasi, mutta rajansa kaikella...

Sori, en arvannut luonteenlaatuasi.
Jotkut ottavat itseensä kaiken pienenkin arvostelun, toisilla se ei aiheuta mitään reaktiota. Foorumin haulla nyt tuli tuommoinen ensimmäiseksi. Asiasta on puhuttu aivan viime viikkoina monenkin päiväkirjoissa.

Enkä minä mitään järjestyssääntöä ole vaatimassa. Kaikki kukat saavat kukkia, mutta MINUSTA on helpompi lukea kuvan sisältö sen alta kuin etsiä jostakin muualta tekstistä. Niin sanomalehdissäkin tehdään.

EDIT:
Sorry toistamiseen. Eipä tullut heti mieleen, että eihän nykynuoriso enää sanomalehtiä lue.
Missä sinusta niiden kuvatekstien pitäisi nettietiketin mukaan olla?

M;kko

Riita poikki!

Itse asiassa en mieltänyt tekstejä kuvateksteiksi vaan leipäteksteiksi. Ovat tosin laiskalla kirjoittajalla lyhyen puoleisia. Kuvat ovat tekstin lomassa vain antamassa leipätekstille ryhtiä.

Chilivaari on oikeassa siinä, että vakiintunut tapa on laittaa kuvatekstit kuvien alle, eikä minulla ole vaikeuksia tuon kanssa elää. Toisaalta on hyvä käytäntö viitata kuviin leipätekstissa ennen niiden ilmestymistä, ettei tule lukijalle yllätyksenä! Chilikuvien kanssa tällä ei niin ole väliä, mutta jos esim. jotain tieteellisiä käppyröitä näyttää, niin helpottaa ymmärtämistä jos kuvan info on selitetty ennen kuvaa. Ja jos nyt asiaa alkaa miettimään, niin loogisempaa mielestäni olisi laittaa kuvatekstitkin kuvien ylle, kun kerran ylhäältä alas luetaan. Mutta kuten sanottu, täst' edes laitan kuvatekstit kuvien alla. THE END.

Tiemuh

tammikuu 28, 2012, 17:06:08 ip #26 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2012, 23:42:50 ip käyttäjältä Tiemuh
Sinun flexusi läikät näyttävät paljon kultaisemmilta kuin minulla. Itselläni ne ovat selvän vihreät. Minun C.flexuosum kasvaa 865 loisteputken alla, missä sinulla?

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 28, 2012, 17:06:08 ip
Sinun flexusi läikät näyttävät paljon kultaisemmilta kuin minulla. Itselläni ne ovat selvän vihreät. Minun C.flexuosum kasvaa 865 loisteputken alla, missä sinulla?

Nupuissa ja kukkien juuri avauduttua täplät ovat selvästi vihreitä. Näiden toisen päivän kukkien pilkut taas salaman valossa ja kukan ulkopuolelta kuvattuna näyttävät tosiaan kultaisemmilta. Kasvit on 4x80W 840 T5 loisteputkien alla. Aikanaan etsin kyllä kylmempää sävyä putkiin, mutta löytämäni olivat aika hintavia. Toisaalta nyt esim. Gala kukkii noiden alla, joten ilmeisesti valon sävy sopii myös pienimuotoiseen sadottamiseen.

blakk

Mahtava lajikearsenaali ;D Tämä jää varmasti seurattavien listalle.

M;kko

Mikä on parempi kuin kukkiva flexu? Tietysti neljä kukkivaa flexua! Toivottavasti alkaa marjojakin syntyä useamman kasvin voimalla. Pienempiä flexuja on 6 ylimääräistä, joten jos joku haluaa hakea Porvoon seudulta, niin pistäköön yv:tä.

Kukkivat flexut

Flexut uutta kotia etsimässä. Nimilaput viime vuoden kasveille, eli lukee mitä sattuu, mutta flexuja ne on. Paitsi eteen keskelle kuvaan eksynyt Guyana bacca...

bluesman

Onkos pensseli sutissut? Tarvitsevat varmaan tähän aikaan vuodesta hiukan ekstrahoitoa jotta podeja muodostuu. Mulla on kukkinut jo kuukauden vaan ei selkeitä podeja ole vielä muodostunut. Kukitus/podituslannoitus olis varmaan ihan tarpeellinen jotta ravinnetasapaino on sopiva podeiluun. En ole itse vielä lannoitukseen paneutunut kun on muita hoidettavia muutama.
Hyvännäköisiä taimia muuten kyllä. Ei menneet flexunsiemenet väärälle harrastajalle.

Niian

Kauniita =) mielenkiinnolla jään odottelemaan lisää kauniita kuvia.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 05, 2012, 14:00:43 ip
Onkos pensseli sutissut? Tarvitsevat varmaan tähän aikaan vuodesta hiukan ekstrahoitoa jotta podeja muodostuu. Mulla on kukkinut jo kuukauden vaan ei selkeitä podeja ole vielä muodostunut. Kukitus/podituslannoitus olis varmaan ihan tarpeellinen jotta ravinnetasapaino on sopiva podeiluun. En ole itse vielä lannoitukseen paneutunut kun on muita hoidettavia muutama.
Hyvännäköisiä taimia muuten kyllä. Ei menneet flexunsiemenet väärälle harrastajalle.

Kiitos! Pensseli on tutissut ja sormellakin on tökitty, muttei noista mitään hyötyä ole ollut! Vastatkaas expertit että mikäs biologinen motiivi kasveillä on kukkia runsaasti, jos eivät aio hedelmiä tehdä? Eikös se ole vain energian tuhlausta? No, ehkä aika on tässä kasvattajan puolella ja marjoja syntyy kunhan vuosi etenee.

Tänään napsin muutaman kukkakuvan. Jätetään nimeämiset pois niin homma muuttuu tunnistustehtäväksi! Sen verran helpotusta, että tuo selvä chinense on Limo... ja sen jälkeenhän tuo on aika helppo.

Whili

Järjettömän komeita kuvia !!

Ja sitten veikaten 1.Chaco  2.Rhombo  3.Limo  4.Lance  5.Flexu

Toni.A

Jaa-a, vaikea sanoa tuohon ekaan kysymykseen, olen sitä itsekin joskus ihmetellyt. Mitä noihin kuviin tulee, niin oma veikkaukseni olisi.

1. C.frutescens ainakin on violelteista heteenvarsista, näyttää hieman Chenzon kukalta.
2. C.rhomboideum
3. C.chinense Limon
4. C.lanceolatum
5. C.flexuosum PI 631154

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

M;kko

Toni.A:n vastaus on lähellä oikeaa. Muuten tehtävä oli helppo, mutta ensimmäinen, eli Tasmanian Red Habanero #1 ei tunnistunut.

MUTTA vaikka sitä chinensenä minulle ja muillekin kasvattajille on tarjoiltu, niin luullakseni kyseessä on hybridi fruten ja chinensen kesken. Mahdollisesti jotain annuumiakin on mukana... Kasvin lehdet ovat kapeahkoja ja tasaisia ja kukat kasvavat yksi per kasvupiste. Nämä viittaavat fruten / annuumin suuntaan. Toisaalta hedelmät ovat muodoltaan 'muhkuraisen' suipohkoja (ei sileän suippoja kuten puhtaat habat) eivätkä kovin pitkiä -> selvästi enemmän chinensen tyylisiä kuin annuumin, mutta frute x chinense voisi olla lähellä. Maku oli muistaakseni myöskin epätyypillinen chinenselle, ei järin tulinen, mutta kaiken kaikkiaan sen verran miellyttävä, että talvehditan ko. kasvia. Kasvutapa on matalahko puska, mikä sopii ehkä frutelle parhaiten. Eli summa summarum, hybridi se on! ;)

bluesman

Harmi kun punkit hyökkäsivät ensimmäiseksi Tasmanialaisten kimppuun. Menetin kaikki 3 yksilöä kun en ehtinyt suorittaa torjuntaa.
Ilmeisen maistuva tapaus, myös ötököille.

M;kko

Ikävä kuulla. Itse en noita tälle kaudelle idättänyt, joten en voi taimia tarjota. Mutta voin yrittää tehdä sulle pistokkaita, mikäli tuollaisen haluat.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: M;kko - helmikuu 19, 2012, 19:26:39 ip
Ikävä kuulla. Itse en noita tälle kaudelle idättänyt, joten en voi taimia tarjota. Mutta voin yrittää tehdä sulle pistokkaita, mikäli tuollaisen haluat.

Taidan yrittää ensi kaudella toivottavasti paremmalla onnella. Jäi vielä muutama siemen.

M;kko

Nyt kun päiväkirjat pullistelevat kuvia pienistä taimista, laitetaan vaihtelun vuoksi pari kuvaa aikuisista kasveista. Yksi suosikeistani on lanceolatum kasvutapansa ja lehtien muodon vuoksi. Samanoloiset pajut ja bambutkin ovat mieleen, joten ulkopuutarhaan pitää etsiä joku talvea kestävä bambulaji. Pajujahan siellä jo kasvaa... Lance toimii mielestäni mainiosti koristeellisena huonekasvina. Samoin kuin Limo, jonka otin syksyllä sisään kypsyttelemään podejaan. Podit kypsyivät ja vaikka en niihin hirveästi tykästynyt annoin kasvin kuitenkin olla. (Sivuhuomautus: mulla on vissiin suussa jotain vikaa, kun en pidä erityisesti lemon dropistakaan, vaikka kaikki kilvan kehuvat...) Vaikka lajikkeella on normaalia chinenseä vaaleammat lehdet, sekin on robustin kasvutapansa ansiosta ihan hieno tavallisena huonekasvina. Alla vajaan vuoden ikäiset Lasse ja Limo, joissa havaittavissa lisääntyneen valoisuuden houkuttelemaa uutta kasvua.

Lanceolatum

Limo

Pari uutta pubea on päässyt jo amppeleihin ikkunaa koristamaan. Toistaiseksi tosin näyttävät pikemminkin koomisilta, kun nippa nappa ylettyvät purkkien reunojen yli.

Vasemmalta: Hyper pube, Rocoto peru cusco ja Turbo pube.