Chilien lehdet rullalla, toipuuko itsestään?

Aloittaja AV, maaliskuu 29, 2011, 14:33:27 ip

« edellinen - seuraava »

AV

Ikkunalaudalla olevista lajikkeista Aji cristal, CAP1473 ja CAP220 rullaavat lehtiä alaspäin.

Jos se johtuu liiasta valosta, miten ne saa toipumaan? Laitanko takaisin loistelamppujen alle kunnes ovat parantuneet vai riittääkö harso päälle?

PP

Ei johdu valosta. Ainakin Aji Cristal rullaa lehtiään vähän joka toisella kasvattajalla eikä syy ole monessa tapauksessa selvä. Minullakin AC rullailee vaikka muut lajikkeet ei oireile täysin samoissa oloissa.

Nizo

Itselläni on pitkään ollut Grif 9345 lehdet alas rullautuneena. Enpä tiedä mistä johtuu, mutta eipä se kasvuakaan ole haitannut.

hessi

lehtien käpristely johtuu yleensä ylilannoittamisesta, mutta jos kuvaa laitatte niin sit voi päätellä paremmin,
voi toki olla myös joku kasvuhäiriö.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hurjatar

Mulla kyllä käpristelee ledin alla ihan kunnolla. Eikä se oikein mitenkään voi olla liikalannoitusta kun en juurikaan ole heitä lannoittanut. Tukevia ovat ja hirmuisia puskia vielä jonain päivänä; päätellen siitä että tuuppaavat oksaa mistä vaan ikinä pystyvät, mutta luimivat.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

PP

Minäkään en usko ylilannoitukseen oman Aji Cristalin tapauksessa. Se on ollut koko ajan bubblerissa saman vahvuisella lannoituksella. Kohta näkee, tekeekö multa-Cristal samankokoisena saman tempun.

hessi

Kuinka paljon "rullaavat"? ja jatkuvastikko, siis uudet lehdetkin vai vain jokunen lehti siellä täällä?
Joku kasvutekijoistä sen sitten tekee, jos liikalannoitus ei ole syy.
voi olla myös useamman tekijän vaikutus, eli liika valo, kuiva ilma, lannoitus yms
toki kasvuhäiröitäkin ja tauteja on, mistä siemenet, onko puhtaita kasvutaudeista yms ?
edelleen kuva olisi mukava nähdä :)

AV

maaliskuu 29, 2011, 21:54:45 ip #7 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2011, 22:02:10 ip käyttäjältä AV
Ylinnä CAP1473, alempana Aji cristal. Rullaaminen on pitkittäistä ja poikittaista.

Saman tekee myös CAP220, mutta eivät muut joita on ikkunalla monta lajia. Kaikki ovat turpeessa ja ruokana 1ml Puutarhan kesää kahteen litraan vettä.

Pari alinta lehtikertaa ja ihan ylimmät uudet lehdet ovat normaaleja, muut rullaavat.

Ilmankosteus on 47%, lämpötila huoneessa 18, ikkunan edessä ehkä viileämpi. Ikkuna on lounaaseen. Siemenet ovat Fataliilta.

PP

Tässä minun Aji Cristaleiden lehtiä. Nämä on bubblerissa 600 W natikan alla ja siemenet on Fataliin AC-podeista. AC:t on ainoat tuolla tavalla käyttäytyvät kasvit yhdeksästä lajikkeesta samoissa oloissa bubblereissa. Viime vuonna tapahtui ihan samaa mullassa kasvattaessa suunnilleen samassa kasvuvaiheessa. Silloin ei ollut natikkaa ja valoa tuli lähinnä ikkunasta. Nyt nuo saa vain natikkaa. Myöhemmin kesällä kasvarissa ongelma hävisi.

hessi

Hm...
lehdet näyttävät kuvissa terveiltä ja jos alapintakin on "puhdas" en huolestuisi
suihkuttelusta voisi olla apua jos huone ilman noinkin kuiva.
Jos uudetkin lehdet alkavat käpristeleen itse vähentäisin lannoitetta tai antaisin hetken vain vettä.

itselläni Aji Cristal on joskus myös tehnyt alkuvaiheessa samanlaista käpristelyä
olen vähentänyt lannoitetta hetkeksi.

En tiedä mitä muut mullassa kasvattavat tekevät, itse seuraan kasvia ja jätän kastelussa lannoitteen ajoittain pois jos siltä näyttää ja joskus taas lisään lannoitetta.

niin ja minun "sakseni" ::) poistaa kasvista aina alimmat lehdet, ne yleensä myös kellastuvat helposti,
kun kasvi kasvaa annan sille "ilmaa" eli siksi saksin runsaasti varsinkin jos kasvit tiheässä ja tuuheita kun ilma kiertää miten sen sanoisin "kasvin rungossa" se voi paljon paremmin ja ei ole niin herkkä saamaan kasvitauteja tai ötököitä, nämä on nyt niitä "Hessin juttuja", mutta tämän opin olen oppinut kun olen ollut työssä puutarhalla missä kasvatetaan kurkkua, paprikaa ja tomaatia, kasvin täytyy saada ilmavuutta ei liikaa kosteutta, mutta ei liian kuivaakaan, joten suihkuttelu natikan alla oleville kasveille tekisi varmaan hyvää :)
seuraillaan miten kasvit voivat :)

AV