Ebb & Flood ja Punkit <-- tuleeko vielä olla huolissaan?

Aloittaja manne, huhtikuu 01, 2011, 15:54:37 ip

« edellinen - seuraava »

manne

En löytänyt hakemalla vastausta, joten tässä kysymys: Olen siirtänyt chilini (itserakentamaan, ensimmäiseen) ebbiin ja lehdet ovat pikkuhiljaa muuttuneet laikukkaan keltaisiksi. Viihtyvätkö punkit yleensäkään Ebbissä kasvavissa chileissä?

Ashrak

Jos et ötököitä löydä niin lienee ennemmin ph/ lannoituskysymys. Jos kyseessä ainoastaan alalehtien ongelma niin en olisi kovin huolissaan, tippuvat pois kuitenkin.

manne

Ongelma, josta kirjoitin, taisi tosiaan olla lannoitus / uudelleenistutuskysymys. Tosin punkkeja / lehtikirvoja minulla on jatkuvasti tuolla Ebbissäkin. Syövät lehtiä mutta kun tasaisin välein kiusaan niitä mäntysuovalla näyttäisivät pärjäilevän.

Nuo Ebbit ovat ikkunalaudan alapuolella ja itse ikkunalaudalla on multaistutuksessa olevia chilejä, joten punkit tullevat sieltä...

Niabo

jotenki kuulostaa kyllä ettei sulla välttämättä punkkeja ole.. :) kyllä pidempiaikanen punkki-invaasio yleensä saa kasvit aikasen huonoon kuntoon eikä ainoastaan "kellasta" lehtiä tai tee reikiä... voi niitä reikiä muistakin syistä tulla, ja myös vähemmän vaarallisista ötököistä kuin punkeista.

punkithan ovat pieniä mustia pisteitä jotka tekevät "seittiä" kasveihin... kirvat taas pieniä haaleanvihreitä ötököitä joita näkyy yleensä kukkien varsilla ja uusien kasvupisteiden kohdilla.

Jos tosiaan ötököistä on kyse niin suosittelisin sekottamaan provadolitkut sekä multa- että ebbikasveille ni pääset niistä kerralla eroon.

manne

Jep, eli aikoinaan taisi olla ihan uudelleenistutus kyseessä. Nyt on kirvat (ei punkit).

Noita vaaleanvihreitä mokomia vastaan olen nyt muutaman viikon taistellut mäntysuopaliuoksella ja suutinpullolla, mutta alan olla häviöllä ja olen menettänyt jo useampia lehtiä, joten olinkin tulossa foorumille kyselemään, että miten teen myrkkyhyökkäyksen Ebbiin. Tuo Provadoliuos kuulostaa hyvältä, kun se tablet ovat tehonneet mullassa ainakin. Alla on 15 litran vesivarasto, eli montakohan puikkoa siihen menisi...

Haen muista threadeista ja vastaan itselleni, jos keksin määrän, mutta kertokaa toki, jos tiedätte lonkalta sanoa tabletit per litra -peukkusäännön.

manne

Tässä threadissa:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8432.msg142116#msg142116

...Ashrakilla on 10L reso, ja kokeili 3 tabua heittää liuokseen. Kokeilen neljää. Here's to hoping!

Niabo