tammikuu 10, 2025, 16:17:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

hawkin sisäkasvihuone -projekti

Aloittaja hawkki, marraskuu 15, 2004, 16:56:34 ip

« edellinen - seuraava »

hawkki

Noniin, kellarista rupeaa pikkuhiljaa olemaan romut raivattu pois, ja päästään aloittamaan kasvihuoneleikit sisätiloissa.

Tuo neliö mikä näkyy kuvassa tulee olemaan näin aluksi kasvatusalustana johonka asettelen ruukut, ehkä tulevaisuudessa teen käytännöllisemmän, koko takaseinän kattavan alustan. Katellaan miten tämä riistäytyy käsistä :)

Muovin laitan suojaamaan tuota alustakoteloa, sekä pohjalle tulee vielä ritilä nostamaan ruukun pohjat irti varsinaisesta pohjasta. Seinät ehkä vuoraan mylarkalvolla tai vastaavalla valoa heijastavalla materiaalilla.

hawkki

16.11
Tänään laitoin 6kpl hungarian yellow waxia, 6kpl de arbol sekä 6kpl de cayenne lajiketta itämään ruukkuihin, joissa kaktusmultaa. Mullan kostutin läpimäräksi, jonka jälkeen laitoin ruukkuihin, siemenet mullan päälle ja ohut kerros kostutettua multaa päälle. Elmukelmua laitoin ruukkujen päälle ja kuminauhalla kiinni.

hawkki

19.11
Sain asennettua kasvatustilan valaisimet sopivasti ennenkuin siemenet ovat nousseet pinnalle. Loisteputkea pidän alkuvaiheessa päällä 24h, kun ekat oikeat lehdet ovat ilmestyneet pidän 18h ja toisen lehtiparin ollessa täysin kehittynyt  karsin huonot pois, laitan isompiin ruukkuihin. Pari päivää isompiin ruukkuihin siirron jälkeen kytken natikan 12h päälle ja loisteputki on saman 12h + 6h natikan sammumisen jälkeen.

Vanja

Hieno kellarikasvari sulla on tulossa!

Jos mä yhtään näin oikein tosta viimeisestä kuvasta, sulla on natikan heijastin katossa suoraan kiinni? Mitäköhän matskua toi katto on? Mulla on vain 250W natikka ja senkin irtoheijastin kuumenee aika reippaasti olleessaan pidempään päällä... Kannattaa ehkä harkita jotain ketjuripustus viritelmää ihan vaikka paloturvallisuuden nimissä. Ja pääsee vähän vaikuttamaan sisäkasvarin lämpötiloihin jos natikan pystyy nostaa tai laskea helposti.
Ei lumeneita hukkaan, eikä tulipaloa kellariin! ;)
Mikään ei ole tärkeää paitsi puutarhan hoito. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää.

hawkki

Tuon saman minäkin huomasin, ja laitankin korkeussäädettävän ripustuksen tuohon. Tuo oli vain hätäratkasu kun halus nähä saaneensa jotain edes aikaseksi = natikka kiinni katossa :) Edelleen odottelen siementen heräämistä...

Topias

Tuohan on juuri sellainen tila,ellei ole hyvin tuuletettu,niin kannattaa jo laittaa kiljusaavi käymään ja tuottamaan kasvien tarvitsemaa tärkeää hiilidioksidia.Korostan vielä tässä ettei todellakaan itse nautittavaksi. :lol:
We quest for a grail of illusive perfection,
each hoping we'll find it some glorious day.
Yet gaze with remorse at our jaded reflection,
that looks like The Picture Of Dorian Gray.
-Martin Walkyier-

Sauli Särkkä

Jos hiilidioksidia tarvit tilaan, niin mieluimmin käytä CO2-tabletteja. Niitä taisi saada jostakin puutarhaliikkeestä, ei ole kovin kalliita.

-Sale
Sauli Särkkä

Fatalii

Viherpeukusta (www.viherpeukku.com) noita löytyy, itse olen käyttänyt pääosin lehdille suihkuteltavan veden seassa, näyttää tekevän kasveille hyvää!

Silloin tällöin olen pudottanut sellaisen myös ravinneliukseen vaikka se ei kovin järkeenkäypää olekaan...
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

hawkki

10.12.2004

Suurin osa istutetuista siemenistä on osoittanut elon merkkejä ja puskenut ekat lehdet pinnalle. Tästä se lähtee :D

Ostin Plantagenista pienen chilin, en tiedä mitä lajia mahtaa olla mutta on pieni ja sievä :)