Totuttaminen kasvihuoneeseen

Aloittaja Raaka-Arska, huhtikuu 14, 2011, 19:28:37 ip

« edellinen - seuraava »

Raaka-Arska

Sellainen kysymys pamahti mieleeni, että kun kasvit siirtyvät kasvariin, niin täytyykö totuttaa auringon valoon? Kasvit nyt keittiössä josta ikkunat antavat itään ja etelään, joten saavat jonkin verran valoa jo lasien läpi ennen ulkoistamista... Hellasärön vuoksi jouduin tyytymään lasiseen kasvariin kennon sijaan :-[
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

linker

Kovasti neuvotaan laittamaan harsoa auringonsuojaksi kasveille, kun vie puskat kasvariin.
Riippuu ehkä lajikkeistakin, ja varma on varmaa.

Itse en viime toukokuussa suojannut millään tavalla. Eikä ne itseensä ottaneet.
lajikkeet oli Chinenseä ja Annuumia, ja kuumimmillaan huoneessa taisi olla lähemmäs 50°

ja se "lasihuone" on ihan jees: näkee mitä on kasvamassa. Kenno toki varmaan paremmin läpöä pitävä,
mutta en huolisi.   :)

Raaka-Arska

Ok ja kiitoksia vastauksesta! Jostain vain olin lukevinani, kennon paremmuudesta tai ainakin paremmasta lämmön sisällä pysymisestä, mikä näillä leveyspiireillä olisi aika tärkeää. Mutta laitetaan pikku tuuletin lämmittämään kylminä kesäöinä ;D

linker

Juu: siinä oppii seuraamaan ja tulkitsemaan tiiviisti forecan   ja yr.no:n täsmäsääennusteita.
Ei se kennokaan kovin paljoa ilman kuplamuoveja eristä. Ja varsinkin alumiinirungon kautta menee kylmää sisälle.
Mulla oli / tulee olemaan auton sisätilanlämmitin ajastimella varmistamassa alkukesällä. Sekään ei ole luvallinen
laite lämmittämiseen, mutta käytän silti.

PP

Kun sisälle ei tule lasin läpi UV:ta niin tuskin tulee lasi- tai kennolevykasvariinkaan liikaa. Talojen ikkunat on tosin vähintään kaksinkertaiset, joten voi siinä olla eroakin. Kasvarimuovi on niin ohutta, että se tuskin pitää UV:ta.

Raaka-Arska

Lainaus käyttäjältä: linker - huhtikuu 14, 2011, 20:04:11 ip

Juu: siinä oppii seuraamaan ja tulkitsemaan tiiviisti forecan   ja yr.no:n täsmäsääennusteita.
Ei se kennokaan kovin paljoa ilman kuplamuoveja eristä. Ja varsinkin alumiinirungon kautta menee kylmää sisälle.
Mulla oli / tulee olemaan auton sisätilanlämmitin ajastimella varmistamassa alkukesällä. Sekään ei ole luvallinen
laite lämmittämiseen, mutta käytän silti.

Itse ajattelin hakea miesten tiimarista jonkun termostaatin omaavan pikku puhaltimen... Oliskos kellään hyviä vinkkejä?

Raaka-Arska

No tuolla sais sisätilalämmpärin ympärivuotiseen käyttöön ;D

Orvis Battenkill

Tuo lämpötilavahti vois olla kova sana. Itse käytin viime kesänä hallaharsoa kasvihuoneen päällä jatkuvasti, kunnes yöpakkaset oli ohi. Ei ollut murhetta aurinkoon totuttamisesta ja todennäköisesti auttoi pitämään kasvishuoneen lämpimän puolella. Huoneessa posotti 400 W natikka ja lämppärinä oli 400 W öljypatteri. Puhallinratkaisu on varmaankin parempi.

Laitoin muuten viime vuonna taimet maahan 25.4. Ei taida onnistua tänä keväänä.
Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä olenhan laakson kovin jätkä.

linker

Laitatko taimet kasvihuoneessa maapenkkiin? Ruukku olisi ehkä paremmin
hallinnassa,

Ei tuo pääsiäisen aika ainakaan täälläpäin huonolta vaikuta:
http://www.yr.no/place/Finland/Western_Finland/Nakkila~645150/long.html
Tuo sääpalvelu on ollut melko oikeaan osuva. Pitkän ajan ennusteissa tietysti virheen
mahdollisuus melkoinen.

Kovin paljoa alle 10° ei saisi lämpötila laskea. Kasvu pysähtyy helposti.

Orvis Battenkill

Tomaatit istuttelin heti maahan, chilit oli purkeissa. Isot, suorakulmaiset sementtipaljut on aika hyviä. Tuumasin toisessa kasvihuoneessa käyttää pelkästään niitä. Yhteen paljuun saa juuri ja juuri mahtumaan kaksi puskaa.

Kelit näyttää lämpenevän ihan hyvin, mutta maa on vielä jäässä. Varsinkin kasvihuoneessa on routaa ihan pirusti. Jos en saa lämmityskaapelia maahan niin siirto kasvariin saa mennä pitkästi toukokuulle. Viime vuonna oli vaikeuksia pitää lämpötilaa yli 5 asteen ja tomaatit tahtoi vähän jo kärsiä. Natikan alla olleet chilit ja kesäkukat ei olleet millänsäkään.

Sääpalveluihin en oikein luota, ja sen takia hallaharso onkin koko ajan päällä. Meidän kohdalla tahtoo olla jonkin verran ennusteita kylmempää niiin varminta on haistella tuulen suuntaa ja katsella iltataivaalle. Herkkyyttä saa haettua vielä ilmapuntarilla.

Vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen; Heitin viime keväänä lennosta puskia sisältä terassin pöydälle ja hyvin kestivät. Enemmän totuttelua tulee varmaankin lämpötilamuutoksiin.
Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä olenhan laakson kovin jätkä.

PP

Lainaus käyttäjältä: linker - huhtikuu 14, 2011, 20:25:34 ip
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161039747

Tuo on muuten hyvä tuote, mutta ei kestä kasvarissa pitkään. Viime kesänä tuollainen hajosi ainakin minulla ja Bluesmanilla. Voi toisin olla, että nyt on eri malli kuin viime vuonna, koska hinta on laskenut hieman.

linker

Saiko kosteutta ja simahti siihen...
Vai kärähtikö muutoin (niin kuin digiajastimet natikkakäytössä ilman kontaktoria)?

...ai juu: tuotesivulla lukeekin, että sisäkäyttöön. Täytyisi koteloida jotenkin kasvarissa

Mikko

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 15, 2011, 11:56:55 ap

Tuo on muuten hyvä tuote, mutta ei kestä kasvarissa pitkään. Viime kesänä tuollainen hajosi ainakin minulla ja Bluesmanilla. Voi toisin olla, että nyt on eri malli kuin viime vuonna, koska hinta on laskenut hieman.

Mulla ei kestänyt mökillä edes sisäkäyttöä...

linker

Lainaus käyttäjältä: Mikko - huhtikuu 15, 2011, 12:20:01 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 15, 2011, 11:56:55 ap

Mulla ei kestänyt mökillä edes sisäkäyttöä...

Ok - pitäkööt tunkkinsa 

PP

Lainaus käyttäjältä: linker - huhtikuu 15, 2011, 12:12:37 ip
Saiko kosteutta ja simahti siihen...
Vai kärähtikö muutoin (niin kuin digiajastimet natikkakäytössä ilman kontaktoria)?

...ai juu: tuotesivulla lukeekin, että sisäkäyttöön. Täytyisi koteloida jotenkin kasvarissa

Ei saanut suoraa kosteutta, mutta kasvarissa vaihtelee lämpö ja ilmankosteus 10-45 ja 30-100% joten ei ihme ettei sisäkäyttöön tehty laite kestä. Tuskin kestäisi koteloitunakaan.

OT:nä muuten, että nykyisin natikoissa alkaa olla myös elektronisia teholähteitä ja niillä kestää mikä ajastin vain.

chilipirre

Nyt on chilit siirtyneet kasvariin oltuaan ensin katoksessa seinänvierustalla. Ulos tottuivat ensin pienellä varjostuksella. Hyvin kestivät jopa 4 asteen lämpöjä vai sanoisko kylmiä vaikka plussalla oltiinkin ja sittemmin aika kovaa paahdetta. Nyt sitten nähdään meneekö kasvihuoneessa yhtä hyvin. Minkäänlaisia oireita en ole chileissä nähnyt vaikka ovat aika rajusti saaneet kylmää, kuumaa, ja kovaa tuultakin. Sitä vaan mietin kun kasvarissani on ovi aina auki eli lasi puuttuu niin kannattaako näillä helteillä laittaa umpeen ollenkaan vai oisko parempi tuuletellakin reilusti?

chilipirre

Hyvin tuntuvat viihtyvän ilman oveakin. Yllättäen mun Basilikan taimetkin innostui kasvamaan kituutettuaan kuukauden verran niin että meinasin jo kompostiin ryönät viskata.