tammikuu 08, 2025, 04:42:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kysymysiä-vastauksia-vinkkejä kodin kokkailuihin!

Aloittaja Lihamestari, huhtikuu 16, 2011, 14:52:11 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Tämmöisen ketjun ajattelin laittaa pystyyn, kun täällä tuntuu olevan osaavia tyypejä foorumilla!
Eli jos joku asia askaruttaa, kysy, toivottavasti joku vastaa! ;)

Ja jos tiedät jonkun vinkin, mikä helpotti omaa kokkailuasi, laita tänne! :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Mä voisin startata!

Nyt kun grillikausi kohta alkaa (jotkut onnelliset on jo aloittanu), niin pieni vinkki makkaran paistoon.

Viime vuonna erään nimeltämainitsettoman lihafirman makkaramestari antoi kyseisen vinkin paistamisen nopeuttamiseen ja palamisen ehkäisemiseen:
Kiehauta kattilallinen vettä, poista liedeltä ja heitä avaamaton makkarapaketti kattilaan. Anna olla hetki, 5-15 min. Korkaa paketti ja ota makkaraan maku & pinta grillissä.

Näin makkara on nopeasti sisältäkin lämmin, ilman että pinta on aivan pikimusta!

Tää taitaa olla nk. karsinogeenivapaa EU hyväksytty paistomalli!!! ;D

Jahvetti

Ootko ottanu lauantain saunakaljat vasta tänään, vai ootko ihan vakavissas täysissä sielun ja ruumin voimissa? ???
Jos oot, niin tarttee kokeilla. ;D

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Ryhis

Esikeitetyt maissintähkät kannattaa lämmittää mikrossa ja sitten nopeasti pinta grillillä. Muuten niiden kanssa saa puljata koko ajan. Tai ainakin me kääpiögrilleillä pelleilevät joudumme.  ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Selvinpäin ja tosissaan! :)

Muutenhan toi ois menny tonne mikätänäännauraattaaketjuun...

Jahvetti

No eihän siinä sit mittään, tarvinnee ens kerralla koittaa.

p.s. En sun alkoholin käyttöö lähde enempää spekuloimaan, ittellä vaan meni vähän viikonlopun annostukset normitoleransseista ohi ;)

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

popcornmaker

Olisko tämä about oikea puu..

Kävin tuossa alkuviikosta Porin amadossa ja tilasin piri-piri kanaa jossa toisena kastikkeena mangojalapeno soosia. Epäilen vahvasti oliko aitoa piripiriä (frute) käytetty kanaan, mutta annos oli loistava (ei kovin tulinen, mutta huomasi että tulisuuttakin mukana) ja jotain samantyylistä vois kotonakin kokeilla. Eli jos jollakin kanafilechiliresepti ja jopa mangojallu kastike???

Ropocoo

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - heinäkuu 14, 2011, 19:39:09 ip

Eli jos jollakin kanafilechiliresepti ja jopa mangojallu kastike???

Mangohabanero kastikkeen ohje löytyy tabasco habanero pullon pahvipakkauksen kyljestä, eli siis sen jota saa joka lähes kaupasta. En ole kokeillut, mutta sieltä löytyy joku ohje..
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: Ropocoo - heinäkuu 14, 2011, 21:24:49 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - heinäkuu 14, 2011, 19:39:09 ip

Eli jos jollakin kanafilechiliresepti ja jopa mangojallu kastike???

Mangohabanero kastikkeen ohje löytyy tabasco habanero pullon pahvipakkauksen kyljestä, eli siis sen jota saa joka lähes kaupasta. En ole kokeillut, mutta sieltä löytyy joku ohje..

Joo niinhän siinä tais olla. Ja omaan kysymykseen vastaus.. löysin netissä myytävää piripiri marinadia kanalle jolla piripiri kanan teko lienee helppoa

Rundari

Laittakaas joku hyvä vinkki mitä tehdä 300g nauda ulko/kulmapaistista valkosipuliperunien kaveriksi.

Lihamestari

TunturiTiger

Sattu niin somasti, että tuli otettua reilu kilo hirven vasan maksaa. Sen verran touhusin jo, että poistin kalvot ja pistin suolaveteen likoamaan. Mitäs sitten?

Lihamestari

Olisit hyvä mies tehny siitä routapaistia!
Tolla tavalla valmistettua tarjottiin asiakkaille maistiaiseks viime vuonna syksyllä...

Erona noihin sun työvaiheisiin on, että enkaks pakkaseen --> sieltä suoraan matalalämpöiseen uuniin --> suola-mausteliemeen

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - lokakuu 09, 2011, 20:49:32 ip
Olisit hyvä mies tehny siitä routapaistia!
Tolla tavalla valmistettua tarjottiin asiakkaille maistiaiseks viime vuonna syksyllä...

Erona noihin sun työvaiheisiin on, että enkaks pakkaseen --> sieltä suoraan matalalämpöiseen uuniin --> suola-mausteliemeen

Meinaatko, ettei veriä lioteta pois ensin?

Lihamestari

Toivottavasti se verien laskeminen on tehty siellä metässä... ;)

Mä en niinkään tiedä siitä prosessista, mitä hirvelle tapahtuu, kun se ammutaan, mutta tietääkseni sille ei riiputtaessa kummempia tehdä!
Ainakin meillä myynnissä olevat paistit on suoraan pataan meneviä...

Eiks siitä kuitenkin lasketa veret pihalle sinne metsään? Lihakseen jää sitten se "veri", mikä jää..

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - lokakuu 09, 2011, 21:20:31 ip
Toivottavasti se verien laskeminen on tehty siellä metässä... ;)

Mä en niinkään tiedä siitä prosessista, mitä hirvelle tapahtuu, kun se ammutaan, mutta tietääkseni sille ei riiputtaessa kummempia tehdä!
Ainakin meillä myynnissä olevat paistit on suoraan pataan meneviä...

Eiks siitä kuitenkin lasketa veret pihalle sinne metsään? Lihakseen jää sitten se "veri", mikä jää..

Tottakai ne valutetaan metsään, mutta kun maksa tulee suolien mukana ulos, niin siitä se ei sillain valukkaan. Jotkut liottaa tuota maksaa maidossakin.

Tuo on tänään ammutusta vasasta, joten "prosessi" jatkuis muutenkin aamuun.

Lihamestari

Kato perhanaa, unohdappa mun aikaisemmat viestit! :(
Vielä on senverta vaseliinia silmässä sarveiskalvoleikkauksen jälkeen ja lukiviki siihen päälle, että oon jotenkin onnistunut ohittamaan ton sun ruhon-osan ihan kokonaan! :( Miten mä luinkaan että teet jotain paistia ???

Slaisseiks vaan, pannulle ja rehteinä maksapihveinä, kera runsaan läjän ruskiestettua sipulia ja sokeroitujen puolukoiden/karpaloiden!
Pottuvoin siihen kylkeen, niin ei mene kevyeksi! ;)

TunturiTiger

Ok. Munuaiset ja sydän meni parempiin suihin, mutta tyydytään tähän. Paistia tulee vielä useampikin kilo, joten ei tuo rotuapaisti ideakaan menny hukkaan. ;)

chilimieli

Tämän linkin takaa vilkaisu Meksikolaiseen keittiöön.
Vinkkejä ruokiin ja pikavisiitti chilien maailmaan, mukana mm. jalapeno ja poblano.
http://areena.yle.fi/video/1318412914703

Janne

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 09, 2011, 21:33:54 ip
Tottakai ne valutetaan metsään, mutta kun maksa tulee suolien mukana ulos

tuleeko tosiaan hirveltä näin?? Lampaalla suolet ovat hyvin siististi vatsapussin sisällä ja kaikki syötävät elimet ko. kalvojen ulkopuolella, kiinni vatsaontelossa. Ja karitsan maksa, voi helebetti että siitä ei sisäelin paljoa parane. Ei voi samana päivänä puhuakaan vaikkapa sianmaksan kanssa.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi