tammikuu 10, 2025, 11:39:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Uusi naama

Aloittaja krimi-naali, marraskuu 16, 2004, 22:06:22 ip

« edellinen - seuraava »

krimi-naali

Hei vaan... olen täällä ihan uusi naama.

Ennen kun alan kysellä tyhmiä kysyn onko jossain joku chilinkasvatus for dummies.

ja aloittelijalle sopiva tulinen lajike.

Omistan natikan 150 w. Onko riittävä. Voiko kasvattaa kaapissa kun en haluaisi mitään poliisitarkastusta siitä mitä kasvatan. Vaikka en mitään laitonta kasvatakkaan.

kn

kyris

:D Tervetuloa!  :D

Etköhän ole löytänyt oivan paikan itsellesi. Täältä löytyy vastaukset niin "for Dummies" kysymyksiin, kuin tarvittaessa maailman luokan tieteelliset vastaukset!

Jonne

sopiva nimi sulla, varsinki kun haluut ettei poliisit tuu tutkimaan chilejäs :)

sanoisin et noi infernon ohjeet kasvatuksesta vie aikas lähelle jopa alottelijoita -> http://www.saunalahti.fi/~thietavu/Chili/C_Kasvatus.htm

JartsaP

Mä kyllä olen sitä mieltä, että ei ole mitään syytä lähteä kaapissa kasvattelemaan, niin kauan kuin kyse on tosiaan chileistä eikä mistään laittomasta. Jos piilottelun ja salailun tielle lähdetään, voi alkaa tuntumaan siltä kuin tässä jotain kiellettyä puuhailtaisiin, vaikka siitä ei oikeasti olekaan kyse.

Minä ainakin esittelen ylpeänä viljelmiäni kaikille paikalle sattuville, vaikka poliiseille jos sellaisia jostain syystä ovelle tupsahtaa. Jos paprikoiden kasvattelu tai kasvatusvalot olisivat jotenkin rangaistavia tai eettisesti kyseenalaisia toimia, niin johan sitä joka ikinen kaupallinen kasvihuone maassamme pitäisi lakkauttaa...

Kaapin ongelmana kuvittelisin olevan riittävän ilmanvaihdon puutteen. Ja onhan se mielestäni järkevää käyttää hyväkseen sekin vähä, mitä valoa Suomessa ulkoa tulee.

Työkaverit aina jaksavat kysellä, että mitä hamppuviljelmille kuuluu, vaikka varmasti tietävät että chilejä siellä kasvaa (ja muitakin vihanneksia sekä yrttejä). En tiiä mikä juttu se on, että aina sitä samaa pitää sepittää. Mun pää menee kyllä riittävän sekaisin pelkästä keskikaljastakin, niin ettei tartte laittomuuksiin syyllistyä. Ei edes haittaisi yhtään, jos alkoholista onnistuisi vieroittumaan ja keskittyisi pelkkään tuliseen sapuskaan.

H-Bomb

Haha!

Minulla on täysin samat kokemukset kuin JartsaP:lla työpaikan suhteen. Kaikki, joiden kanssa olen työskennellyt tehdasympäristössä ja jotka tietävät chilinkasvatuksestani ovat aina tavattaessa kysymässä miten hamput jakselevat. Ja se on varma, että koskaan ei kysytä miten chiliviljelmä jaksaa.  :D

Sama juttu on vanhempien naapureiden kanssa. Syy siihen on tosin selvä: kasvihuoneeni on vanhempien pihalla. Sama vitsi päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. En itse näe siinä vieläkään mitään hauskaa ja välillä se otti aika rankasti päähän. Nykyään en jaksa välittää moisesta, vaan vastaan mitä sattuu mieleen tulemaan. Ja naapurit ovat sentään käyneet kasvihuoneessa tutustumassa kasveihin sekä itse kasvihuoneeseen.

Nyt olen laajentamassa kasvaria (ikuisuusprojekti) ja eiköhän ensi kesänä saa kuulla jotain seuraavanlaista: "Eikös viime vuoden hamppusato riittänytkään kun piti laajentaa?"  :D

-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Fatalii

Vaan kyllähän se niin on että pidemmän päälle koko homma alkaa naurattamaan.. ei siis siksi että se olisi niin HYVÄ juttu vaan siksi että eivätkö ne ihmiset TAJUA miten väsynyt ja vanha juttu se on! :)

Kai se on vaan paras sanoa jotain tyyliin että "hyvinhän ne ois jaksanu mutta sit tuli poliisi ja takavarikoi kaikki!".
Ja seuraavilla kerroilla sanoo että ei uskalla enää uusia laittaa kasvamaan. ;)
Kaipa se hyvä juttu siinä kuluisi pikkuhiljaa! :D
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

krimi-naali

Pidän kyllä maustetusta sapuskasta mutta juuri rouhittu mustapippuri on tällä hetkellä oma juttuni siinä. toivon että itse kasvatetut chilit osoittautuu riittävästi paremmiksi kun kaupasta saatava...

miten muuten se kiinalaisissa rafloissa oleva punainen tahna? Chiliä ja oljyä?

Ehdottakaas joku semmonen vahvuudeltaan 8+ chili joka olisi kuitenkin helppo ja satoisa... joo... olen kuullut näitä kysymyksiä toisella forumilla ja tiedän että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttäristä. Lisäksi täydellistä yhdistelmää ei ole. (oletan niin.) Mutta varmaan on semmoinen newbie must.

kiitän linkkivinkistä kasvatusoppaaseen.  Se vaikutti hyvältä.

kn

edit: hiukan editoin, perusasiat jäljellä. :)

solmunen

No Lemon Drop saattais olla yks semmonen, mikä vastais Revontulia.
Itse en ole vielä päässyt edes maistamaan, mutta kovin kasvaa ja pelkkää hyvää/kehuja olen tuosta kuullut!
Juu, ja ymmärrän kyllä jokseenkin sua... :wink:

Nuthead

Aji Cristal vois olla toinen ei nyt kasia mutta maku on täys kymppi
:lol:
-pähkinäpää-

Fatalii

Pakko lisätä tähän yksi koodinimi hämäyksen vuoksi: CGN22834 (tämä myöskin C. baccatum)

http://juuri.org/fatalii/?u=g&c=search&word=22834&id=1362

C. baccatumeista tuntuu löytyvän iloisia yllätyksiä jatkuvasti, vaikka tämä onkin jo hiukan vanhempi tuttavuus.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

anoppi2

Ennen kun alan kysellä tyhmiä ...

Tervehdys kaikille! Olen jo jonkin aikaa lueskellut näitä infernon sivuja. Mahtavaa! Kiitokset kaikille "syyllisille": Thietavulle, ym.

Viime viikolla eksyin tänne keskusteluihin. Paljon mielenkiintoisia kokemuksia teillä.

Pari vuotta sitten pnetin puolella minulle tuli "chiliherätys" Tyräkin hauskojen chlikokemusten myötä, mutta vasta viime kesänä itse toimetuin kolmen lajikkeen kokeilijaksi eli Pasilla,  Red Habanero ja Super Red.

Sadon valmistutta on tullut mieleen, että onko tuo Red Habanero sama, jota niin tuliseksi väitetään. Tässä minun yksilössäni ei nimittäin ole poltetta juurikaan. No ei silti, mun laiffini on niin ikstriimiä muutenkin, etten tuolla makupuolella mitään kauheita tujauksia oikeastaan kaipaakaan, kunhan nyt kyselen.

Tänä vuonna kokeilussa on jo 17 chililajiketta!

anoppi

Harjoittelun piikkiin! Eli tuo anoppi2 olen minä eli oikeesti anoppi  :oops:

Valtteri

En kokenut aiheelliseksi pistää uutta topiccia, mutta minäkin olen uusi tyyppi täällä forumilla. Puoli vuotta olen forumia lukenut ja ensimmäisen chilin kasvatin viime kesänä parvekkeella, joku prisman amppelichili. loppukesällä sitten maistoin ensimmäistä kertaa 'kunnollista' chiliä, jonka olin itse kasvattanut. Tuloksena hirveät tuskat, näkö lähti ja hikeä valui jopa korvakäytävistä.
Muutama kuukausi meni asiaa hautoessa, talvi tuli ja päätin laittaa sisälle keinovalojen alle kaksi chiliä kasvamaan. Lajike on apache f1, suoraan bauhausin hyllystä siemeninä.
Nyt ollaan sitten siinä vaiheessa että kaverin kanssa on ekat maistiaiset otettu ja punaisia palkoja pukkaa oikein huolella. Vaikka olenkin ihan noviisi chilipää, niin uskallan sanoa, että hyvää chiliä se tuokin on. Odotan Enemmän kuin innolla kesää, jolloin pääsen koristamaan parvekkeen useilla chilipensailla  :P  ja laajemmalla lajikekirjolla.

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Valtteri"En kokenut aiheelliseksi pistää uutta topiccia, mutta minäkin olen uusi tyyppi täällä forumilla. Puoli vuotta olen forumia lukenut ja ensimmäisen chilin kasvatin viime kesänä parvekkeella, joku prisman amppelichili. loppukesällä sitten maistoin ensimmäistä kertaa 'kunnollista' chiliä, jonka olin itse kasvattanut. Tuloksena hirveät tuskat, näkö lähti ja hikeä valui jopa korvakäytävistä.
Muutama kuukausi meni asiaa hautoessa, talvi tuli ja päätin laittaa sisälle keinovalojen alle kaksi chiliä kasvamaan. Lajike on apache f1, suoraan bauhausin hyllystä siemeninä.
Nyt ollaan sitten siinä vaiheessa että kaverin kanssa on ekat maistiaiset otettu ja punaisia palkoja pukkaa oikein huolella. Vaikka olenkin ihan noviisi chilipää, niin uskallan sanoa, että hyvää chiliä se tuokin on. Odotan Enemmän kuin innolla kesää, jolloin pääsen koristamaan parvekkeen useilla chilipensailla  :P  ja laajemmalla lajikekirjolla.

Kuivatappa niitä Apasseja ja te jauhetta/hiutaletta. Lisäile esim. Speghetteria Carbonaran (valmispussimömmö) sekaan ja huomaan lihan maun ja yskittävän poltteen lisäys. Pastaruokiin oikein loistava lisä, keittoihin myös. Lihakeitto varsinkin näin kovien pakkasten aikaan maistuu aivan erikoisen hyvältä, kun nakkaa päälle loppuvaiheessa Apassia hieman.

-Sale
Sauli Särkkä

Valtteri

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"

Kuivatappa niitä Apasseja ja te jauhetta/hiutaletta. Lisäile esim. Speghetteria Carbonaran (valmispussimömmö) sekaan ja huomaan lihan maun ja yskittävän poltteen lisäys. Pastaruokiin oikein loistava lisä, keittoihin myös. Lihakeitto varsinkin näin kovien pakkasten aikaan maistuu aivan erikoisen hyvältä, kun nakkaa päälle loppuvaiheessa Apassia hieman.

-Sale

Muuten hyvä, mutta en syö lihaa  :)  kanaa toki jonkin verran ja kalaa harvoin. Mutta eiköhän tuo itämaisiin ruokiin käy ihan hyvin  :twisted:  Täytyy vaan opetella käyttämään, ja kiinnittää erityistä huomiota annostukseen, kun aloittaa kokeiluita. Se ei ole  mukavaa jos ruuasta tulee sellaista, että itkien täytyy syödä. Innolla odotan tulevia aterioita.

Os2

Se itkien syöty ruoka on kyllä sen arvoista, kokemusta on  :twisted:
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

krimi-naali

taas takaisin ollaan ja vihdoin olen työkiireiltäni yms. saanut projektin polkaistua käyntiin. Kohta tod näk. alan riivaamaan teitä typerillä kysymyksillä. :?

Noh... yritän käyttää hakua ja ymmärtää myös englantia, vaikka siitä joskus taannoin a:n kirjoitinkin (onneksi).

krimi