tammikuu 09, 2025, 22:18:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

EC μS/cm & TDS ppm; KCl/442/NaCl

Aloittaja TeemuN, huhtikuu 18, 2011, 15:29:41 ip

« edellinen - seuraava »

TeemuN

huhtikuu 18, 2011, 15:29:41 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2011, 15:31:43 ip käyttäjältä TeemuN
TDS mittari mittaa aina EC:n μS/cm mutta voi ilmoittaa TDS tuloksen ppm:na ainakin kolmen eri laskentakaavan kautta, jotka tuo hyvin erilaisia tuloksia.
Ostinpa tuossa TDS mittarin mutta "manuska" ei kerro mitä konversiotaulukkoa se käyttää. Vaihtoehtoina on ainakin KCl, 442, NaCl. Vai osaisiko joku kertoa kun ohje on käyttää 1382ppm liuosta kalibrointiin?
Täällä on hyvin tiivistetty mitä merkitystä asialla on.
Ai niin, mittari on mallia TDS-139 TDS Tester.

Miksaa

Ainakin 1382ppm kalibrointiliuos on kaliumkloridia, eli potassium chloride (KCl)
Käännösarvot siis välille 0.50-0.57.

Sun mittarin ppm x 0.002 on .50:llä suora muunnos EC/mS:ksi

Tuolta tarkat arvot:
http://www.eutechinst.com/techtips/tech-tips40.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

TeemuN

On tää saitti sitten mahtava tietolaari! Kiitos paljon!
Sama taulukko valmiina pdf:nä.
Sitten vaan metsästämään pullollista 1382ppm kaliumkloridia!

Dillep

Hellurei ja hellät tunteet. Olisi pieni ongelma johon kaipaisin viisaammilta vastausta. En viitsinyt aloittaa uutta ketjua koska tämä on kohtalaisen lähellä omaa ongelmaani, elikkäs tilailin kiinasta ec-mittarin ja nyt on mittarin lukeminen vähän hukassa. Mittari näyttää US arvoa (?) tai ainakin mittarin päällä lukee US. Kuitenkin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt tämä mittarin antama lukema kerrotaan 0.50 josta saadaan tulos, jota täällä käytetään (mitä olen lukenut esim. pienille taimille ec 0.4 - 0.5). Tein tuossa ravinnelitkut passiivihydrooni Nutrifoten Mansikka & Tomaatti lainnoitteesta ja merileväuutteesta, mittasin EC:n joka näytti 930 x10 = 9300! Tarkoittaako tämä nyt että tämän litkun arvo on yli 4.6?! Jos näin on niin miten tämä on mahdollista? En kuitenkaan laittanut liikaa lannoitetta veteen joten nyt ihmetyttää. Samalla lailla olen ennenkin tehnyt litkut kyseiselle kasville ja hyvin terveeltä vaikuttaa joten luenko nyt mittaria vain väärin?

Moukka

Toi us tarkoittaa  microsiemensiä. Eli 1000us =1 ec.
Kannattaa tarkistaa ettei mittari näytä ihan mitä sattuu.
Korjatkaa viisaammat toki jos olen ihan hakoteillä.

Dillep

Kaivovesi näyttää ~300 joka ilmeisesti voisi jopa pitää paikkansa. Äsken mittasin eilen tekemäni ravinnelitkun EC:n ja mittari näytti 871 x10 eli 8710. Voiko tuo muka pitää paikkaansa?

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Dillep - helmikuu 29, 2016, 16:14:58 ip
Kaivovesi näyttää ~300 joka ilmeisesti voisi jopa pitää paikkansa. Äsken mittasin eilen tekemäni ravinnelitkun EC:n ja mittari näytti 871 x10 eli 8710. Voiko tuo muka pitää paikkaansa?

vai 871/10 eli 0.871?

Dillep

Mittari vilkuttaa x10 merkkiä ravinnelitkun kanssa, mutta vedessä kun käyttää niin ei mitään. Outoa vaan se, että itse kasvi näyttää voivan hyvin. Luulisi ottavan nokkiinsa moisista EC arvoista... Sillä vaan mietin ettenkö osaa lukea itse mittaria  :)

Dillep

Reilu viikko mennyt jona aikana lisäillyt pelkkää vettä "resoon". EC näytti 656 x10 =6560 ja Ph näytty 7.7... En ymmärrä. Jos ohjeiden mukaan lannoittaa niin miten voi olla näin? Voiko merileväuute vaikuttaa tuloksiin noin hirveästi? Onko tästä kenelläkään tietoa? Canario joka kyseisessä passiivihydrossa on vaikuttaa kuitenkin olevan elämänsä kunnossa jos jotain positiivista hajetaan  :)