heinäkuu 03, 2024, 04:43:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hessin herkkuja

Aloittaja hessi, huhtikuu 23, 2011, 15:02:51 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

Pieniä Karitsan paahtopaisteja pääsiäisen kunniaksi lähti uuniin :)
keli olisi mitä mainioin grilliruualle, mutta ajattelin juoda rauhassa skumppaa
omalla terassillani ja antaa ruuan kypsyä lempeästi itsekseen :)

7 kpl n. miehen nyrkin kokoisia karitsan paisteja marinoin vuorokauden
valkosipuli, rosmariini, timjami, salvia, savurocoto öljyssä
(kyllä Hessi muutakin käyttää kuin Nagaa  ::) )
pannulle meni myös pienen pieniä punajuuria yrttimarinadissa
kyytipojaksi tulee vielä grillatut, täytetyt herkkusienet chilijuustolla ja pekonilla
sekä uudet perunat joille meinasin tehdä savuchilivoi kylvyn :)
yms vihannekset ja vihreä salaatti :)
eiköhän tuo riitä kahdelle  ::)
kun nuoriso ei ehdi työkiireiltään rantaravintolasta syömään :(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

InkRose

Hyvä että sattui olemaan poika sylissä: on valmiina rätti olalla niin tarttuu enimmät kuolat siihen... ;D Kuulostaa meinaan aikas hemmetin hyvältä!

Soggoth

Kuulostaa herkulliselta! Tänään katselin karitsan paahtopaisteja kauppahallissa, mutta jätin ne sinne, kun ei ole aikaisemmin tullut tehtyä. Uunissa Burgundinpata kypsymässä ja punaviinia maistellen pitäisi odotella reilu 3 tuntia :)

Lihamestari

Ei niitä kannata sen takia tiskiin jättää, ettei ole ennen valmistanut!
Pirun mureaa lihaa ja maukasta!

Kannattaa kysellä sieltä tiskiltä ohjetta, mutta jos ei sieltä tärppää, niin laita YV:tä! ;)

Perus ohje noihin:
Tuoreyrttejä (timjami, rosmariini, minttu) Mä en diggaa mintusta lampaan kanssa, joten jätän sen itse pois
Tuoretta valkosipulia
pippureita
Öljyä
tippa tai pari punaviinietikkaa
Tsilejä maun/oman/vieraiden sietokyvyn mukaan! ;)

Kamat mortteliin, muutama survaisu taiaksauvalla ja tahna paistien päälle.
Anna maustua yön yli.
Jos et omist morttelia, pilko noi kamat veitsellä ja sekoita öljy&etikan kanssa.
Ennen paistoa sudi noi mausteet mäkeen, ruskista pannulla, laita uuniin 125 asteeseen, kunnes sisälämpö on 54 astetta.
Mausta suolalla ja anna vetäytyä foliossa 5-10 min. Enjoy!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: hessi - huhtikuu 23, 2011, 15:02:51 ip
7 kpl n. miehen nyrkin kokoisia...
Noi on ollut sitten jo lammasta tai sitten sielläpäin miehillä on tosi pienet nyrkit! ;D

Kuulostaa toi sun resepti tosi hyvälle, mä en ole salviaa itse käyttänyt lampaan kanssa, pitää joskus kokeilla!
Muutenkaan en ole oikein ollut yrttimiehiä... :(
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

hessi

huhtikuu 23, 2011, 18:22:49 ip #5 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2011, 18:27:26 ip käyttäjältä hessi
no n 1,42 kg painoivat 7 kpl, no joo oli ne pienempiä kuin miehen nyrkki :)
salvia vie karitsan/lampaan lihasta sen "villan" maun, samoin sianlihasta "possun rasvan" maun :)
näin olen joskus nuoren tyttönä oppinut :)
itse käytän yrttejä ihan kaikkeen ja paljon  ::)
tästä nyt pääsi tuo minuttu unohtumaan ja kaikki yrtit kasvatan itse tietty :)
kuvan karitsan paisti oli satsin suurin ja  tietty mulle  ;D

ja nuo pienet punajuuret on ihan tautisen hyviä :)
ja keli on kyllä upea hyvin tarkeni ulkona syödä :)

ps. tyttö muuten tulikin syömään, parempaa ruokaa kuulema kotona kun Buffalossa :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lihamestari

huhtikuu 23, 2011, 18:31:32 ip #6 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2011, 18:33:28 ip käyttäjältä Lihamestari
Näyttää tosi hyvältä!
Noita herkkusieniäkin olen oppinut täyttämään vasta viime vuosina, salaisuus siinä on varmaan pekoni, mikä tekee kaikesta hyvää!! ;D

Karitsa maistuu senverta vähän villalle, että salvialla sitä tuskin enää tarvitsee peittää. Mutta täytyy testata...

Mulla alkaa kohta lammasliemen teko, kun mennään huomenna pikkuveljellä käymään.
Sen herkkua on keitetty lammas valkosipulikastikkeessa.
On muuten pirun hyvää, vaikka ei sisällä tsiliä lainkaan! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

davve

Lammasruokiin suosittelen esim Pöytyällä sijaitsevan Rintalan lammastilan lihaa.  Luomutuotettua kotimaista lammasta, eikä maistu yhtään villapaidalle. Kotona syömme tätä erittäin pitkällä miinuksella paistettuna...

http://www.proagria.fi/suomenlammasyhdistys/index.htm

Linkin alta löytyy aika moni paikallinen lammastarhuri. Suuri osa taitaa jopa olla luomutuotantoa. Suosi suomalaista! Myös maun takia...

hessi

suomi lihaa oli omanikin ja taitaa tuo Rintalan tila toimittaa meille töihin Pässiäislihat :)
lähilihaa sais kun nappais naapurin karitsan ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Ryhis

Käyttääkö Hessi tuoretta vai kuivaa salviaa? Itse pääsin joskus tuoreen salvian makuun ja sen jälkeen ei ollut paluuta kuivattuun versioon.

Vielä kun saisi tuoretta oreganoa, kuten kotona Kreikassa..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Mä yritin oregaanoa Zenissa, huonolla menestyksellä... :(
Multaan meinasin seuraavaksi laittaa...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

hessi

Hessi käyttää tuoretta silloin kun sitä omasta yrttimaasta saa,
mutta muuten joudun turvautumaan kuivattuun, koska kaupan yrttiruukkuja en kyllä osta,
(poikkeus on Basilika talvella) koska ei niissä mitään makua ole :)
Italialaiset ystävämme sanovat, että täällä suomessa kasvanneet yrtit ovat huomattavasti voimakkaamman makuisia jonka kyllä uskonkin, puhdas luonto ja pohjolan pitkät kesä yöt :)

ja eilen kun rapsuttelin yrttimaitani, niin sieltä jo saisi ensimmäiset tuoreet oreganon lehdet ja
näytti olevan muutama vihreä salviakin, timjamiahan voi kerätä vaikka lumen alta :)
joten pian saa Hessin sakset taas yrtinleikkuu työtä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

davve

Tämä meidän kesä on varsin hyvä yrteille. Mistään muualta ei tule yhtä voimakasta tavaraa. Varsinkin se ensimmäinen sato joka tulee täällä, pienet lehdet jotka kerätään alkukesästä ovat todella voimakkaita. Tämän voi hyvin verrata siihen että parhaat kiinalaiset teet kerätään nimenomaan tuoreista kärkisilmuista.

Esimerkiksi:
Piparminttu joka on kasvanut savimaassa ja taimet on juurista levinnyt eikä siemenistä;  lehdet poimitaan vielä sinertävinä. Näissä on varmaan 3-4 kertaa enempi makua ja elämystä kuin mikään taimitarhan siemenistä istutettu laimea nopeasti kasvanut "pipar"minttu.

Jahvetti

Saiskos Hessi udella sun yrttistä punajuurireseptiä?

Tai näköjään saa, mutta valaisetko mulle? 8)
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

hessi

Jep :)
nämäkin syntyy aina mun hetken mielen mukaan  ::) eli siis mausteet

mahdollisimman pieniä punajuuria (ovat silloin mun mielestä herkkua ja kypsyvät nopeammin)
lidilistä oli muuten nämäkin kg pussi vain 0,99 €
minä pesen ne vaan harjalla en poista kuorta

elikkä oliviöljyä joku muukin käy hyvin, jopa voikin on herkkua :)
rosmariini, timjami nämä kaksi on mun suosikki yhdistelmä
salviaa,lehti fenkolia,rakuunaa ja valkosipulia siivuina (yrtti kuin yrtti oman maun mukaan)
jos punajuuret ovat isoja ja ei niin "makeita" pieni loraus hunajaa
(jos joku tykkää etikkamaisesta mausta niin loraus jotain balsamikoa)
punajuuret ja yrtti öljyseos vaan sitten foliopaperiin ja nyytiksi ja uuniin tai grilliin.
miedolla lämmöllä menee koosta riippuen 45 min >
ja syksyllä kun on uusia ja tuoreita niin ne vasta herkkua onkin

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Janne

Mitäs osaa lammasta lienee paahtopaisti noin anatomisessa mielessä? En ihan heti keksinyt muuta kuin lavasta tai paistista irti sipastun ja siistityn isomman lihaksen? Tai sitten lampaassa on joku salattu osa jota en ole vain löytänyt :)

Mä tein vaihteeksi oikein raikkaan lampaanjalan pääsiäispöytään, marinadissa oli 3 sitruunaa viipaloituna, parin sitruunan mehu, rouhittua korianterinsiementä ja tietysti valkosipulit + rosmariinit. Ja uunissa 180 astetta, reilu 2h. Lampaan ominaismaku jos pelottaa niin kaikki rasvat ja kalvot tarkasti pois, niissä se voimakkain "villan maku" piilee. Olen varmaan jo monta kertaa puhellutkin mutta meillä tosiaan lampaat kasvavat omassa pihapiirissä ja mikäli hommat menevät suunnitelmien mukaan, liikenee parin vuoden sisällä lihaa myyntiinkin asti. Harvoille ja valituille tosin, mitään täyspäiväistä lampurin uraa ei ole suunnitteilla...

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Lihamestari

Se on suoraan sanottuna sieltä ***seestä! ;)

Se on osa paistia!
Tuo kun muodostuu useasta osata: Ulko-, kulma, paahto- ja sisäpaistista!
Noista kaksi ensimmäistä vaatii hauduttamista ja kaksi viimeistä on mureita ja kypsyy nopeasti!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Janne

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - huhtikuu 24, 2011, 22:13:37 ip
Se on suoraan sanottuna sieltä ***seestä! ;)

Se on osa paistia!
Tuo kun muodostuu useasta osata: Ulko-, kulma, paahto- ja sisäpaistista!
Noista kaksi ensimmäistä vaatii hauduttamista ja kaksi viimeistä on mureita ja kypsyy nopeasti!

Nonii, näinhän se oli kuin vähän arvelinkin. Kiitos selvennyksestä. Lampaan jalka vaan on tosiaan sen verran pieni etten ole itse koskaan erotellut paistin osia. Ja muutenkin tuollainen alle 1-vuotias suomenlammas on sen verran vähälihainen (mutta sitäkin herkullisempi) että niitä lihoja tulee kokonaisuudessaankin kovin vähän, ruhopaino ei käytännössä ylitä 20 kiloa koskaan. Luineen laskettuna toki...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

davve

Janne, suosittelisin paistaa sen koiven huomattavasti pienemmässä lämpötilassa. Lopuksi voi tietty pistää uunin täysille jotta saa hyvän "pinnan" siihen, mutta jos koko ajan paistat tuossa lämpötilassa niin menee varmaan läpikypsäksi ja kuivaksi ?
Joku vuosi sitten en huomannut että eräs pieni natiainen meni vääntämään uusin lämpötilaa. Koipi oli siellä sitten reilut 3 tuntia 100-120C lämpötilassa. Veri ja muut nesteet sitten melkein roiskui kun veitsellä pisti, mutta tuli todella hyvvää ja maukasta... Itse en olisi uskaltanut yrittää ihan niin pienellä lämpötilalla mutta onneksi oli "apuri"...

Jahvetti

Itsellä kans lampaanpaistin kanssa ihan maksimi on 150 astetta, mieluummin 125.

Tosin olen ottanut sen pinnan jo heti kättelyssä, eli uuni 300 astetta ja vastukset päällä kun paisti laitetaan sisään, noin vartin saa olla.
Sitten lasketaan lämpö siihen sataankahteenviiteen, ja saa rauhassa kypsyä.
Sisälämpö kun on n. 68-70 niin paisti ulos uunista ja folioon vetäytymään. Lämpö nousee kuitenkin noin 3-4 astetta.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013