lokakuu 06, 2024, 08:25:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Stevia

Aloittaja Henke, huhtikuu 29, 2011, 20:28:27 ip

« edellinen - seuraava »

vilei

Itse aloittelin juuri stevian kasvattelun chilien ohella, saa nähdä tuleeko tuosta nyt mitään sillä taimet kerkesivät ottaa itseensä aika kun odottelivat n. viikon postissa että tuttavani ne sieltä hakisi. Exoticgarden myy aika edulliseen hintaan taimia^^

Maradoona

Herätetäänpä tämä henkiin..

Jos jollain on noita siemeniä niin mieluusti ostaisin niitä.

Onko jollain kokemusta, että miten noista lehdistä tehdään sitä maukeutus hommelia :D Voiko lahdet syödä sellaisinaan ( jonkin seassa tietenkin) vai pitääkö lehdelle tehdä jotain?
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Huru-ukko

Hyötykasviyhdistys ilmoitti Stevian siemenistä myyvänsä. Lehtiä voi syödä tai vaikka kuivatakkin jos meinaa niistä talvella nauttia. Pakastamisesta ei kokemusta.

Maradoona

Oletkos itte kasvatellut steviaa? Kauanko kestää, että kasvattaa tarpeeksi lehtiä että sietää niitä nyppiä? Kerkeiskös vielä tälle vuodella pihalle kylvää
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Huru-ukko

En muista kauhean hyvin...(se pontikka) Ekat Stevian siemenet taisin kylvää maaliskuussa ja odottelin kuukauden eikä tapahdu mitään vaikka jopa kevyesti peitin ne siemenet mullalla....(Prkl...ohje käskee sirottelemaan siemenet muistaakseni mullan päälle). Toinen kylvös onnistui joskus huhtikuulla ja sain sieltä 4 kasvia jotka laitoin parvekelaatikkoon ja unohdin ne kesäksi saunan ja kellarin välimaastoon. Onneksi kesä oli sateinen, hetken jopa niin kuiva että muurahaiset teki pesää sinne parvekelaatikkoon. Parvekeloota vettä täyteen ja murkut hukkui ennen Stevioita. Noista saatiin pieniä maistiaisia josku heinäkuulla. Lokakuun lopulla taisin riipiä kaikki lehdet pois ja pistin ne sitten Hurukuivuriin yön yli ja aamulla purkitin kuivuneet lehdet lasiseen säilytyspurkkiin. Noin litra. Parvekelaatikon tyhjensin Stevioineen pionien juurakon päälle. Epäilen että eivät elä tänä vuonna...
Uusi kylvös helmikuun lopulla sitten..

Maradoona

Ookkei..

Steviaa.fi sivuilta..
- kasvualustan pitää olla läpäisevä, voidaan lisätä hiekkaa, turvatta, kompostia, murskattua kuorikatetta tai perliittiä mullan sekaan

mitä tuo tarkoittaa? Pitääkö lisätä hiekkaa vai hä?
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

boozeman

Lainaus käyttäjältä: Chilinkalastaja - tammikuu 09, 2013, 21:53:58 ip
Ookkei..

Steviaa.fi sivuilta..
- kasvualustan pitää olla läpäisevä, voidaan lisätä hiekkaa, turvatta, kompostia, murskattua kuorikatetta tai perliittiä mullan sekaan

mitä tuo tarkoittaa? Pitääkö lisätä hiekkaa vai hä?


Tuolla kuvauksella taitaisin itse istutella steviat kaktusmultaan joka siis on läpäisevämpää ja hiekkapitoista. Tavalliseen multaan laittaisin sekaan lecasoraa ja/tai perliittiä.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Maradoona

Kiitos, pitääpä käydä ostamassa kaktusmultaa (ilmeisesti myös vähälannotteista?) sekä Stevian siemeniä.
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

boozeman

Lainaus käyttäjältä: Chilinkalastaja - tammikuu 10, 2013, 18:44:55 ip
Kiitos, pitääpä käydä ostamassa kaktusmultaa (ilmeisesti myös vähälannotteista?) sekä Stevian siemeniä.


Hep,

Kävin itsekin kurkkaamassa tuolla sivulla. Tosiaan kaktusmultakin toimii. Itse tulen varmaan laittamaan omani perliitillä ja lecasoralla jatkettuun altakastelumultaan ja Orthexin 20x20cm  Piece of Eden -ruukkuun.

Nyt sopisi Steviaa jo kasvatelleiden kertoa omista seoksistaan ja varsinkin siitä, millä sekoituksella mentiin metsään ja syvälle.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Huru-ukko

Minun itivät vissiin Taimi ja -joku mullassa (kaktus?), josta siirtelin ne sitten Kekkilän Puutarhaturpeeseen.
Aiemmin mainituilla tuloksilla. Eli sain satoa hiukan.

ofili


Tätä pitäs kyllä todellakin kokeilla :)







_______________________________________________________________
hotelli helsinki hotellit helsinki majoitus helsinki juhlatila helsinki

Huru-ukko

Tein ekan Stevia idätyksen noin kuukausi sitten. Kylvin ne taimimullan päälle ja nyt voi sanoa että tuli 100% itämättömyys tulos, ei ainuttakaan itua  :o.
Tänään kylvin yhden pussillisen taas (n.20 siem.) puutarhaturpeen päälle ja toisen ihan kokeeksi lautalle.
Viime vuotisilla kuivatuilla lehdillä on ollut aika pieni menekki, ehkä puolet on mennyt. Hyvän makuisia ne ovat.

Minppu

Itse kasvattelen steviaa huonekasvina. Viime kesänä läheisestä kukkakaupasta ostin yhden taimen, joka sittemmin kärsi hieman kuivuudesta ja gonahti ihan täysin. Ajattelin, että peli olisi sen stevian osalta menetetty mutta tippa vettä sai kasvin versomaan tuoreita oksia. Leikkelystähän tuo tuntuu tykkäävän ja pistokkaat juurtuvat todella nopsaan.

Siemenistä olen myös kasvatellut mutta kevään taimet pääsivät jossain vaiheessa hieman kuivumaan ja näivettyivät pois. Toinen erä onkin sitten saatu pidettyä hengissä. Turvenappuloissa kivasti kasvavat eivätkä sitten tunnu olevan niin persoja vedelle kun kasvavat isoiksi.

Thiikeri

Mulla kasvaa kolmekin stevia-taimenta tuossa ikkunalaudalla ja tykkäävät vain vähäisestä kastelusta - liika tulee heti läpi ja se myös näkyy ulkonäössä. Olis kiva tietää, miten tuo kuivatus käytännössä tapahtuu kun mä yritin sitä jo kerran ja lopputuloksena oli kamala haju ja kasa epämääräistä mössöä.  ???

Huru-ukko

Muutamasta Steviasta leikkasin (n. 10) 3/4 osaa pois ja tein muusia tehosekoittimella veden kanssa. Sitten lisäsin kossua 2 litraan Steviamehua noin desin. Nyt olen siivilöinyt kasvimössön pois ja tuloksena on vihreätä  Steviamehua pari litraa. Olisiko kellään vinkkiä, millä tuon mehun saisi kirkastumaan. Kahvinsuodatin meni tukkoon saman tien.
Alkuun kokeilen seisottaa sitä jääkaapissa jos selkeytyisi itsestään...
Käyttökohteeksi aattelin vaikka herukkamehun, yleensä olen sen tehnyt sokeroimatta, ja säilytän sitä pakastimessa.

Bruce Willis

Juu jos tahdot hyvän suodattimen niin tilaa tuommoinen, ei paha sijoitus ja toimii todella hyvin!

http://www.kotiviini.fi/fi/Viinin,-oluen-ja-veden-suodatus.php

Huru-ukko

Kiitos linkistä, aparaatti näyttää komealta  :).

Thiikeri

Voiko stevian lehtiä kuivata suodatinpussissa samalla tavalla kuin chilin siemeniä? Ainakin pitää olla pimeässä ja kuivassa, muuta tietoa ei irronnut netin ihmeellisestä maailmasta..

Moose

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 07, 2013, 16:26:42 ipOlisiko kellään vinkkiä, millä tuon mehun saisi kirkastumaan. Kahvinsuodatin meni tukkoon saman tien.


Omia marjalikööreitä tehdessä olen käyttänyt joissain isommissa k-marketeissa myytäviä kestovihannespusseja esisuodatukseen. Ne ovat todella tiheäsilmäisiä ja kestäviä. Samantyyppistä materiaalia kuin jotkin teepussit. Niillä on hyvä ensin suodattaa ja myöhemmin puristaa kuivaaine palloksi viimeisiä tippoja varten. Tuon jälkeen kahvinsuodatin pystyy (yleensä ja ajan kanssa) hoitamaan homman loppuun.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Moose - syyskuu 20, 2013, 12:34:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 07, 2013, 16:26:42 ipOlisiko kellään vinkkiä, millä tuon mehun saisi kirkastumaan. Kahvinsuodatin meni tukkoon saman tien.


Omia marjalikööreitä tehdessä olen käyttänyt joissain isommissa k-marketeissa myytäviä kestovihannespusseja esisuodatukseen. Ne ovat todella tiheäsilmäisiä ja kestäviä. Samantyyppistä materiaalia kuin jotkin teepussit. Niillä on hyvä ensin suodattaa ja myöhemmin puristaa kuivaaine palloksi viimeisiä tippoja varten. Tuon jälkeen kahvinsuodatin pystyy (yleensä ja ajan kanssa) hoitamaan homman loppuun.


Sain sen mehun kirkastumaan laittamalla sinne viinin selkeyttämisessä käytettävää savea. Ostin ihan etten tonkinut takapihalta  ;).

Kirkastumaan ja kirkastumaan..... Jäi siihen sellainen vaalean vihreä väri, joka ei laske pullon pohjalle. Maistuu hyvälle.

Tämä tuote asettuu minulla siihen kategoriaan, jota tarvitaan välttämättä, mutta sitä käytetään silti ehkä kerran vuodessa.....


Olen alkanut epäilemään itsessäni asuvan pienen hamsterin  :o 8).