tammikuu 10, 2025, 16:10:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ulkoilmaan totuttelu

Aloittaja yan, toukokuu 05, 2011, 16:42:13 ip

« edellinen - seuraava »

ChiliK

En minäkään ole chilejäni mitenkään erikoisemmin totutellut, en siis mitään harsovirityksiä tms. Nyt on ulkona ollut jo yötäpäivää pari-kolme chiliä, eikä ne siitä ole ollut moksiskaan. Ja paikka missä chilit sijaitsee, paistaa aurinko klo n. 10.00-18.00 ihan ilman varjoa. Tänään kippasin suurimman osan ulos.

wille

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - toukokuu 22, 2011, 09:41:53 ap
En minäkään ole chilejäni mitenkään erikoisemmin totutellut, en siis mitään harsovirityksiä tms. Nyt on ulkona ollut jo yötäpäivää pari-kolme chiliä, eikä ne siitä ole ollut moksiskaan. Ja paikka missä chilit sijaitsee, paistaa aurinko klo n. 10.00-18.00 ihan ilman varjoa. Tänään kippasin suurimman osan ulos.

Ja mulla otti pari chiliä polttovioitusta kahden harsokerroksen läpi kasvihuoneessa. ::) Ei mitään vakavaa, mutta selvästi havaittavaa kuitenkin. No, nyt kuitenkin on harsot poissa kaikilta, paitsi Fataliilta jonka eilen vasta kiikutin kasvariin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Disturbed

Itse olen tässä viimeiset pari viikkoa kiikutellut noita sisältä ulos ja takaisin päin, eikä yksikään noista noin neljästä kymmenestä taimesta ole vielä mitään sen suuntaista sanonut, että auringon valo niitä vahingoittaisi. Kuten jo moni muukin, niin itsekkin olen sen huomannut, että kasvuvauhti vaan on kiihtynyt. Joka päivä näyttävät paljon isommilta. ;D

Kokeilin minä alussa noille hallaharsoa pari päivää, mutta sitten otin sen pois ja katsoin, että tuleeko mitään palojälkiä ja kun eivät vahigoittuneet, niin jätin sen sitten laittamatta ja hyvin ovat pärjänneet.

sorrii

Mä oon täysin varomatta antanut taimien olla ikkunoilla auringossa. Parvekkeelle -lasitettu- olen kanssa siirrellyt ihan surutta, kun on tullut tarvis. Ja lopulta ulos paljaan taivaankin alle. Luonnostaan se on käynyt vähän vaiheittain. Ongelmia ei oo huomattavammin ollut.
PAitsi nyt tänä keväänä kun sain ostettua kasvihuoneen mökille, niin tuli laitettua itämään myös tomaatteja ja kurkkuja. Nuo taimet -varsinkin kurkut- lähti kasvuun niin ketterästi, että jouduin nostamaan ne parvekkeelle aika pian ilman totuttelua. Kurkunperkeleet tais kaikki palaa, jos ei pilalle, niin ainakin osittain niin että hidastui kasvu ihan nollaan. Tomskun taimissakin näkyy pientä kirjavuutta lehdissä, mutta nyt jo parin-kolmen viikon jälkeen kasvavat lujaa. Kurkut stoppas täysin, ja mietin pitäisikö vielä laittaa kokonaan uudet ...
Ne muuten mun kurkut lähti itämään parissa päivässä ja kasvoivat jiffyssä heti alkuun 5cm päivässä. Aika nopeita ovat ...

Muutaman taimen -aji brown, early jalapeno, hungarian hot wax, lombardo- vein tyttöystävän ulkoterassille hoitoon annettavaksi yksille tuttaville Vantaalla. Niitähän tossa nyt edellisten parin viikon aikana siirteli päiviksi ulos suoraan aurinkoon. Lombardossa ja aji brownissa näyttäisi olevan palamisvaurioita. Jalapenossa ja HHW'ssa ei mitään probleemaa. Lajikekohtaista on tuokin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

yan

Noniin. Tänävuonna päästiin aloittamaan ulkoilmaan totuttelu jo huhtikuun puolella. Mukavasti aurinko alkanut lämmittää parveketta, niin kasvit täytyi lykätä sinne.

Ajattelin, että tälläkertaa voisin kokeilla kasvien totuttelua aurinkoon ilman harsoja. Katsotaan kuinka käy. Luulisi kuitenkin, että jos käyvät pieninä pyrähdyksinä auringossa ne saattaisivat tottua samallatavoin aurinkoon kuin harsonkin alla.

Chilivaari

Noin se menee.
Mitään ohjeita minuuttimääristä en uskalla antaa, sillä lehtien kunto vaikuttaa ja UV-säteily vaihtelee päivittäin. Tänään lukema jää alle 3 ja se ei ole vaarallista ainakaan ihmiselle.  Hämärässä pidetyt, ohuet ja vaaleat lehdet palavat hyvin nopeasti, paksummat ja tummemmat hitaammin. Itse olen suosinut varjoa ensimmäisinä päivinä.

Chilitatti

Pientä rakennusprojektia edessä kun tällä viikolla pitäis saada chilit parvekkeelle jossa ei siis ole lasitusta. Kai niille pitää väsätä pöydät ja miettiä jonkinlainen ratkaisu mahdolliseen lämmitykseen. Niin ja sähköä parvekkeelle kanssa. :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Chilitatti - huhtikuu 22, 2012, 19:05:19 ip... tällä viikolla pitäis saada chilit parvekkeelle jossa ei siis ole lasitusta. Kai niille pitää väsätä pöydät ...

Hyväksi havaittu tapa on jättää ruukut kaiteen taakse, että juuret eivät paahdu auringossa. Tee siis pöydistä vähän matalampia.

Chilitatti

Yritän tehdä pöydistä matalia tosin niiden täytyy olla tarpeeksi korkeita että fretit ei pääse niiden päälle. Aloin tutkia keittiön ikkunan päällä olevaa tuuletusräppänää ja sen kannen saa näköjään kääntämällä irti. Sitä kautta saankin jatkojohdon parvekkeelle ebbejä varten. :D

Jump

Jos kasvit on sisällä ikkunalla ja siihen paistaa aurinko vaikkapa 6h päivä, niin tarviiko kasveja totuttaa ulkoilmaan? Tähän asti olen vienyt omat kasvit heti kerralla lasitetulle parvekkeelle tai kasvihuoneeseen kun kelit ovat sen sallineen, enkä ole huomennut mitään ongelmia. Jos kasvit ovat sisällä pohjoispuolen ikkunalla ilman suoraa auringonpaistetta voi totuttelu olla tarpeellista, mutta muuten en näkisi siihen tarvetta.   

Chilivaari

Lasithan suodattavat UV:n suurelta osin. Täällä varoiteltiin suoraan ulos viennistä. Lisää asiasta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5805.msg63071;topicseen#msg63071

Nikodeemus

Mitenkähän viisaampien mielestä kannattaisi toimia, kun itselläni on lasitettu terassi, jossa kasveja olisi näppärää käyttää hetkinen kerrallaan ulkoilmaa haistelemassa. Loppusijoituspaikkana toimii kennolevykasvari.
Olisiko tolkkua käyttää ensin vaikkapa 10 minuuttia kerrallaan tuossa terdellä, sitten vartti jne.
Viikon tai parin päästä sitten sysäisi plantut kylmästi kasvihuoneesees kerralla oman onnensa nojaan?
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

PP

Lainaus käyttäjältä: Nikodeemus - huhtikuu 22, 2012, 20:55:10 ip
Mitenkähän viisaampien mielestä kannattaisi toimia, kun itselläni on lasitettu terassi, jossa kasveja olisi näppärää käyttää hetkinen kerrallaan ulkoilmaa haistelemassa. Loppusijoituspaikkana toimii kennolevykasvari.
Olisiko tolkkua käyttää ensin vaikkapa 10 minuuttia kerrallaan tuossa terdellä, sitten vartti jne.
Viikon tai parin päästä sitten sysäisi plantut kylmästi kasvihuoneesees kerralla oman onnensa nojaan?

Toimii varmasti noin ja hyvin luultavasti vähemmälläkin totuttamisella. Kennolevystä ei pitäisi mennä UV:ta läpi sen kummemmin kuin lasista, jos senkään vertaa.

11-13

Minä vein viime viikolla kokeeksi yhden chilin joka on saanut aamuaurinkoa ikkunan läpi muutaman tunnin suoraan koko päiväksi aurinkoon. Ei ollut moksiskaan siitä.

Sen rohkaisemana vein tänään noin 10 muutakin koko päiväksi aurinkoon ja eipä noikaan mitenkään kärsineeltä näytä.

Xbow

Tuon asian kanssa ei kannata ns. tulella leikkiä. Vauriot näkynevät viiveellä.

Itse kun olen sen verran laiska, etten viitsinyt kärräillä chilipuskia edestakaisin, muutakin tekemistä kun oli. Käytin valkoista hallaharsoa. Yksi viikko tuplana, ja seuraava yksinkertaisella, jos pilvistä niin vähän pidempään. En ole huomannut, että kasvuun olisi ollut haittaa. Tuulenpuuskiltakin ne suojasi, kun tuulinen eteläparveke johon aurinko pyssytti täydellä teholla, oli käytössä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

sorrii

huhtikuu 23, 2012, 14:12:20 ip #35 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2012, 14:14:32 ip käyttäjältä sorrii
Tässä kun oli kyse ulkoilmaan totuttelusta niin olettaisin että totutetaan a: kylmään (=viileään); b: UV-säteilyyn.
Lasiterassi tai -parveke ei ole tuon säteilyn kannalta "ulos". Lasiparvekkeella pysyy mulla jo nyt 15 astetta (½m korkeudella) ympäri yön kun ovi on raollaan 5cm.

Mulla kärähti viime kesänä kurkut sen parvekelasinkin läpi; tomskut ja chilit kesti ilman vaurioita (tietysti)
Tästä parvekkeelta siirtelin kasveja vajaan kuukauden jälkeen mökille oikeesti-ulos. Viime kesänä siinä alussa oli aika hellekelit ja kun kasvit olivat taivasalla muutaman päivän alkoi tuhoa näkyä: osa baccatumeista ja annuumeista vaalealehtinen Lombardo poltteli lehtiään. Muut annuumit (Hungarian Hot Wax, Jalapenot, Fish Pepper ..), tomaatit ja Chinenset oli vaan onnellisia. Ne kyllä meinasivat paletua kun tulikin tosi kylmä viikko eikä kasvihuone ollut vielä valmis ..

Mutuna on että aurinkoisella ikkunalla (kolmikerroslasit) kasvi tottuu jo vähän; lasitetulla parvekkeella lisää; kasvihuoneeseen voi siirtää ilman totuttelua kunhan ei oo liian kylmä. Ja jos kasvit on ollut aurinkoisella ikkunalla, lasiparvekkeella tai kasvihuoneessa kokoajan paahteessa jo pari kuukautta, niin eivät juuri totuttelua vaadi enää uloskaan. Tietenkään kaikki lajit ei sopeudu suoraan paahteeseen ollenkaan kuten rocotot. Mulla oli kyllä lopukesän suorassa auringossa Rocoto Red Peruvian ja siitä tuli aika hauskan värinen kun hedelmät meni auringon puolelta mustiksi; samaa teki unkarilaiset suippopaprikat.

Korostan vielä tuota mutu-määritettä! Mulla ei vakavia palamisia ole tullut ollenkaan enkä tiedä siitä puolesta ...  8)
Tänä kesänä teen laajemman kokeilun ulkokasvatuksesta yleensäkin Ranchillani (kaupungin "aaripalstalla") kun tuli kivasti ~90 taimea 28 lajia mukaanluettuna tomaatit. Sitä kun on tietty epävarmuus tiluksien sälymisestä turvassa vandaaleilta voin aika suruttomasti testata "ylijäämätaimilla" ja ylivuotisilla rumiluksilla jotka tekee pikkusadon jo nyt huhtikuussa ...
Sain siis käyttööni 5x20m aurinkoisen palstan 10€/vuosi ;)) ... kottikärrymatkan päässä kotoa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 23, 2012, 14:12:20 ip
Mutuna on että aurinkoisella ikkunalla (kolmikerroslasit) kasvi tottuu jo vähän;

Minun mutuni hakkaa sinun mutun. Pelkät vuoden '50 tuplalasit eivätkä tottuneet ollenkaan. Toista kuukautta nauttivat jotkut rehut paahteesta ja kesäkuussa puolivarjoon vietynä paloivat silti.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

calm

Lainaus käyttäjältä: Nikodeemus - huhtikuu 22, 2012, 20:55:10 ip

Minä sanoisin, että ei mitään tolkkua. Harsot ympärille 2-3x ja koko päivän annostus kerralla, jos ei lämpötilat yöksi riitä. Yhdellä harsolla voi kasvariinkin vielä sitten viikoksi varautua. Toki, jos kasveja on muutama, niin ehkä niitä jaksaisi minuuttiaikataulullakin heilutella, mutta ei muutamaa enempää kyllä jaksaisi millään..

Sisältä lounaisikkunalta kasvariin vietynä tuplamuovien + tuplaharsojen alle tälle kevättä pari chinenseä näyttää palojälkiä. Muille taitaa tällä kertaa riittää, viime keväänä palojälkiä tuli goat's weediin ja pariin baccaankin. Vaan eipä nyt vielä ole edes aurinko paistanut oikein kunnolla juuri kuin tänään.

sami.

Itselläni oli ensimmäisellä ulkoilutuskerralla 15min kasvit pihalla, olisin pitänyt kauemminkin jos ei aurinko ois lakannu paistamasta. Sen jälkeen on ollu monen tunnin jaksoja niinä harvoina aurinkoisina päivinä. Tänään olivat pihalla vajaa 8h, ja taisi olla viides kerta pihalla. Palojälkiä on näkynyt kahdessa pienessä kasvissa, toinen chinense ja toinen bacca. Ne olivat muutenkin huonovointisia taimia.

Tähän aikaan vuodesta ei taida tota UVta vielä kovin paljoa olla, mutta täytyy sanoa että helposti ja nopeasti tottuivat aurinkoon ilman mitään harsoviritelmiä. Ekaa kautta kasvattelen.

Herpiili

Melko jyrkästi tuo säteilytaso nousee.
+