heinäkuu 01, 2024, 03:39:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hapuilevat ensiaskeleet chilimetsässä

Aloittaja Juso, toukokuu 07, 2011, 15:42:44 ip

« edellinen - seuraava »

Juso

Kai se on ilmoittauduttava täällä viimein. Helmikuussa erehdyin tälle saitille kun etsin Symbivit Mycokokeiluun uhreja ja sitä kautta tuli kiinnostuttua ja tilattua siemeniä, ajatuksena,  että josko jotain saisi aikaseksi tälläkin rintamalla. Puutarhaharrastuksessa tulee nyt kaksi ääripäätä: jättikurpitsankasvatuksen lapiohommat ja toisaalta säätö ja tuunaus hilihommissa. Olen nämä puutarhahommat aloittanut vasta varttuneella iällä, kun aikoinaan vanhemmat pakottivat kitkemään kesällä isoa puutarhaa kyllästymiseen asti ja biologiantunnitkin tuli vietettyä etupäässä koulun käytävällä. Vaimolle toki olen toiminut kärrymiehenä koska siinä rentoutuu kun ei tarvitse mitään miettiä, senkun roudaa multaa ja hevonpeetä pisteestä A pisteeseen B.

Kasvamassa on

Annuum
Bolivian Rainbow * 2
Jalapeno * 2
Delicias
Golden Cayenne

Baccatum:
Aji Cristal  * 3
Lemon Drop * 2
Inca Berry * 2
Hot Tree Pepper *2

Chinense:
Habanero, Peruvian White *2

Pubescens
Turbo Pube * 2

elikkä aloittelijan peruskauraa ymmärtääkseni. Helppoa ja saitoisaa, niinkö? Tulikohan nuo oikein?

No koska helposti sorrun säätöön, päätin yrittää pitää asiat yksikertaisena. Idätys lautoilla ja kivivillassa 5-25.2 . Taimikasvatus 2*58W Honkkarin loisteputkisetin (6400K) alla, josta poistin suojuksen ja johon peltiseppä taitteli kauniin heijastimen harmaasta rakennuspellistä. Sitten siirtelin tuossa huhtikuuna alussa ne parvekeovien eteen ja apuvaloiksi viritin 2*45W täysspektriESLit, kun sellaiset suht huokealla sain.
Lannoitteena olen käyttänyt BioBizzin  Growta, sekä pariin kertaan on käsitelty Lithovit nimisellä CO2 lehtilannoitteella. Multa on Biolanin Turvemultaa ja öttiäisten torjumiseksi olen ruiskutellut 4 kertaan Neemillä.  Loppusijoituspaikkana minulla on mökille juuri rakennettu Snap&Grown kasvari, tarkoitus on laittaa ne suuriin IKEAn saviruukkuihin, koska vaimon mielestä ne näyttävät siisteille.  Meillä on melkein koko ajan joku paikalla joten kastelu hoitunee. Olen noita nyt kastellut reilusti kerran 5-7 päivässä, tai sitten kun selkeästi nuupahtaa tuon ylikastelun pelossa. Osa sai Symbivitiä purkinvaihdon yhteydessä.

Sen verran on alkanut vesiviljely kutkuttaa että ostin IKEAsta EBBiin laatikot , tilailin Kärsältä pumput, hankin Motonetistä läpiviennit jne. Kysymys on vaan että kuinkas suuria kasveja mullasta Ebbiin voi/kannattaa siirtää, vai pitääkö tämä kesä mennä tomaateilla ja yrteillä harjoittelumielessä?

Ihan ok on mielestäni mennyt ilman suurempia vaikeuksia. Varmaan niitä sitten tulee jatkossa. Olen Chilifoorumia lukenut silmät kipeiksi ja sieltä uskoakseni onkinut hyviä vinkkejä ja ymmärtänyt mitä nyt ei ainakaan kannata tehdä. Ensi vuonna sitten jos saan jotain nyt aikaiseksi lajien kirjoa lisätään.

Melko jämäköitä ja osa aika tuuheitakin ovat. Golden Cayenne ja Aji Cristal ovat alkaneet puskea podien alkuja ja ensi viikonloppuna suurin osa muuttaa kasvariin. Olen niitä nyt totutellut ulkona auringonvaloon, vaikka tuossa kasvarissa pitäisikin olla melkein täysi UV:n poisto. Ainoa kunnon hitti tuli tänään, kun kuskailin noita ulos, ja repäisin toisesta Turbo Pubesta toisen haaran irti.   

Kuvia tulee perässä kun ei näköjään ole kotona kuin kännykkäkamera, ja kuvat eivät kummoisia ole.







InkRose

Siitä katkenneestahan kannattaa koittaa juurruttaa lisäkasvia. En kyllä tiedä kuinka mielellään Pubescensit juurtuvat...

Juso


Lihamestari

Mä en oo vedessä onnistunu yhdenkään juurruttamisessa. :(

Erittäin kosteaan multaa olen tuupannut nuo ja teipannut siihen päälle pakastepussin.

Yksi Aji Cristal setti ei ole juurtunut, mutta siihen epäilen olevan joku muu syy, kun pistokkaat oli sellaista vihreänharmaata mössöä siellä mukissa... :-\
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

SK

Sama homma, yritin tohon myco testiin ottaa pistokkaita.
Olut tölkkiin vettä pistokkaat sinne, hyvin ne kitui, mutta juuria ei näkynyt.
Muoviseen kertakäyttömukiin multaa ja kastelu märäksi. Samoista kasveita pistokkaat multaan, kaikki muut juurtui ja hyvin kasvaa, paitsi annuumit.

Niin KIITOKSET Jusolle mycosta, kohta alkaa oma testi ja äsken avasin päiväkirjan sille.

Juso

Tässä yksi kuva, mulla on varmaan kännykän kamerassa joku säätö  pielessä koska terävää en onnistunut saamaan mitenkään läheltä. Ja joo, on ne 2*harson alla ulkona....
Pannaan multaan. Ilmanko mitään juurrutushormoneita yms kikkoja?


SK

Jos tota pistokas homma kysyit?
Niin ei ollut hormooneita käytössä, eikä muitakaan kikkoja, summuttelin vaan aluksi muutamia kertoja.

Lihamestari

Juu, ei mullakaan oo ollu mitään douppinkeja käytössä! ;)

Mä oon vaan virittäny siihen pakastepussin ympärille, tiiviisti ja tuuletellu päivittäin!
Sit viikon, parin päästä olen kattonut, että jaksaako ottaa nestettä juurilla, eli pussi pois ja jos nuupahtaa pahhasti, niin oon suihkassu pullosta ja pussi takas.
Sit kun nuupahtamista ei niin paljoa näy, pussi mäkeen lopullisesti...

Tää on mun tapa, toisilla saattaa olla omia ja parempia! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Ryhis

Pistokkaista on juteltu laajemmin täällä.

Tässä viime viikolla eräs enempi rehuista tietävä kertoi, että puhtaaseen veteen tungettu pistokas saattaa kärsiä ns."laiskasta juuresta", eli kun kasvi saa vettä ilman juuria, ei se niitä kasvata.

Tällä päättelyllä siis märkä kivivilla tai multa toimisi paremmin, varsinkin jos kosteuspitoisuus vaihtelisi. Kasvin olisi pakko kasvattaa juuret tai kuolla. Tämä on pelkkää arvailua.

Toki olen pohtinut myös vielä villimpiä vaihtoehtoja juurtumisen ongelmalle. Jotkut chilit tuntuvat juurtuvan kuin itsestään, kuten oma Lemon Droppini joka tuntuu juurtuvan aina ja parissa viikossa. PI:281429 ja Rocoto Red Peruvian taas eivät juurru vaikka lilluisivat kuukausia bissetölkissä, tosin oman rocotoni sain pistokkaana kivivillakuutiossa.

Mikä vaikuttaa juurtumiseen? Veden happipitoisuus? Lämpötila? Valon määrä? Väliaineen pintapaine kasvia kohtaan? Kaappitestin paikka..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 07, 2011, 21:20:36 ipMikä vaikuttaa juurtumiseen? Veden happipitoisuus? Lämpötila? Valon määrä? Väliaineen pintapaine kasvia kohtaan? Kaappitestin paikka..

En minäkään siihen ole keksinyt vastausta.
Se vain vaihtelee. Joskus käy helposti, toisinaan ei millään. Nytkin minulla on ollut kait kuukausia pari Aji Pancan oksaa pullossa, eikä mitään itua. Niiden kaveri, samaan aikaan laitettu, juurtui parissa viikossa ja kasvaa ja kohta kukkii mullassa.

Noiden luettelemiesi asioiden lisäksi vaikuttaa ainakin oksan kasvuvauhti ennen leikkausta ja leikkauskohta. Lajikekohtaisia eroja on.

Kosteassa turpeessa taitaa minulla olla parhaat tulokset.

Lihamestari

Mulla kävi TSMB:n kanssa siten, että mitään ei tapahtunut kivivillassa kuukaudessa, uusi imupinta ja multiin, niin nyt on jo hyvässä vauhdissa...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 07, 2011, 21:20:36 ip
Toki olen pohtinut myös vielä villimpiä vaihtoehtoja juurtumisen ongelmalle. Jotkut chilit tuntuvat juurtuvan kuin itsestään, kuten oma Lemon Droppini joka tuntuu juurtuvan aina ja parissa viikossa. PI:281429 ja Rocoto Red Peruvian taas eivät juurru vaikka lilluisivat kuukausia bissetölkissä, tosin oman rocotoni sain pistokkaana kivivillakuutiossa.


Viime vuoden keväällä sait multa sen Rocoton, Peruvian Redin pistokkaan.... Jonka emokasvi ei oo vielä tuottanut podin podia, pistokkaassa taitaa olla jo tullut ainakin yks?

Eli mainostetaan nyt vielä kerran itse hyväksi todettua pistokasmeininkiä:
Mukiin kevytsoraa melkeen pintaan asti, sitten vettä niin että alkaa kellumaan.
Sora pitää pistokkaan kokoajan kosteana, pitää vaan pitää huoli siitä, että pistokas on mielellään pohjassa ja ei missään nimessä pääse kuivumaan.

Mulla on nyt itsellä tuol pari bissetölkkipistokastestiä ei niin tärkeistä lajikkeista menossa, jos joku treenikavereista noita haluaa, niin saavat.

-Timo

EDIT: ai oliks se kivivillassa? Muistelisin et oisin heittänyt sen soramukiin, no ei voi muistaa enää :D
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Ryhis

On se, kun multasin planttua isompaan ruukkuun oli hämmästys melkoinen kun juuriston keskeltä löytyi multaista kivivillaa. Ensin alkuun en itsekään muistanut ja rupesin hätääntymään "Mitä kummaa!" - vaan sitten muistin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Juso

toukokuu 22, 2011, 23:06:57 ip #13 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2011, 23:10:33 ip käyttäjältä Juso
Tässä mennään, eli kaikki kasvit on mökillä Saarenmaalla. Näyttää kovin rimpuloille.



Annoin vaimon tomaateille saviruukut ja chilit on Ikean Nektarin- altakasteluruukuissa. Turhan isoissa sellaisissa mutta päätös oli että nyt loppui säätö ja ruukunvaihto tälle kesälle.

Juso


Juso

toukokuu 22, 2011, 23:23:10 ip #15 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2011, 23:36:41 ip käyttäjältä Juso
Ja ebbi tässä. Käytetty Fataliin ohjetta , Ikean Antonius (??) laatikoita, Bilteman läpivientejä ja Resunin pienintä pumppua.
Siinä yksi Haba Peruvian White ja Lemon Drop ja joku muu eli paprika. Toisessa tomaatteja ja yrttejä. Ylivuotoputkena yhteen isompaan Biltema läpivientiin käy suoraan 25mm sähkösuojaputki. Verkot hyttysverkosta.Tiivistyksen "Ratkaisumassa" , paras tuotenimi ikinä. Kivaa askartelua, toivottavasti kaikki säilyy hengissä, mullassa kun ovat aiemmin kasvaneet.



Juttelin C Ohlssonin myyjän kanssa: nuo 6,95 digitaaliajastimen ovat ilmeisen paskoja, tullut takaisin runsaasti.. Ulkokäyttoon tarkoitetulla 16,95 ei juuri palautuksia.

Juso

toukokuu 22, 2011, 23:26:28 ip #16 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2011, 23:37:24 ip käyttäjältä Juso
Ja viimein: ekat podit. Aamiaisella ensimmäinen itsekasvattama chilipodi, Aji Cristal raakana mutta hyvältä tuntui silti.
Muutenkin satoisalta vaikuttaa.


PP

Lainaus käyttäjältä: Juso - toukokuu 22, 2011, 23:23:10 ip
Ja ebbi tässä. Käytetty Fataliin ohjetta , Ikean Antonius (??) laatikoita, Bilteman läpivientejä ja Resunin pienintä pumppua.
Siinä yksi Haba Peruvian White ja Lemon Drop ja joku muu eli paprika. Toisessa tomaatteja ja yrttejä. Ylivuotoputkena yhteen isompaan Biltema läpivientiin käy suoraan 25mm sähkösuojaputki. Verkot hyttysverkosta.Tiivistyksen "Ratkaisumassa" , paras tuotenimi ikinä. Kivaa askartelua, toivottavasti kaikki säilyy hengissä, mullassa kun ovat aiemmin kasvaneet.


Hyvän näköistä meininkiä ja hienot ebbit. Mutta miten niistä vaihdetaan vedet sitten kun kasvit on isoja?

kilikili

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 07, 2011, 22:15:17 ip
Mulla kävi TSMB:n kanssa siten, että mitään ei tapahtunut kivivillassa kuukaudessa, uusi imupinta ja multiin, niin nyt on jo hyvässä vauhdissa...

Oma kokemus juurruttamisesta:37 yritystä kivivillassa(koko ajan kosteaa),36 onnistunutta.Sori päiväkirjatilan viennistä Jusolle::)

Juso

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 22, 2011, 23:46:47 ip

Hyvän näköistä meininkiä ja hienot ebbit. Mutta miten niistä vaihdetaan vedet sitten kun kasvit on isoja?


Hyvä kysymys. Tätä ei Fataliin ohje kerro, heh heh. Mutta kaksi vaihtoehtoa: Mulla on ylimääräinen reso, johon uusi litku, eiköhän tuon ylälootan yksi mies nosta uuden päälle ja sitten takaisin. Toinen ja parempi on tietysti rakentaa joku pieni pöytä jottei kasvatusastia suoraan ole reson päällä. Kolmas on tehdä joku tyhjennysletku/pumppusysteemi. Luulen että #2 tulee valituksi ja rakennetuksi, kun on paksua vesivaneria jäänyt yli. Siihen vaan jalat. Saattaa silloin yksikin reso riittää. Pitää vähän katsoa että pienen pumpum nostokorkeus riittää. Hauskaa säätöä ja oppimisen iloa joka tapauksessa.