tammikuu 09, 2025, 22:08:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

SK.n kasvatuksia 2011-2012

Aloittaja SK, toukokuu 07, 2011, 16:10:41 ip

« edellinen - seuraava »

SK

Chilit on kasvanu sen verran, että jouduin levittämään niitä isomalle alalle ja samalla piti ottaa toinen aurinko käyttöön.

200W esli lämpimällä värisävyllä ja 250W monimetalli.

Sitten taas kuvia C.Rhomboideumeista...

Tämän vuoden ensimmäinen kypsä marja.

Osa pistokkaista piti leikata matalaksi, kun kasvattivat melkoisia piiskoja, mutta hyvinhän nuo tuosta haarautuu.
Näitä on edelleen ylimääräsiä....

Kun tuolla Bluesmanin päivyrissä oli flexut lähteneet juurista kasvamaan, niin tälläinen varas on minulla kasvanut talvehtivan rhombon juurelle.
Arveeltiin että on lähtöisin rungosta, eikä juuresta, mutta on ainakin tosi matalalta varkaan kasvattanut.
Otan tuon tarkempaan tutkintaan sitten kun vaihdan ruukkua ulos viennin yhteydessä.

SK

Nyt on taas istutettu pikku taimia isompiin taimiruukkuihin. Jotta pikkusille riittäisi tilaa, niin vein sisälle ikkunan eteen muutaman rhombon.

Tämmöselle näyttää uudet tulokkaat. Edessä blugboxissa on vielä vara taimia ja koriste chilejä odottamassa istutusta.
Eilen illalla huomasin myös että C. lanceolatum oli vihdoin itänyt. En vielä hurraa, kun kypärä näytti olevan tiukasti kiinni.
Muovikaukalot ja taimiruukut on helpottanut kastelua huomattavasti. Hyvin toimii.
Jos olisin kokeneempien kasvattajien päiväkirjoja katsonut tarkkemmin, niin ois pitänyt tajuta tuo systeemi aikasemmin.

Taimia lähemmässä tarkastelussa.

Zadira C.annuum on avannut suuren kukan. Onko kellään kokemuksia kyseisestä lajikkeesta?

Toni.A

Zadiraa olen kasvattanut pari vuotta sitten. Ihan hyvän makuinen chili, eikä kovin tulinenkaan. Kasvattaa hieman Leekin kaltaiset podit, jotka kasvaa aika isoiksi. Tuossa on vielä linkki kyseisestä kasvista.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

SK

Yleiskuva. Sen verran nuo on kasvanut, että alkaa olla hankala siirrellä yksittäisiä kasveja kuvattavaksi.
Varsinkin joulukuussa laitetut pubet on kasvanu ristiin toisten kanssa, joten tänään leikkelin latvoja poikki.
Tarkoitus olisi ettei kasvaisi enää leveyttä vaan kasvattaisi uusia haaroja.
Isoimmat C. annuumit on alkaneet rullailla ja käpristellä nuorimpia lehtiä, mutta samaa ongelmaa on tainnut olla muillakin, eikä ole niin vakavaa.
Kuvassa näkyvät keskellä, ylhäällä, missä näkyy valkoisia nuppuja.
Mutta parin Puben lehtien muhkuraisuus hieman huolettaa... PP:llä taisi olla sama vaiva. Mistähän johtuu?
Kuvassa aivan ylhäällä, keskellä näkyy pari semmosta lehteä, jos oikein tarkasti katsoo.
Parit taimet kuitenkin sain kuvattavaksi...

Turbo pubeja. Vasemalla Fataliin siemenestä on kasvattanut todella suuret lehdet ja nyt alkaa haarautua, kolme nuppuakin on latvaan tullut.
Oikean puoleinen on foorumilta vaihdossa tulleen siemenestä ja näyttää normaalimmalta. Nämä idätetty tammikuussa.

Vasemalla Tobago sweet scoth bonnet ja oikealla Pink habanero. Idätetty tammikuussa.

Ostin heräte ostoksena NEKO luonnon lannoitetta. Jatkossa kun vaihdan isompiin ruukkuihin, niin sekoitan sitä multaan.
Se on hidas liukoista ja pitäisi riittää lannoittamaan koko kasvukauden, sekä auttaa mycorrhizan toimintaa.
No kesän mittaan näkee riittääkö tuo lannoitus, mutta tavoitteena olisi kasvattaa luomuna.

SK

Chilit kasvavat hiljalleen ja kun kamera sattui mukaan, niin joitain kuvia ainakin itseäni kiinnostavista tapauksista.

Yleiskuva. Edessä on mysteeri, ilmeistesti frute liian pienessä ruukussa ja ravinteet on lopussa niin alkaa lehdet kellastua.
Täytyisi vaihtaa isompaan ruukkuun...

Mutta kuitenkin se on alkanut tekemään nuppuja reilusti. Aiemmin on tehnyt muutaman kukan, jotka kuitenkin tippui pois.

"Bhutan" Tämä kolme sirkkalehtinen päätti tehdä kaksi latvaa heti sirkkalehdistä. Kuinka yleistä tämmönen on?

Edessä pikkuinen "lance" ja taaempana vara Tepin Guatemala National park of Tikal, idätin kaksi siementä, joista toinen iti kolmessa päivässä ja toinen yllätyksekseni itikin kolmen viikon päästä.
Viimeinen idätys on kestänyt sen verran kauan, että on alkanut sammalta kasvamaan...

Zadira C.annuum on alkanut tekemään ensimmäistä podia.

Babu

Itsellänikin on joskus kolmisirkkainen taimi ollut, mutta en ole kyllä koskaan nähnyt, että kasvi haarautuisi noin aikaisin! Hauska tapaus! :D
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

InkRose

huhtikuu 04, 2012, 09:37:25 ap #126 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 04, 2012, 09:41:05 ap käyttäjältä InkRose
Mulla lähti Turbo Pube tällä kaudella haaromaan tolleen ystävällisesti, kun muutenkin sitä vähän kaavailin amppeliin. Nyt se rohjake sit kuitenkin suuntaa hanakasti ylös eikä sivuille, mokomakin härnike. :)

SK

"Nondo" nimimerkki on nyt vaihtunut "SK" nimimerkiksi.
Koska huonon mielikuvituksen vuoksi lainasin nimen äitini koiralta.
Vähän ennen pääsiäistä 10 vuotiaalla basenjilla todettiin imusolmukesyöpä ja rakas koira täytyi lopettaa.
Joten jatkossa kerron teille kasvatuskokemuksistani omilla nimikirjaimilla...

SK

Tila valojen alla alkaa käydä ahtaaksi. Kasvarin lämpötiloja olen seurannut pari viikkoa ja hyvälle näyttää, jos ei yö pakkasia enää tulisi.
Parhaimillaan on aurinkoisena päivänä lämpö noussut 34 asteeseen ja pilvisinäkin päivinä yli 20 asteeseen. Ilman lämmitystä yöllä tippuu kuitenkin nollan tuntumaan jos on pari astetta pakkasta ulkopuolella.
Vien chilejä kasvariin kunhan saan lattia projektin valmiiksi. Päätin tehdä lauta lattian ja kasvattaa ämpäreissä ja joillekkin on suurempia astioita...
Sitten taas kuvia näytille...

CAP 217 "Hyper Pube" on alusta asti kasvanut ihan eri tahtiin verrattuna muihin pubeihin. Sain sen ehjänä erilleen muista ja laitoin metrisiä keppejä tukemaan, jottei veisi niin paljoa tilaa.

CAP 217 sama kasvi on tehnyt myös muutaman kukan.

Jos oikein seurasin oksien ristiin kasvamista, niin nämä kukat kuuluvat kahdella Canariolle.

Tämä mysteeri chili pääsi vihdoin isompaan ruukkuun (ämpäriin). Voisko tuo olla jokin C. Frutescens?

Yleiskuvaa ahtaudesta, josta on jo isoimmat siirreetty sivummalle. Pienimmät taimet jää toisten alle varjoon. Varsinkin pubet tahtoo kasvaa leveyttä.

Babu

Ou Wau! Onpas mukavan vihreitä kuvia! :)
Päiväkirjani:

Peace&Love

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: SK - huhtikuu 14, 2012, 00:32:14 apTämä mysteeri chili pääsi vihdoin isompaan ruukkuun (ämpäriin). Voisko tuo olla jokin C. Frutescens?

Kyllä tuossa kukassa ja nupussa on kaikki fruten tunnusmerkit näkyvissä.
Tabasco lienee yleisin mahdollisuus.

SK

Lainaus käyttäjältä: Babu - huhtikuu 14, 2012, 08:38:50 ap
Ou Wau! Onpas mukavan vihreitä kuvia! :)

No vihreitähän nuo chilien lehdet on, mutta kameran säädöillä lienee myös vaikutusta. "sisätila" asetuksilla olen yleisnäkymä kuvat ottanut.
Mielestäni vaan on mukavampi katsoa vihreitä kuvia, kuin violettejä tai kusen keltaisia...

SK

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 14, 2012, 09:48:12 ap
Lainaus käyttäjältä: SK - huhtikuu 14, 2012, 00:32:14 apTämä mysteeri chili pääsi vihdoin isompaan ruukkuun (ämpäriin). Voisko tuo olla jokin C. Frutescens?

Kyllä tuossa kukassa ja nupussa on kaikki fruten tunnusmerkit näkyvissä.
Tabasco lienee yleisin mahdollisuus.

Kiitokset, infernon sivuja olen tutkinu moneen kertaan ja tällänen epäilys itsellenikin tuli. Sittenhän sen näkee jos alkaa podeja kehittymään.
Minkäänlaista kokemusta fruteista minulla ei ole, mutta käsittääkseni olosuhteet ei ole tällä hetkellä hyvät sadon tuottoon. Kukkia ja nuppuja on kuitenkin jo pitkälti toista sataa.

SK

On tullut tavaksi päivittää 10.n päivän välein öisin, niin taas kuva saastetta tulee...
Pieniä vastoin käymisiä ensin.

Pink Habanero menetti latvan, kun kaaduin mahalleni taimien päälle pari viikkoa sitten. :-[
Oli tarkoitus topsi puikolla pölyttää canarioiden kukkia, jotka kasvaa muiden takana, seinää vasten.
Otin seinästä tukea ja olin kenossa taimien päällä, kun jalkojen alla oleva matto alkoikin yllättäen luistaa.
Ihmeen pienin metetyksin siitä selvisin. Pink haban lisäksi oksa katkesi Zadirasta ja sitten kourallinen lehtiä muista chileistä.

Tollaisia keltaisia laikkuja on ilmestynyt Inca Berryn (C. Baccatum) lehtiin. Tekeeköhän joku ötökkä tommosta?
Tämäkin kasvi sijaitsee muiden takana, niin en enää uskalla mennä lähemmin tutkimaan.

Riot (C. Annuum) kukkii kivasti, mutta lehtien alapinnat on aivan täynnä pieniä kiteitä ja voi huonosti.
Johtuu varmaankin liika kastelusta, kun muovi kaukaloissa on eri janoisia kasveja ja olen hoitanut kastelun kaikille kerralla kaatamalla vettä kaukallon.

Sitten niitä onnistumisia...

Biquinho (C. chinense) hätäsektiolla maailamaan tullut ja pitkään kituuttanut on nyt voimistunut kummasti.

C. Lanceolatum on toinen hätäsektiosta selvinneistä. Hitaasti, mutta varmasti tämäkin kasvaa.

Esimmäinen puben pötkylä on jäänyt kiinni. Kyseessä PI-585273. Muuten pubet on pudottanut kukkansa.

Tunnistaako joku mikä mysteeri kyseessä? C.Annuum se kukan perusteella on (kuva aiemmin päivyrissä) podin pituus 7-8cm, ohut lihainen,
poltetta 6-7, ei makeutta, tympeä maku. Kasvilla korkeutta reilu metri.

Kyllä minä sen järkkärin hankin, kun näitä kuvia tulee tänne tungettua ja ois se kiva saada koirastakin muutakin kuin pylly kuvia.
Rungoksi olen ajatellut Canon 600D, mutta objektiiveistä en tiedä juuri mitään. Jos joku harrastelia voisi suositella jotain?
Tarpeita kuvauksen suhteen olisi kohtuullinen zoom ja macro. Eli varmaankin täytyy ostaa kaksi objektiiviä?
Systeri joutuu sitten opettamaan minulle kuvauksen alkeita, kun sillä jotain siihen viittaavaa koulutusta on.

Babu

huhtikuu 24, 2012, 08:08:46 ap #134 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2012, 11:44:21 ap käyttäjältä Babu
Tuohon järkkäriasiaan;

Tässä itsekin juuri vasta järkkäriin vaihtanut, mutta sanonpa mielipiteeni. Itse tuppaan ostamaan käytettynä melkein kaiken mitä ostan. Itse ostaisin tuon 600D hinnalla ennemmin esim. EOS 50D käytettynä. Tai jos rahasta ei ole kiinni niin 60D uutena. Varsinkin jos sinulla sattuu olemaan vähänkään iso koura? :D Itse juuri hommasin 450D canonin ja kyllä se aika pikkuinen runko on noihin kymppisarjalaisiin verrattuna. Jokusia kuvia 20D Canonilla tullut otettua ja kyllä se istuu kouraan todella paljon paremmin, vaikkei itselläni kovin iso käsi edes ole. Lisäksi nuo kymppisarjan canonit on paljon raskaampia ja jämäkämpiä. Tosin en ole 600D ikinä kädessäni pitänyt, joten en tiedä onko se saman kokoinen kuin 450-550D? Ihan vaan vinkkinä.. kannattaa käydä kaupassa kokeilemassa käteen eri vaihtoehtoja.
http://www.rajalacamera.fi/canon-eos-50d-vaihtolaite/product-158-copy/dp?openGroup=492

Makroiluun itse vasta olen tutustumassa paremmin.. tällaisella itse olen kuvia ottanut muutaman päivän ajan, ja ihan tyytyväinen olen ollut:
http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-s-60-2.8-usm-macro-vaihtolaite/product-171/dp

Nuo linkittämäni rojut siis käytettyjä tuotteita. Tuo makro taitaa maksaa uutena sen 500€. Rajala Pro Shopissa käytetyilläkin tuotteilla tietääkseni joku takuu olemassa. Ihan persaukisen harrastushan tämä ei ole.. itseäni ainakin välillä hirvittää kun katselee kaikenmoisia lisävarusteita ja aina hinta on +300€.. ;D

Edit: Ja tuolta minun päiväkirjastani voit käydä ihmettelemässä, minkälaisia kuvia tuolla makrolla tulee. Ja sanottakoon vielä, että todella hyvältä tuo 450D tuntuu, vaikka vähän pikkuinen onkin, eli ei se 600D varmasti huono ostos ole!
Päiväkirjani:

Peace&Love

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: SK - huhtikuu 24, 2012, 02:36:00 apRungoksi olen ajatellut Canon 600D, mutta objektiiveistä en tiedä juuri mitään. Jos joku harrastelia voisi suositella jotain?
Tarpeita kuvauksen suhteen olisi kohtuullinen zoom ja macro.

Ensimmäistä järkkäriään hankkivalle pakettiversiossa melkein ilmaiseksi mukana tuleva "kittilinssi", peruszoomi on rahanarvoinen. Myöhemmin runkoa vaihtaessa sitä ei kaipaa. Canoneissa nykyisin tuleva 18-55 IS-lasi on ihan käyttökelpoinen, vaikkakin heikko valovoimaltaan. Sillä blogini useimmat kuvat on otettu. Ajoittainen epäterävyys johtuu siitä, että jalustaa ei ole käytetty.

550D runkoa hankkiessani tutkin testisivuja ja sielläkin todettiin, että tuo on (lukuun ottamatta aivan ääripäitä) varsin hyvälaatuinen ja ihmeteltiin jopa, tekeekö Canon itselleen hallaa, kun myy peruszoomina lasia, jonka ominaisuuksia eivät kalliit lisäobjektiivit paljonkaan ylitä. Ehkä niitä erikoislaseja on sen jälkeen parannettu, en ole seurannut tilannetta. Aikaisempi kittilasi ilman IS-merkintää oli yleinen irvailun kohde, mutta tilanne muuttui muutama vuosi sitten.

M;kko

Järkkäriasiaa. Jos olisin itse tulossa järkkärimaailmaan, niin kävisin hypistelemässä kaikki mahdolliset budjettiin sopivat rungot. Jos sinulla ei ole mitään periaatteellista syytä suosia Canonia, niin myös Nikonilla on aika hyviä runkoja, samoin kuin Sonyllä ja... Itse tykästyin aikoinaan Nikonin halpismalliin, jotenkin se vain tuntui paremmalta kuin Canonin vastaava. Muilla merkeillä ei vastaavaa tarjontaa tuolloin ollut. Canonilla ja Nikonilla on täydellisimmät systeemit, eli mitä tahansa kuvaamiseen liittyvää tarvitsee, sitä löytyy. Tämä voi olla myöhemmin tärkeä seikka, mikäli innostut aiheesta enemmän. Uudemmilla tulokkailla taas ei vielä ole ehkä ihan kaikkea, mutta lisää tulee koko ajan. Canonilla taitaa olla laajimmat käytetyn tavaran markkinat.

Objektiiveistä itse käytän eniten 16-85 zoomia ja 150 makroa. Lisäsalama auttaa myös erittäin paljon, vaikka rungossa hyvä integroitu salama olisikin, eli siihen suosittelen satsaamaan heti kun budjetti venyy.

Chilivaari

Joo, hyviä merkkejä on kaupat täynnä, vaikkapa Panasonic tai Olympus ja kaikilla saa hyviä kuvia. Meillä vain sattui olemaan vuosikymmenten takaa tuon merkkisiä ja vanhat lisävälineet sopivat, niin oli vaikea vaihtaa merkkiä. Sinulla tosiaan on nyt mahdollisuus tehdä valinta. Käy kaupoissa hypistelemässä.

SK

Kiitokset auttavista kommenteista!

Joo, tarkoitus on johonkin rajalan liikkeeseen mennä kameroita hypistelemään, sitten kun tulee käyntiä johonkin sellaseen kaupunkiin, mistä liikkeitä löytyy.
Canoniin kameraan taidan päätyä ihan vain sen takia, että canonista on kahden kameran verran kokemusta.
Tämän hetkinen kamera on IXUS 50, joten varmaan minkä tahansa järkkäri tuntuu käteen paremmalle, mutta kokeilemalla se sitten selviää.

Näin yövuoron jälkeen pää raksuttaa tyhjää, joten parempi mennä piha hommiin koneen äärestä....

SK

Kasvarin lautalattia valmis! Tein normaalista 22*100 laudasta kehikon loveamalla, joka on hieman irti maasta ja muutama pihalta löydetty harkko tukee keskeltä estäen taipumista.
Ja samasta laudasta itse lattia päälle.
Nyt pitää vaan virittää harsot seinille ja kattoon niin chilit pääsee ensimmäistä kertaa näkemään auringon.

Filago toi pikkuisen CGN 22795 Preatermissumin ja vei yhden Rhomboideumin.

Noita Rhomboja on vielä jäljellä useampia, jos joku haluaa? Jätän yhden bonchi kokeiluksi ja loput laitan maahan ja testaan talven kestävyyttä.