tammikuu 10, 2025, 19:38:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miksi lehdet roikkuu ??

Aloittaja Caderusso, toukokuu 15, 2011, 10:14:59 ap

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Mullahan on toinen kausi nyt meneillään ja etsin foorumilta hakusanoilla "lehdet roikkuu" jonkinlaisia tuloksia, melko heikosti löytyi osumia, joten perustin asialle sitten uuden aiheen.

Viime kaudella lehtien roikkuminen meinasi tyypillisesti sitä että kasvi kaipaisi vettä, ja vettä antamalla ja varjoon siirtämällä lehtien roikkuminen yleensä korjaantui kuuden tunnin sisällä.

Nyt sitten eilen tuo minun championi rupes riiputtaan lehtiään joten siirsin sisälle (oli ollut ulkona vain 2h totuttelemassa aurinkoon) ja annoin Puutarhan Kesä -nesteytystä sen verran että juuret varmasti ylsivät nesteeseen (passiivihydro). Ajattelin että kyllähän tuo tuosta korjaantuu, mutta nyt aamulla kun heräsin niin Championi edelleen riiputtaa lehtiään. Nyt siirsin sen lampun alle toivoen että se korjaantuisi.

Onkos kavereilla vinkkejä tai ylipäätänsäkään mitään ajatuksia asiaan liittyen?

Tässä kuva tältä aamulta:

Widuddaa, kun tuo Champion on ollut yks mun vahvimmista lajikkeista tällä kaudella  >:(

jla1710

Juurimätä. Passiivihydro on paholaisen keksintö.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 15, 2011, 10:29:26 ap
Juurimätä. Passiivihydro on paholaisen keksintö.

Hmph! Ihmetyttää kyllä, kun otan huomioon että mulla on 6 muutakin lajiketta passiivihydroissa ja hyvin ovat jaksaneet.

Lihamestari

Mä vekkaan myöskin juuria!

Mulla rupes "riiputtamaan", kun suoritin ruukuvaihdon ja möyhin turhan kovaan noita juuripaakkuja!
Tästä seurasi 2 Bolivialaisen kuolemaa ja pari veti kunnon herneet nenään...

Tosin jos toi on viettänyt aikaa tossa ruukussa jo jonkin aikaa, niin sit se tsukin on murjottu juuristo...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Faraokaktus

Mulla alkoi kaksi päivää sitten kaikkien (eri lajikkeita) chilien lehdet roikkumaan, kun ne olivat vielä viikko sitten hyvinkin terveen oloisia, tumman vihreitä ja ylöspäin osoittavia. 

Pari asiaa minkä tiedän muuttuneen ehkä yksi päivä ennen tätä: 
-päätin ottaa lämpömaton näiden alta pois, kun olin sen jättänyt vielä ruukkuvaiheeseen näiden alle.
-Kastelin kaikki kasvit.  En ollut varmaan ainakaan viikkoon kastellut.  Oon yrittänyt olla varovainen kastelun kanssa.  (eli roikkuminen alkoi tapahtua tämän kastelukerran jälkeen). 

Voiko juuret mädäntyä yhdestä kastelukerrasta -  tai siis oireet tulla jos niissä jo on jotain vikaa?
Voiko lämpömaton poisto alta voinut olla niin suuri muutos, että chilit ottivat herneen nenään?
Poistin sen koska ajattelin että kasvit alkoivat olemaan jo sen verran pitkiä että matto lämmittää vaan juuria ja multaa eikä enään kokonaisvaltaisesti koko kasvihässäkkää.  (Vähän varmaan tyhmää että olin jättänyt sen tuohon noinkin kauaksi aikaa).

Faraokaktus

lokakuu 28, 2015, 21:20:13 ip #5 Viimeisin muokkaus: lokakuu 28, 2015, 21:22:29 ip käyttäjältä Faraokaktus
Hmm.... Tein tunti sitten riskiratkaisun... Koitin vähän katsella kuinka kuivaa tai märkää multa oli.  En uskaltanut hirveän syvälle kurkistaa, mutta pari ekaa senttiä pinnan alta vaikutti (Ei mulla oo tarpeeksi silmää tälläselle) että aika kuivaa oli.  Otin kannun käteen ja aloin kastelemaan, ajatellen tämä saattaa olla se viimeinen myrkyn pisara...

Nyt kumminkin noin tunnin jälkeen osa kasveista näyttää nostaneen lehtiään ylöspäin.   

Voiko olla että Eteläisen Suomen sää on sen verran parissa päivässä muuttunut että ilmankosteus on ollut pienissä prosenteissa ja tämä jotenkin vaikuttanut edellisen kastelun haihtumiseen? 

Vai kenties että lehtien nosto on viimeinen ele/avunpyyntö kuolemaan tuomituilta kasveilta? 

Jomppe

Voipi olla että lämpömaton poisto on aiheuttanut pienen shokin, ja vielä jos samalla olet kastellut jokseenkaan viileällä vedellä niin se lisää lämpötilaeroa entisestään.
Se, että on nostanut lehdet ylös on positiivista, kyllä ne kunnossa on. Helpolla näitä ei tapeta.
Yksi tai kaksikaan kastelukertaa litumäräksi ilman kuivahtamista välissä ei vielä aiheuta juurimätää, vaikka kasvuvauhtiin saattaa vaikuttaakkin.
Eli ei huolta. Ja se multa saattaa olla rutikuivaa useammankin sentin kohdalta ja pohjalla on vielä kosteutta, riippuen purkin koosta.
Jossain aikaisemmassa threadissä kirjoittelit myös kastelusta jne, kokeilepa huviksesi jollakin chilillä että et kastele pitkään aikaan, tulet yllättymään miten kuivakassa maassa chilit tulevat toimeen. Vieläpä paremmin kuin märässä..
Omassa akvaariokasvarissa lämpötilat n. 27 nyt vielä kun ei ole tuuletinta, ja kastelen 2 kertaa viikkoon pienet lirut, tosin sumuttelen kolmeen-neljään kertaan päivässä pari sumautusta lehdistöön.

MiM

Yksi hyvä tapa tarkistaa mullan kosteus on tökkiä ohuella puukepillä. Esimerkiksi puinen shaslik-grillikeppi uppoaa helposti useimpien ruukkujen pohjaan asti, ja kun vetää ulos näkee millaista multaa on tarttunut. Ja jos ei näe, niin melko nopeasti saa näppituntuman siihen miltä tuntuu tökkiä keppi kuivaan/märkään multaan.

Samalla lisää mullan kuohkeutta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Faraokaktus

lokakuu 28, 2015, 22:04:49 ip #8 Viimeisin muokkaus: lokakuu 28, 2015, 22:21:11 ip käyttäjältä Faraokaktus
Tosi hyviä vinkkejä/pointteja kummaltakin.  Kiitokset!

EDIT:  Toi sumuttelu on muuten semmoinen asia mitä en ole harrastanut.  Varmaan kuivana vuodenaikana ihan suositeltavaa? 

unenkuva

Ruukun painostakin voi päätellä. Nostele vähän ruukkua reilun kastelun jälkeen ja myös kuivana, että opit huomaamaan eron, niin silläkin pystyy jonkun verran päättelemään. Onhan sulla ruukun pohja reikäinen? ehkäisee liikakastelua ja mahdollistaa altakastelun

Faraokaktus

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 28, 2015, 22:18:19 ip
Ruukun painostakin voi päätellä. Nostele vähän ruukkua reilun kastelun jälkeen ja myös kuivana, että opit huomaamaan eron, niin silläkin pystyy jonkun verran päättelemään. Onhan sulla ruukun pohja reikäinen? ehkäisee liikakastelua ja mahdollistaa altakastelun

Jep, ruukuissa reiät pohjissa. Ei varsinaisia altakasteluruukkuja.  Soraa jonkin verran - sentti tai pari - alla.

Hyvä vinkki myös painon arvioimisesta.

unenkuva

ei tarvi olla siis altakasteluruukkuja, vaan kun reijät pohjassa niin kaada vedet pohjalle alulautaselle. Estää multaa panumasta kasaan ja juuret voi paremmin. Lisäksi ei ehkäsee harsosääskiä munimasta kohteaan pintamultaan

Faraokaktus

Kiitos vinkistä.  Toimii ainakin noissa joissa vettä mahtuu alulautaselle! Mut kait set toimii noissa Orthdexin pikkuruukuissa kanssa jossa se alla oleva lautanen ei ota puolta desiä enempää (arvio) ilman ruukun massaa päällä.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - marraskuu 08, 2015, 19:35:14 ip
Kiitos vinkistä.  Toimii ainakin noissa joissa vettä mahtuu alulautaselle! Mut kait set toimii noissa Orthdexin pikkuruukuissa kanssa jossa se alla oleva lautanen ei ota puolta desiä enempää (arvio) ilman ruukun massaa päällä.

Toki tuolloin auttaa aluslautasen vaihto/ alustaksi vaihtaminen

Toki nuo mustina http://www.chilitarvike.fi/aluslautanen_musta_pyorea_20cm 18,20,30 ja kantikkaita pieniä enempi.

Alustoja toki löytyy useampia, kaikki ainakin chilitarvikkeella mustia ja leveys 40cm...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Faraokaktus

Nyt tuli oikeasti semmone fiilis että "no olimpa tyhmä"   :)    Täytyypä kokeilla syvempiä lautasia ym.  Kiitokset vinkistä.