tammikuu 09, 2025, 23:23:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin poimiminen?

Aloittaja greenlife, kesäkuu 04, 2011, 16:33:18 ip

« edellinen - seuraava »

greenlife

Ehkä typerä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: miten podi kannattaa/pitää poimia? Ihan itsekseen ei näytä irtoavan (puutarhamyymälästä) ostetun chilin podi. Leikataanko veitsellä, kiskotaan väkisin, taitetaan varsi...? Mistä kohtaa ja miten siis se hedelmä irrotetaan?

Pienviljelijä

Itse olen katkassut saksilla. Olen jättänyt kasviin 1-2cm pitusen varren tyngän, mutta voi lyhyemmäksikin leikata.

TunturiTiger

Mulla on tarkka mitta ollu just sillä kohtaa mistä se menee sillä kertaa poikki.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - kesäkuu 04, 2011, 21:19:28 ip
Mulla on tarkka mitta ollu just sillä kohtaa mistä se menee sillä kertaa poikki.

Itse olen leikannut samasta kohtaa, mutta 1,23mm vasemmalle!  ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Eman

Mä olin jo varma, että räyhis vetää viikatteella siitä just kasvualustan yläpuolelta.  ;D

Itse taitan podin juuresta niin, että pelkkä podi irtoaa kivasti.
Huhhuh..

linker

Ensimmäiset 20 podia leikkaan saksilla "oksaa myöden", sitten kyllästyn ja revin loput käsin miten sattuu.

"perun kirjoitukseni - omaiseni hoitavat perunkirjoitukseni"

greenlife

Heh, kiitos vastauksista  ;D. Kysyin siksi, että joidenkin kasvien kohdalla asialla saattaa ollakin merkitystä. Esim. raparperia ei pitäisi leikata, vaan kiskoa käsin se varsi irti. Täälläkin pistokkaista puheen ollen (muistaakseni) on ollut ohjeita siitä, että vartta ei saa leikata saksilla vaan steriilillä terävällä veitsellä. Joten mistäs sitä ikinä tietää, jos asia olisi tärkeäkin, mutta vastauksista päätellen chili porskuttaa eteenpäin irrottaa sen hedelmän sitten miten vain. Selväks tuli  ::).

Macex

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Macex - kesäkuu 06, 2011, 16:51:29 ip
Itse käytän ->

Niin mutta sulla onkin enemmän korjattavaa satoa. Sun pitääkin tehostaa tuota toimintaa.

Macex

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - kesäkuu 06, 2011, 18:38:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - kesäkuu 06, 2011, 16:51:29 ip
Itse käytän ->

Niin mutta sulla onkin enemmän korjattavaa satoa. Sun pitääkin tehostaa tuota toimintaa.
No todellakin, eivät vaihtaneet Bauhaussissa enään kolmatta HeavyDuty puskasahaa takuuseen, niin ostin moottorisahan :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.