tammikuu 10, 2025, 16:29:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Karsiminen/Harventaminen

Aloittaja Täti-E, kesäkuu 14, 2011, 08:12:41 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

En löytänyt aloittelijoiden osiosta ainakaan ensi silmäyksellä tästä aiheesta ketjua joten aloitinpa siis uuden.

Olen muista viestiketjuista lukenut että osa on harventanut chilejänsä kasvun kiihkeimmässä vaiheessa nyppimällä tiheimmissä kohdissa lehtiä pois.

Mistä tietää että pitää harventaa?
Mitä vahinkoa siitä on jos sitä ei tee?
Nypitäänkö vain vanhoja lehtiä?

Pitikö niitä kukkasiakin poistaa  että kukkii enemmän?
Omat Habat alkaa olemaan latvasta aika tiheinä ja luulen että voisi olla aika alkoittaa nyppimiset mutta en ole varma  ::)

TunturiTiger

Ei tota tarvi harventaa yhtään. Joskus olen sisäänpäin kasvavia oksia harventanut vanhoista puskista, että valo saaris paremmin joka paikkaan. Kukkia en ole nyppiny ikinä. Joskus olis vissiin kannattanut.

heka69

Mä olen karsinut Caribean Red Habanerosta aika paljonkin pois lehtiä,että podit sais enemmän tilaa auringolle ja muutenkin koska se on tosi tuuhea puska. Puhun nyt Habasta joka on miltei pari vuotta vanha ja siinä on jo tosi puumainenrunko. Jos ruukku on pieni tai muuten ei löydy volumia ruukusta niin olen itse ainakin huomannut,et karsiminen kannattaa. Mulla kukkia tippuu aika lahjakkaasti ja yritän vähän karsia lehtiä
,et ne sais vähänkin jotain ravinnetta. Puskassa on 24 podia odottamassa syöjäänsä. Puska on muuten n.98cm kork.57cm lev. Olen leikellyt sitä

ojrask

Kuinkas roskisti sitten noita kasveja saa harventaa? Aattelin pitää omani korkeintaan metrin korkusena ja melko kapeana kun ei tuota ikkunatilaa niin paljoa ole. Meneekö miksikään jos ottaa ronskisti kasvin halkasijan koosta kerralla 10% pois harventaessa?
Te keleet joilla edes on se ikkunanlauta... :(

PP

Lainaus käyttäjältä: ojrask - kesäkuu 20, 2011, 15:48:19 ip
Kuinkas roskisti sitten noita kasveja saa harventaa? Aattelin pitää omani korkeintaan metrin korkusena ja melko kapeana kun ei tuota ikkunatilaa niin paljoa ole. Meneekö miksikään jos ottaa ronskisti kasvin halkasijan koosta kerralla 10% pois harventaessa?

Ei tunnu missään. Voi karsia hyvin ronskisti ja vaikka ottaisi kolmasosan oksia ja lehtiä pois, kasvi jatkaa kasvua ja alkaa tekemään hulluna uusia versoja. Lopputulos tuosta on, että joutuu pian karsimaan kahta kauheammin, että saa kasvin pidettyä kasassa.

ojrask

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 20, 2011, 17:36:07 ip
Ei tunnu missään. Voi karsia hyvin ronskisti ja vaikka ottaisi kolmasosan oksia ja lehtiä pois, kasvi jatkaa kasvua ja alkaa tekemään hulluna uusia versoja. Lopputulos tuosta on, että joutuu pian karsimaan kahta kauheammin, että saa kasvin pidettyä kasassa.

No sitten pensasleikkurilla vaan! :D

Joo, pitää nyt kattoa kuinka suureksi nuo kasvaa. Ja eikös pienempi ruukku vähän rajoita kuinka suureksi ne venyy?
Te keleet joilla edes on se ikkunanlauta... :(

InkRose

Pieni ruukku rajoittaa kyllä jonkin verran kasvua, etenkin chinenseillä tuntuu toimivan paremmin. Baccat ja Annuumit taitaa mennä enemmän perimän ehdoilla, eräänä esimerkkinä vaikkapa mun maitopurkissa kasvava yli 140 cm korkea PI 585239 (C. Baccatum)... Ja ikäähän sillä alkaa olla kymmenisen viikkoa nyt. ;D

Täti-E

Mutta vaikuttaako pienempi ruukku satoon jos lannoittaa? suunnitelmana tosiaan lauma minipuita (kattoo nyt saako niitä ees boncheiksi..)
Miten siis hillitä kasvua puuttumatta satoon? Hmm...helposti tulee mieleen se että jos lehtiä rankasti nyppii (vaikka lehden tyvestä olisi jo oksa kasvamassa) kasvi keskittyy silloin uusien lehtien tekemiseen enemmän kuin kukkien/podien. Kosjatkaa jos olen aivan metsässä :o

InkRose

Tuosta Ekkiksen ajatuksesta en niin tiedä, mutta kyllähän se niin menee, että pieni kasvi kantaa pienemmän sadon kuin suuri. Siitä ei oikein pääse mihinkään. Iso kasvi pienessä ruukussa tarvitsee myös jatkuvaa huolenpitoa, tuo minun baccani pitää kastella nykyään mielellään kaksi kertaa päivässä kun ne vähät vedet mitä ruukkuun mahtuu eivät niin isoa kasvia kauaa ravitse.

Ainoa käytännöllinen ja luotettava keino pitää isoksi haluava kasvi pieneen ruukkuun sopusuhtaisena - etenkin siis veden- ja ravinnontarpeiltaan - lienee leikellä aktiivisesti ettei se kasva liikaa. Biquinhonikin alkaa vähitellen kaivata saksia: jos kastelen vain aamulla kerran, on se seuraavana aamuna pilviselläkin kelillä aivan hengetön. Ja onpa siinä noussut kaksi haaraa selvästi muiden edelle kasvunopeudessakin, niin pitäähän ne pätkäistä muihin sopiviksi.