tammikuu 10, 2025, 12:42:53 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

varas?

Aloittaja marko-, kesäkuu 29, 2011, 15:59:40 ip

« edellinen - seuraava »

marko-

Varkailta pitää leikata munat pois.

Mitä chilien tapauksessa kyseinen varas tarkoittaa ja miksi niitä leikataan? Onko kuva-esimerkkejä tjsp? Itselläni on mielenkiintoinen lisäkasvu lähtenyt puskemaan yhden Aji Cristalin alimpien lehtien "oksien" tyvestä. Emännän mielestä se on hienon näköistä, mutta mietin että olisiko se varas?

Jos kenelläkään ei ole kovalevyn nurkalla kuvaa, niin voin näpätä kuvan tuosta ajin kasvusta jahka ehdin.

InkRose

Varashan se sieltä lähtee lehtihangasta kasvamaan. Toiset poistaa armotta kaikki, jotkut osan ja kolmannet antaa rehottaa miten haluaa. Viehän se latvuksesta resursseja, joetn ymmärrän kyllä idean niiden poston taustalla, ja joidenkin kasvien kohdalla olen aktiivisemmin hillinnyt rosvoilua kuin toisten. Chinensejen kohdalla olen ollut tarkempi noista kuin muiden. Toisaalta, jos antaa rosvojen rehottaa, pitäisi käsittääkseni rungon paksuta alaosistaan myös ripeämmin kuin vain lehtiä ruokkiessaan, eli bonchia suunnittelevan voi olla hyvä jättääkin. Tuleehan siitä tasaisemmin tuuhea, vähemmän puumaisen oloinen puska jos antaa rosvojen olla. Toisin sanoen tee ihan miten tykkäät. ;D

Ryhis

"Rasta ei leikkaa" kuuluu vanha totuus. Itse annan olla!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

ladoga

Joo. Tomaattien kanssa taitaa nuo ylimääräisten oksien leikkelyt auttaa. Chileillä ei mielestäni edes ylimääräisiä oksia ole. Mitä tuuheampi kasvi ja mitä enemmän haaroja sitä suurempi sato.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: marko- - kesäkuu 29, 2011, 15:59:40 ip
Varkailta pitää leikata munat pois.

Mitä chilien tapauksessa kyseinen varas tarkoittaa ja miksi niitä leikataan? Onko kuva-esimerkkejä tjsp?

Hessihän tuota termiä ja leikkausohjeita on täällä jaellut. Etsi Hessin kirjoituksista, siellä oli joskus havainnekuvakin.

Minusta kysymys on lähinnä ammattiviljelijöiden kasvihuoneessa käyttämä viljelytekniikka. Silloin kasvi kasvaa kattoon asti naruja pitkin ja sivuoksat pidetään kurissa. Ikkunalauta- tai parvekeviljelyssä ei tuollaisia menetelmiä tarvita. Esteettisistä syistä harvennan joskus chilejäni, mutta useammin leikkaan latvoista, jos ne ryöpsähtävät liian pitkiksi, eivätkä pysy enää pystyssä tai valtaavat naapurikasvien tilan.

marko-

Ok, kiitos vinkeistä! Taidan jättää paikoilleen kun näyttäisi puskevan varas paljon potentiaalisia nuppuja  :D

chilipirre

Mulla kasvit varkaita täynnä ja kukki ja tekee hedelmää aika reilusti joten jätän varkaat rauhaan ja katson paljonko satoa ne tuottaa. Kasvit vasta alle puol metrisiä ja kasvarissa joten tilaakin riittä.