Aloitteleva chilikasvattaja kaipaa neuvoja

Aloittaja Anonyymi, heinäkuu 05, 2011, 23:00:13 ip

« edellinen - seuraava »

Anonyymi

Moro kaikille!

Minulle iski pari päivää sitten hirveä into chilien kasvattamiseen ja nyt olen päivät pitkät vain tutkiskellut eri chililajeja ja lukenut eri keskusteluja chilien kasvattamisesta ,ja kiinnostus senkun lisääntyy :).
Kaipaisinkin teidän neuvojanne siinä, mitkä chililajit sopisivat tällaiselle noviisille? Mitä minä olen olen nyt lukenut niin Capsicum baccatumit olisivat helpoimpia (lemon drop kenties)?
Haluaisin myös tietää minkälainen multa olisi ihanteellinen chilille? Noista lajeista vielä sen verran, että kannattaako tähän vuoden aikaan istuttaa vielä mitään lajeja,se huolettaa miten pystyvät talvella kasvamaan? Itseltäni löytyy kasvilamppu ja valoisa ikkunapaikka.
Kaikki neuvot ja vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita!
Kiitos vastauksista etukäteen!

InkRose

Suosittelen kyllä että idätykset jätät vuodenvaihteen tienoille, annuumien ja baccojen kanssa ehtii vielä helmikuussakin hyvin. Nyt itävät ehtisivät ehkä juuri ja juuri nupuille syksyn alkuun, ja kukkiminen ja etenkin satoaminen vaatii taas niin paljon valoa että epätodennäköistä on että ennen kevättä mitään niistä saisit ilman lisäinvestointeja. Taimikasvatukseen suosittelen loisteputkia ("kylmiä" sävyjä, väh. 4000K värilämpötila), niiden alle saa helposti ison määrän taimia hyvään valoon.

Vähemmän vettä pidättävät kasvualustat tuntuisivat oman kokemukseni perusteella toimivan paremmin, eli savipitoiset tai muuten hienojakoiset eivät suositustani saa. Esim. Kekkilän Puutarhaturve ja Biolanin Turvemulta ovat suosittuja ja itsekin olen niiden kanssa saanut lupaavia tuloksia näin ensimmäisellä kaudellani. Mustamultaa monet parjaavat, ilmeisesti enimmäkseen muutaman vuoden takaisten laatuongelmien vuoksi, mutta itsekin sillä aloitin ja hyvin taimet kasvoivat. Se on kuitenkin niin savipitoista että se pakkautuu märkänä todella tiukkaan, mikä ei ole toivottavaa. Vesiviljelykin on varteenotettava vaihtoehto.

Lajikkeiden suhteen ei kannata liikaa arkailla. Luet foorumilta, infernochilistä, chiliwikistä ja muualta netistä tietoa vaan eri lajikkeista ja hankit siemeniä niistä jotka kiinnostavat. Toki siihen kannattaa muutama helppo ja satoisa valkata mukaan, mutta niinhän me kaikki teemme muutenkin.

Chilivaari

Huono ajankohta tämä kyllä on aloittamiselle. Monet saavat pienet taimensa syksyn pimeydessä kuolemaan. Ainakaan kovin montaa ei kannata kylvää nyt. Talvella, vaikkapa heti alkuvuodesta itämään laitetut ovat kuitenkin ensi keväänä paremmassa kunnossa, ellet sitten hanki tosi paljon valoa.

Sinäkään et laittanut profiiliisi paikkakuntaa. Vieläkin voisi olla mahdollista saada ylimääräisiä taimia tai pistokkaita joiltakin kasvattajilta, joilla tulee ahdasta. Esimerkiksi Tampereella pitäisi olla lauantaina vielä taimia myynnissäkin. Suosittelen paikkakuntatiedon lisäämistä profiiliin kaikille foorumin käyttäjille.

Vate

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 05, 2011, 23:00:13 ip
Moro kaikille!

Minulle iski pari päivää sitten hirveä into chilien kasvattamiseen ja nyt olen päivät pitkät vain tutkiskellut eri chililajeja ja lukenut eri keskusteluja chilien kasvattamisesta ,ja kiinnostus senkun lisääntyy :).
Kaipaisinkin teidän neuvojanne siinä, mitkä chililajit sopisivat tällaiselle noviisille? Mitä minä olen olen nyt lukenut niin Capsicum baccatumit olisivat helpoimpia (lemon drop kenties)?
Haluaisin myös tietää minkälainen multa olisi ihanteellinen chilille? Noista lajeista vielä sen verran, että kannattaako tähän vuoden aikaan istuttaa vielä mitään lajeja,se huolettaa miten pystyvät talvella kasvamaan? Itseltäni löytyy kasvilamppu ja valoisa ikkunapaikka.
Kaikki neuvot ja vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita!
Kiitos vastauksista etukäteen!

Sama kävi mullakin ton innostumisen suhteen, ite lyösin nää kasvit kun mun kamu rakastaa chiliä ja aattelin että kylhän määkin voin niitä tehä ite ja siitä se lähti. Oon itekkin vie "noviici", joten en voi kummimin autta paitsi et älä laita kukkamultaan niit siemenii (itekkin kasvatan Lemon Droppii ;D, ja ne on vasta mun ekat chilit, joten pidetään molemmille peukkuja kun tää tästä lähtee!)

popcornmaker

Mun mielestä ei turhan tarkka tarvi olla lajeista ja istutus ajankohdasta aloittelijoiden kohdalla (joihin itseni myös lasken). Tekemällä sitä oppii eikä sillä että pelkästään foorumeita lukee läpi syksyn ja alkutalven. Kunhan ei odottele kuuta taivaalta niin siemeniä vaan itämään ja erilaisia lajikkeita.. Toki parhaat paukut kannattaa jättää parempaa istutus ajankohtaan, mutta jos nyt laittaa joitain siduja itämään niin takaan että ensi keväänä on viisaampi chilien kasvatuksessa. Pimeä syksy ja alkutalvi korjaa kyllä osansa, mutta ei vie pois opittua tietoa.

Whili

Aina kannattaa kokeilla. Jos saat kasvit selviään hengissä talven yli, niin on keväällä kunnon puskat tekemässä hetelmää.

tsilizoo

Itekki laitoin tomaatteja ja kaiken näköisiä kasveja vasta itämään. Virheistä sitä oppii parhaitten.  Huomenna mansikoita itämää  :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - heinäkuu 13, 2011, 22:56:09 ipVirheistä sitä oppii parhaitten.

En minä kutsuisi sitä virheistä oppimiseksi, että kasvattaa luonnottomaan aikaan. Ei se ole sinun virheesi, että kesken kasvukauden tulee talvi ja sitä edeltää sysipimeä syksy. Se on turhaa pään hakkaamista seinään.

No, kukin valitsee vaikeusasteensa itse. Ja rahalla osa vaikeuksista on kierrettävissä, mutta ei keinovalo tuo hedelmiin auringon makua, vaikka hengissä selviäisivät.

Kärsä Babar

Kyllä itse ainakin kasvattelen läpi vuoden. Saattaa mennä kesälläkin natikan alla jos en jaksa siirtää ikkunalle kasveja. Ei ainakaan omasta mielestä lisää vaikeusastetta ollenkaan jos ei kasvata auringon rytmiin, melkein väittäisin että helpompaa se on kun ei tarvitse miettiä koko aurinkoa. Onhan se muutenkin kiva ku voi laittaa siemenet itään silloin kun itse haluaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 13, 2011, 23:14:48 ip
Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - heinäkuu 13, 2011, 22:56:09 ipVirheistä sitä oppii parhaitten.

En minä kutsuisi sitä virheistä oppimiseksi, että kasvattaa luonnottomaan aikaan. Ei se ole sinun virheesi, että kesken kasvukauden tulee talvi ja sitä edeltää sysipimeä syksy. Se on turhaa pään hakkaamista seinään.

No, kukin valitsee vaikeusasteensa itse. Ja rahalla osa vaikeuksista on kierrettävissä, mutta ei keinovalo tuo hedelmiin auringon makua, vaikka hengissä selviäisivät.

Kyllä säkin varmaan tiedät että sitten kun chili innostus iskee niin turha kasvatus haluja pantata puolenvuotta ihan sen takia että syksy lähenee. Joku saa ajatuksen nyt alkaa kasvattaa hilejä, mutta lukeekin foorumeilta että ei nyt kannata aloittaa.. vasta helmikuussa. Saattaa jonkun innostus unohtua tuossa ajassa. Siemenet nyt itämään niin oiva haaste pitää kasvit hengissä läpi pimeyden ilman keinovaloa. Ei siemenet kuitenkaan mitään kultahippuja ole arvoltaan (ainakaan 99,9% siemenistä) etteikö vois heti aloittaa kokeilut.

solari

Jos sormet oikein syyhyävät halusta päästä kasvattelemaan niin ilman muuta pari - kolme siementä itämään :P Mahtuvat hyvin vaikka jonkun bilteman 30w eslinkin alle.. :P Ei välttis satoa tule ennen kevättä mutta vihreätä ainakin :>

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - heinäkuu 14, 2011, 19:12:48 ipKyllä säkin varmaan tiedät että sitten kun chili innostus iskee niin turha kasvatus haluja pantata puolenvuotta...

Tiedän, mutta en ymmärrä.
Kysymys taitaa olla sukupolvien välisestä ajattelutavan erosta.

Nyt kaikki pitää saada heti, ideoihin tarttua välittömästi. Sota-ajan jälkeisessä niukkuudessa kasvaneet taas harkitsevat ja tutkailevat mahdollisuuksia, perehtyvät aiheeseen ennen kuin ryhtyvät mihinkään. Silloin opittiin sopeutumaan luonnon rytmiin ja tyytymään auringon antimiin. Nyt kaikki on mahdollista korvata tekniikalla, kunhan rahaa riittää. Ja sitähän useimmilla riittää.

Ugh, vanhan jäärän purkautuminen loppuu tähän.  ::)

Gigiliini

heinäkuu 15, 2011, 18:33:15 ip #12 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 15, 2011, 18:34:55 ip käyttäjältä Gigiliini
Anna mennä vaan, opit talvesta,valosta,lannoituksesta ja paljosta muusta  :D Etkä ole myöhässä, minä tilasin vasta chilini tänään.  ;D Mutta pieni vinkki, säästä muutama siemen keväälle. Itse teen "myöhäiskylvön" silkasta hullusta uteliaisuudesta, koska opiskelen puutarhatuotantoa. Tosin sinulla on suhteellisen helppoa, minun kun täytyy juottaa ukko känniin, sammuttaa se ja tehdä kylvö sitten ja toivoa että krapula on niin paha, ettei muutamaa uutta ledilamppua ja pluggboksia katon rajassa huomata.  ;) Tosin ainahan 7 pientä chilin alkua on helppo piilottaa kämppään. ;D
En tarvitse asennettasi, minulla on omani.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Gigiliini - heinäkuu 15, 2011, 18:33:15 ip
Anna mennä vaan, opit talvesta,valosta,lannoituksesta ja paljosta muusta  :D Etkä ole myöhässä, minä tilasin vasta chilini tänään.  ;D Mutta pieni vinkki, säästä muutama siemen keväälle. Itse teen "myöhäiskylvön" silkasta hullusta uteliaisuudesta, koska opiskelen puutarhatuotantoa. Tosin sinulla on suhteellisen helppoa, minun kun täytyy juottaa ukko känniin, sammuttaa se ja tehdä kylvö sitten ja toivoa että krapula on niin paha, ettei muutamaa uutta ledilamppua ja pluggboksia katon rajassa huomata.  ;) Tosin ainahan 7 pientä chilin alkua on helppo piilottaa kämppään. ;D

Tervetuloa foorumille ja onnea ukon harhautukselle.
Ennen kuin huomaatkaan ukkosi on chiliriippuvainen..

tsilizoo

Mulla ledi 120w (led finlandilta ostettu) pohottanut muutaman päivän ja suositella voin, hyvin on vesiviljelyssä olevat chilit ja tomaatti tuuhentunut, toimiva peli. Mullassa olevissa ei vielä kauheesti näy kasvua mutta neljättä päivää tässä sillä ledillä mennää :)

Gigiliini

Lainaus käyttäjältä: Whili - heinäkuu 15, 2011, 19:57:59 ip
Ennen kuin huomaatkaan ukkosi on chiliriippuvainen..

Toivottavasti, sillä en tiedä montako kasvia asunnossa parisuhde kestää ? ???
En tarvitse asennettasi, minulla on omani.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - heinäkuu 15, 2011, 21:28:04 ip
Mulla ledi 120w (led finlandilta ostettu) pohottanut muutaman päivän ja suositella voin, hyvin on vesiviljelyssä olevat chilit ja tomaatti tuuhentunut, toimiva peli. Mullassa olevissa ei vielä kauheesti näy kasvua mutta neljättä päivää tässä sillä ledillä mennää :)

Pientä rajaa siihen mainostamiseen. Kolmessa päivässä kasvi ei edes ehdi huomata valaisulähteen muutosta, saati reagoida siihen "tuuheammalla kasvulla". Vaikka nyt terveen järjen vastaisesti oletkin hassanut viimeiset viikkorahasi led-paneeliin, ei olemattoman asian hypettäminen paranna kenenkään oloa.

Voitko nyt odottaa vaikka pari kolme kuukautta ja kuvallisin todistein osoittaa kuinka chilit ja tomaatit led-paneelin alla ovat kasvaneet käyttäen verrokkina minkä tahansa muun valonlähteen alla kasvaneita kasveja?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tsilizoo

Kerroin vaan mielipiteeni kasvusta, omasta mielestäni ainakin kasvanut mutta toki voi olla että tiedät paremmin räyhis

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)