tammikuu 10, 2025, 01:24:38 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tepinin pölyttäminen

Aloittaja koshui, heinäkuu 16, 2011, 15:16:51 ip

« edellinen - seuraava »

koshui

Toista kauttaan elävä tepin on päässyt nyt siihen vaiheeseen, että kukkia on useita kymmeniä ja nuppuja toista sataa.
Siitepölyä kukissa on, joita olen koittanut sormella käydä läpi, mutta podin alkuja ei ole kuin kaksi ja aiemmat alut ovat pudonneet.
Lannoituksessa olen ollut erittäin säästeliäs, koska olen ymmärtänyt lajikkeen pysyvän hengissä lähes pelkällä vedellä.
Kasvualustana toimii 10l purkki jossa hiekkaperäistä kaktusmultaa sekoitettuna puutarhamultaan.

Tarvitsenko Tepinille kumppanin vai missä mennään metsään?

wille

Lainaus käyttäjältä: koshui - heinäkuu 16, 2011, 15:16:51 ip
Toista kauttaan elävä tepin on päässyt nyt siihen vaiheeseen, että kukkia on useita kymmeniä ja nuppuja toista sataa.
Siitepölyä kukissa on, joita olen koittanut sormella käydä läpi, mutta podin alkuja ei ole kuin kaksi ja aiemmat alut ovat pudonneet.
Lannoituksessa olen ollut erittäin säästeliäs, koska olen ymmärtänyt lajikkeen pysyvän hengissä lähes pelkällä vedellä.
Kasvualustana toimii 10l purkki jossa hiekkaperäistä kaktusmultaa sekoitettuna puutarhamultaan.

Tarvitsenko Tepinille kumppanin vai missä mennään metsään?

Kaikki osaset ei ole kohdillaan jos kukat ei tarraa. Valo, lämpö, kosteus ja ravinto pitäisi olla oikeissa suhteissa, jotta kukinta onnistuisi.
Mitä ravinnetta käytät ja millaisissa olosuhteissa kasvi muuten on? Onko kasvarissa, parvekkeella, ikkunalla vai jossain muualla?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

koshui

Lasitetulla itäparvekkeella Oulun korkeudella. Valoa ei tuohon parvekkeelle koko päiväksi riitä.
Muut samalla parvekkeella olevat chilit tuntuvat voivan hyvin, eritoten BST joka myös annuum.

Purkin vaihdon ja samalla uuden mullan (>1kk) jälkeen en ole lisälannoittanut Tepiniä. Hmm...
Yleisesti lannoitteena olen käyttänyt Kekkilän kastelulannoitetta (NPK 17-5-25) annosteluohjeiden mukaan.

TepinKapsikuumi

Mun näkemys on että siinä missä viihtyy Chinense - viihtyy myös Tepin. Eli aurinkoa vaan kovasti niin että varret ja jopa hieman lehdetkin värjäytyy sinertäviksi niin luulisi että alkaa tarttumaan. Niin ja en usko että sitä tarvitsee lannoittaa mitenkään kun on uutta multaakin, vettä vaan. Viime syksynä Arizonassa pistin merkille kuinka se aurinko vaikuttaa mm. Tepiniin. Lehdistä tulee todella pieniä ja varret jää lyhyiksi mutta kasvu on todella tiheää ja kukkia mielettömästi.

Minbaari

Piti käydä oikein vilkaisemassa parvekkeella miltä oma Tepin näyttää. Se on kasvanut tänä kesänä nyt valoisammalla paikalla kuin viime kesänä ja kyllä se aika erilaiselta näyttää. Viime kesänä se kasvatti suht isoja, tummanvihreitä lehtiä ja kasvu oli muutenkin rehevää. Nyt se ei ole kasvattanut yhtä paljon haaroja ja kaikki lehdet ovat pieniä, runko on värjäytynyt violetiksi ja nuppuja näyttää olevan kymmeniä. Ehkä tänä kesänä siis on mahdollisuus saada tuosta satoakin.

tonttu

Omasta kokemuksesta Tepin ei tunnu hankalalta lajilta sinänsä, mutta todella pitkän ja hyvän kesän tuo tuntuu vaativan, että raakileet saa Suomen olosuhteissa kasvamaan. Mitään erikoiskohtelua ei ole tuntunut vaativan, kunhan saa aurinkoisimman paikan kasvihuoneessa, eli sinne etuseinämään missä joutaakin olemaan, kun ei varjosta. Syksyn tullen ajoissa olen nostanut Tepinin sitten talvikasvariin, jossa saa kypsytellä muiden raakilekasvien kanssa itseään pikään ja hartaasti. Kypsiä nuppineulaisia saa sitten "nauttia" siinä jouluaaton tienoilla. En halua herkkää mainekasvia enempää dissata, mutta täytyy myöntää, ettei noista ruokatarkoituksiin mitään etua ole. Siemeniä on paljon kerätty, jotka myös tuntuu olevan ihan kelpoja. Nyt olisi tarjolla satoisa 12L turpeiseen kasvanut ehkä 2-2.5m pitkä röyhelö tarjolla, joka tänä vuonna sai jäädä autopottien seuraksi ulkoruokintaan. Kasvaa, tai ei, minä en sitä enää sisälle kanna, vaikka kipeää tekee. Satoamaan tuon harvinaisuuden saa, mutta ei siitä mitn hyötyä ole. Eli jos jotakuta kiinnostaa, voin lahjoittaa tämän tunnearvo kasvin ruukkuineen päivineen hyvään kotiin ja varmasti satoa tulee, kunhan hoivaa sitä niinkuin parhaita kasveja ikään.

mexx

Kasvihuoneessa olen tepiniä pitänyt kesäkuun alusta, siemenestä idätetty keväällä. Lannoitetta on mennyt siinä missä muillekin, turpeessa kananpaskaa ja mato+micro satunnaisesti, viime aikoina enemmän. On kasvattanut haaroja paljon ja pituutta nyt vajaa metri, tuuhea puska ja kukkii komeasti ts. yläosa on täynnä kukkaa ja hyvänkokoista raakaa podia. Niin, ettei tuosta lannoituksesta näyttäisi ainakaan haittaa olevan.
Ihan issekseen on pölyttynyt.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: mexx - heinäkuu 18, 2011, 06:44:05 ap
Kasvihuoneessa olen tepiniä pitänyt kesäkuun alusta, siemenestä idätetty keväällä. Lannoitetta on mennyt siinä missä muillekin, turpeessa kananpaskaa ja mato+micro satunnaisesti, viime aikoina enemmän. On kasvattanut haaroja paljon ja pituutta nyt vajaa metri, tuuhea puska ja kukkii komeasti ts. yläosa on täynnä kukkaa ja hyvänkokoista raakaa podia. Niin, ettei tuosta lannoituksesta näyttäisi ainakaan haittaa olevan.
Ihan issekseen on pölyttynyt.

Hyvänkokoista? Ettei vaan olisi sitten jälleen chiliTepin, koska aidossa Tepinissä podit on hyvänkokoisia ainoastaan silloin jos chilistä ei tykkää. Nuppineulanpää x3 maksimissaan tullut vuosien varrella Tepinin podin kooksi. Julmia papanoita!

chefbacca

Minulla on 2 Tepiniä. Toisesta löytyi kevällä vihannespunkkeja ja kannoin sen pihalle joskus vapun tienoilla. Sääennusteiden huutaessa hallanvaaraa nostin kasvin yöksi eteiseen. Vettä on saanut taivaalta ja ravinteita sen mitä Kekkilän turpeessa oli. Nyt siinä on enemmän marjoja kuin terveen oloisia lehtiä, ensimmäiset ovat viime päivinä muuttuneet mustasta oransseiksi. Siemenkauppiaan mukaan olisi tuollaisena kypsää.

Kasvihuoneessa oleva yksilö olisi kova sana chilien missikisoissa. Tasaisesti haarautuva pikku puska ja pieniä tummia lehtiä tiheämmässä kuin missään muussa chilissäni. Siinä vaan ei ole yhtään marjan alkuakaan. Liekö satoja vai tuhansia kukkia pudonnut... taitaa hyvissä oloissa keskittyä kasvamiseen ja tuottaa ensimmäisenä vuotenaan marjoja vain kuoleman kieliin joutuessaan.

Lokakuussa kylvettyjä nämä minun rehuni.

Juseq

Lainaus käyttäjältä: chefbacca - heinäkuu 19, 2011, 15:36:14 ip
... taitaa hyvissä oloissa keskittyä kasvamiseen ja tuottaa ensimmäisenä vuotenaan marjoja vain kuoleman kieliin joutuessaan.

Tästä syystä ilmeisesti mun hoivissa tepin tuntuu puskevan marjaa ihan kivasti ;D

koshui

heinäkuu 19, 2011, 20:38:21 ip #10 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 19, 2011, 20:49:15 ip käyttäjältä koshui
Violettia väriä on tosiaan havaittavissa helteiden aikana kasvaneissa haaroissa ja näissä oksissa suurin osa kukistakin.
Korkeutta tuolla on 2m pintaan ja oksien kärkiväli siinä 1,5m.
Täytyy siirtää paraatipaikalle ja katsoa josko aurinko on se lääke tähänkin asiaan.
Marjat jos niitä joskus tulee menee ainakin osittain työkavereiden päivän piristykseksi  ;D