tammikuu 08, 2025, 22:17:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

hyvä kamera haussa...

Aloittaja hessi, heinäkuu 16, 2011, 19:52:30 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Kyllä se ultimaattinen kamera tällä hetkellä taitaa olla Olympus OM-D... Vähän tyyris kyllä.

Lillen

Turhaan sitä mitään horoskooppeja lukee, fingerpori kertokoon tulevaisuuteni tästä lähtien  ;D

(En oikeasti usko edes horoskooppeihin, saati lue niitä)

masaiman

Osaakos kukaan kertoa minulle kamerasta nimeltä Olympus SP-620uz. Jotkut varmaan jo tietävätkin minun omistakeen joku vuosi takaperin sp600uz:n kunnes se tippui moottoripyörän selästä katuun atomisoituen totaalisesti. Olin muuten varsin tyytyväinen edm kameraan mutta sen virrankulutus oli jotain aivan naurettavaa. Paristoja (kyllä, paeistoja, vehje kun ei toimi akkupattereilla) sai vaihtaa kuin revolveriin patruunoita. Onkohan tuohon päivitysmalliin saatu tätä pulmaa yhtään suitsittua vai onko se yleinenkin vika ultrazoom kameroissa? Ja mahtaako k.o. Malli sisältää muita päivityksiä edeltäjäänsä nähden. Muuten tuo olisi varmasti minun käyttöön varsin passeli vekotin. Ei oo hinnan kiroissakaan.

ottulo

Tällaisen arvostelun bongasin: http://reviews.cnet.co.uk/compact-digital-cameras/olympus-sp-620uz-review-50007080/
Tuolla mainittiin, että kamerassa on edelleen vain AA-paristot käytössä, mutta ei kuitenkaan sanottu niiden kuluvan erityisen nopeasti. Muuten ilmeisen hyvä värkki hintaansa nähden, zoomia ja makroakin riittää kohtuullisesti, ja kuvanlaatu yleensä hyvä.

Toisaalla pattereiden sanotaan kestävän ihan mukavasti, eli n. päivän aktiivisen räpsyttelyn. Tuskin koko päivää päällä yhteen menoon, mutta 8GB kortin saa ahdettua kohtuutäyteen yhdellä latauksella, varsinkin jos ottaa myös videoklippejä. Riittänee siis hyvin, ellet yleensä kulje kamera kädessä kaikkialle ja ota kaikesta mahdollisesta kuvia. Muista myös, että voit ostaa AA-kokoisia ladattavia akkuja, jolloin mukana pitää kantaa vain laturi, ei pakettikaupalla uusia paristoja.

Tässä vertailua ed. kameraasi:
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=oly_sp620uz&products=oly_sp600uz

Isompi resoluutio, pidempi zoom, suurempi näyttö, suljinajassa lisää skaalaa, vaikka nopeudessa vähän jääkin. Tehokkaampi salama, EI sisäistä muistia ollenkaan. Tuossa suurimmat erot.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: ottulo - huhtikuu 12, 2013, 13:56:20 ip
Muista myös, että voit ostaa AA-kokoisia ladattavia akkuja, jolloin mukana pitää kantaa vain laturi, ei pakettikaupalla uusia paristoja.

Tuosta Mattsonin viestistä sain sen käsityksen että tuo vanha ei toiminut noilla akuilla. Itsekin olen törmännyt muutamiin laitteisiin joihin ei kelpaa paristojen tilalle nuo ladattavat  >:( Akkujen jännite on hieman pienempi ja jotkin laitteet ovat niin tarkkoja että akun jännite ei edes täyteen ladattuna riitä. Pariston nimellisjännite on 1,5V ja noiden NiCad ja NiMh akkujen 1,2V.

masaiman

^ Juurikin näin, ei toimi 1,2v akkuparistoilla ollenkaan niinkuin tuonne jo kirjoitin. Ilmeisesti tästä johtuu myös se lyhyt käyttöaika eli ei vedä paristoja likikään tyhjiin korkean käyttöjännitteen takia. Vähänkään kylmemmässä saa sammuttaa joka kuvan välillä jos aikoo kuvailla yhtään pidempään, ja vaikka tuosta kuussatasesta otti automaattisäädöt pois ja jätti vaikka auton katolle tai jalkaansa paikalleen ja kuunteli hiljaa se silti sanoi koko ajan zt-zzzt-zt-rrrrrrraks-zt-zzzzt eli jotain sääteli ja vei patteria. Mut nonetheless, hyvä kamera. Varmaan hankin ton kuuskakskymppisen.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 12, 2013, 18:15:50 ip
^ Juurikin näin, ei toimi 1,2v akkuparistoilla ollenkaan niinkuin tuonne jo kirjoitin.

Ok, en ollut varma tarkoititko tätä vai vaan sitä, ettei ollut originaaliakkua. Tuon 620-mallin arvostelussa kyllä mainittiin että on käyttänyt akuilla, joten sen verran ainakin siis parannusta.

masaiman

huhtikuu 13, 2013, 18:20:46 ip #87 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2013, 18:34:34 ip käyttäjältä Mattson
Huhhuh, ja kauppias kiittää... Mies palautui kameranostoreissulta, lompakko jäi kitumaan johonkin katuojaan...

Useita kauppoja kierrelleenä ja yhtä monta eioota "mut ois tuola noita PENejä" -kuunnelleena eksyin Kärkkäiselle jossa sielläkään ei kuuskakskymppistä löytynyt, mutta aikani jaakobinpainia itseni kanssa muutamasta mallista käytyäni päädyin sitten hankkimaan Olympus Stylus SP-820uz:n. Kirpas jonkin verran ja täyty vielä tyytyä mustaan kun oli yks ainoa jäljellä mutta nyt on ainakin sitten kunnon peli, uskoisin ma.

Vaihtoehtoina olisi ollut joko SP720uz tai Canon Powershot SX500is, mutta päädyin nyt tuohon Olympukseen jo siksi että merkki on ennestään tuttu.

Aji Inferno

Olympukset ovat olleet vuosikymmenien ajan kameroiden eliittiä, mutta samalla jostain syystä aina vähän "vastakulttuuria". Jahka päivänä eräänä talous sallii, ostoslistalla on joko Olympus OM-D tai Fuji Film X-Pro1... Tai molemmat, jos taivaalta sataisi rahaa! :)

skobe

Fuji ja Olympus on kyllä klassikkomerkkejä. Mua on jo jonkin aikaa kiinnostanut toi Fujin X100, ja nyt siitä on tullut päivitetty malli X100S. Se on tuolla kiinteäpolttovälisellä ja valovoimaisella 35mm/F2 linssillä niin houkutteleva tällaiselle yksinkertaisuutta arvostavalle (yksinkertaiselle) kuvaajalle. Ehkä joku päivä vielä.

http://airows.com/fujifilm-x100s/

Aji Inferno

Mulla oli pitkään filmi-Fujicoita järjestelmäkameroina. Parempia kameroita en ole koskaan kohdannut. Hakkasivat niin Canonit kuin Nikonitkin. Siitä päätellen, mitä arvostelut sanovat noiden uudesta paremman pään tuotannosta, laatu ei ole laskenut. Väki vain sitkeästi ostaa muita merkkejä.  8)

jenze

Jos fujin nuo kiinteät kiinnostaa niin kannattaa tosiaan napata se x100s malli, siinä kai nopeampi automaattitarkennus ja käyttö muutenkin. 2 asiaa jotka itseäni häiritsee tuon käytössä on siis korjattu. Saatan pian päivittääkin tuohon uudempaan.
Kuvanlaatu hienoa ja pärjää pitkälle iltaan ilman salamaa. ja kun salamaa tarvitsee niin kamera osaa säilyttää ihonsävyt järkevinä ja saa taustaakin mukaan.

skobe

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - huhtikuu 13, 2013, 21:14:08 ipVäki vain sitkeästi ostaa muita merkkejä.  8)

Niin, no väki ostaa sitä mitä niille myydään, Nikonin ja Canonin markkinointi on ollut aika ylivoimasta, ovat ottaneet alan haltuunsa. Fujilla, Olympuksella, Leicalla yms. on omat kannattajakuntansa, mutta eipä heidän markkinointi ole kovin näkyvää ollut. :)

Lainaus käyttäjältä: jenze - huhtikuu 14, 2013, 13:21:01 ip
Jos fujin nuo kiinteät kiinnostaa niin kannattaa tosiaan napata se x100s malli, siinä kai nopeampi automaattitarkennus ja käyttö muutenkin.

Aika monet jotka tuota X100:sta moittivat ovat tuntuneet tykästyneen tohon S-malliin, ainakin ton parannetun tarkennuksen vuoksi. Oletko siitä "hybridietsimestä" tehnyt millaisia havaintoja, onko toimiva? Ja oisko mitään testikuvia näyttää?

jenze

Henkilökohtaisesti en pidä sitä hybridietsintä kovinkaan käytännöllisenä, suurin hyöty on ehkä että saa varmistettua tarkennuksen jos käyttää suurennosta, mutta sama toki onnistuu näytölläkin.

Hämärässä kuvattaessa se etsimen kuva menee myös pehmeäksi ja hitaasti reagoivaksi, joten silloinkaan siitä ei ole mainittavaa iloa... Terävyys ei myöskään oikein riitä otetun kuvan nopeaan tarkasteluun vaan se on tehtävä näytöltä.

Tuli mieleen vielä yksi pettymys kyseisessä kamerassa: Manuaalitarkennus, tai sen lähes täydellinen kelvottomuus. Sähköistä ruuvia sää vääntää kiukulla noin 20 sekuntia jos haluaa siirtää tarkennuksen ääriasennosta toiseen. Tilaa saa kyllä hyödynnettyä niin että tarkentaa man. tilassa afl napilla jonka jälkeen tarkennus on ikäänkuin lukittuna, hyödyllistä hankalissa olosuhteissa.

Silti käyttökokemukset kääntyy positiivisen puolelle, joskin tuohon hintaan olisi pitänyt saada vähän viimeistellympi tuote.

Laitan kuvia joku toinen päivä jos muistan.

Aji Inferno

Yksi asia filmi-Fujica-järkkäreistäni on jäänyt mieleen: totaalinen laadun tuntu. En muista yhtä ainoaa toimintahäiriötä kahdesta järkkärirungostani. Kaikki säätimet toimivat kuin unelma, jämäkän kevyesti, ja täsmälleen oikeilla paikoilla. Valotusmittari oli erittäin nopea ja tarkka. Objektiivit olivat, ja ovat yhä, Olympuksen lailla alansa kirkkainta huippua, ja sitä saattoi keskittyä vain kuvaamiseen... 

Lukemani testit noiden tämän hetken lippulaivasta, X-Pro1:stä ovat kyllä saaneet taas veden kielelle, samoin kuin Olympuksen OM-D:n testiraportit. Molemmista huokuu tietynlainen "statement", joka voisi kuulua: "Väliäkö sillä, jos valtaosa maailmaa ostaa tiettyjä kilpailijoitamme? Katsokaa meitä, kokeilkaa meitä - sillä me olemme parempia!"

Mikä ainakin noiden kahden mallin kohdalla tuntuu pitävän paikkansakin. Perinteiset valmistajat ovat laittaneet ylpeydellä kehiin kaiken osaamisensa, ja tulosta tuli.

Kilpailu on mukava asia. :)

Jani M

Minä luulen kuitenkin että Nikonin, ja varsinkin Canonin, suosiota selittää niiden runkojen hinta käytettynä ja erityisesti se hillitön määrä optiikkaa, mitä niihin löytyy. Jopa käytettynä, suomesta, halvalla. :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Jarok - huhtikuu 16, 2013, 04:06:43 ap
Minä luulen kuitenkin että Nikonin, ja varsinkin Canonin, suosiota selittää niiden runkojen hinta käytettynä ja erityisesti se hillitön määrä optiikkaa, mitä niihin löytyy. Jopa käytettynä, suomesta, halvalla. :)

Noinhan se monella menee. Ja sitten on se tietokonemaailman "Intel-ilmiö", eli monet eivät vain koe olevansa uskottavia ilman markkinajohtajien tuotteita. Haastajilla on pirun kova savotta.

SheiK9ni

Minä katsoisin käytettyjä digijärkkäreitä. Harrastajat uusii omansa jokaisen uuden mallin tullessa markkinoille mitä ihmeellisimpien tekosyiden nojalla, ja jotkut myy vanhat pois suorastaan pilkkahintaan.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - huhtikuu 17, 2013, 03:06:58 ap
Minä katsoisin käytettyjä digijärkkäreitä. Harrastajat uusii omansa jokaisen uuden mallin tullessa markkinoille mitä ihmeellisimpien tekosyiden nojalla, ja jotkut myy vanhat pois suorastaan pilkkahintaan.

Näinpä. Itsekin ostin juuri tutulta vähän käytetyn Sonyn digijärkkärin halvalla.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - huhtikuu 17, 2013, 03:06:58 ap

Monelle tossa tökkää sitten se, että tarvii olla repullinen optiikkaa, että saa samat ominaisuudet kuin noissa niinsanotuissa bridge-kameroissa. Makrolinssit esimerkiksi maksaa maltaita ja noissa pokkareissa se on yleensä ihan vakio-ominaisuus. Toki tiedän, että se on melkeinpä ainoastaan pienen kennon ansiota, mutta sillä ei useimmalle ole yhtään minkäänlaista merkitystä. Itselläni on molemmat, järkkäri ja bridge. Joku hyvätasoinen pokkari pitäis vielä taskukameraksi keksiä.