toukokuu 14, 2024, 02:00:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvihuoneen rakennus

Aloittaja Rusakko, tammikuu 25, 2010, 00:20:01 ap

« edellinen - seuraava »

Rusakko

ajattelin nyt näin jo ajoissa olla liikenteessä :)
eli tällä hetkellä mulla on 16 taimea ja 4 siementä vielä itämässä eli 20 keippeille mennään. no tarkoitus on saada kasvit 10 litran ämpäreihin ja kun sopivat kelit tulee, pihalle. ja nyt kun ekaa vuotta kasvattelen niin se kasvihuone tai sen sorttinen pitää varmaan rakennella.

hieman reunaehtoja kasvihuoneelle
1. järkevän kokoinen ettei hallitus kumoa hanketta suoriltaan
2. autotallin kylki olisi näppärästi etelään ja yhtä seinää siis voisi hyödyntää kivasti siinä
3. aurinko pääsee paistamaan tuohon aika kivasti

ajatuksena on ollut että nuo 20 kasvia sais kivasti joko kahteen tai kolmeen riviin, näin jos laskee niin leveydeksi tulisi noin 2-3 metriä ja silloin pituudeksi jäisi 7-10 kasvia eli 5-7,5m. miltä tila kuulostaa? aika rajoilla varmaan mennään että saa luvan noinkin isoon rakennelmaan :)
koska tuo autotalli tuossa on näppärästi niin siihen saisi kuin huomaamatta kylkeen pienen huoneen. runko kakkoskakkosta ja katoksi vaikka valokate. pieni kallistus kattoon, muuten kuutio. toinen muoto jota olen miettinyt olisi tunneli. eli puolikaaria maasta ylös ja niitä yhdistämällä puolikas lieriö eli tunneli. kaaret esimerkiksi jotain muoviputkea tai tankoa joka taipuu kivasti. toivottavasti ei ollut liian sekava. seinämateriaalina molemmissa vaihtoehdoissa rakennusmuovia yksin- tai kaksinkertaisena. pitäisikö pohjalla olla jotain muuta kuin pelkkä maa? alla pieni hahmotelma muodoista.



mitä mieltä, kumpi parempi tai helpompi? muita muotoja ja ajatuksia miten rakentaa? minkälaisia porukka on täällä värkännyt? mistä materiaaleista? kuviakin saa laittaa. ja nyt siis ihan tuollaiselle 20 kasvin tarpeelle eli turha ehdotella että kyllä sen pitää olla sellainen mihin 150 kasvia mahtuu :) kuvia niistäkin tietysti saa laittaa, voihan saman tyyppisiä rakentaa vain pienemmässä mittakaavassa.

Kuti

Itse rakentaisin tuon särmikkäänmallin, koska
1) Saat hyödynnettyä autotallin seinän koko korkeuden
2) Paljon helpompi rakentaa (ja laajentaa tulevaisuudessa ;) )
3) Sisätilat on helpompi hahmottaa ja hyödyntää, kun kaarevuus ei aiheuta ongelmia.
4) Mikäli teet katon valokatteesta, kuten kaavailit, saat todella kestävän ratkaisun. Muoviseinät ymmärtääkseni hapristuvat ajan saatossa.
5) Mielestäni särmikäs malli on myös nätimmän näköinen.

Rusakko

tuota särmikästä olen itsekin miettinyt parempana vaihtoehtona. tänään tuli työkaverilta idea että tekisi vain yhden rivin kasveja, näin voisi tehdä koko etuseinästä avattavan eikä tarvitsisi jättää tilaa kulkemiselle kasvarissa. eli pitkä mutta kapea kasvari.
esitänpä viel kysymyksen, paljonko tilaa kannattaisi kasveille varata tilaa? onko 50x50cm riittävä vai pitääkö olla enemmän?

Linda

Jep, mä olisin kanssa ton särmikkään kannalla. Porukat kävi kierrätyskeskuksesta hakemassa vanhoja ehjiä ikkunoita, joilla oli ollu hintaa n. 1€/kpl. Ja faija oli niistä kyhänny sitten kasvihuoneen. Osa ikkunoista oli saranoilla, joten ne sai olla sitten tuuletusikkunoita :) Hyvin siellä viime kesänä kasvoi tomaatit, kesäkurpitsat, kurkut ja tottakai chilit :) N. 2mx4m kasvihuone tuli maksamaan noin 30€, kun faija sai ympättyä siihen kaikkia hukkapuut mitä oli terassista jääny käyttämättä :)

Mä oon tossa yrittäny (melko onnistuneesti) aivopestä miestä rakentamaan mulle ens kesäks kasvihuoneen ;D Kasvimaankin kuulema saan, ilmeisesti edellyttää sitä, että mies saa "uuden auton" :D Tarkotus olis, että kasvihuoneen yks seinä olis tuo autotallin seinä. Se kun ei oo suorassa auringonpaisteessa oikeastaan yhtään (tammi hieman varjostaa), toinen vaihtoehto on autotallin toinen seinä, jolle aurinko paistaa suurimman osan päivästä. Oon vähitellen kallistunu ton jälkimmäisen puoleen, koska toi toinen seinämä on melko varjoisa...Saa nyt nähdä sitten mitä kehitetään :) Onneks tässä on vielä aikaa ennen kun pitää ruveta pykäämään kasvihuonetta pystyyn ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

CyberDog

Pistä molemmille seinille. Voi laittaa eri ympäristöstä diggaavat chilit eri huoneisiin ;)

Mut tekisin särmikkään. 50x50 on siinä rajoilla per kasvi. Rakennusmuovi ei tule kestämään kun vuoden. Osta suosiolla jotain oikeeta tavaraa. Joko noita laseja tai sitten jotain kennoa/levyä tai sitten kasvihuonemuovia jos muovilla haluat pelata.

Kimppu

Kaarihuonetta käytethän ylheensä ns. kausihuoneena, helppo koota kevhäälä, helppo tehä isokokonen, ja helppo purkaa syksyllä. Elikkä kyllä tuommonen särmikäs olis tieten oikea valinta. Ite meinasin tehä ylijäämäkasvihuonemuovista tuommosen kaarihuoneen pihan laidalle puitten varjoon taivuttamalla koivunrunkoja puoliympyräksi. Lattiaksi vain suodatinkangas ja vähän hiekkaa pääle. Kasvit ruukuissa. Varjosassa paikassa olis oiva rocotohuone...  ;)

http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

heikki


Mäkin tarvitsisin rakentamis neuvoja.

Saan hakea kerrostalon ikkunanvaihto työmaalta ilmaista materiaalia ja mietiskelin että, haittaako valonsaantia tuplaikkunaisuus vai onko siitä pikemmin hyötyä lämmön säilyvyyden suhteen?
Miten ootte pohjat tehneet (suodatin kangas ja päälle sora)?
Kaikki muutkin vinkit, olisivat terve tulleita.

ingeniero

Kevytsoraharkkojen tai laattojen päälle 30-50cm korkea runko 2"x4" sahatavarasta. Tämä laudoituksella umpeen. Tämän päälle sitten lasit pokistaan kiinni toisiin, tosin sinun ikkunat ovat arvatenkin joitain 60-70-luvun alumiinikehyksisiä, joiden pokat ovat palasina lavalla. Riippuu kuinka huolella jaksavat irroitella ne talosta.
Sitten lasien päälle katto oman tyylin mukaan, minä tein harjamallisen pienillä räystäillä 2"x5" puusta. Mitä tiheämpi jako, sitä parempi. Täältä ei löytynyt nyt tarpeita kuin ~1m jakoon, mutta laittelen pitkittäistukia väleihin kesän aikana.
Päälle muovia, valokatetta, kennomuovia...
Me laitettiin kennolevyt, kun nähtiin ne pitkäikäisimpinä. Rungolle odotan vähintään 30v käyttöikää oikealla huollolla ;D
Niin ja muista tarpeeksi leveä oviaukko, jotta saat kottarit ajettua sisään jne....Itse tein pariovet vapaalta kulkulevydeltään metrin luokkaa.

Ai niin, oma projekti vielä kesken....kovaa vauhtia yritän täksi kesäksi saada valmiiksi. Kaikki tavara ois valmiina, mutta aikaa ei tahdo löytyä. Toisekseen siellä 80cm hankien keskellä on erittäin hidasta rakennella. Nyt puuttuu enää levyjen nosto katolle, päätykolmioiden+räystäiden "tiivistys" muovilla&paneelilla. Lattiaksi hiekkaa ~30cm ja laattaa, tämä odottaa kesää kanssa.

jla1710

Mulla on jotain tämmöistä...

Piirustus:


Toteutus:


Viimeistely on vielä kesken mutta eiköhän se kohta ala lämpiämään niin pääsee hommiin...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

ingeniero

No kas kummaa, ihan olet samanlaisen tehnyt. Mulla ovet ovat tuolla pidemmällä sivulla. kasvihuoneen mitat 3x5m harjakorkeutta taitaa olla lähemmäs 3m sisällä.

heikki


Kiitti vinkeistä.
Toi oven leveys, ei olisi välttämättä tullut itelle mieleen.
Hyvän näköinen jla1710.n huone, täytynee ottaa mallia. Miten toteutat tuuletuksen?
Onko katto ikkunoista tuhoontuomittu idea?
Huomenna pääsen ikkunoita noutamaan. Vielä pitäisi saada lumet sulatetuksi ja muutama autotallinkokoinen projekti ainaskin alulle ennen, kuin pääsee hommaa aloittelemaan, mutta hyvähän se on jo makustella niin saattaa noi muutkin hommat joskus edetä...

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: heikki - maaliskuu 17, 2010, 00:09:37 ap

Kiitti vinkeistä.
Toi oven leveys, ei olisi välttämättä tullut itelle mieleen.
Hyvän näköinen jla1710.n huone, täytynee ottaa mallia. Miten toteutat tuuletuksen?
Onko katto ikkunoista tuhoontuomittu idea?
Huomenna pääsen ikkunoita noutamaan. Vielä pitäisi saada lumet sulatetuksi ja muutama autotallinkokoinen projekti ainaskin alulle ennen, kuin pääsee hommaa aloittelemaan, mutta hyvähän se on jo makustella niin saattaa noi muutkin hommat joskus edetä...


Ei se tuomittu idea ole, jos laseja pokineen on liian kanssa. Ikkunoiden kokohan sen määrittelee. Katon kaltevuus pitää huomioida, että kestää lumikuorman. Yksinkertaisimmillaanhan sen toteuttaisi siten, että kurkihirsi harjan nokalle ja ikkunat lappeeksi. Esteettisyys on myös asia, mitä kannattaa miettiä... Eli, hyväksyykö hallitus moisen? ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

MrFrost

Jos minä tekisin katon ikkunoista, talveksi pistäisin jollakin systeemillä päälle
ohuet vesivanerit tms talveksi.
Pitää toki huomioida että alusta kestää ja vanerit pysyy paikallaan.

Siitähän lumikuorma suhteellisen helposti luisuu alas.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

jla1710

maaliskuu 17, 2010, 17:46:59 ip #13 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 17, 2010, 17:54:54 ip käyttäjältä jla1710
Lainaus käyttäjältä: heikki - maaliskuu 17, 2010, 00:09:37 ap
Hyvän näköinen jla1710.n huone, täytynee ottaa mallia. Miten toteutat tuuletuksen?



Molemmissa päissä on päätyikkuna, joka aukeaa automaattiavaimella:




edit: Ja jos noi ikkunoiden avautuminen ei riitä niin laitan sitten vielä vaikka tuulettimen/kanavapuhaltimen hönkimään muutaman sata kuutiota tunnissa niin johan tukka pyörii päässä...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

escargo

jla1710: upea huone, saako kysyä mitä tuli maksamaan, lähinnä ikkunat vai saitko jostain?
#300

hessi

hienolta näyttää, mutta onkos mitään eristystä maapohjassa?
näyttää siltä kun olis harkot suoraan nurmikolla.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jla1710

Harkot on melkein suoraan nurmikon päällä (ohuella sorakerroksella tasaus) eli en laittanut mitään eristystä pohjaan. Tuonne omaan päiväkirjaani ( http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6668.0 ) olen laittanut hieman kuvia mutta kootusti nuo löytyvät tuolta googlen kuvista osoitteesta: http://picasaweb.google.fi/jouni.j.lahtinen/Kasvihuoneprojekti#

Ikkunoista jouduin maksamaan satasen (tuossa on tosin vain osa niistä) mutta kaiken kaikkiaan ei varmasti ole halvempi kuin alurunkoinen muovi- tai lasihuone. Aika paljon tuota materiaalia on ollut kotona mutta paljon sitä on joutunut ostamaankin. Ja osa on mennyt oravannahkakaupalla. Mutta nyt kun olen laittanut sinne lattian ja ostanut astiat ja mullat niin ei tonnista saa mitään takaisin. Käyhän katsomassa tuolla Googlessa noi viimeisimmät kuvat niin saat parhaan käsityksen siitä millainen se on tällä hetkellä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

jewe

jla1710, millainen kasvatuskausi ajattelit tuolla huoneella olevan ?
Kesähuoneeksiko vain ?

Jonkinlainen lämmitinkin siellä tosin näyttäisi olevan.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 24, 2010, 23:57:05 ip
jla1710, millainen kasvatuskausi ajattelit tuolla huoneella olevan ?
Kesähuoneeksiko vain ?

Jonkinlainen lämmitinkin siellä tosin näyttäisi olevan.


Ensin ajattelin sitä pelkästään kesähuoneeksi mutta kuten tiedätte, nälkä kasvaa syödessä ja nyt jo oikeastaan harmittaa etten ole tehnyt mitään eristykseen liittyviä toimenpiteitä. Ajattelin vapun jälkeen kiikuttaa kaikki rehut (chilit, tomaatit, kurkut jne) sinne ja pistää lämmittimen päälle siten ettei pääse menemään pakkasen puolelle. On siinä kaksi kilowattia tehoa ja tarvinnee testata miten paljon pakkasta saa olla ulkosalla ettei mene kasvarissa pakkaselle.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Rusakko

Noniin nyt on kasvihuoneen rakennus aloitettu. Alkuun parit kuvat.





Eli pohjalla on lekaharkkoja, näiden päällä lavoja ja niiden päälle olen nyt kasannut rungon. Tarkoituksena on laittaa päälle valokate niin että aukeaa edestä ylöspäin. Sivut kiinni ja edestä koko systeemi aukeamaan monessa osassa. Automaatti aukaisin sitten mahdollisesti kattoon tai oveen. Onko tuollalsta avaajaa mahdollista laittaa oveen, eli saako oven sitten helposti kokonaan auki? Jos saisi helposti auki niin voisi tehdä kiinteän katon, joka olisi helpompi tehdä. Pohjan ala on nyt aavistuksen vajaa 7m2.

Sitten ongelmiin, tai haasteisiin. Alustava suunnitelma oli laittaa katoksi valokate ja seiniin muovia pingotettuna raameihin. Nyt kuitenkin tuli komento ettei muovia kelpuuteta rakennusmateriaaliksi, koska ei näytä hyvältä. Eli tällä hetkellä ajatuksena on akrylli- tai polykarbonaattipleksi. Olisiko muita vaihtoehtoja, mitä muut ovat käyttäneet? Lasi voisi olla yksi vaihtoehto. Minkälaisissa hinnoissa tuo pleksi tai lasi liikkuu. Entä mistä halvimmalla? Entä mahdollisesti ilmaiseksi? 13m2 on seinää joka pitäisi kattaa.