toukokuu 14, 2024, 04:36:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikoti villeille ja vallattomille

Aloittaja Tiemuh, tammikuu 20, 2012, 22:39:23 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

On se täysikuu vain aika ihmeellinen. Kolme päivää sitten laitoin uusia villejä itämään. Nyt yksi kaikkein vaikein idätettävä, jonka kanssa itsekin olen tehnyt kuukausia harrasta idätystyötä, on viimein itänyt. Eli kaksi Tepinin siementä iti kolmessa päivässä. Taisivat olla aika hyvää siemenerää nämä. On se vaan todettava että idätys metodilla, lämpötiloilla, kuun kierroilla, siementen laadulla ym. voi ja on melkoisesti merkitystä.

Tiemuh

helmikuu 07, 2012, 23:47:26 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2012, 00:01:27 ap käyttäjältä Tiemuh

Siirsin itäneitä siemeniä ja pikku taimia tervemultaan.

Kasvien kasvaessa ja niiden määrän lisääntyessä, seurauksena alkaa valopaikat ehtymään. Käytössä on ollut 4 x (2 x 18w) loisteputkivalaisinta, 2 x 30w ja 2 x 36w esliä, mutta esleistä vain kaksi käytössä juuri nyt, ja yksi 3 x 36 sekä 2 x  54w loisteputkivalaisimet. Nyt päätin ottaa käyttöön myös viime keväänä hankkimani 250w monimetallivalaisimen.



250w monimetallivalaisin

Tässä on suojalasi ja se ei ole tarkoitettu kasvien kasvattamiseen. Jos jollain on kokemuksia tai vinkkejä sen tai verrannollisen käytöstä niin kuuntelen mielelläni. Itse kasvattelin sen valossa viimekeväänä jonkin aikaa. Kasvit eivät tuntuneet kuitenkaan kovin hyvin viihtyvän. Voi olla että se oli liian lähellä ja valoa tai lämpöä tuli liikaa, tai valon spektri on huono. Saattaa olla että tuuletin olisi paikallaan, mutta nyt ainut sellainen on toisessa huoneessa käytössä. Etäisyys ylimpiin latvoihin on nyt 30 cm. Onko jokin laskukaava millä sopivan etäisyyden latvaan voisi laskea, kun en omista luksimittaria? Entä kuinka paljon suojalasi blokkaa valoa, ja onko turvallista ottaa sitä pois? Itse en kyllä ihan heti lähtisi niin tekemään, varsinkin kun lamppua olisi tarkoitus loimotella myös kun en itse ole kotona. Onkohan sekään loppujen lopuksi järkevää? Sisäkäyttöön kun tälläinen ei ole tarkoitettu.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 07, 2012, 23:47:26 ipEtäisyys ylimpiin latvoihin on nyt 30 cm. Onko jokin laskukaava millä sopivan etäisyyden latvaan voisi laskea, kun en omista luksimittaria?


Enpä tuollaisista tehotykeistä mitään tiedä, mutta ihan puhtaasti wattejakin ajatellen se on liian lähellä. 108W loisteputkia riittää 30 cm päästä vaikka mihin: http://chilivaari.blogspot.com/2012/01/valotesti-paattyy-tahan.html.
Monimetallin pitäisi olla pienoisputkia tehokkaampi ja tuossa on vielä 2,5x enemmän watteja. Näin ajatellen 60cm-metri voisi olla sopiva etäisyys.

Suojalasi ei valoa syö.
Kameralla luksilukemia: http://chilivaari.blogspot.com/2011/10/valon-mittaus-digikameran-avulla.html

CyberDog

Missään nimessä ei suojalasia pois. Mahdollisesti liian lähellä. Paha sanoa. Tuolla höpöheinä puolella pitävät nyrkkisääntönä että 10cm per 100W. Mutta se on kaiketikin isommille kasveille. Kokeile kämmenselällä että tuntuuko paahdetta kädessä. Voi olla näillä keleillä myös aika kuivaa siellä... Mä kyllä nostaisin tuota valoa jos siellä on vaan taimet alla. Tosta spektristä en osaa sanoa mitään kun en tiedä mikä poltin siellä on sisällä.

cornell

Komppaan edellisiä... jätä 80 cm ainakin ja pikku tuuletin lisänä ois hyvä...

Mulla oli aikoinaan samanmallinen 400w natikka ja pidin sitä 1-1.5 m taimien päällä. Suojalasi on hyvä munkin mielestä

Looking gooood!!
¨käynks mä usein täällä?¨

Tiemuh

Kiitoksia vastauksista. Lisäsin etäisyyttä hieman. Täytynee hieman kokeilla mitä kasvit tykkää. Lähimpänä olevat ovat siis talvetettavia. Koitan viikon pari mitä ne tykkää tuosta ja siirtelen vasta sitten taimia lähemmäksi monimetallia.

Tiemuh

Ainakaan toistaiseksi ei monimetalli ole aiheuttanut samanlaisia ongelmia kuin viime keväänä. Taisi ongelman juuri olla siinä että se porotteli turhan läheltä ja siksi käpristytti lehtiä. No tarkkailu jatkuu.

Päätimpä laittaa pari kuvaa outoudesta jonka alkuun tärmäsin isoimmassa flexussani pari viikkoa sitten. Nyt nuput ovat auenneet joten oli kuvaamisen aika.


Mitä näet kuvassa?


Kaksi kukkaa samassa kukkavarressa.

En tiedä kuinka yleistä tämä on, mutta en ainakaan itse ennen ole törmännyt.

Saigon

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 13, 2012, 23:35:01 ip
Kaksi kukkaa samassa kukkavarressa.

En tiedä kuinka yleistä tämä on, mutta en ainakaan itse ennen ole törmännyt.


Viime vuonna teki minulla Naga parikin tällaista. Harmi kun ei tullut otettua kuvaa auenneista kukista, mutta tästä löytyy kuva nupuista vähän ennen aukeamistaan. Hauskan näköisiä ovat tuollaiset epämuodostumat.
Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

Tiemuh

Täytyy tarkkailla onko kyse vain yksittäisestä tuplakukasta vai muodostuuko niitä lisää myöhemmin. Capsicum flexuosum kun ei ole itsepölyttyvä on siinä varmaankin muita suurempaa geneettistä vaihtelua. Hieman kuten ihmisillä, vaikka emme olekaan itsehedelmöittyviä. Ihmisen alkukoti on Afrikassa ja tuolta ihmislajin kehittymisen sydämessä voi naapuritalojen isäntien geenit olla kauempana toisistaan kuin suomalaisen ja jonkun naapurimaan kansalaisen. Mitä kauemmas kun mennään ydinalueesta sitä köyhemmäksi perimä muuttuu ja homogeenisyys sen kuin lisääntyy. Nykyään tietysti naidaan helposti pidemmältä kuin naapuritalosta tai viereisestä kylästä ja samoin chilejäkin voidaan risteyttää ihmisten toimesta huolimatta niiden maantieteellisestä alkuperästä.

Tiemuh

helmikuu 16, 2012, 19:38:06 ip #29 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2012, 19:40:26 ip käyttäjältä Tiemuh
Capsicum pubescensit ovat ruvenneet kukkimaan. Nopein oli Mansano Rojo, jonka idätin hieman muita myöhemmin.


Mansano Rojo, jonka kukassa näyttäisi olevan kahdeksan terälehteä ja keltaiset laikut



Rocoto Puno Marki, jonka kukan kuvan tarkennus on ollut hieman puutteellinen.

Sitten pari talvehtivaa. Uskon että Rocotosta saisi paremman sadon sen toisena vuotena ja testailen tuota teoriaa tällä kaudella kolmen kasvin voimin. Lisäksi olen ajatellut keskikesällä siirrellä niitä välillä viileään ja pimeään kellariin öiksi. Suomen keskikesä on yölläkin niin valoisa ettei chili välttämättä pysty palautumaan päivän valokylvystä ja yhtettämisestä. Varsinkin Rocotot alkavat parempaan sadontuottoon Suomen oloissa turhan myöhään. Sanotaan että ne tykkäävät kylmistä öistä. Ehkä näillä kahdella kikalla saan paremman sadon, saa nähdä.


Rocoto de San Isidro, jonka pelastin Herbiilin roskikselta viime syksynä. Maistiaisia siitä sain silloin ja nyt kasvaa uusia varsin tulisia hedelmiä.


Rocoto Red Peruvian, joita minulla on kaksi ja jotka ovat Fataliin yllärisiemenenistä ja itse määrittämiäni. Kukkien sävy vaihtelee näillä varsin paljon. Kesällä se on paljon tummempi ja nyt keinovalossa todella vaalea. Tämä on amppelissa ja toinen 15l ämpärissä.


Rocoto Red Peruvianin kukka kesältä -11

Näiden lisäksi minulta löytyy Canario, Rocoto Brown, Rocoto Peru Cusco ja vuoden kisalajike Turbo Pube. Rocoto Brownin viisi siementä homehtuivat viime kauden idätyksissä. Nyt sain kahdesta viimeisestä siemenestä yhden kasvin kasvamaan. Rocoto Grande/Riesen oli myös idätyksessä kolmen siemenen turvin, mutta mikään niistä ei itänyt. Lautalla ne ovat vieläkin, mutta en jaksa uskoa että kolmen kuukauden idätyksen jälkeen enää itävät.

Lopuksi kuva nuorimmasta Iso Ulupicastani, sehän kun on myös puoliksi Rocoto.


Iso Ulupica, joka ei ole Fataliin kantaa. Varsin vaalealta näyttää nupun alku. Innolla odotan minkälaisen kukan tuo teettää ja myös että tuleeko sen kahdesta vanhemmasta sisaruskasvista täysin samanlaiset. Yllättäen kolmesta kasvista nuorin on ensimmäisenä alkamassa kukkimaan. Olen siirrellyt näitä hieman eri olosuhteista toisiin, joten en tiedä onko kukkimisen aloitukseen syynä olosuhteet vai hybridin erot.

Tiemuh

Sormet ja varpaat ristissä. Tänään huomasin 1/6 C. tovariin siemenen itäneen. Tänään myös 2/3 C. galapagoensen siementä on itänyt. Jälkimmäistä on myös 2 siementä toisesta lähteestä, mutta ne ei ole ainakaan vielä itäneet. Pari päivää sitten siirsin idätyslautat uuteen paikkaan ja siemenet tuntuivat siitä pitäneen. Nyt en uskalla siemeniä siirrellä ettei ne menehdy olosuhdemuutokseen ennen kuin olen päättänyt mitä niille teen. Eli vaihtoehdot on multaansiirto tai odottaa että ne kasvavat sirkoille lautalla ja vasta sitten siirtää ne multaan. Valinnan vaikeus on suuri. EN kovinkaan mielelläni menettäisi näitä, mutta kokemuksen perusteella vaikeiden siemenien idettyä on fifty/sixty mahdollisuus ettei niistä saa kasvia.

aropupu

Onnea tovariista, toivottavasti pääsee sirkoille asti. Täällä ei ole onnea tuon suhteen ollut, vaikka siemeniä on ollut moninkertaisesti. Laitan tässä nyt jo saman tien käden pystyyn pistokasta pummaten, sitten joskus kesällä/syksyllä, jos satut tuon kasviksi saamaan :)

Melkein neuvoisin, että anna olla lautalla kunnes sirkat tulevat esiin, kunhan sitten hoidat multaan siirron mitä suurimmalla huolellisuudella ettei juuri pääse katkeamaan. Tee nyt kuitenkin just niin niinkuin itsestä parhaalta tuntuu.

Onnea myös isosta ulupicasta, sekin tapaus on vielä näkemättä. Nyt on 50 bluesmanilta tullutta siementä itämässä että katsotaan josko tuota nyt pääsisi kasvattamaan. Jossei tuolla siemenmäärällä onnistu niin sitten saa olla koko lajike.

Tuplakukkaan olen törmännyt minäkin kertaalleen, itse ilmiöstä en kyllä tiedä sen paremmin mistä siinä on kyse.

Toni.A

Onnittelut tovariista myös täältäkin. Ei olisi huonompi juttu, että saataisiin tänne kotimaahan muutama muukin kasvi tuota kasvamaan. Itse taas kohta varmaan yritän pistokokeiluja uudelleen omastani, kunhan varmistuu ensin tuleeko noista muutamasta nupusta mitään.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Tiemuh

helmikuu 17, 2012, 12:44:36 ip #33 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2012, 12:56:11 ip käyttäjältä Tiemuh
Aropupulle: Kiitos. Olen päätymässä tovariin lautalle jättämiseen. Jos se siinä kerran päätti itää niin koitan pitää olosuhteet mahdollisimman samoina ja toivoa että jatkaa kasvuaan. Itselläni on myös bluesmanin Ulupica Largen pistokkaista kasvaneista kasveista peräisin olevia siemeniä, eli siis käytännössä omiesi sisaruksia. Ne ovat todella hankalia itämään ja kasvamaan. Idätin niitä kahteen eri otteeseen, mutta kaikki itäneet kuolivat johonkin, viimeistään kypäräänsä. Olen niitäkin jakanut joillekkin, mutta kukaan ei ainakaan minulle ole raportoinut saaneensa kasvia aikaiseksi. Bluesmanin alkuperäinen kasvi oli myös ainoasta siemenestä josta kasvoi tuottava kasvi. Chilivaarin tämän kauden Ulupica Large on taas samaa siemenerää kuin bluesmanin alkuperäiset siemenet -Fataliilta - ja myös se siemen oli hänellä ainut joka suostui itämään ja aloitti elämänsä melkein kuolemalla. Esimerkkejä voisi kai jatkaa, mutta johtopäätös on että Fataliilta alkuperäisesti Suomessa ja muuallakin liikkeelle lähteneet kasvit ja siemenet on todella hankalia tapauksia. Hypridistä kun on kyse niin voisi kuitenkin kuvitella joidenkin muunnelmien siemenien olevan helpompia. Tuo kasvi josta ylempänä juuri laitoin kuvan on eri lähteestä kuin edellämainitut, mahdollisesti vakiintuneesta kasvista, sillä sen edeltävän sukupolven siemenistä tuli kaksoset.

J.K Ison Ulupican itävyys oli siis itselläni 75% ja kaikki selvisivät kasveiksi, kun taas Ulupica Largen itävyys oli jotain 25% paikkeilla ja yksikään niistä ei selvinnyt kasviksi asti.

Tonille: Kiitos ja toivotaan että kannat lisääntyy. Ei todellakaan ole monella tätä tällä hetkellä kasvamassa tai sitä aikaisemminkaan ole moni kasvattanut.

M;kko

Onnittelut Tovariista myös täältä!

Minulla on ollut parina kautena Ulupica Largea kasvamassa ja siemeniä löytyy. Kerro jos tarvitset. Siemenet sain aikoinaan Fataliilta, mutta itävyys on ollut noilla mielestäni ihan normaalin hyvä ja satoakin on tullut kiitettävästi.

Tiemuh

Kiitos M;kko. Ei ole tarvetta Ulupica Largen siemenille. Talvetuksessa on kolme pistokaskasvia ja niistä olen tehnyt vielä kaksi uutta pistokasta. Siemeniäkin on satoja, että kyllä niistä uuden kasvin tarpeen mukaan saan. Tarkoitukseni oli laittaa muutama uusi kasvi kasvamaan ja alkaa jalostamaan niistä mieleistäni valinnan kautta. Itselleni uusia Iso Ulupicoita kasvaa nyt kolme ja ne saavat riittää tälle kaudelle. Jos ja kun jatkan jalostamissuunnitelmaani niin teen sen pölytyksestä lähtien.

Tiemuh

Tovarin kanssa intoilin turhan ajoissa. Ei näyttänyt itujuuri jatkavan kehitystään, vaan jäi milliseksi. No toivottavasti joku siemenistä vielä itää. C.galapagoensis kaksikko on noussut jo pystyyn, mutta molemmat aika tiukasti kypärissään. Pyrin suihkuttelemaan aina kun kerkeän että kypärät pehmenesivät ja kasvi pääsisi niistä eroon. Ison Ulupican kukka näyttää jäävän valkoiseksi. Se tarkoittaa ettei tämäkään hypridi ole vakiintunut, koska sen kantakasvissa oli purppuraiset kellomaiset kukat. Kukka taitaa aueta huomenna kokonaan ja silloin voi tulkita lisää. Jos kukka jää valkoiseksi on se hieman erikoinen sillä en muista nähneeni kokonaan valkoista puben tai cardenasii/eximiumin kukkaa, vaikka eräällä C.tomentosum nimisellä muodolla sellainen kuuluu olevankin. Muutoinkin kaikki kolme uutta Isoa Ulupicaani vaikuttavat hieman eri näköisiltä. Hyvä sanon minä. Saan siis kasvattaa superkiinnostavasta kasvista kolme erilaista muotoa.

Aku

^ Empä välttämättä vielä sanoisi, että se on vakiintumaton hybridi. Yhdenkin chilikasvin kukan väri voi vaihdella melko paljon erilaisissa olosuhteissa (esimerkkinä vaikkapa muut violettikukkaiset kuten Bolivian rainbow, jonka kukan väri on lähes valkoinen huonossa valaistuksessa kasvatettaessa.)

Vaikka onhan se mahdollista, että asia on niin kuin sanoit :)

Tiemuh

Tuossa pari viestiä aikaisemmin minulla on ihan kuvapäivitystä siitä kuinka Rocoto Red Peruvianin kukat voivat olla varsin vaaleita tai tummia. Mutta täytyy seurailla ja mielenkiinnolla havaitsen kaikkia yksityiskohtia.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 19, 2012, 22:51:05 ipRocoto Red Peruvianin kukat voivat olla varsin vaaleita tai tummia.

Niin voivat ja niissä on aivan valkoisiakin. Ja nämä ovat SAMASTA kasvista, eri oksista: http://chilivaari.blogspot.com/2010/03/valkoisia-variaatioita_19.html