toukokuu 14, 2024, 22:32:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

Iivari

Pitkään se kesti, mutta nyt on kaks sitruunaa jo sirkkalehtivaiheessa. Kummallaki mittaa se 3-4cm. Kuvia tulee kun saan ne johki kauniiseen purkkiin :)

Lebo

Tällaisena tumpelona viherpeukalona on pakko tulla tänne kysymään kun ei jostain syystä ole löytynyt tietoa netistä, syystä tai toisesta. Oletettavasti kyvyttömyydestä lukea oikeita sivuja. Kuitenkin.

Tuli jotain vuosi tai ehkä enemmänkin sitten ihan piruuttani laitettua mandariinin siemen multaan. Mitään ei tietenkään tultu luettua sen kasvatuksesta, mutta jotenkin se taimi sieltä puski esiin, aloin sitten hoitamaan sitä huvin vuoksi.

Nyt se pirulainen on sellaiset 157 cm korkea kun kevään kunniaksi päätti aloittaa kunnon kasvupyrähdyksen latvasta, varmaan ohittaa minut pituudessa viikossa tai parissa. Sellaista olen nyt tullut ajatelleeksi kun tajusin että tämä kasvi todella tulee kasvamaan kunnolla(ja raivolla, pari kertaa on piikki tökkäissyt silmään), että onnistuuko mandariinin kasvatus ulkona ollenkaan Suomessa? Ihan vaan istuttamalla se ulos johonkin kivaan paikkaan ja sitten toivoa että se kestää talven yli, vai tappaako talvi puun armotta vaikka se olisi ollut kuinka elinvoimainen Suomen synkän ja lyhyen kesän aikana?

aropupu

Ei ole pienintäkään toivoa saada mandariinia talvehtimaan suomessa ulkona. Ilmeisesti on joitain syömäkelvottomia (villi)sitruksia jotka on saatu talvehtimaan jossain etelä-ruotsissa, mutta noiden jalostettujen lajikkeiden kanssa on aivan turha edes yrittää.

Lebo

Niin minä vähän arvelinkin. No, kai se on keksittävä jotakin että saisi tämän pysymään sellaisessa koossa että sitä saa vietyä ulos kesäisin ja vielä takaisin sisällekin ilman että tarvitsee oksia sahata tai seiniä kaataa.

Torakka

tuli laitettua pari viikkoa sitten sitruunan siemen multaan ja nyt on pieni verso ylhäällä. kauas tollanen kasvaa tuottavaksi kasviksi? 8)

aropupu

ilmeisesti suunnilleen tuossa 2022 tienoilla voi alkaa odottelemaan satoa jos hoidat sitä kasvia hyvin  :)

Torakka

huh huh. onko jotain sitrus hedelmää joka kasvais nopeammin?

aropupu

Eipä juuri, mutta jos ostat valmiin kasvin jostain, niin ne ovat yleensä perusrungolle vartettuja oksia jostain vanhasta kasvista jotka saattavat tehdä hedelmää kohtuu nopeasti, tai useinhan niissä jotain on jo valmiinakin. Rautakaupoissa ja taimistoissa myydään usein kalamondiinejä kaikenmaailman "miniappelsiini" tai "minimandariini"-nimillä, joka on aika harhaanjohtavaa kun nämä ovat niin happamia että hedelmiä ei sellaisenaan voi syödä. Ihan perus sitruunoja kyllä näkee usein (just pari viikkoa sitten bauhausissa moisia katselin) ja näiden kyllä pitäisi olla ihan sitä itseään.

aropupu

Heitetäänpä muuten tähän topikkiin tällainen linkki kun ei tätä ole tainnut vielä olla, eli Jorma Koskisen Sitrussivut. Tuolla onkin aiheesta suunnilleen kaikki mahdollinen, ja vähän päälle :)

bluesman

 On loistavat sivut. Innoissani niitä selailtuani kylvin kumqatin (kumkvatti) siemeniä. 4 tainta jäljellä, muut annettu pois. Kahdessa kuukaudessa kasvua 4cm verran. Hidasta hommaa.

Ropelleri

Mitä lannotetta käytätte sitruskasveihin?

Mulla vaihtohtona Nutriforten mansikka kombo, tai puutarhan kesä.......en osaa päättää kumpaa lkaisin käyttämään :o

aropupu

kesäkuu 03, 2012, 16:21:41 ip #131 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 03, 2012, 16:41:53 ip käyttäjältä aropupu


Jostain plantagenista tai vastaavasta on tarttunut tällainen joskus mukaan. Puutarhurinverstaalla tuon hinta näyttää olevan 6e/350ml ja tuota laitetaan 5ml/2l eli 140 litraa tuosta pullosta saa lannoitelitkua.

Ropelleri

Kiitti,
Mitenköhän pelittää passiivihydrossa, onko kokemuksia?

aropupu

Ei ole kokemuksia mutta sisällysaineluettelo näyttäisi siltä että tuossa putelissa on lähinnä noita ns. "keinotekoisia" tai "väkilannoitteita" eikä mitään merilevän tai kananpaskan tapaista tauhkaa, että en näe mitään syytä miksei tuo vesiviljelyynkin kelpaisi.

Jomppe

Tässä kun taas chilien pariin löytäneenä sain villin ajatuksen; mulla löytyy n. metrinen ja oiskohan reilut 4 vuotta vanha ?sitruuna/mandariini/appelsiini? ja tekisi mieli kokeilla sitä ebbiin. Onkohan tuhoon tuomittu? Hyvin kasvaa turvemultasekoituksessa, lannoitteena ollut mitä milloinkin. Latvonut oon useampaan otteeseen, ja nyt n 5 haaraa(töissä olen, en pääse laskemaan ja muisti on mitä on). Vai pitäisiköhän laittaa ihan alusta pari koekaniinia, ei vain viitsi odottaa sitä puolta vuotta mikä tuolla meni itämisessä, eikä kuitenkaan haluttaisi hyvää "partneria" tappaa" :D

Leipis

Jos on todella rakas kasvi niin ei kannata kokeilla siirtämistä, siinä on aina pieni riski olemassa. Yksi voisi olla oksan juurruttaminen ja sen siirtäminen ebbiin, voisi olla hieman nopeampaa kuin siemenestä kasvattaminen.

Jomppe

Heh. Noinkin päivänselvää asiaa en ajatellut :D töiden jälkeen toteuttamaan --->

Saigon

Minulla oli Key Lime talven sekä ebbissä että mullassa. Mullassa kasvanut on nyt noin 30 senttiä korkea ja ebbissä kasvanut vain viitisen senttiä pitkä muutaman lehden pienokainen. Hyvin se kyllä muuten ebbissä eli ja olla mollotti, mutta juuri ei alkanut haarautumaan samalla tavalla kuin mullassa eikä uusia lehtiä kasvanut. Nyt siirsin pois ebbistä ja samantien alkoi uutta lehteä pukkaamaan.
Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

Iivari

Lainaus käyttäjältä: Iivari - toukokuu 14, 2012, 17:04:45 ip
Kuvia tulee kun saan ne johki kauniiseen purkkiin :)

No purkit ei oo vieläkään kovin kivoja mutta tässäpä kaverukset nyt kun jo sirkkalehtivaihe on ohitettu.


Kaupan sitruunan siemenistä

Kovasti ovat hitaampia kasvamaan kuin chilit :)

wille

^Mulla on lähes identtiset sitruunat (joo, kaupallisen sitruunan siemenistä) kasvihuoneessa. Hitaasti tosiaan tuntuvat kasvavan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit