toukokuu 23, 2024, 03:26:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Etikkasäilöntä

Aloittaja miau., elokuu 15, 2005, 15:00:25 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

Ja emännälle kannattaa tarjota vain" hyviä" chilejä ja koukuttaa pikkuhiljaa ;)
Jallut on  yleensä niin pahoja tuon kitkerän annuumimauna takia, ettei niillä
ketään chilin saloihin koukuta, minun mielipide ainakin.
Mutta Aji cristal  varsinkin ne säilötyt ovat oivia kokuttamiseen :) vaaleat(vihreät/oranssit) on miedompia ja niillä kannattaa aloittaa ja jos tuoretta saa niin kuivata ja tehdä jauhetta, se sopii makkara/jauhelihakeitosta ihan mihin ruokaan vaan, oikein annosteltuna alussa.
Ja jos saat jostain savu championijauhetta niin sillä koukuttaa kenet tahansa :) on niin namia!


2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: hessi - joulukuu 12, 2010, 14:29:37 ip
Ja emännälle kannattaa tarjota vain" hyviä" chilejä ja koukuttaa pikkuhiljaa ;)
Jallut on  yleensä niin pahoja tuon kitkerän annuumimauna takia, ettei niillä
ketään chilin saloihin koukuta, minun mielipide ainakin.
Mutta Aji cristal  varsinkin ne säilötyt ovat oivia kokuttamiseen :) vaaleat(vihreät/oranssit) on miedompia ja niillä kannattaa aloittaa ja jos tuoretta saa niin kuivata ja tehdä jauhetta, se sopii makkara/jauhelihakeitosta ihan mihin ruokaan vaan, oikein annosteltuna alussa.
Ja jos saat jostain savu championijauhetta niin sillä koukuttaa kenet tahansa :) on niin namia!
Sä luet mun ajatuksia!  :o
Mä sitä piirakkaa syödessä totesin ihan samaa, että kun ensi kerralla tehdää tätä, niin vaihdetaan Jallut niihin säilyke Aji Cristaleihin! :)

Pitkä tie on vielä kuljettavana, mutta pikkuhiljaa nostetaan sitä potkun määrää...
Ja ainahan mä voin omaan annokseeni ripsiä noita jauheita joukkoon.. ;D
Tänään tosin on kesytettävänä Paholaisen possukääryle, mikä saattaa olla hieman liikaa! More for me!! ;D (on tosin itse ilmoittanut halukkuutensa maistaa)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: linker - joulukuu 11, 2010, 21:10:18 ip


Suosituksena purkkiinsäilötyn habanero-naga-tomaattisoseen käyttöön:
nautittava viikon-kahden kuluessa purkin avaamisesta.

Muutoin voi käydä kuten itselleni puolisen tuntia sitten:
Kansi oli 5mm paksussa homeessa. Sisältö, noin neljäsosapurkillinen kuitenkin priimaa.
Söin kaike nlopun    *röyh*     (vain pilttipurkkikokoa oleva, ei suuri vahinko)


Mielenkiintoista. Omat säilykkeet alkavat olla 3kk vanhoja ja vielä moitteettomassa kunnossa. Hyvät tiiviit purkit ja hygieeninen käsittely annosteltaessa tavaraa ulos. Pullossa taitaa olla 1/10 jäljellä ja silti on ihan puhdasta ja raikasta tavaraa. Toisilla homehtuu oliivipurkkikin viikossa ja olen lähes varma et he käyvät salassa tonkimassa sormineen niitä sieltä ;D
Itse käytän aina vain puhtaita välineitä säilykkeisiin koskiessa.

Gluteus Maximus

Mites nuo etikka-säilöttyjen chilien siemenet itää vai itääkö ollenkaan? Jonkin topicin alta joskus olin lukevinani siitä, mutta ei nyt enää löytynyt meikäläisen hakusanoilla.

Rundari

Taitaa siinä tuhoutua kun kuuma liemi kaadetaan niskaan.

SK

Säilöin chilejä isoon lasipurkiin, aiemmin siinä on ollut punajuuria. Hyviä oli.
Mutta toisen kerran kun avasin metalli kantta jäi puolet lasipurkista korkkiin kiinni, eli chilit pilalla, kun saattoi mennä lasin sirpaleita joukkoon. :'(
Säilöessä kaadoin etikkaliemen kuumana (lähes kiehuvana) chilien päälle. Olisiko se voinut tehdä lasista haurasta?
Onko muille käynyt näin? Vai oliko vaan huono tuuri ja alun perin viallinen lasitölkki?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Nondo - kesäkuu 16, 2011, 20:19:51 ip
Säilöin chilejä isoon lasipurkiin, aiemmin siinä on ollut punajuuria. Hyviä oli.
Mutta toisen kerran kun avasin metalli kantta jäi puolet lasipurkista korkkiin kiinni, eli chilit pilalla, kun saattoi mennä lasin sirpaleita joukkoon. :'(
Säilöessä kaadoin etikkaliemen kuumana (lähes kiehuvana) chilien päälle. Olisiko se voinut tehdä lasista haurasta?
Onko muille käynyt näin? Vai oliko vaan huono tuuri ja alun perin viallinen lasitölkki?


Itse olen myös lähes kiehuvana liemen aina kaatanut, eikä vielä ole yksikään purkki hajonnut. Enkä ole kyllä ikinä kuullut että noin olisi käynyt. Todennäköisesti sinulle on siis sattunut sekundapurkki.

Rundari

Ettei ois lasi ollu liian kylmä kun kuumat nesteet oot sinne kaatanu?

SK

Huoneenlämpönen, varmaankin n. 23c.

Ne oli minun ensimmäiset etikkasäilönnät, Fresnoa ja Rocoto Red sekasin.
Hyviä oli joten teen uudestaankin. Ens kerralla vaan pienempiin purkkeihin, ei mene kaikki pilalle, jos näin käy...

Rundari

Ne purkit ois pitäny uunissa lämmittää reiluun 100c niin desinfioituvat

Herra 47

niin ja ovat silloin kuuman nesteen kanssa lähes samanlämpöisiä jolloin purkki säilyy ehjänä...
Mahdolliset valumat kannattaa huuhtoa vasta purkin jäähdyttyä ettei hajoa ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

SK

Kiitokset vastauksista. Ajattelikin että tuo lämpötilaero vois olla syy tapahtumaan.
No asiat oppii parhaiten kantapään kautta.

Hubert

Kertokaas, että montako nagaa uskallan heittää 1 kg kurkkuja sisältävään etikkanagakurkku-säilykkeeseen? Koitin Penalta udella, että paljonko laittaa nagaa siihen 5 kilon pönikkään, mutta vastaus oli vain että: "tietty määrä"  :D

sorrii

Purkkien desinfioinnissa ne pitää ensin liottaa vedessä; mahdolliset homeiden ym. lepoitiöt aktivoituvat kosteassa. Lepotilassa ne kestää vaikka säteilytyksen, melkein, tai ehkä.
2: Kiehuvakaan vesi ei niitä itiöitä tapa, vaan polttaminen hengiltä kuumassa uunissa jossa kuivuvat ja kuolevat.

Atamon-pussissa on ohje, että purkit huuhdotaan en-muista-kuinka-vahvalla Atamon-liuoksella ...

Mä teen molemmat ;)

Kommenttina lisäainekauhuisille, että kannattaa miettiä kuinka paljon niitä säilykkeitä -tässä tapauksessa chilejä- tulee syötyä. Bentsoaattiahan on sitten luonnostaan puolukoissa ja mustikoissakin, joten ei liene kovin paha "lisäaine"

Mä oon käyttänyt Pilttipurkkeja kauan (tytär taitaa olla nyt 24v, eli niin kauan)
Käyn dyykkaamassa joskus illan hämärissä lasinkeräyslaatikosta, jonka viereisestä pienmetallin keräyslaatikosta löytyy kannet;
Löytyyhän noista muitakin hyviä purkkeja, esein juuri kaikenlaisia Old el Paso, Santa Maria Tex Mex ym. joissa on se napsukorkki.

Pienet pilttipurkit vaan on kivoja, kun tosiaan saa sopivan pieniä annoksia niihin.
Piltti- ym purkkien kannet saa kyllä kunnolla kiinni onnistumisprosentilla 90%, kun laittaa ne piripintaan ja painaa korkin voimalla päälle ja vielä kiertää väärään suuntaan varovasti ensin ...

Se paras resepti on vielä hakusessa ... ;) kun ei oo tsilejä tullut säilöttyä kuin kerran, ja silloin bongasin reseptin jostain kotikokki-foorumista "säilötyt paprikat": siihen laitettiin maustepippuria ja laakerinlehteä, ja hyi hilpervetin hattu kun tuli paskanmakuisia biojätteitä. Niitäkin kyllä sitten pystyin hetken miettityäni käyttämään karjalanpaistissa, palapaistissa yms. perinneruoassa. Sopis varmaan pipareihinkin.

Fataliin Aji Cristaleita oon joskus ostanut, enkä kyllä pidä niin makeista. Etikasta sittentaas pidän kyllä, jotte laitan sitä reilusti. Niinhän se menee, että mitä enemmän sokeria, suolaa ja etikkaa, sen paremmin säilyy ... Hunajalle aika monet on allergisia; itse oon allerginen ainoastaan alkoholille ja siten en taas oikein pidä viinietikankaan mausta; Vähän sitäkin kyllä laitan joskus tavallisen jatkeeksi.

Nyt olis ideana yrittää eteläameriikan sävyjä laittamalla limeä ja korianterinlehteä [=cilantro] joka sitten on ihan eri maailman mauste kuin ne siemenet jota käytetään leivonnnassa.
La Costena'n salsoissa ja muissakin säilykkeissä on usein havaittavissa se cilantro ... Suomessa sitä muuten myydään ihan korianterin nimellä tuoreena, persiljan näköisenä yrttinä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

hessi

Keitä hillo mössöä :)
chiliä(esim.lemon drop, harold st barts) ,Limettä/sitruunaa,tuoreta inkivääriä, tuoretta korianteria, hiukan hillo-marmeldisokeria, etikkaa liraus, namia tulee :)
jos vielä haluaa makua niin sit tähtianista, tai tomaatipohjainen, tomaattia, chiliä,limettä, koianteria, valkosipulia ja yrttejä ei siinä paljoa sokeri tarvita ja loraus etikkaa, mulla säilyy ainakin
tai ei säily, kun ne syödään :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

tässä vähän kuvia mun etikka säilönnästä Aji Cristal kyseessä ja valkosipulilla :)




kuvassa yksi purkki lemon droppeja kun lientä jäi yli ja vihreät on mun uusi kokeilu "mössö"
sekin Lemon Drop ja sitruuna yms yrtit :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

laidanalta

syyskuu 30, 2011, 15:28:20 ip #116 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2011, 16:42:40 ip käyttäjältä laidanalta
Lainaus käyttäjältä: mau - syyskuu 15, 2005, 20:03:13 ip
Hyväksi koettu  kokoonpano:
purkillinen chiliviipaleita
(valkosipulia ohuina siivuina)
3 dl omenaviinietikkaa
1 dl hunajaa
½ - 1 rkl suolaa
(rosepippuria)
(basilikaa)

Viipaloi chili (ja valkosipuli), keitä liemi ja kaada se kuumana chiliviipaleiden päälle. Anna vetäytyä n. puoli tuntia. Asettele chiliviipaleet (ja valkosipuli/basilika kerroksittain) purkkiin. Kuumenna liemi ja kaada se chiliviipaleiden päälle. Sulje purkki. Valmista nautittavaksi parin viikon päästä - säilyy pitempäänkin, jos...  :lol:


Edit: Olisi tuossa avaamaton maustekurkku purnukka mites toimisi Aji Cristal silputtuna sekaan? Purnukka olisi tarkoitus viedä vanhemmille, niin ei mitään järkky lajiketta onneksi ollut  ;D

*Jäi vähän epäselväksi keitetääntkö tässä pilkotut chilit, valkosipuli samaan aikaan etikan, hunajan kanssa sitten uunissa desifioituun purkkiin ja kansi kiinni? Huoneenlämmössä pari viikkoa ja jääkaappiin. Säilyvyys?*

Taitaa mennä tuonne mautekurkku purkkiin, satoa ei niin kauheasti tullut. Loput, kun punastuu kuivatan. Mutta toki saa tulevaisuutta ajatellen vastailla kysymyksiin.  ;)

-V-

Täällä on joillakin ollut noita purkkeja, joihin on jäänyt vähän enemmänkin ilmaa sekä purkkeja, joissa umpiointi on kussut... söittekö ja vieläkö olette hengissä. Itsellä meni kastikehommat mahdollisesti vähän mäkeen tuon suhteen...

laidanalta

Nakkasin tuossa yhden Aji Cristalin ~reilun tupakkiaskin mittainen ja tulipunainen maustekurkku purkin sekaan. Purkin kyljessä oli ohje "Avattuna säilyy jääkaapisa" joten sinne sen ravistelun jälkeen laitoin. Halkaisin podin ja siemenet taas toiseen ruukkuun sitten vain kunnon palasina. Tuleekohan tuosta mitään.  ::) Voisi vanhemmillekin tehdä samanlaisen. Kasvi vielä muutamia podeja kasvattaa ja väri oranssin punainen, pari vihreätä.

exa

Tässä havainnollistavassa videotaltioinnissa melko huumorintajuton heppu laittelee jallut ja makeemmat suippopaprikat säilykkeeksi. Melko simppeli liemi tossa, tais joku yrtti sinne purkkiin mennä kaveriksi.

Tota lientähän voi sitten oman maun mukaan aika pitkälti säveltää. Mitenköhän joku lihaisampi yrtti esim. rosmariini toimis jonkun melko maskuliinisen makusen chilin kanssa? Itse tekisi kovasti mieli kokeilla jotain särmää lisätä noihin litkuihin... Lähtis oikeen kunnolla soveltaan ja pilkkois yhen passionin aji cristaleitten sekaan.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!