Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 28, 2010, 21:42:17 ip
Nyt se on menoo!! Meinaan Pink Habanero on päättänyt tiputtaa lehtensä. :( Lehdet alkaneet muuttua keltaiseksi ja tippuvat sitten pois. Aika vauhdilla vielä. Kahdessa päivässä pinkki on tiputtanut yli puolet lehdistään. Kaksi hedelmää on vielä kiinni, mutta tätä menoa en usko edes niiden pysyvän. En tiedä mitä voisin tehdä, koska esim. ravinteita olen antanut säännöllisesti, joten tuskin siitä johtuu. Ehkä sai ulkona kylmää tai liikaa aurinkoa. ??? Harmi sinänsä kun olin ajatellut että vaimo saisi maistaa loistavaa chinensen makua ilman poltetta.


Eihän ole liikakastelua?

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - kesäkuu 29, 2010, 07:58:19 ap
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 28, 2010, 21:42:17 ip
Nyt se on menoo!! Meinaan Pink Habanero on päättänyt tiputtaa lehtensä. :( Lehdet alkaneet muuttua keltaiseksi ja tippuvat sitten pois. Aika vauhdilla vielä. Kahdessa päivässä pinkki on tiputtanut yli puolet lehdistään. Kaksi hedelmää on vielä kiinni, mutta tätä menoa en usko edes niiden pysyvän. En tiedä mitä voisin tehdä, koska esim. ravinteita olen antanut säännöllisesti, joten tuskin siitä johtuu. Ehkä sai ulkona kylmää tai liikaa aurinkoa. ??? Harmi sinänsä kun olin ajatellut että vaimo saisi maistaa loistavaa chinensen makua ilman poltetta.


Eihän ole liikakastelua?


En usko. Olen kuitenkin harvakseltaan kastellut, mutta tyhjensin kuitenkin vesisäiliön ja annan mullan kuivahtaa kunnolla. Jos kuitenkin käy niin että chili tiputtaa kaikki lehdet, niin lähteekö se siitä versoamaan uudestaan vai leikkaanko tapiksi vai onko mennyttä?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MikaK

Itselläni on lehtensä tiputtaneet tehneet hetken kuluttua uutta kasvua. Parissa tapauksessa olen leikannut jonkin verran kasvuvanojen päistä herätelläkseni kasvia kasvamaan. Paha sanoa, onko tällä ollut mitään merkitystä.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 29, 2010, 08:32:50 ap


En usko. Olen kuitenkin harvakseltaan kastellut, mutta tyhjensin kuitenkin vesisäiliön ja annan mullan kuivahtaa kunnolla. Jos kuitenkin käy niin että chili tiputtaa kaikki lehdet, niin lähteekö se siitä versoamaan uudestaan vai leikkaanko tapiksi vai onko mennyttä?


Liikakastelu on pirullinen. Olen samettikukat, tomaatin ja yhden basillikan tappanut sillä. Onneksi chilit ovat säilyneet. Pahinta on se, että alkuun liikakastelun oireet voivat näyttää veden puutteelta. Jos käytät altakasteluruukkua älä usko mittatikkua vaan anna kuivua kokonaan kastelukertojen välillä (=alle minimi tason).

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 28, 2010, 21:42:17 ip... Pink Habanero on päättänyt tiputtaa lehtensä. :( Lehdet alkaneet muuttua keltaiseksi ja tippuvat sitten pois. Aika vauhdilla vielä. Kahdessa päivässä pinkki on tiputtanut yli puolet lehdistään.

Yleensä tuollainen lehtien pudottelu liittyy suuriin muutoksiin, vaikkapa sisälle tuontiin tai ulos vientiin. Tosin se tulee muutaman viikon viiveellä. Vanhat lehdet eivät ilmeisesti pärjää uudessa paikassa erilaisessa valossa ja kosteudessa ja pitää tehdä uudet. Niitä pitäisi versoa samaa tahtia kuin vanhoja putoilee.

Tietysti juurissa voi olla joku ongelma, tautikin. Puhuit vesisäiliöstä. Onko tämä kasvanut sellaisen päällä, siis alakasteluruukussa? Minulla on ainakin ollut noiden kanssa ongelmia ja pyrinkin välttämään niitä. Pari isoa on vielä käytössä. Jos juurilla on koko ajan vettä, ne saattavat vaikka mädäntyä. Tuollaisessa ruukussa pitäisi välillä pitää vesimittari täysin kuivana usean päivän ajan. Kyllä siellä pohjalla silti on kosteutta.

Ylilannoituksella sain kerran chinenseltä putoilemaan lehdet, mutta ne putosivat vain alhaalta, latvassa oli tumman vihreää.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 29, 2010, 12:14:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 28, 2010, 21:42:17 ip... Pink Habanero on päättänyt tiputtaa lehtensä. :( Lehdet alkaneet muuttua keltaiseksi ja tippuvat sitten pois. Aika vauhdilla vielä. Kahdessa päivässä pinkki on tiputtanut yli puolet lehdistään.

Yleensä tuollainen lehtien pudottelu liittyy suuriin muutoksiin, vaikkapa sisälle tuontiin tai ulos vientiin. Tosin se tulee muutaman viikon viiveellä. Vanhat lehdet eivät ilmeisesti pärjää uudessa paikassa erilaisessa valossa ja kosteudessa ja pitää tehdä uudet. Niitä pitäisi versoa samaa tahtia kuin vanhoja putoilee.

Tietysti juurissa voi olla joku ongelma, tautikin. Puhuit vesisäiliöstä. Onko tämä kasvanut sellaisen päällä, siis alakasteluruukussa? Minulla on ainakin ollut noiden kanssa ongelmia ja pyrinkin välttämään niitä. Pari isoa on vielä käytössä. Jos juurilla on koko ajan vettä, ne saattavat vaikka mädäntyä. Tuollaisessa ruukussa pitäisi välillä pitää vesimittari täysin kuivana usean päivän ajan. Kyllä siellä pohjalla silti on kosteutta.

Ylilannoituksella sain kerran chinenseltä putoilemaan lehdet, mutta ne putosivat vain alhaalta, latvassa oli tumman vihreää.


Altakasteluruukussa on ja olen pyrkinyt siihen että säiliö on välillä kuivahtanut. Luulen että lehtien tiputtelu johtuu jotenkin ulkona olosta. Hallaharson alla ulkona alkoi voida huonosti(lehdet alkoivat jo silloin hieman kellastumaan) niin siirsin sisälle ja jonkun aikaa näyttikin jo hyvältä, mutta sitten alkoi pudotella lehtiään.

Aamulla totesin että ulkona olevasta Inca Red Dropista on myös alkanut lehdet kellastumaan ja tippumaan pois. Johtuiskohan hallasta? Ainoastaan ulkona Aji Cristal voi hyvin.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Chili-Hixu

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 29, 2010, 12:14:24 ip
Ylilannoituksella sain kerran chinenseltä putoilemaan lehdet, mutta ne putosivat vain alhaalta, latvassa oli tumman vihreää.

mulla taisi siis starfish järkyttyä kun aloin käyttämään Puutarhan kesää, taisi pudottaa kukatkin alimpien lehtien lisäksi.

MikaK

Rupesin tänään pohtimaan kauanko vielä kannattaa lannoittaa kasveja, koska taivasalla kasvatettujen kasvien osalta kohta aletaan olemaan siinä tilanteessa, että podit, mitkä vielä ehtivät ulkona kypsymään pitäisi olla jo kasvissa. Ei tässä kauaa enään ole aikaa kehitellä uusia nuppuja, kukkia ja podeja. Tämän vuoden sato alkaa olemaan aika pitkälti nähtävissä.

PP

Onko Aji cristalin podit syötävän makuisia keskeskasvuisina vai pitääkö odottaa, että podi ei enää kasva, jos sen aikaa syödä vihreänä? Nehän on hyviä vihreänäkin, mutta muuttuuko väri tai maku kasvun aikaisesta ennen kellertymistä?

Rusakko

Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 29, 2010, 22:16:03 ip
Rupesin tänään pohtimaan kauanko vielä kannattaa lannoittaa kasveja, koska taivasalla kasvatettujen kasvien osalta kohta aletaan olemaan siinä tilanteessa, että podit, mitkä vielä ehtivät ulkona kypsymään pitäisi olla jo kasvissa. Ei tässä kauaa enään ole aikaa kehitellä uusia nuppuja, kukkia ja podeja. Tämän vuoden sato alkaa olemaan aika pitkälti nähtävissä.

Ei kai ne nyt vielä, vastahan noihin alkaa kunnolla kukkaa puskeen, kai ny vielä heinäkuun lopussa alkavat podit ehtii kypsyä kasvihuoneessa.

Pahakeijo

Kuopiosta kun en oo mistään löytäny TopMaxia niin aattelin et ostan sen kun käyn Helsingissä viikonloppuna. Eli osaisko joku natiivi kertoo mistä TopMaxia vois Helsingistä löytää näppärästi sitä keskustan läheisyydestä? Ei viiti lähtee takseilemaan tai busseileman sen etemmäs.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Pahakeijo - kesäkuu 30, 2010, 07:37:03 ap
Kuopiosta kun en oo mistään löytäny TopMaxia niin aattelin et ostan sen kun käyn Helsingissä viikonloppuna. Eli osaisko joku natiivi kertoo mistä TopMaxia vois Helsingistä löytää näppärästi sitä keskustan läheisyydestä? Ei viiti lähtee takseilemaan tai busseileman sen etemmäs.

Puutarhurinverstaalta saa mutta ovat 26.-4.7 kiinni.
http://www.puutarhurinverstas.com/catalog/index.php?cPath=165_96&osCsid=751e3d908e55e82509f640be00996e03
Tilaa Chilikaupasta, saat nopeasti ja voi samalla tilailla muutakin, esim.loistavia soosseja.

MikaK

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - kesäkuu 30, 2010, 00:02:35 ap
Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 29, 2010, 22:16:03 ip
Rupesin tänään pohtimaan kauanko vielä kannattaa lannoittaa kasveja, koska taivasalla kasvatettujen kasvien osalta kohta aletaan olemaan siinä tilanteessa, että podit, mitkä vielä ehtivät ulkona kypsymään pitäisi olla jo kasvissa. Ei tässä kauaa enään ole aikaa kehitellä uusia nuppuja, kukkia ja podeja. Tämän vuoden sato alkaa olemaan aika pitkälti nähtävissä.

Ei kai ne nyt vielä, vastahan noihin alkaa kunnolla kukkaa puskeen, kai ny vielä heinäkuun lopussa alkavat podit ehtii kypsyä kasvihuoneessa.

Maaginen sana onkin kasvihuonessa. Lemon dropilla mennyt aika tarkkaan 60 päivää kukasta kypsään hedelmään ja oletan syyskuussa ulkokauden loppuvan omalta osaltani säiden viilenemiseen.

Horrigan

Tätä nyt on aivan varmasti kysytty moneen kertaan, mutta pistetäänpä nyt vielä kerta kiellon päälle: onko Puutarhan kesä sopiva kukituslannoite vai onko se liian typpipitoista? Kannattaako mukaan sekoittaa hieman esim. vähätyppistä syyslannoitetta?

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 30, 2010, 08:41:53 ap
Lainaus käyttäjältä: Rusakko - kesäkuu 30, 2010, 00:02:35 ap
Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 29, 2010, 22:16:03 ip
Rupesin tänään pohtimaan kauanko vielä kannattaa lannoittaa kasveja, koska taivasalla kasvatettujen kasvien osalta kohta aletaan olemaan siinä tilanteessa, että podit, mitkä vielä ehtivät ulkona kypsymään pitäisi olla jo kasvissa. Ei tässä kauaa enään ole aikaa kehitellä uusia nuppuja, kukkia ja podeja. Tämän vuoden sato alkaa olemaan aika pitkälti nähtävissä.

Ei kai ne nyt vielä, vastahan noihin alkaa kunnolla kukkaa puskeen, kai ny vielä heinäkuun lopussa alkavat podit ehtii kypsyä kasvihuoneessa.

Maaginen sana onkin kasvihuonessa. Lemon dropilla mennyt aika tarkkaan 60 päivää kukasta kypsään hedelmään ja oletan syyskuussa ulkokauden loppuvan omalta osaltani säiden viilenemiseen.


Ei kai ne lannoiteet niin kalliita ole. Voithan vaikka vähentää lannoitusta pikku hiljaa syksyä kohti. Ja raakana poimitut viimeiset podit voi kai kypsyttää myös jääkaapissa.

Onneksi on lasitettu parveke, joka ikkunaa auki pitämällä muuttuu syksyllä lämmitetyksi "kasvihuoneeksi" ja kasvukausi jatkunee lokakuulle asti. Pakkasöinä ajattelin sitten kuivattaa satoa parvekkeella. Menee kuivurin hukkalämpö parvekkeen lämmitykseen. Varsinaista lämmitintäkin olen harkinnut, mutta menee sähkö liikaa harakoille. Halpa 600W natikka voisi toimia myös lämppärinä öisin, mutta aiheuttaisi varmaan liikaa ihmetystä naapurustossa, kun parveke loistaisi kaikki yöt.

wille

Lainaus käyttäjältä: Horrigan - kesäkuu 30, 2010, 15:05:33 ip
Tätä nyt on aivan varmasti kysytty moneen kertaan, mutta pistetäänpä nyt vielä kerta kiellon päälle: onko Puutarhan kesä sopiva kukituslannoite vai onko se liian typpipitoista? Kannattaako mukaan sekoittaa hieman esim. vähätyppistä syyslannoitetta?


Kyllä mulla ainakin on ihan hyvin toiminut koko kesäkauden. Pikutaimesta podeihin. TopMaxilla voi vielä ryhdittää kukintaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

tonttu

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 01, 2010, 10:05:39 ap
Lainaus käyttäjältä: Horrigan - kesäkuu 30, 2010, 15:05:33 ip
Tätä nyt on aivan varmasti kysytty moneen kertaan, mutta pistetäänpä nyt vielä kerta kiellon päälle: onko Puutarhan kesä sopiva kukituslannoite vai onko se liian typpipitoista? Kannattaako mukaan sekoittaa hieman esim. vähätyppistä syyslannoitetta?


Kyllä mulla ainakin on ihan hyvin toiminut koko kesäkauden. Pikutaimesta podeihin. TopMaxilla voi vielä ryhdittää kukintaa.


Minä aikaisemmin tein sekoituksia tuon syyslannoitteen kanssa. Itseasiassa lisäsin jopa semmoista kirosanaa, kun substralia hiukan sekaan lisätäkseni typpeä syyslannoitteeseen. Noh pihalla avomaalla ruukussa olleet kasvit teki ihan kohtuullisen sadon olosuhteisiin nähden ja kasvit oli terveen näköisiä. Eli toisinsanoen kaikkea voi kokeilla.

Noi hydrolannokset on vaan niin älyttömän halpoja, että niitä käytän nykyisin ja niillä + topmax lisällä (osalle kasveista) mennään.

chili100

Ostin uuden ensimmäisen chilini ja nyt ois kiva saada selville mikä sen nimi on. Laji on luultavasti annum ja olen katsonut inferno sivuilta niin voisikohan se olla guajillo. Kasvi on n.50cm korkea. Tässä pari kuvaa:

my name is earl

Varmaan jo joskus kysytty, mutta missä vaiheessa Jalapenot kannattaa vihreänä poimia? Ajattelin säilöä etikkaan.

Xbow

Kun ne ovat melkein kypsiä. Ihan raakana jos ottaa niin ovat herneen makuisia. Jostain luin, että corkkaantumista seurataan, corkkaantumisella tarkoitetaan eräänlaisten arpiraitojen muodostumista hedelmän pintaan. Näitä kun on tullut, niin podi alkaa olemaan käyttövalmis. Valitettavasti vaan kaikkien "jalapeno" lajikkeidan podit eivät corkkaannu.

Kenties 1.5kk kukan hetelmöittymisestä?
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti