Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

syyskuu 27, 2011, 13:48:41 ip #3760 Viimeisin muokkaus: syyskuu 27, 2011, 13:52:53 ip käyttäjältä sorrii
Vähän selvennän ettei tuu väärinkäsityksiä:
Mä siis idättelin kaikki kasvini joskus ihan helmikuun lopussa; kaikkea mahdollista, en luettele.

Jokatapauksessa hotwaxit rupesivat kukkimaan jo huhtikuussa, varmaan 5-6 viikon ikäisinä ja tosiaan pääsivät kasvamaan ylisuuriksi ennekuin pystyin viemään ulos. Tokikin kait, jos osaa,yskaltaa, raaskii leikata niitä niin tukevia ja tuuheampiakin kai saisi pidemmällä esikasvatuksella. Minä vaan en raaskinut niitä ruveta leikkaamaan, kun ajattelin saada niistä satoa niin pian kuin vain ...

Lopputuloksena sitten kuitenkin jouduin leikkaamaan latvat kun siirsin niitä mökille kesäkuussa vasta, enkä sit saanut hedelmää yhtään aikaisemmin.

Nuo kasvoivat kahden 18W loisteputken alla tosi nätisti siihen 30cm mittaan ja alkoivat kukkimaan kivasti 6 viikon kieppeillä. JOS olisi ne saanut ulos, viileään mutta suoraan aurinkoon, niin varrmasti sato olisi ollut parempi, kasvit nätimpiä, kompaktimpia kunnon paprikoita, eikä mitään 2-haaraisia hujoppeja joiden latvat kaatuu yhden pikku podin painosta.

Mä en oo vielä 3 kauden jälkeen oppinut sitä leikkaamisen jaloa taitoa, kai ...

PS. Ikkunat samoinkuin parvekkeen pitkä sivu ovat mulla kaakkoon ja tuntuu, että ainoastaan parvekkeen eteläisin kulma saa valoa luonnosta tarpeeksi. Ja kun pieni [=1.5x2m] parveke tulee äkkiä täyteen, niin käyhän siinä niin että jotkut aina jää vähemmälle .... Varmaan siis meinaan, nuo HHW't olisivat nätisti kasvaneet siinä parhaalla paikkalla ilman leikkelyäkin. Jokatapauksessa se maaliskuun alku olisi ihan riittävän aikaisin..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

InkRose

Mulla oli Poblanon kanssa vähän sama tilanne kun sulla, idätinkin jopa vasta joskus maaliskuulla. Ekasta kukasta tuli eka hedelmä johonkin 30-35 cm korkeuteen, sitten menikin melkein heinäkuulle ennen kuin alkoi kukkia lisää. Teki metrin verran väliä ekaan hedelmään ja juuri ennen kuin se alkoi kypsyä, alkoi uusi kukinta. Nyt on "pääsadosta" tullut kolme kypsää sen ekan jälkeen. Olisi pitänyt nyppäistä se vain kylmästi pois. Poblano on myös niin hemmetin hidas kypsymään, että haluan saada sen nyt ajoissa niin isoksi kuin mahtuu ennen pihalle siirtoa. Veikkaan, että HHW voi hyvinkin olla samaa luokkaa kypsymisnopeudeltaan, kuten ovat aika pitkälti mm. Homera ja Jalapenotkin.

sorrii

syyskuu 27, 2011, 14:30:04 ip #3762 Viimeisin muokkaus: syyskuu 27, 2011, 14:31:46 ip käyttäjältä sorrii
Early jalapenosta sain muutamia punaisia heinäkuussa. HHW on tehnyt punaiseksi pari hassua elokuun lopulla. Onhan noita muutama tullut rouskittua keltaisena, niin eivät ole pääseet punastumaan.
Kesän uusi suosikki -Fish Pepper- tuntuu olevan aika nopea; siitä sain täyspunaisia podeja kesäkuussa parvekkeelta. Kasvihuoneen parhaalle paikalle pääsi yksi vasta juhannuksen aikaan, kun huone valmistui. Siihen kehittyi ihan kivasti satoakin ensikertalaiselle, niinku'. Noita kypsyttelen tälläkin hetkellä sitten kotona Tampereella. Se on aika mieto ja makea chili, ettensanoisi paprika: tosi kaunis koristekasvikin. Ens kesänä kokeilen taivasalla!! Siitäkin erikoinen puska, että raidallisten podien koko vaihtelee parin sentin mittaisista n. 8cm mittaan asti. Kuvittelin "mainoskuvien" parustella, että tulisi samankokoisia kuin HHW'sta.
Taisimpa muuten saada pari kypsää podia jo toukokuun puolella keittiön ikkunalla jossa Fisu oli parvekelaatikkotaimibublerissa; aamun aurinko ikkunasta ja tupla T5 ikkunan päällä: kahdessa kukaudessa satoa, siis !!

PS. Tuo fish pepper muuten on aika kova kasvamaan samaan tapaan kuin joku lemon drop. Saattaisi vaatia valoa enempi kuin mä annoin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kappu

Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 27, 2011, 13:44:55 ip
Bolle on siitä helppo aikaisinkin, kun se pysyy pienessä ruukussa tyytyväisenä ja pienikokoisena niin pitkään kuin tarvii. Kunhan muistaa kuukauden jälkeen lannoitella vähän. Mut tosiaan isot annuumit kasvaa kyllä tosi nopeasti jos vain tilaa on. Samoin melkein kaikki baccat ja jotkut chinensetkin. Tammi-helmikuun tienoilla oma Biquinhoni iti, toukokuun alussa kukki ja kuun lopussa oli eka kypsä. Jos olisin aikaisemmin laittanut, olisi voinut tulla jo aikaisemminkin marjoja. Paljon riippuu myös siitä, mihin suuntaan sulla on ikkunoita saatavilla ja kuinka pohjoisessa olet.


Espoossa asustan, elikästen melko alhaalla, joskin kuudennessa kerroksessa, elikästen melko ylhäällä. Pääosa ikkunoista itään (samoin kun parveke ja pari ikkunaa pohjoseen.

sorrii

Mä muistelen joltain chiligurun sivulta lukeneeni, että erityisesti aamuaurinko olisi hyväksi tsileille. Tiiähäntä.
Mulla kyllä kasvoi mukavasti kaikki tsilit sekämyös tomaatit ja paprikat lasiparvekkeella keväällä, joka siis on idän ja etelän välillä.
Kurkuntaimet jopa kärähti piloille, vaikka oli lasit edessä. Aamuaurinko on kyllä tehokasta.

2-kerroksessa kun asustelen, niin olosuhteet huononee kun kevät-kesä etenee ja puihin tulee kunnolla lehdet.
Mä oon nyt kahtena kesänä kasvatellut tossa parvekkeella ja muten on luonnonvalo ihan riittänyt, mutta kun oon kesällä vähemmän kotona, ja toinen puoli (se varjoisempi) on varattuna ebbille, niin kasvit kyllä venähtää vähän turhan tiheäksi eikä loppukesästä taida valo oikein riittää. En ole siis noita yhtään leikannut ja harventanut kesän aikana.

On muten vieläkin tuolla ulkona lasien takana yksi parvekelaatikko, jossa kolme aji cristalin pistokasta: nehän vaan porskuttaa ja ovat kokoonsa nähden aikas täynnä rakaa hedelmää. Ja uutta kukkaa vaan pukkaa, eikä ole tietoakaan, että alkaisivat palelemaan! Liikaa on vettä ehkä tullut viime päivinä, mutten viitsi vieläkään niitä ottaa sisään, kun näyttää mielekiintoiselta. Nyt vielä luvattiin aika lämmintä muutamaksi päiväksi.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Lillen

Kun tuossa edellisessä linkerin viestissä puhuttiin lannoituksen lopettamisesta, niin milloin olisi hyvä hetki aloittaa se lannoitus?

Joulu-Tammikuussa uusien idätys ja vanhat ovat kesäkuussa idätettyjä.

Aku

^ Itse olen aloittanut lannoittamisen miedoilla litkuilla toisen oikean lehtiparin jälkeen.

RubberDuk

syyskuu 28, 2011, 09:56:24 ap #3767 Viimeisin muokkaus: syyskuu 28, 2011, 10:04:52 ap käyttäjältä RubberDuk
Tervehdys,

Päähäni pälkähti ajatus mansikan tai vadelman vesiviljelystä ja tuo myymäsi bubbler on varsin näppärän, kompaktin ja edullisen oloinen. Jatkossa voisi sitten laajentaa, kun osaamista (ja toivottavasti onnistumista) kertyy. Kysymykseni siis on, että onko tässä yhdistelmässä mitään järkeä vai pitäisikö harkita jotain muuta tapaa?
Olen asiaan tutustumisessa vasta alussa, mutta en ole myöskään löytänyt tietoa valontarpeesta. Myös siihen liittyvät vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

(Pahoittelut, mikäli tämä on väärä paikka kysyä. Ajattelin "kaiken kasvatukseen liittyvän" kattavan myös tämän, vaikka chiliosiossa ollaankin.)

Täti-E

Noniin.
Pitkällisen pähkäilyn jälkeen ajattelin kokeilla idätykseen kivivillakuutioita. Kysymykseni on se että voiko kivivillakuution koloon laittaa vaikkapa 2-3 siementä vai pitäisikö laittaa vain yksi siemen kerrallaan? Mutta mikäli kaikki 2-3 siementä itäsikin tasaisesti niin onko huono ajatus jättää niitä siihen kasvamaan yhteen, mikäli tiedossa olisi myöhemmin esim.10l ruukku?
Onhan tässä toki sekin takana että 2-3 rungosta tulee näyttävämpi/tukevampi kuin yhdestä....jos siis vain onnistuu ::)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - syyskuu 29, 2011, 08:16:32 ap
Kysymykseni on se että voiko kivivillakuution koloon laittaa vaikkapa 2-3 siementä vai pitäisikö laittaa vain yksi siemen kerrallaan? Mutta mikäli kaikki 2-3 siementä itäsikin tasaisesti niin onko huono ajatus jättää niitä siihen kasvamaan yhteen, mikäli tiedossa olisi myöhemmin esim.10l ruukku?
Onhan tässä toki sekin takana että 2-3 rungosta tulee näyttävämpi/tukevampi kuin yhdestä....jos siis vain onnistuu ::)



Laita vain yksi siemen per kuutio.
Tuo 10L ruukku on ihan jees useimmile chileille yksin.
Eikä noista juurikaan ainakaan tukevampia tule, jos kasvavat liian liki toisiaan.

Macex

Taitavat alkaa kilpailemaan juuritilasta, jos useamman laitat, niin väkisinkin joku jää heikommaksi.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Täti-E


-V-

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - syyskuu 29, 2011, 08:16:32 ap
Onhan tässä toki sekin takana että 2-3 rungosta tulee näyttävämpi/tukevampi kuin yhdestä....jos siis vain onnistuu ::)


Näyttävämpi, kyllä, varsinkin jos onnistuu palmikoimaan niitä (ja miksei onnistuisi, jos siemestä aloittaa). Tukevuudesta olisin toista mieltä, omat kokemiset/näkemiset viittaisivat vähän päinvastaiseen suuntaan. Ääriesimerkkinä: Otetaan samanpaksuiset terästanko ja teräsvaijeri. Vaijeri tuppaa usein olemaan taipuisampi.

malllu87

Mitähän minä teen väärin ku en ole saanu ainuttakkaan kukkaa vaikka ensimmäiset siemenet laitoin jo viime marraskuussa? :/
Kasvamassa on mm. jalapenoa, demon rediä ja tabascoa (tosin kaikki tabascot on tainnu kuolla pois). Korkein on jalapeno
(noin 20-25cm), ja näyttääkin ihan terveeltä, paitsi runko ei ole yhtään "puumainen"... Äsken sitten innostuin ja laitoin itämään
vielä jotain hotwaxia. Siemenet on tilattu mulletoi.comista joku grow it paketti muistaakseen... Kuviakin voisin laittaa jos osaisin,
ei vaan näillä älynlahjoilla onnistu.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: malllu87 - syyskuu 29, 2011, 13:48:24 ip
Mitähän minä teen väärin ku en ole saanu ainuttakkaan kukkaa vaikka ensimmäiset siemenet laitoin jo viime marraskuussa? :/
Kasvamassa on mm. jalapenoa, demon rediä ja tabascoa (tosin kaikki tabascot on tainnu kuolla pois). Korkein on jalapeno
(noin 20-25cm), ja näyttääkin ihan terveeltä, paitsi runko ei ole yhtään "puumainen"... Äsken sitten innostuin ja laitoin itämään
vielä jotain hotwaxia. Siemenet on tilattu mulletoi.comista joku grow it paketti muistaakseen... Kuviakin voisin laittaa jos osaisin,
ei vaan näillä älynlahjoilla onnistu.

Taisit vastata jo omaan kysymykseesi. Eli ostit hienon grow it-paketin ja mulletoi.comista. Oliko siinä mukana minkäänlaisia kasvatusohjeita? Eli onko multa ollut jotain kaktusmultaa ja oletko lannoittanut noita mitenkään? Entäs kuinka paljon noi kasvit on saanut valoa?

Jos kasvualusta, lannoitus ja valon määrä on oikeat ja ruukunkoko tarpeeksi suuri, olisi noi kasvit nyt isoja puskia täynnä kypsiä hedelmiä. Veikkaan, ettei tuon paketin ohjeilla ja välineillä mikään ole oikein. No siemenet saattaa säkällä olla niitä, mitä pussissa lukee. :)

E: olin sitten liian hidas...

malllu87

Siitä paketista sillon innostuin kun luin että jo ensimmäisenä kesänä voi tulla hetelmää :)
Siinä tuli mukana jotain kookos(?) ruukkuja joihin piti laittaa joku turve(?)paakku, vettä päälle
ja istuttaa siemenet melko pintaan. Kaiken tein sillon ohjeiden mukaan (osan luin netistä ja osan
siitä paketista) ja hyvinhän ne kasvoikin aluksi ja siirsin ne noin viiden sentin mittaisina isompiin
ruukkuihin yrttimultaan (kukkakaupanmyyjä suositteli) ja kasvukin jatkui ihan hyvin.. Osa kyllä
unohti tehdä lehtiä lisää ja osa kuoli..Valona on ollut ihan vain auringon valo ympäri vuoden. Nyt ei
vaan ole tapahtunut kasvua mihinkään suuntaan piiitkään aikaan :/ Ajattelin ensi viikolla tilata jostain
lisää siemeniä ja käydä katselemassa löytyisikö kaupungilta jostain jotain halpaa lamppua :)
Mitä lajia suosittelette tämmöiselle tumpelolle ja mistä saa parhaiten tilattua siemenet? :)
ainiin ja lannoitteena olen käyttänyt muutaman kuukauden jotain merileväjuttua, en nyt muista nimeä..

Kiitos vastauksista :)

PP

syyskuu 29, 2011, 14:45:03 ip #3776 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2011, 14:47:28 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: malllu87 - syyskuu 29, 2011, 14:36:42 ip
ainiin ja lannoitteena olen käyttänyt muutaman kuukauden jotain merileväjuttua, en nyt muista nimeä..

Kiitos vastauksista :)


Siinä syy: lannoituksen puute. Merileväuute on vain apulannoite eikä toimi ainoana lannoitteena. Perehdy hieman lannoittamiseen ja osta jatkoa varten esim. Puutarhan kesää. Lamppujen hankinta on myös tarpeen, jos aiot kasvattaa loka-helmikuu välillä.

InkRose

PP ehtikin lannoitteet hoitaa. :)

Itse olen ostosiemenet hankkinut kaikki Fataliilta (linkki on tossa foorumisivun yläosassakin). Esim. Beginner's Packin kanssa pääsee aika hyvin alkuun eri lajien kanssa. Ylipäänsä C. Baccatum-lajin lajikkeet taitavat olla vaivattomimpia, eivät ainakaan turhan nirsoja olosuhteista.

Lamppuja kannattaa käydä katselemassa kierrätyskeskuksista yms., voi saada kelpo vehkeen ihan pilkkahintaan. Suosittelen loisteputkivalaisinta, jonka ripustat sitten vaikka ketjuilla (tai nätimmin hisseillä - esim. Chilitarvike.fi:stä saa) kattoon jolloin korkeutta on sitten helppo säätää kasvun edetessä. Vaikkapa 2x36W loistarit (noin 125 cm pitkä valaisin) riittää jo useammallekin kasville aika pitkälle.

sorrii

syyskuu 29, 2011, 14:46:39 ip #3778 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2011, 14:48:22 ip käyttäjältä sorrii
Hah!
Toi GrowIt paketti on sama jota myy Verkkokauppa.com myös.

Siinä on ihan hyvä setti siemeniä + turvebriketit ja 5 taimiruukkua, jotka vaikuttaisi olevan jotain kuitua, ehkä kookos.
Sanoisin että noilla mennään 2 viikkoa, ja sitten pitäisi istuttaa kunnon ruukkuihin ja multaan ...

Lannoitteilla kikkailemalla voisi olla mielenkiintoista kokeilla pitemmällekin; tossa kuituruukussa ainakin saavat juuret happea.

Mulla on ollut keväästä asti yksi lemondrop-pistokas 4cm kivivillakuutiossa upotettuna pieneen (10cm) posliiniruukkuun jossa vähän lecasoraa. Juuritilaa ollut siis kahvikupin verran. Sille oon antanut laimeaa ravinnelitkua välillä, ja nythän tuo tekee kolmea hedelmääkin. Se on niinkus minimalistinen vesiviljelyjärjestelmä, ja toki on ollut vesiviljelyravinteetkin ... Mitta on pysynyt alle 20cm'ssä (=korkeus)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - syyskuu 29, 2011, 08:16:32 ap
Noniin.
Pitkällisen pähkäilyn jälkeen ajattelin kokeilla idätykseen kivivillakuutioita. Kysymykseni on se että voiko kivivillakuution koloon laittaa vaikkapa 2-3 siementä vai pitäisikö laittaa vain yksi siemen kerrallaan? Mutta mikäli kaikki 2-3 siementä itäsikin tasaisesti niin onko huono ajatus jättää niitä siihen kasvamaan yhteen, mikäli tiedossa olisi myöhemmin esim.10l ruukku?
Onhan tässä toki sekin takana että 2-3 rungosta tulee näyttävämpi/tukevampi kuin yhdestä....jos siis vain onnistuu ::)



Ite laitoin 2-3 siementä / kuutio. Joistain kuutioista nypin heikommat sirkkataimet pois, joistain aloin kietoa varsia toistensa ympäri. Muutenkin muutamat ovat pärjänneet mitä mainioimmin kaksosina taimesta tähän päivään asti. Tuottaneet satoakin. Päiväkirjassani olen noista palmikoiduista jonkin verran puhunut.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit