Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Jartza7

Kannattaako kerätä Jalapenon sato yhtä aikaa vaiko sitä tahtia mitä kypsyy ? Suurin noin 5 cm pitkä ja pienin sitten noin 1cm ja pari tolta väliltä.
Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

Whili

Lainaus käyttäjältä: Jartza7 - joulukuu 08, 2011, 16:21:43 ip
Kannattaako kerätä Jalapenon sato yhtä aikaa vaiko sitä tahtia mitä kypsyy ? Suurin noin 5 cm pitkä ja pienin sitten noin 1cm ja pari tolta väliltä.
Satoa voi kerätä sitä mukaan kun kypsiä tulee, jallua voi toki käyttää vihränäkin.

sorrii

Jalapenot tuppaa jäämään aika pieniksi sisällä ja keinovalolla. Sentin mittaista ei ehkä kannata poimia ;)
Mun mielestäni niitä ei oo syytä kypsäksi päästää, paitsi jos tarvitsee siemeniä. Jallu on parasta vihreänä, mutta kuumentamalla kypsytettynä. Tuore vihreä jallu on vaan pahanmakuista heinää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 09, 2011, 12:23:40 ip
Jalapenot tuppaa jäämään aika pieniksi sisällä ja keinovalolla. Sentin mittaista ei ehkä kannata poimia ;)
Mun mielestäni niitä ei oo syytä kypsäksi päästää, paitsi jos tarvitsee siemeniä. Jallu on parasta vihreänä, mutta kuumentamalla kypsytettynä. Tuore vihreä jallu on vaan pahanmakuista heinää ...
Makuasia. Mä taas tykkään punasista, ovat makeampia. Luonnollisesti kypsennettynä pannulla tai uunissa pekonin kera.Nam!!

sorrii

Tottahan nuo punaisetkin hyviä on. Mulla ollut aika montaa lajia ja kaikissa oli aika laimea se polte. Vihreänä sentään jotain ...
Sittenhän mitä tulee tuottoon, niin jos puska on täynnä hedelmiä joiden antaa kypsyä, niin ei tule uusia, ja kukkiminen loppuu tai vähenee ainakin.
Eivät ole mulla ainakaan jallut ollut kovin tuottoisia. Lajeja on ollut Jalapeno Hercules, -delicias, -early ja joku jalapeno ketjukirjeestä.
Ei ole ainakaan ollut helpoimpia lajeja sisätiloissa. Kasvihuoneessa tuotto parani, tietysti....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 09, 2011, 22:44:32 ip
Tottahan nuo punaisetkin hyviä on. Mulla ollut aika montaa lajia ja kaikissa oli aika laimea se polte. Vihreänä sentään jotain ...
Sittenhän mitä tulee tuottoon, niin jos puska on täynnä hedelmiä joiden antaa kypsyä, niin ei tule uusia, ja kukkiminen loppuu tai vähenee ainakin.
Eivät ole mulla ainakaan jallut ollut kovin tuottoisia. Lajeja on ollut Jalapeno Hercules, -delicias, -early ja joku jalapeno ketjukirjeestä.
Ei ole ainakaan ollut helpoimpia lajeja sisätiloissa. Kasvihuoneessa tuotto parani, tietysti....
Jeps. Juu, ei jallut oikein sisällä tunnu viihtyvän. Mä oon kasvatellut Gauchoa vai mikä DR-7400 tai mikälie perus-jallua ja on ronkeli kasvi.
Ei viihdy missään ja ei saa hoivata, ottaa heti nokkiinsa (taitaa olla naaraskasveja), mutta jonkun verran maukasta satoa on tehnyt ja tekee edelleen.
Kompostiin oon ajatellut leikellä mut kun ei raaski kun pukkaa vaan uutta kukkaa ja hetelmää. Antaa kaverin elää kun tahtoa riittää.

Wednesday

Olen lähdössä jouluksi kotiin monen sadan kilometrin päähän, joten chilit ovat jäämässä omin nokkinensa kämpille vähintään muutamaksi päiväksi, elleivät jopa viikoksi. Opiskelupaikkakunnalta ts. pääkaupunkiseudulta löytyy kyllä varmasti sukulaisia, jotka pystynevät piipahtamaan asunnolla kerran-pari tsekkaamassa kasvit, mutta miten muuten astetta pidempään poissaoloon pitää/kannattaa varautua?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Wednesday - joulukuu 12, 2011, 02:10:16 ap
Olen lähdössä jouluksi kotiin monen sadan kilometrin päähän, joten chilit ovat jäämässä omin nokkinensa kämpille vähintään muutamaksi päiväksi, elleivät jopa viikoksi. Opiskelupaikkakunnalta ts. pääkaupunkiseudulta löytyy kyllä varmasti sukulaisia, jotka pystynevät piipahtamaan asunnolla kerran-pari tsekkaamassa kasvit, mutta miten muuten astetta pidempään poissaoloon pitää/kannattaa varautua?


Onko sinulla siis uudet taimet vai talvehtivat puskat? Jos ovat talvehtivia vanhoja kasveja niin pärjäävät kyllä viikon ilman vahtimistakin. Jos joku kasveista mitään tietämätön käy taimiasi kastelemassa, niin kannattaa tehdä sille selväksi, että kastelee maltillisesti. Moni on tälläkin foorumilla saanut chilinsä puolikuolleiksi, ellei jopa kuolleiksi, kun on chilivahti vähän innostunut kastelemaan liikaa.

Wednesday

Lainaus käyttäjältä: Nizo - joulukuu 12, 2011, 08:20:33 apOnko sinulla siis uudet taimet vai talvehtivat puskat? Jos ovat talvehtivia vanhoja kasveja niin pärjäävät kyllä viikon ilman vahtimistakin. Jos joku kasveista mitään tietämätön käy taimiasi kastelemassa, niin kannattaa tehdä sille selväksi, että kastelee maltillisesti. Moni on tälläkin foorumilla saanut chilinsä puolikuolleiksi, ellei jopa kuolleiksi, kun on chilivahti vähän innostunut kastelemaan liikaa.


Uudet lokakuun lopussa itäneet taimenet. Kai sitä kerran viikkoon jos jonkun nakittaa kastelemaan niin on ok. Mietin että pistän pulloon valmiiksi sopivan määrän vettä ja käsken antaa sen ja vain sen.

Huru-ukko

Kasvattelen itse turpeessa ja ruukkujen alla on joku isompi astia. Osan alla on loistelampun kirkas kupoli, siihen mahtui ruukkuja n. 10kpl.
Olen kastellut niin että olen lorauttanut altaaseen vettä kun ruukut on kuivuneet. taimet on noin 10 cm isoimmat.
Tuo kastelu on riittänyt viikoksi kerrallaan kun ruukkuun on noussut pintaan hiukan kosteutta....

-V-

Varman päälle mitoitettu alusastia on paikallaan, vaikka (lue: varsinkin silloin, kun) joku kävisikin kastelemassa. Se on asia sinänsä, etteivät asiaan perehtyneet oikein osaa arvioida kasvien vedentarvetta. Osalle ei myöskään ole selvillä se, että ylimääräinen vesi poistuu alakautta. Viikon verran pöydällä lojuneet vedet pistävät vituttamaan...

Wednesday

Jeps, kiitos. Lamput pistän tietenkin pois ihan paloturvallisuuden takia, kai ne pimeässäkin hetken käkkii.

Whili

Jos ei ole valoja päällä niin kasvu hidastuu, elikäs vedentarve vähenee ja vielä jos vähennät huoneen lämpötilaa niin vedentarve on melko olematonta.

Whili

Lainaus käyttäjältä: jule100 - joulukuu 13, 2011, 12:10:56 ip
Olen pistänyt merkille, että monella on kasvamassa flexuosumia. Mitä erikoista tuossa on, vai onko se erikoisuus siinä, että se on erikoinen?  ;D
Näinhän se taitaa olla. Ei siitä ainakiin kilokaupalla satoa saa.

Nizo

joulukuu 13, 2011, 12:15:15 ip #4154 Viimeisin muokkaus: joulukuu 13, 2011, 12:16:49 ip käyttäjältä Nizo
Lainaus käyttäjältä: jule100 - joulukuu 13, 2011, 12:10:56 ip
Olen pistänyt merkille, että monella on kasvamassa flexuosumia. Mitä erikoista tuossa on, vai onko se erikoisuus siinä, että se on erikoinen?  ;D


Erikoista on esimerkiksi se, että tuo on yksi uhanalaisimmista ja harvinaisimmista chililajikkeista. On myös jonkin verran pakkasen kestävä.

Tuolla on keskustelua Flexuista.

Lillen

Kysytään nyt toistamiseen, kun kiinnostaisi tietää  :).

Miten puutarhan kevät soveltuu chilien lannoittamiseen?




Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - joulukuu 13, 2011, 16:18:05 ip
Kysytään nyt toistamiseen, kun kiinnostaisi tietää  :).

Miten puutarhan kevät soveltuu chilien lannoittamiseen?


Tietoa kyllä löytyisi Chilifoorumilta (Olet muuten juuri siellä, ei linkkiä).
Esimerkiksi:
Liukeneminen: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3876.msg45869;topicseen#msg45869
Annostusongelmia: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3338.msg29581;topicseen#msg29581
Vaivojakin saattaa aiheuttaa: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10400.msg169944#msg169944

Lillen

Kiitoksia paljon. Käytin kyllä hakua ,mutta en löytänyt mitään järkevää vastausta kysymykseeni  ??? .

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - joulukuu 13, 2011, 16:32:38 ipKäytin kyllä hakua ,mutta en löytänyt mitään järkevää vastausta kysymykseeni  ??? .

Nuo olivat kyllä ensimmäiset osumat tämän ketjun jälkeen.
Hausta pitää valita tarkempi haku.

Lillen

Niinpä tietysti, itse käytin tuota perus hakukenttää  :-[.

Aina pitää oppia kaikki kantapään kautta  ;D.